Moderator: Redaktörer
steveo1234 skrev:Jag letar efter uppgradering till min förvisso väldigt trevliga Marantz 7010. Jag vill ha fler sidohögtalare och även front wide och kanske tom två takhögtalare till. Så, 11.1.6 iaf. Letar jag på marknaden så finns det i stort sett bara två alternativ:
1. Köpa en Marantz 7010 till och koppla in parallellt. Jag gillar inte den lösningen riktigt, mest pga handhavandet.
2. Köpa en Datasat eller motsvarande. Men, då pratar vi >100kSek och det är inte intressant.
Kommer det någon receiver med mer än 11kanaler någongång?
steveo1234 skrev:1. Köpa en Marantz 7010 till och koppla in parallellt.
Kalejdokom skrev:steveo1234 skrev:1. Köpa en Marantz 7010 till och koppla in parallellt.
Men två 7010 kan väl inte koda av fler kanaler än en? Eller hur menar du? Om det bara är fler slutstegskanaler du behöver så finns det ju line out på 7010.
Nattlorden skrev:Kalejdokom skrev:steveo1234 skrev:1. Köpa en Marantz 7010 till och koppla in parallellt.
Men två 7010 kan väl inte koda av fler kanaler än en? Eller hur menar du? Om det bara är fler slutstegskanaler du behöver så finns det ju line out på 7010.
Man kan ju välja att koda av andra kanaler på #2...
steveo1234 skrev:Nattlorden skrev:Kalejdokom skrev:Men två 7010 kan väl inte koda av fler kanaler än en? Eller hur menar du? Om det bara är fler slutstegskanaler du behöver så finns det ju line out på 7010.
Precis. Två receivrar som kodar av olika kanaler. Inte helt ovanlig lösning
Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Nattlorden skrev:
Precis. Två receivrar som kodar av olika kanaler. Inte helt ovanlig lösning
Förstår att man kan välja annat ibland höjdkanaler, men vet du om man verkligen kan välja bort ex. frontkanalerna? Känns som att vissa av dem skulle kunna vara "cementerade" på plats...
-Palle- skrev:Onkyon fixar bara 7.2.4 tyvärr.
Vill man ha mer än 7.2.4 finns det som Steveo redan berättat inte särskilt mycket alls att välja på.
Nattlorden skrev:Personligen är mitt intresse snarast 7.0.7.1... Om man nu kan få välja vilka kanaler man vill ha...
Perfector skrev:Onkyo
http://www.se.onkyo.com/en/a-v-receiver-306.html
Kraniet skrev:Lyngdorf MP-50 ser ju trevlig ut, dock bara 12 kanaler. Men 120 lakan är fan mycket! Men då har den iofs inbyggd mediespelare också..
philipbtz skrev:Kraniet skrev:Lyngdorf MP-50 ser ju trevlig ut, dock bara 12 kanaler. Men 120 lakan är fan mycket! Men då har den iofs inbyggd mediespelare också..
Saknar dock 18Gbps HDMI om man bryr sig om 4k. Kanske inte så viktigt men när det finns i förstärkare för 5 lakan kan man tycka att det borde ingå. Min bedömning av läget är att man lugnt får vänta ett år eller två till om man inte är beredd på att lägga ut stora pengar. Har man redan 7.1.4 känns det värt att vänta tills iaf 9.1.6 finns i billigare boxar.
steveo1234 skrev:Nattlorden skrev:Personligen är mitt intresse snarast 7.0.7.1... Om man nu kan få välja vilka kanaler man vill ha...
Det ser ut som att Marantz kommande processor 8805 kommer att stödja 9.1.4 iaf. Eventuellt blir den intressant..
-Palle- skrev:steveo1234 skrev:Nattlorden skrev:Personligen är mitt intresse snarast 7.0.7.1... Om man nu kan få välja vilka kanaler man vill ha...
Det ser ut som att Marantz kommande processor 8805 kommer att stödja 9.1.4 iaf. Eventuellt blir den intressant..
Tror även Denons nya flaggskepp kommer greja det då dom tidigare erbjudit samma funktioner, med skillnaden att Denon inte är en ren processor utan inkluderar slutsteg då.
Johan_Lindroos skrev:-Palle- skrev:steveo1234 skrev:
Tror även Denons nya flaggskepp kommer greja det då dom tidigare erbjudit samma funktioner, med skillnaden att Denon inte är en ren processor utan inkluderar slutsteg då.
Det kan vara tänkbart att även om det finns nio kanaler runt om och fyra i taket, så är det inte säkert att dessa hanteras samtidigt. Så här står det nämligen på Hifiklubbens hemsida angående Denon AVR-X7200WA:
"Med 11.2-kanals signalbehandling och 13.2 Pre Out kan du bygga ut till en svindlande härlig hemmabio."
Jag tolkar detta som att man kan sätta upp högtalarkonfiguration för 9 kanaler runt om och fyra i taket, men att ljud kan bara adresseras till elva kanaler samtidigt. En viss begränsning alltså.
Är det någon som verkligen vet att framtida Marantz 8805 + någon kommande Denon inte bara har dessa antal utgångar, men att de även kan hanteras signalmässigt samtidigt? Svårt att hitta info om detta...

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster