Postnords nya avgift ?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Postnords nya avgift ?

Inläggav peterh » 2018-02-17 21:52

Hur blir det med postnords försök att vittja kina paket ?
Hur skall de kunna uppskatta moms att erlägga utan att veta vad detsamma kostade, om det kostade någonting?
Hur är det juridiskt , portot är ju betalt, kan en post verkligen ta ut extra ersättning "bara för att de vill " ?

Rätt metod, om man nu vill att folk skall betala moms, vore att utlämningsstället ber att få titta på underlag och därefter
betalar moms innan paketet lämnas ut. Alltså ingenting för postnörd utan helt och hållet en sak för lokala postombudet.

Vad säger ni, om ni nu har något klokt att säga ?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav Michael » 2018-02-17 23:04

Enligt artikel i tidningen idag så är det nu bestämt. Från 1 mars :(
75kr plus moms, för varor <1500kr

Värdet antar jag tar de enligt det som står på exportlappen (tulldeklaration CN22) på brevet.

:cry:

//Michael

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav hifikg » 2018-02-18 00:09

Michael skrev:Enligt artikel i tidningen idag så är det nu bestämt. Från 1 mars :(
75kr plus moms, för varor <1500kr

Värdet antar jag tar de enligt det som står på exportlappen (tulldeklaration CN22) på brevet.

:cry:

//Michael


Där brukar det stå gåva, sample, $2 och liknande. Moms på två dollar... ska fyra spänn betalas in då, innan Postnörd får släppa paketet mot ytterligare 75 kronor för att de inte behöver skicka tillbaka det!? Å andra sidan gör väl speditionsföretag just så här, tar ut extra avgifter för att de hanterar tull mm, så det kanske är lagligt och rätt trots allt. Hoppas mina sista grejor hinner hem före den 1 mars. Därefter blir det e-bay i Tyskland.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav Bill50x » 2018-02-18 00:11

Michael skrev:Enligt artikel i tidningen idag så är det nu bestämt. Från 1 mars :(
75kr plus moms, för varor <1500kr

Värdet antar jag tar de enligt det som står på exportlappen (tulldeklaration CN22) på brevet.

:cry:

//Michael

En kamrat till föreslog ett mycket enklare förfarande, i alla fall om man betalar via Klarna. Låt dem ta ut 75:- per faktura och moms på hela beställningen.

Jag beställde nyss 4 artiklar från Wish. Det blev tre vadderade postpåsar i brevlådan (med skilda leveransdagar) och ett paket som jag fick hämta på Hemköp. Om Postnord hade fått tag i samtliga försändelser hade det inneburit 4x75:- + moms på 360:-. Totalt 390:- på ett köpvärde av av 360:-. Då går jag hellre till "affärn" och handlar över disk. Och det är väl vad "dom" vill?

För jag kan hålla med om att våra inhemska handlare och postorderföretag är direkt missgynnade när företag i tex Kina kan leverera utan såväl tull och moms, det snedvrider ju konkurrensen. Å andra sidan är något fel när jag kan handla för 360:- inklusive frakt från Kina när motsvarande grejor skulle kostat minst det tre-fyra gånger mer i Sverige. Och då köpte jag inte ens de mest rabatterade prylarna. Är det för många mellanhänder på vägen i normalfallet eller är Sverige för liten marknad?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13600
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav Kronkan » 2018-02-18 00:30

peterh skrev:Hur blir det med postnords försök att vittja kina paket ?
Hur skall de kunna uppskatta moms att erlägga utan att veta vad detsamma kostade, om det kostade någonting?
Hur är det juridiskt , portot är ju betalt, kan en post verkligen ta ut extra ersättning "bara för att de vill " ?

Rätt metod, om man nu vill att folk skall betala moms, vore att utlämningsstället ber att få titta på underlag och därefter
betalar moms innan paketet lämnas ut. Alltså ingenting för postnörd utan helt och hållet en sak för lokala postombudet.

Vad säger ni, om ni nu har något klokt att säga ?


Det här ät bara en gissning men misstänker att det finns juridiska hinder. Postnord har fått ett uppdrag att ta upp vissa skatter och avgifter. Kan misstänka att de inte enkelt kan delegera detta till privata företag som exempelvis Hemköp.

