eljulio skrev:Suben har jag alltså tänkt att ställa vid gardinen på höger sida. Har haft en enklare sub där tidigare (KEF) som jag ställt upp vid TV:n så att jag får lite botten till KEF-satelliterna, 5.1. Den var förvånansvärt bra faktiskt och jag hade rätt bra botten med den som stöd till piP, en lycklig slump kanske. Så därför tänker jag mig att hitta en ersättare, gärna ett lite potentare alternativ....
Du har redan provat en bra position för din nya sub förutsatt att du har samma lyssningsposition. Med
en subbas kommer du alltid ha samma basmaxima och minima på identiska platser i rummet. Placerar du en subbas i ett tryckmaximum får du ytterligare basförstärkning utan att du behöver pressa subbasen. Utmed väggar och i hörn har du alltid tryckmaxima. Förutsatt att du har tillräckligt brant delning av subbasen och delning av dina lådhögtalarna kommer även ljudet över 80 Hz bli bättre.
Nackdelen med endast en subbas är att det kan möjligen bli problem med störande rumsresonanser, med det går att fixa utan massa akustiska prylar.
JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.