Galvanisk avskiljare RCA - ljudpåverkan?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Talspolen

Galvanisk avskiljare RCA - ljudpåverkan?

Inläggav Talspolen » 2017-10-22 09:04

Funderar på att skaffa en galvanisk avskiljare för att få bort kvarvarande brum(jordslinga). Har jag förstått det rätt är en galvanisk avskiljare en transformator för varje kanal med omsättning 1:1. Påverkar dessa trafos ljudet på något sätt så påverkan blir hörbar? Ska jag satsa på någon dyrare variant tex Jenving eller duger det med en billigare tex från Monacor?

Monacor: https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud ... rca-p39607

Jenving Supra: https://www.brl.se/sv/artiklar/supra-ag ... ljare.html
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Galvanisk avskiljare RCA - ljudpåverkan?

Inläggav Perfector » 2017-10-22 09:16

Talspolen skrev:Funderar på att skaffa en galvanisk avskiljare för att få bort kvarvarande brum(jordslinga). Har jag förstått det rätt är en galvanisk avskiljare en transformator för varje kanal med omsättning 1:1. Påverkar dessa trafos ljudet på något sätt så påverkan blir hörbar? Ska jag satsa på någon dyrare variant tex Jenving eller duger det med en billigare tex från Monacor?

Monacor: https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud ... rca-p39607

Jenving Supra: https://www.brl.se/sv/artiklar/supra-ag ... ljare.html

Monacors duger alldeles utmärkt.
Det fanns från början till bilstereo där man inte hade en lågnivåutgång utan anslöt en omvandlare med galvaniskt skilda in och utgångar.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-10-22 09:34

Var tänker du använda den? Visst borde det finnas skillnad mellan olika typer?

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-10-22 10:52

Ska användas mellan försteg och slutsteg.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-10-22 10:53

http://www.monacor.se/produkter/signalbehandling-2/

Här finns fler prylar för att isoleraa in/ut på signalkabel.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-10-22 11:09

Kjell har rea på en just nu https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud ... pro-p39761

Därmed inte sagt att jag föreslår den :-) (därmed inte sagt att jag avråder heller)

Det kan finnas brister både i bas och diskant, beroende på nivå, och vad man kopplar till (utimpedans, kanske även ingångsimpedansen på utgångssidan).

Jag vet tyvärr inte om och när det blir tillräckligt bra...

Ytterligare en variant finns på Kjell https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud ... end-p24137

Tyvärr kan man nog inte veta bara utifrån de siffror man får hur det funkar, då frekvensomfång beror på hur man menar och mäter och dist beror på nivå och allt beror på vad som driver.

Lycka till :wink:
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-10-22 11:29

Det förekommer olika in- och utgångsimpedans på dessa mojänger, hur ska man resonera där? Om jag inte missminner är utgångsimpedansen på försteget 600 ohm. Ska man försöka matcha?
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-10-22 11:49

Minns jag inte helt fel ska ingång ha högre impedans än utgång

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-10-22 14:38

Mitt förslag är att lösa problemet istället för att ansluta trafosar.

En transformator brukar påverka ljudet en liten smula. De rullar av lite i botten och toppen t ex.

Om du absolut MÅSTE använda skiljetafosar, kan jag rekommendera Lundahl och endast Lundahl.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-10-22 15:06

Vad betyder ”en liten smula”? Har du gjort några lyssningstester och mätningar? Hittar inte någon jämförelse mellan olika avskiljare.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-10-22 15:26

Transformatorer är likt andra komponenter i en kedja mer eller mindre påverkande. Att bara ta vad som helst i transformatorväg tycker jag verkar knasigt. Svenska Lundahl har ett världsrykte som tillverkare men det kostar och är som Johan påpekar förmodligen inte ens nödvändigt.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-10-22 16:44

Lundahls LL1584 har lite mer data:

Frequency response @ 0 dBU (source 150Ω, load 10kΩ) 10 Hz - 70 kHz +/- 0.5 dB

Det tror jag många finner godtagbart. Observera impedanserna.

