Billig surroundförstärkare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JonasB

Billig surroundförstärkare

Inläggav JonasB » 2017-09-10 20:54

Hej!
Eftersom min Yamaha rx-v661 saknar Dolby Digital plus behövs en uppdatering för att få surroudljud med Netflix.
Jag önskar en förstärkare som kan starta från standby med signal från Google cast eller inkopplad Chromecast audio.

Det skulle även vara smidigt om förstärkaren kan växla automatiskt mellan ljudsignal från Chromecast (HDMI) och Google cast (inbyggt) eller Chromecast audio (digitalt eller analogt). Det kanske blir svårt eftersom Chromecast skickar bild konstant? I övrigt är det såklart trevligt med effekt.

Finns det någon ny standard eller funktion som kan vara bra att ta med på önskelistan så jag slipper köpa nytt inom snar framtid?

Budgeten är på ca 5000 kr och jag kan tänka mig att handla utomlands eller vänta på rea.

Bjorn_

Re: Billig surroundförstärkare

Inläggav Bjorn_ » 2017-10-01 09:42

https://m.prisjakt.nu/product/4261231

Jag har en sån, eller om det är 1070...

Har ägt många stärkare (även dyrare) och denna LÅTER bra. Tyvärr är den lite dum i huvet ibland med handskakning etc. Fungerar bra i några månader i stöten. Min setup är ATV som enda fjärr, den drar igång stärkaren som skickar signalen till tvn så att den startar. Sätter jag ATV:n i viloläge stänger allt av sig. Nån gång då och då så ballar det ur och man måste starta alternativt stänga sv allt manuellt. Efter detta fungerar det igen... den har en irriterande meny som startar 15 sekunder efter allt redan är igång som säger typ HEJ OCH VÄLKOMMEN TILL SONYS MENY, HÄR KAN DU VÄLJA VAD DU VILL GÖRA, T EX TITTA PÅ TV, LYSSNA PÅ MUSIK BLABLABLA och då får man trycka på meny på ATV-fjärren alternativt låta den va i 5 sekunder så hoppar bilden tillbaka.

Men... den låter bra :)

Tror inte menyklyddet och handskakning är unikt i dagens apparater och kan ju bero på annat än förstärkaren

Köpte min för 5000 på någon drive

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Billig surroundförstärkare

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-10-01 12:37

Hm, den verkar dålig! :mrgreen:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Återgå till Köpråd