Integrerad stereoanläggning

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
TCM

Integrerad stereoanläggning

Inläggav TCM » 2017-03-15 10:14

Är det någon som har erfarenhet av anläggningar som dessa?

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?b= ... s312019535

Tittar efter något till morsan & farsan som ska kunna spela CD och LP. Får inte ta så mycket plats, ska vara lätt att hantera och ljudet behöver inte vara "hifi"
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Integrerad stereoanläggning

Inläggav Perfector » 2017-03-15 10:20

TCM skrev:Är det någon som har erfarenhet av anläggningar som dessa?

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?b= ... s312019535

Tittar efter något till morsan & farsan som ska kunna spela CD och LP. Får inte ta så mycket plats, ska vara lätt att hantera och ljudet behöver inte vara "hifi"

Det viktigaste av allt är en magnetodynamisk pickup, så du inte får en keramisk för dom tenderar att gravera om skivorna.
I övrigt för man vad man betalar för.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-03-15 10:22

Med de modesta kraven på återgivning är det väl bara att köpa den som är snyggast och passar in i befintligt möblemang och med användarvänlighet i fokus. Många billiga kombiapparater är fulla med finesser, kan spela från USB-minnen etc men med krångliga menysystem och dåliga fjärrkontroller. Det bästa är nog att prova apparaterna i affär och inte bara skicka efter något som "spelar allt".

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2017-03-15 12:26

Bill50x skrev:Med de modesta kraven på återgivning är det väl bara att köpa den som är snyggast och passar in i befintligt möblemang och med användarvänlighet i fokus. Många billiga kombiapparater är fulla med finesser, kan spela från USB-minnen etc men med krångliga menysystem och dåliga fjärrkontroller. Det bästa är nog att prova apparaterna i affär och inte bara skicka efter något som "spelar allt".

/ B

Mmmm jag vet, men man får aldrig ge upp hoppet att någon ska säga: den här för 500 kr är perfekt på alla sätt och vis ;) :D

Dom har redan en 70-tals anläggning med skivspelare, men utan cd och så har dom en minianläggning från 90-talet med cd fast utan skivspelare. Dom har flyttat till lägenhet och har inte lika mycket plats så jag tänkte kolla om det fanns något ok, kompakt alternativ. Jag får ge mig ut på stan och se om det finns något att klämma på :)
When routine bites hard

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-03-15 13:33

TCM skrev:
Bill50x skrev:Med de modesta kraven på återgivning är det väl bara att köpa den som är snyggast och passar in i befintligt möblemang och med användarvänlighet i fokus. Många billiga kombiapparater är fulla med finesser, kan spela från USB-minnen etc men med krångliga menysystem och dåliga fjärrkontroller. Det bästa är nog att prova apparaterna i affär och inte bara skicka efter något som "spelar allt".

/ B

Mmmm jag vet, men man får aldrig ge upp hoppet att någon ska säga: den här för 500 kr är perfekt på alla sätt och vis ;) :D

Dom har redan en 70-tals anläggning med skivspelare, men utan cd och så har dom en minianläggning från 90-talet med cd fast utan skivspelare. Dom har flyttat till lägenhet och har inte lika mycket plats så jag tänkte kolla om det fanns något ok, kompakt alternativ. Jag får ge mig ut på stan och se om det finns något att klämma på :)

Det verkar klokt. Problemet är nog skivspelaren i de ihopbyggda apparaterna, de ser rätt usla ut, i alla fall av bilderna att döma. Kanske kan 70-talsanläggningen bidra med högtalare? Jag hade nog satsat på en fristående skivspelare av enkel modell (duger den de redan har, kanske?) + RIAA-steg från Kjelle + minaläggningen de redan har + ev. högtalarna från 70-talsanläggningen. Eller kanske bara att komplettera 70-talaren med en liten CD-spelare? Vad är bekymret med den?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2017-03-15 16:32

PerStromgren skrev:
TCM skrev:

/ B

Det verkar klokt. Problemet är nog skivspelaren i de ihopbyggda apparaterna, de ser rätt usla ut, i alla fall av bilderna att döma. Kanske kan 70-talsanläggningen bidra med högtalare? Jag hade nog satsat på en fristående skivspelare av enkel modell (duger den de redan har, kanske?) + RIAA-steg från Kjelle + minaläggningen de redan har + ev. högtalarna från 70-talsanläggningen. Eller kanske bara att komplettera 70-talaren med en liten CD-spelare? Vad är bekymret med den?

En högtalare har försvunnit i samband med flytten 8O :P och ingen vet var den är. Det är ingen "dyr/fin" anläggning, men duger nog åt föräldrarna. RIAA-steg + minianläggning kanske vore något. Ska kolla det :)
When routine bites hard

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-03-16 20:39

TCM skrev:

/ B

Du får skivspelaren, yes?

Hade samma fråga från min mamma. Jag köpte en Denon MCD 40 med helt OK högtalare till henne för 3,5 kkr. De har den på hifiklubben på rea och det låter bra. Hon är överlycklig eftersom hon i sin pensionärstillvaro ofta besöker Berwaldhallen. Jag tittade lite på nätet efter en sådan här, men den fanns inte att köpa i Sverige. Annars verkar den lovande; en slags modern variant av 70-talets kompaktsterio från Scantic eller Dux:

https://www.amazon.com/Teac-LP-P1000-Turntable-Stereo-Bluetooth/dp/B00H1OVGTW

Bild

Jag har ingen uppfattning om kvaliteten, men den är billig och om TEAC inte är ett helt urvattnat varumärke så kanske den är "bra", t o m?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-03-16 20:41

Sen är det ju också så att om man har åldriga föräldrar finns det ingen anledning att skygga för den oerhört fula och skamliga tanken att man kanske rätt snart kommer att få ärva dem. :oops:
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2017-03-17 14:52

CODY skrev:
TCM skrev:

/ B

Du får skivspelaren, yes?

Hade samma fråga från min mamma. Jag köpte en Denon MCD 40 med helt OK högtalare till henne för 3,5 kkr. De har den på hifiklubben på rea och det låter bra. Hon är överlycklig eftersom hon i sin pensionärstillvaro ofta besöker Berwaldhallen. Jag tittade lite på nätet efter en sådan här, men den fanns inte att köpa i Sverige. Annars verkar den lovande; en slags modern variant av 70-talets kompaktsterio från Scantic eller Dux:

https://www.amazon.com/Teac-LP-P1000-Turntable-Stereo-Bluetooth/dp/B00H1OVGTW

[ Bild ]

Jag har ingen uppfattning om kvaliteten, men den är billig och om TEAC inte är ett helt urvattnat varumärke så kanske den är "bra", t o m?

Den där ser ju bra ut. Såg även att det existerade skivspelare med inbyggt RIAA, kanske kunde vara ett alternativ också. (jag äger ingen fungerande skivspelare, så den kan definitivt få ett hem hos mig i framtiden :) )
When routine bites hard

Återgå till Köpråd