Distortion (THD) at 50 Hz (source 150Ω) < 0.2 % @ 50 Hz, for all signal levels -2 through +16 dBU

Å ena sidan är 0.2% mycket mer än elektronik ofta har. Å andra sidan är +16dBu rätt starkt. Å tredje sidan distar en bashögtalare, för jämförelsens skull, många procent. Och enligt en källa jag inte utan vidare tar för korrekt måste distorsionen upp kring flera tiotals procent för att det ska höras, i basen (http://www.axiomaudio.com/blog/distortion).
---
Hurdan är distorsionen per nivå och frekvens, egentligen?

Nedan en Jensen-transformator (endast själva transformatorn) enligt Jensen: (liknande https://www.parts-express.com/pedocs/sp ... -sheet.pdf)

Så länge nivån inte är för hög ser det väl inte så illa ut! (Priset blir > 1000 kr plus allt, om man skulle snickra själv.)

2017-10-22 16_26_24-audiotransformerschapter.pdf.png
2017-10-22 16_26_24-audiotransformerschapter.pdf.png (22.25 KiB) Visad 2491 gånger

2017-10-22 16_26_38-audiotransformerschapter.pdf.png
2017-10-22 16_26_38-audiotransformerschapter.pdf.png (18.89 KiB) Visad 2491 gånger

2017-10-22 16_26_48-audiotransformerschapter.pdf.png
2017-10-22 16_26_48-audiotransformerschapter.pdf.png (17.8 KiB) Visad 2491 gånger
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-10-22 17:23

Talspolen skrev:Vad betyder ”en liten smula”? Har du gjort några lyssningstester och mätningar? Hittar inte någon jämförelse mellan olika avskiljare.

Gör som jag säger istället. ;)
Jag skrev inte det jag skrev för att bevisa något, utan för att hjälpa dig på traven.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-10-22 17:29

Johan_Lindroos skrev:
Talspolen skrev:Vad betyder ”en liten smula”? Har du gjort några lyssningstester och mätningar? Hittar inte någon jämförelse mellan olika avskiljare.

Gör som jag säger istället. ;)
Jag skrev inte det jag skrev för att bevisa något, utan för att hjälpa dig på traven.

Gör som jag säger.
Det låter som "ät det här, det är bra för dig."
Jag vill åxå veta vad en liten smula är för något.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-10-22 17:49

Jag är personligen inte intresserad av transformatorer, om jag inte är nödgad att använda dem. Jag har inget intresse av att undersöka saken åt er. Jag VET att OM jag skulle stoppa in en trafo, blir det självklart någon passande från Lundahl. Det beror på att de har ett grundmurad gott rykte när det gäller trafosar. Lundahls transformatorer brukar kunna hittat i den bästa proffsutrustningen. Jag tänker att; varför spara några kronor för att riskera en sunktrafo? Jag gör det lätt för er och mig, jag skulle ta en Lundahl! Är det svårt för dig att förstå, Perfector? Men först vill jag som jag skrev; råda TS att lös jordbrumsproblemet på riktigt istället. Är det också svårt att förstå för dig, Perfector? I övrigt har jag inte tid eller lust att fortsätta skriva mer. Jag har sagt mitt. Jag har viktigare saker för mig idag, sånt som jag själv har nytta av.

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-10-22 18:10

Varför svara då överhuvudtaget om du inte vill fortsätta diskussionen, Johan? Min fråga ovan var inte alls menad som någon spydighet utan jag är intresserad av fakta. Kanske har vi olika krav på återgivningen där jag accepterar en dipp på 6 dB vid 20Hz medan du anser detta vara skräp, du förstår nog vart jag vill komma.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-10-22 18:25

Lundahl är helt enkelt en garant för problemfri implementation enligt Johan. Om man nu prompt MÅSTE införa en trafo.

Således var det rådet det enda som ville framföras. Antingen följer man det eller skiter i det. Men Johan behöver inte vara med i en fortsatt diskussion bara för att han lämnar ett råd!

Skärpning!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Återgå till Köpråd