Vilken Bluray spelare?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Vilken Bluray spelare?

Inläggav Kalejdokom » 2017-03-13 23:50

Check på skidåkning - ikväll har jag packat upp min nya mediaspelare, SONY UHP-H1 - och för den som vill veta så är jag bara så imponerad 8O .
Om man inte behöver äkta UHD*, så är detta verkligen en otrolig apparat:

Den spelar ALLA skivor, inklusive SACD och DVD-Audio - med alla spår/grupper tillgängliga via fjärren.
Den ansluter till Gracenote och promptar CD-skivor med titlar, artist-info och bilder på omslag.
Den har ett App-baserat GUI där Youtube, Netflix m.fl. ligger förinstallerade.
Den har Spotify Connect.
Den har MiraCast för att spegla mobila enheter - skitsnyggt att bara slänga upp skidbilderna från Trysil i HD-format på projektorn, direkt från mobilen.
Den strömmar HD-ljud i alla möjliga format via nätverk eller USB och stöd för DNLA såklart.
Den skickar ljud via Bluetooth om man vill lyssna via trådlösa lurar eller på högtalarna i köket.
Den är skitsnabb - laddar upp startmeny på BD-skiva på bara några sekunder.
Den har dubbla HDMI OUT för att t.ex. kunna mata ut bild och ljud separat plus analoga RCA och SPDI/F (både optisk och coax).
Plus en massa lullull som jag inte vet vad det är och antagligen inte behöver...

Den här stannar nog ett tag :) .

*) Den uppskalar till 4k/UHD och de tester jag läst säger att det funkar bra. Min bedömning är dock att jag inte kommer uppgradera TV/Proj på flera år så när det är dags köper jag väl en ny spelare igen...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-03-14 00:57

Blev tvungen att kolla, min "gamla" Sony BDP S590 kan också spela SACD... kul :-) Den hamnar nog snart i lyssningsrummet.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-03-14 12:08

Nu kan man köpa Slemsungs UHD Bluray-spelare för 2490 kr inklusive tre UHDBD-filmer på Mediamarkt:

http://www.mediamarkt.se/sv/product/_sa ... ampanj-v10
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-03-14 12:15

Kalejdokom skrev:plus analoga RCA

Där lurade du mig. Två räcker inte riktigt för min del...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-03-14 15:28

Ähe, här snackar vi bara finlyssning och då e de stereo som gäller 8) .

Eftersom den hanterar alla flerkanalsformat (även SACD och DVD-Audio) via HDMI så ser jag inget behov av analog 7.1-utgång. Vad ska man ha det till?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-03-14 21:26

Kan man bara få ut ljudet från SACD via HDMI?? Det verkar så på min spelare.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-03-15 00:19

Ja, den gör om signalen till PCM och skickar den som 7.1 via HDMI. Möjligen går det även via SPDI/F, men det har jag inte provat.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-03-15 00:33

Så synd, då kan jag inte använda den som spelare i min rigg. Attans.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-03-15 10:48

Kalejdokom skrev:Ähe, här snackar vi bara finlyssning och då e de stereo som gäller 8) .

Eftersom den hanterar alla flerkanalsformat (även SACD och DVD-Audio) via HDMI så ser jag inget behov av analog 7.1-utgång. Vad ska man ha det till?

Då måste man ju köpa en svindyr receiver också.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-03-15 12:37

Almen skrev:
Kalejdokom skrev:Ähe, här snackar vi bara finlyssning och då e de stereo som gäller 8) .

Å andra sidan verkar det vara rätt många som glatt lättar på lädret för att köpa rätt så inkapabla DAC:ar med volymkontroll som inte har analoga ingångar, multikanal, eller andra bra-å-ha-finesser. Jag undrar lite varför? När man då ser sig om vad en hembioreceiver kan hantera, är det vanligtvis ett vettigare köp. Kanske för att många har svårigheter med deras menysystem?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-03-15 13:01

Johan_Lindroos skrev:
Almen skrev:

Å andra sidan verkar det vara rätt många som glatt lättar på lädret för att köpa rätt så inkapabla DAC:ar med volymkontroll som inte har analoga ingångar, multikanal, eller andra bra-å-ha-finesser. Jag undrar lite varför? När man då ser sig om vad en hembioreceiver kan hantera, är det vanligtvis ett vettigare köp. Kanske för att många har svårigheter med deras menysystem?

Ja, heller med äldre receivers ljudkvalité. Har medverkat vid utbyte av Denon 4308 på några ställen mot Marantz 7010 och skillnaden i både bild och ljudkvalité är stor.

Föregående

Återgå till Köpråd