Chromecast audio - dac - Objective hörlursstärk?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
enJohn

Chromecast audio - dac - Objective hörlursstärk?

Inläggav enJohn » 2017-02-11 13:32

Jag har nyligen bytt jobb och har fått lite bryderier kring hur jag ska säkerställa min psykosociala hälsa med hjälp av musiklyssning. Tidigare har jag kört Spotify i datorn och skickat det via usb till en Objective O2-dac och sedan till hörlursförstärkaren. Problemet nu är att jag inte kan/får installera någon Spotifyklient på datorn. Däremot kan jag komma åt Spotify via telefonen/wifi. Det låter väl ok att lyssna direkt ur telefonen (Samsung S6), men det skulle kännas lite skönare att få använda sig av en ordentlig förstärkare.

Jag funderar därför på att köpa en Chromecast Audio för att strömma Spotify ifrån. Problemet är att O2-dacen bara har usb in och ingen optisk ingång. Jag undrar därför om någon har tips på en billig dac med optisk ingång som skulle kunna ersätta O2-dacen? Den får som sagt gärna vara billig, men helst inte helt usel och jag kan nog sträcka mig till runt tusenlappen om det behövs.

Eller finns det smartare lösningar?

/undrar en john

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Chromecast audio - dac - Objective hörlursstärk?

Inläggav darkg » 2017-02-11 14:05

Kanske duger Chromecastens inbyggda dac! Om inte annat kan du gott använda den medan du funderar vidare :-)
Don’t just do something, sit there.

Tell

Inläggav Tell » 2017-02-11 14:45

Objective O2 har väl en analog in? Då är det ju bara koppla in hörlursingången från telefonen in i den. För det är väl verkligen ingen dålig DAC i nån telefon nuförtiden, utan det är en kralligare stärkare till dina hörlurar som du behöver.
Men om du verkligen är ute efter DACen också så borde det väl gå att köra in den direkt i telefonen med en passande USB-kabel?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-02-11 15:53

enJohn skrev:Jag undrar därför om någon har tips på en billig dac med optisk ingång som skulle kunna ersätta O2-dacen? Den får som sagt gärna vara billig, men helst inte helt usel och jag kan nog sträcka mig till runt tusenlappen om det behövs.

Eller finns det smartare lösningar?

/undrar en john

Den inbyggda dacen i Chromecast Audio uppfyller väl dina önskemål: "billig, men helst inte helt usel"? Den ger sedan ifrån sig analoga stereosignalen via 3,5 mm-kontakten.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-02-11 16:47

Tell skrev:Objective O2 har väl en analog in? Då är det ju bara koppla in hörlursingången från telefonen in i den. För det är väl verkligen ingen dålig DAC i nån telefon nuförtiden, utan det är en kralligare stärkare till dina hörlurar som du behöver.
Men om du verkligen är ute efter DACen också så borde det väl gå att köra in den direkt i telefonen med en passande USB-kabel?

+1
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2017-02-11 18:04

:D Man får verkligen bra hjälp och kloka råd på detta forum!

At köra direkt från telefonen hade jag inte ens tänkt på. Jag undrar dock om det är så att full utstyrning (max volym) motsvarar linjesignal, eller om man hur man än gör blandar in telefonens egen förstärkare? Nåväl, det är ju enkelt att testa hur det låter i alla fall. Och Chromecasten rakt in i förstärkaren är ju helt klart ett alternativ.

Däremot tror jag inte att det går att koppla dacen till telefonen. Såvitt jag förstått så kräver ODAC:en mer ström än vad telefonen levererar via usb. Dessutom tror jag att det bara är vissa appar som kan ansluta till extern dac och Spotify är inte en av dem. Men jag kan ha fel.

/en john som tackar för bra input!

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2017-02-11 19:26

Du kan ju också köra spotify direkt i webläsaren på https://play.spotify.com/

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2017-02-11 19:48

ostmaccan skrev:Du kan ju också köra spotify direkt i webläsaren på https://play.spotify.com/

Jo, men då bara med 128 kbps och hä dug ju int' :?

