Hjälp att välja SKIVSPELARE (min första)

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

flamur

Hjälp att välja SKIVSPELARE (min första)

Inläggav flamur » 2017-10-07 21:37

Jag tänkte ge mig in i LP-världen och köpa mig en skivspelare. Är helt ny med det och har aldrig haft en LP. Min tanke är att köpa begagnat, då jag gärna kommer undan så billigt som möjligt.

Jag vet inte hur pass stor skillnad det är mellan modeller nu för tiden? Men jag drog ihop en lista av några nya jag kollade på efter att ha sökt lite:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3 ... 510,406472

Jag gillar att Thorens spelaren är helautomatisk. Jag förstår inte varför alla nya inte är det? :) Men för det priset så hittade jag en väldigt snygg skivspelare på blocket: https://www.blocket.se/stockholm/Aristo ... 3.htm?aw=1

Jag vet inte om det är bättre med nytt eller om gammalt fortfarande står sig? Det är ju ingen speciellt avancerad teknik och utveckling kan ju inte ha "sprungit iväg" för mycket anar jag... vad säger ni som håller på med skivspelare?

Tacksam för information kring skivspelare om ni vill dela med er :) Allt är till hjälp.

MVH///Flamur
Musik: Audiolab M-DAC+ (USB); Film: Onkyo TX-RZ800; Slutsteg: Rotel RB-1090B; Hörlurar: iFi Micro iCAN + Oppo PM-1
Högtalare: F = Canton Ref 7 DC|C = Canton 858.2|S = Canton 820.2|Sub = Canton 850R

Användarvisningsbild
CODY

Re: Hjälp att välja SKIVSPELARE (min första)

Inläggav CODY » 2017-10-08 08:08

Köp Ariston-spelaren i länken! Det verkar billigt.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2017-10-08 09:11

Nu var det väl 30 år sedan jag slutade med vinyl, men jag vågar påstå att på finmekanik-fronten har det inte hänt så mycket positivt dom senaste 50 åren. Skulle jag börja om i dag blev det en spelare av lite exklusivare snitt och som tillverkats innan CD lanserades; 1981 eller när det kan ha varit. Det är ofta maskiner som är byggda för att hålla med precisionen intakt. Med rätt skötsel håller en sån spelare ett helt liv. Minst.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-10-08 09:19

kan du hitta en direktdriven med automatik så har du aldrig problem med slitna remmar heller.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-10-08 09:45

flamur skrev:Jag gillar att Thorens spelaren är helautomatisk. Jag förstår inte varför alla nya inte är det?

Automatiken fördyrar en hel del och ibland drar det med sig att den lägger sig i vägen för bästa ljud. Det kan vara så att det blir en del tveksamma mekaniska kopplingar till armen som man egentligen vill ska vara fri från påverkan.

Eftersom du tydligen inte har haft vinyler förrut, varför börja nu när det är mera nostalgi eller kult än tidigare? Om det ska vara helautomatiskt, varför då välja vinyl när det finns mera lätthanterliga avspelningssätt? Dessutom är väl utbudet av nya släpp på vinyl rätt begränsat (inte för att jag kollat)? Att det finns mängder med vinyler från tidigare är kanske det som lockar? Själv har jag mer än 50 års erfarenhet av vinylspelandet och tycker det är ett bök om man vill få det riktigt bra. Vinyler, CD och kassetter tar ju en del plats när samlingen växer.

Om du nu på allvar ska ge dig in på vinylområdet, tycker jag som någon redan nämnt - titta lite på äldre spelare med gedigen konstruktion som överlevt i många år än nytillskotten som dykit upp på marknaden på senare tid.

(Jo, jag har fortfarande skivspelare hemmavid även om de i regel är undanplockade, totalt 6 stycken och några av dem är t.o.m. helautomatiska...)

flamur

Inläggav flamur » 2017-10-08 19:11

Tack för era svar :) Jag ska inte stressa köpet, så jag kollar vidare lite till innan jag slår till.

Jag vill köpa en skivspelare för att jag vill komma så nära originalet och ha ett så "äkta" ljud som möjligt. Har fastnat för B.B King och vill uppleva hans livespelning i Regal så äkta originalet som möjligt, främst :) Har lyssnat på det albumet i 24bit flac men det vore kul med lite sprak som sig bör för 1965 ;)
Musik: Audiolab M-DAC+ (USB); Film: Onkyo TX-RZ800; Slutsteg: Rotel RB-1090B; Hörlurar: iFi Micro iCAN + Oppo PM-1
Högtalare: F = Canton Ref 7 DC|C = Canton 858.2|S = Canton 820.2|Sub = Canton 850R

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-10-08 19:19

Om du vill komma så nära originalet som möjligt är det nog inte vinyl du ska välja... Det är ganska många led mellan studiomastern och vinylen, fler än i fallet med t.ex. CD. Att det numera görs en massa försämringar mellan studiomastern och CD är en annan sak.

flamur

Inläggav flamur » 2017-10-08 19:43

RogerGustavsson skrev:Om du vill komma så nära originalet som möjligt är det nog inte vinyl du ska välja... Det är ganska många led mellan studiomastern och vinylen, fler än i fallet med t.ex. CD. Att det numera görs en massa försämringar mellan studiomastern och CD är en annan sak.

