Subwoffer

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio

Re: Subwoffer

Inläggav eljulio » 2017-10-29 08:00

MagnusÖstberg skrev:Du kanske har fel högtalare för tillfället?

Inte för att sätta griller i huvudet men piP har jag aldrig hört låta bra uppställda så. Brukar bli rysligt tunn återgivning...

Känns ju som om det skulle finnas hur mycket plats som helst för ett digitalt litet slutsteg till en passiv sub annars..

Jo, så kan det nog vara... har tänkt tanken, men är lite kär i mina piP... du tror inte en sub hjälper? Varför passiv sub?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-10-29 09:17

Nattlorden skrev:
Perfector skrev:Vad tror Nattlorden om den jag pekade på då?
Med en mikrofon för mätning av rummet och en fjärr för användarvänligheten?

Jag försöker i längsta mån undvika att tro något alls; tro är lägsta graden av vetande.

Lite sent kanske, men jag menade principen att korrigera ljudet enligt vad som framgår på deras hemsida.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

JM

Inläggav JM » 2017-10-29 09:40

eljulio skrev:Suben har jag alltså tänkt att ställa vid gardinen på höger sida. Har haft en enklare sub där tidigare (KEF) som jag ställt upp vid TV:n så att jag får lite botten till KEF-satelliterna, 5.1. Den var förvånansvärt bra faktiskt och jag hade rätt bra botten med den som stöd till piP, en lycklig slump kanske. Så därför tänker jag mig att hitta en ersättare, gärna ett lite potentare alternativ....

Du har redan provat en bra position för din nya sub förutsatt att du har samma lyssningsposition. Med en subbas kommer du alltid ha samma basmaxima och minima på identiska platser i rummet. Placerar du en subbas i ett tryckmaximum får du ytterligare basförstärkning utan att du behöver pressa subbasen. Utmed väggar och i hörn har du alltid tryckmaxima. Förutsatt att du har tillräckligt brant delning av subbasen och delning av dina lådhögtalarna kommer även ljudet över 80 Hz bli bättre.
Nackdelen med endast en subbas är att det kan möjligen bli problem med störande rumsresonanser, med det går att fixa utan massa akustiska prylar.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2017-10-29 13:44

JM skrev:
eljulio skrev:Suben har jag alltså tänkt att ställa vid gardinen på höger sida. Har haft en enklare sub där tidigare (KEF) som jag ställt upp vid TV:n så att jag får lite botten till KEF-satelliterna, 5.1. Den var förvånansvärt bra faktiskt och jag hade rätt bra botten med den som stöd till piP, en lycklig slump kanske. Så därför tänker jag mig att hitta en ersättare, gärna ett lite potentare alternativ....

Du har redan provat en bra position för din nya sub förutsatt att du har samma lyssningsposition. Med en subbas kommer du alltid ha samma basmaxima och minima på identiska platser i rummet. Placerar du en subbas i ett tryckmaximum får du ytterligare basförstärkning utan att du behöver pressa subbasen. Utmed väggar och i hörn har du alltid tryckmaxima. Förutsatt att du har tillräckligt brant delning av subbasen och delning av dina lådhögtalarna kommer även ljudet över 80 Hz bli bättre.
Nackdelen med endast en subbas är att det kan möjligen bli problem med störande rumsresonanser, med det går att fixa utan massa akustiska prylar.

JM

Känner igen det du skriver. Det man kan säga är att jag får rätt ojämn bas i rummet, bra på vissa ställen och rätt obefintlig på andra. Men det får jag leva med. Sen är väl frågan om ett par potenta golvare skulle göra jobbet bättre. Golvytan som tas i anspråk är ju egentligen densamma. Men jag gillar ju verkligen återgivningen från piP.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-10-29 14:10

Om du uppskattar Ino generellt finns ju pi25 i sortimentet, en mindre golvstående modell. Till pi25 finns basstödet bs25. De är visserligen två till antalet, men möjligheten att ställa in två små lådor (inga extra slutsteg) kanske kommer i framtiden?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-10-29 16:12

Beroende på vad nu pi25 kostar jämfört emot piP så verkar det vara en betydligt klokare väg att gå för de som gillar piP då det finns möjlighet med uppgradering med basstödet. Men nu pratar ju vi helt andra summor än vad trådskaparen tänkt lägga på en subwoffer. För egen del så har alla Ino frontar för slank mellanbasen i *mina* öron.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-10-29 17:29

Mjo, en merkostnad blir det nog definitivt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2017-10-29 19:05

hmmm...

Fick mig en tankeställare via den här tråden... Jag kom fram till att piP inte är rätt högtalare så som de kan placeras i nuläget. Jag har alltid haft ett gott öga till Dynaudio och hittade ett par X16 i närheten där jag bor. Nu saknas inte bas längre.. tvärtom.

Hur det låter vet jag inte riktigt eftersom jag är rejält förkyld, men som sagt, bas finns där. Stort tack till er alla för värdefulla synpunkter och all kunskap som alla på faktiskt oftast delar med sig av. Många av samtalen här är på en nivå som jag oftast inte hänger medi.