/en john igen

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-02-11 19:53

Om du nu inte får/kan installera Spotify på datorn är det då OK att koppla upp en Chromecast på nätet och strömma musik via jobbets nåt till Chromecast?
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2017-02-11 20:33

enJohn skrev:
ostmaccan skrev:Du kan ju också köra spotify direkt i webläsaren på https://play.spotify.com/

Jo, men då bara med 128 kbps och hä dug ju int' :?

/en john igen

Det tänkte jag inte ens på faktiskt. Borde dock kunna använda den som remote för att byta låtar!

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-02-11 21:02

UrSv skrev:Om du nu inte får/kan installera Spotify på datorn är det då OK att koppla upp en Chromecast på nätet och strömma musik via jobbets nät till Chromecast?

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2017-02-11 21:38

UrSv skrev:
UrSv skrev:Om du nu inte får/kan installera Spotify på datorn är det då OK att koppla upp en Chromecast på nätet och strömma musik via jobbets nät till Chromecast?

Japp. Låst dator med eget nät. Öppen telefon med tillräckligt bra wifi. Men jag får ändå be er att inte säga nåt....

/en john

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-02-11 22:26

Så bra. Jag vill dock påpeka att det är inte trivialt att få en Chromecast att lira i ett företagsnät.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-02-12 01:46

enJohn skrev::D Man får verkligen bra hjälp och kloka råd på detta forum!

At köra direkt från telefonen hade jag inte ens tänkt på. Jag undrar dock om det är så att full utstyrning (max volym) motsvarar linjesignal, eller om man hur man än gör blandar in telefonens egen förstärkare? Nåväl, det är ju enkelt att testa hur det låter i alla fall. Och Chromecasten rakt in i förstärkaren är ju helt klart ett alternativ.

Däremot tror jag inte att det går att koppla dacen till telefonen. Såvitt jag förstått så kräver ODAC:en mer ström än vad telefonen levererar via usb. Dessutom tror jag att det bara är vissa appar som kan ansluta till extern dac och Spotify är inte en av dem. Men jag kan ha fel.

/en john som tackar för bra input!

Den har ju separat strömkälla. ;)

Testa dig fram m volymen på luren. Eller så mäter du upp den styrkan du vill ha, 1 V eller vad det nu kan tänkas vara.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2017-02-12 20:43

UrSv skrev:Så bra. Jag vill dock påpeka att det är inte trivialt att få en Chromecast att lira i ett företagsnät.

Hm... Det är ett öppet "gästnätverk". Men du menar att det blir problem för grejerna att hitta varandra? Det kan ju ligga något i det.

Elfsberg skrev:Den har ju separat strömkälla. ;)

Nä, inte en "stand alone" ODAC, den drivs via usb. Hörlursförstärkaren däremot har ju egen ström.

/John, som dessutom skulle behöva hjälp med att pillra lite i en av O2:orna, som har lite för hög nivå på det låga läget, samt distar på det högre läget

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2017-03-26 20:40

UrSv skrev:Så bra. Jag vill dock påpeka att det är inte trivialt att få en Chromecast att lira i ett företagsnät.

:cry: Nä, uppenbarligen inte. Eller alltså, det gick bra i flera sekunder, sedan tappade Chromecasten bort sig från nätet. Den går att hitta igen, men tappar åter efter några sekunder. Det verkar ha något med ip-adress att göra, men här är jag för okunnig för att fatta vad, eller om det går att lösa.

Finns det något sätt att få Chromecasten att ansluta sig till telefonen, utan att gå över nätverket? Det verkar inte så när jag letar runt, men det kanske finns någon lösning jag missat?

Att köra telefonen in i förstärkaren är jag lite skeptisk till, eftersom det blir förstärkare + förstärkare, alltså tårta på tårta och det tänker jag är sämre än att köra direkt på telefonen/tårta 1. Men jag kanske tänker fel.

/en john, vars i-landsproblem verkar vara större än en hjulbent sjömans

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-03-27 15:14

Snarare blir det förförstärkare+förstärkare (med justerbar gain?).

Återgå till Köpråd