En Cambridge A3i passerade mitt hem nyligen. När jag kopplade upp den mot mina B&W 686 så blev musiken betydligt mycket klarare och levande jämför med min ordinarie NAD C316BEE, utan att bastyngden gick förlorad. NAD–B&W-combon ger röster och akustiska gitarrer en väldigt ”elektrifierad” (vilket de ju iofs är) karraktär, sången och strängarna låter visserligen klara men liksom förtjockade. Med Cambridge-förstärkaren lät musiken mer akustisk live än elektrifierad live. (Jag använder antagligen inte korrekt vokabulär för att beskriva saken, ledsen för det). Då förstärkaren var i rätt slutet skick, med rattar som släppt i gängan och ett nätbrum som hördes genom högtalarna fick den ändå gå vidare till Rehifi, men det är omöjligt att slappna av och njuta av musiken via NAD nu när jag vet att det finns en så uppenbar förbättring inom räckhåll. Så nu har jakten på en ny förstärkare börjat.
Är det någon här som hört Cambridge A3i och kan tipsa om förstärkare med samma karraktär? Bland nya förstärkare har jag ögonen på Cambridge CXA60 och Rega Brio. På begagnatmarknaden har jag ingen aning. Någon model från Creek eller Audiolab kanske? Att döma av vad jag läst på olika forumtrådar så var de efterföljande Cambridge-förstärkarna i Azur-serien inte lika bra som A3i.
Jag lyssnar på rock, akustiskt och pop, oftast på rätt moderat volym.