Just ja. 6 000 ink. stativ fick jag ge för högtalarna. Lär väl få lite mer för mina piP plus stativ om jag säljer dem...

Återigen, tack!

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2017-10-29 19:27

Trevligt, Dynaudio gör fina högtalare, på riktigt.

Med X16 har du inte bara eliminerat problemet med pips slanka nedre register utan du får också ett fylligare mellenregister och bredare, precisare ljudbild. Bara till att gratulera.

/BORIS

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-10-29 20:05

Instämmer! Ett bra byte enligt mina öron också. Vilken förstärkare kör du med ? Tänk på att Dyanaudio nästan alltid växer med kraftiga doningar, så råkar förstärkaren ha pre-out så kan ett köp av något beg. slutsteg ge ett bra lyft. Behöver inte alls vara något nytt, utan slutsteg är det oftast lång livslängd på.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-10-29 20:28

Läs den här tråden:
viewtopic.php?f=4&t=66423
8)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2017-10-29 21:15

Johan_Lindroos skrev:Läs den här tråden:
8)

Jepp, MagnusÖstberg ställde frågan om det var rätt högtalare givet förutsättningarna. Och när jag tänkte igenom det ett par varv så var svaret nej... Allt gott!

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2017-10-29 21:16

FBK skrev:Instämmer! Ett bra byte enligt mina öron också. Vilken förstärkare kör du med ? Tänk på att Dyanaudio nästan alltid växer med kraftiga doningar, så råkar förstärkaren ha pre-out så kan ett köp av något beg. slutsteg ge ett bra lyft. Behöver inte alls vara något nytt, utan slutsteg är det oftast lång livslängd på.

Naim XS. Tror det är en bra kombo med Dynaudio. Specar ju inte överdrivet direkt, men trött har jag aldrig upplevt Naimen.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2017-10-29 21:18

Förkyld som sagt, men s*** vad baspotenta dessa x16 är... 8O :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-10-29 22:29

Men det är ju perfekt. Precis det som forumet är till för, att hjälpa medlemmarna att komma fram till bättre lösningar.
Jag gillar dynaudio, de modeller jag hört har alltid låtit bra. Sen är de ju designade för en fristående placering så just i detta fallet blir det ju kanske ännu bättre. Jag tror det hade varit svårt att få till en lika bra lösning med en slumpmässigt vald sub. Du har förstås inte samma djupbas utan sub men det ljud som spelas kommer vara bättre sammanhållet.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-10-29 23:18

eljulio skrev:
FBK skrev:Instämmer! Ett bra byte enligt mina öron också. Vilken förstärkare kör du med ? Tänk på att Dyanaudio nästan alltid växer med kraftiga doningar, så råkar förstärkaren ha pre-out så kan ett köp av något beg. slutsteg ge ett bra lyft. Behöver inte alls vara något nytt, utan slutsteg är det oftast lång livslängd på.

Naim XS. Tror det är en bra kombo med Dynaudio. Specar ju inte överdrivet direkt, men trött har jag aldrig upplevt Naimen.

Tror jag också funkar då det inte brukar vara bluff watt och hyfsat strömstarka även om jag. Det man mörker det tydligast är hur basåtergivning återges, blir den otydlig, släpig och det märks tydligast när man drar på lite för då förstärkaren visa vad den klarar. Sökte också lite på nätet och den modellen du har( XS)får verkligen oerhört mycket beröm.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-10-29 23:26

eljulio skrev:
8)

Jepp, MagnusÖstberg ställde frågan om det var rätt högtalare givet förutsättningarna. Och när jag tänkte igenom det ett par varv så var svaret nej... Allt gott!

Mitt inlägg gällde frågan i inlägget ovanför mitt. :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2017-10-30 06:52

Johan_Lindroos skrev:
eljulio skrev:
8)

Mitt inlägg gällde frågan i inlägget ovanför mitt. :wink:

:)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-10-30 10:12

FBK skrev:
eljulio skrev:

Tror jag också funkar då det inte brukar vara bluff watt och hyfsat strömstarka. Det man mörker det tydligast är hur basåtergivning återges, blir den otydlig, släpig och det märks tydligast när man drar på lite för då förstärkaren visa vad den klarar. Sökte också lite på nätet och den modellen du har( XS)får verkligen oerhört mycket beröm.

Gick visst inte att ändra i gammalt inlägg, så det blev så här när några ord skulle bort.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2017-10-30 11:49

FBK

Tror nog att kraften räcker som det är i min förstärkare, men det är klart man blir nyfiken på att testa mer kraft. Någon som vet kan säkert ta fram siffror på om det jag har räcker.

Hemma sjuk som sagt, men sitter ändå nu och njuter av inköpet. Det var bra högtalare för pengarna. Får se om jag orkar labba med placering idag. Hur brukar ni ha Dynaudio uppställda? Kraftigt invinklade som piP eller på annat sätt?

Mvh

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-10-30 12:50

Oftast blir det bäst med mer eller mindre invinklade, du får testa dig fram.

Föregående

Återgå till Köpråd