Originalet är här definierat som så nära 1965 som möjligt :) (alltså inte CD eller flac) Sen har jag några andra album som vore kul att testa. Många av dem artister jag lyssnar på släpper LP som en kul grej nämligen, sen har mina föräldrar ett oändligt arkiv att rota i dessutom. Vi får se om det är något för mig helt enkelt. Kan vara så att jag inser att jag inte uppskattar LP när jag väl testar.

Jag passar på att fråga. Kopplar man (äldre) skivspelare med RCA till DACen eller krävs något speciellt?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-10-08 20:02

Nja, alltså originalet från 1965 är ju ett analogt band som överförs till vinyl, CD eller vad som helst. Riktigt nära originalet kommer man inte med vinyl om du frågar mig. Du kanske menar att 1965 var det så man kom närmast originalbandet? En CD direktöverförd från originalbandet är oftast omöjlig att skilja från bandet.

Vinylspelare kräver en RIAA-förstärkare av något slag. Signalen ut från pickupen måste korrigeras (basen höjs och diskanten sänks = RIAA-korrektion) och förstärkas. Hur mycket förstärkning är också beroende på vilken typ av pickup man använder. Man kopplar inte en skivspelare till en DAC! Skivspelare kopplas så här: pickup-RIAA (som kan vara ibyggd i försteget)-försteg (kontrollförstärkare med möjlighet till volyminställning m.m.)-slutsteg. Försteg och slutsteg kan vara ihopbyggda, kallas då integrerad försträkare.

Berätta gärna hur du vill infoga skivspelaren i din anläggning.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-10-08 21:25

CODY skrev:Köp Ariston-spelaren i länken! Det verkar billigt.

Håller med! Jag gillar automatik i skivspelare, och spelar på en halvautomatisk själv, men den där var lite för mycket läckrare än Thorens-spelaren. Slå till innan nån annan hinner före. Glöm inte att du måste ha en RIAA också. Kolla upp vad det var för pickup medföljande.

flamur

Inläggav flamur » 2017-10-09 00:50

Jaså det krävs ett RIAA steg!? Det trodde jag var om man inte hade försteg/dac... Tack för infon :)

Min tanke var att kunna koppla in skivspelaren till min DAC med RCA, för att kunna styra volymen med DACen samt att jag inte vill behöva byta kablar till slutsteget när jag vill byta mellan lyssningskällor.

Jag har en Onkyo RZ800, vet inte om den har vad som krävs för att ta emot en skivspelarsignal?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-10-09 00:52

flamur skrev:Jaså det krävs ett RIAA steg!? Det trodde jag var om man inte hade försteg/dac... Tack för infon :)

Min tanke var att kunna koppla in skivspelaren till min DAC med RCA, för att kunna styra volymen med DACen samt att jag inte vill behöva byta kablar till slutsteget när jag vill byta mellan lyssningskällor.

Jag har en Onkyo RZ800, vet inte om den har vad som krävs för att ta emot en skivspelarsignal?

Står det phono på någon av anslutningarna så har den det.
Med lite tur har den även mc-ingång.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-10-09 01:38

flamur skrev:Jag har en Onkyo RZ800, vet inte om den har vad som krävs för att ta emot en skivspelarsignal?

Den har en MM-ingång, 3.5 mV/47 kΩ.

(Det blir förvirrande när du säger koppla till DAC, för det är digitala källor man kopplar till en sådan, dvs en digital till analog-omvandlare [converter]. I praktiken är det nog ett försteg du har, med DAC, fast man kanske tänker på den som en DAC... med analogingång, ingångsväljare och volymkontroll. Ja, en förförstärkare :-))
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-10-09 07:43

Bild

Skivspelaren ska kopplas in på kontakterna märkta "Phono". Onkyo RZ800 är en mångkanalreceiver, en kombination av radiodel, förförstärkare (inkl. RIAA-del), digital-till-analog-omvandlare (DAC) och ett gäng effektsteg för de olika kanalerna.

flamur

Inläggav flamur » 2017-10-09 22:00

Tack för era svar och fina hjälp! :)

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2017-10-11 08:37

Det här tycker jag är en ganska bra förstaskivspelare, en Dual CS505-3 (min första var en sådan).

http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=204969

Kanske kan prutas till en jämn tusenlapp?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-10-11 10:20

En Dual CS505-3 är inte helt fel för ett insteg i vinylträsket. Nålen på pickupen kan behöva bytas, ser ut som någon Ortofon OM-typ. Inte helt gratis om man väljer OM20. OM30 eller OM40-nål. Kanske Audio-Technica av någon billigare modell? https://www.thakker.eu/en/pickup/audio- ... ge/a-4916/ Fast den ska ju monteras rätt i armen och det är inget för nybörjare med vinyl, tag i så fall hjälp av någon mera erfaren.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2017-10-11 11:28

tobm skrev:Det här tycker jag är en ganska bra förstaskivspelare, en Dual CS505-3 (min första var en sådan).

http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=204969

Kanske kan prutas till en jämn tusenlapp?

+1 Det där är ett utmärkt tips på en instegs-spelare. Bra peng också tycker jag :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Återgå till Köpråd