Det är nog ett myndighetsbeslut vilket inte enkelt kan delegeras och utföras av en privat utförare. Men jag kan självklart ha fel.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav peterh » 2018-02-18 01:49

Kronkan skrev:
peterh skrev:Hur blir det med postnords försök att vittja kina paket ?
Hur skall de kunna uppskatta moms att erlägga utan att veta vad detsamma kostade, om det kostade någonting?
Hur är det juridiskt , portot är ju betalt, kan en post verkligen ta ut extra ersättning "bara för att de vill " ?

Rätt metod, om man nu vill att folk skall betala moms, vore att utlämningsstället ber att få titta på underlag och därefter
betalar moms innan paketet lämnas ut. Alltså ingenting för postnörd utan helt och hållet en sak för lokala postombudet.

Vad säger ni, om ni nu har något klokt att säga ?


Det här ät bara en gissning men misstänker att det finns juridiska hinder. Postnord har fått ett uppdrag att ta upp vissa skatter och avgifter. Kan misstänka att de inte enkelt kan delegera detta till privata företag som exempelvis Hemköp.

Det är nog ett myndighetsbeslut vilket inte enkelt kan delegeras och utföras av en privat utförare. Men jag kan självklart ha fel.

postnord ÄR en privat utförare. Så något "myndighetsansvar" finns inte här.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav hifikg » 2018-02-18 10:29

Kronkan skrev:
peterh skrev:Hur blir det med postnords försök att vittja kina paket ?
Hur skall de kunna uppskatta moms att erlägga utan att veta vad detsamma kostade, om det kostade någonting?
Hur är det juridiskt , portot är ju betalt, kan en post verkligen ta ut extra ersättning "bara för att de vill " ?

Rätt metod, om man nu vill att folk skall betala moms, vore att utlämningsstället ber att få titta på underlag och därefter
betalar moms innan paketet lämnas ut. Alltså ingenting för postnörd utan helt och hållet en sak för lokala postombudet.

Vad säger ni, om ni nu har något klokt att säga ?


Det här ät bara en gissning men misstänker att det finns juridiska hinder. Postnord har fått ett uppdrag att ta upp vissa skatter och avgifter. Kan misstänka att de inte enkelt kan delegera detta till privata företag som exempelvis Hemköp.

Det är nog ett myndighetsbeslut vilket inte enkelt kan delegeras och utföras av en privat utförare. Men jag kan självklart ha fel.


Andra speditörer tar emellanåt ut extra avgifter för att hantera försändelser från den stora världen, så det är inte unikt för Postnord.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav Adhoc » 2018-02-18 11:25

Jag undrar hur lång tid det tar innan Postnord hamnar i problem med lagring av paket som väller in, som har lågt värde och inte hämtas ut/betalas pga av avgiften.

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav UrSv » 2018-02-18 11:28

De returneras nog.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav paa » 2018-02-18 11:28

Undrar vad det kostar för Postnord att returnera ett paket? Eller en container med paket?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav hifikg » 2018-02-18 12:08

paa skrev:Undrar vad det kostar för Postnord att returnera ett paket? Eller en container med paket?


75 kr per paket...
Avgiften kan de fortsätta att kräva dig på ändå, inte säkert att du slipper den för att du inte hämtar ut paketet.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav Perfector » 2018-02-18 12:14

Det intressanta blir om dom sedan skickar slanten till statskassan eller berikar sig själa
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav hifikg » 2018-02-18 12:22

Perfector skrev:Det intressanta blir om dom sedan skickar slanten till statskassan eller berikar sig själa


Varför skulle de skicka den till statskassan? Den tas ut för att täcka deras omkostnader. Säger de. Statskassan får njuta av tull och momsintäkter (de ska betalas utöver de 75 kronorna, men det gör väl alla redan idag...)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav Perfector » 2018-02-18 12:33

hifikg skrev:
Perfector skrev:Det intressanta blir om dom sedan skickar slanten till statskassan eller berikar sig själa


Varför skulle de skicka den till statskassan? Den tas ut för att täcka deras omkostnader. Säger de. Statskassan får njuta av tull och momsintäkter (de ska betalas utöver de 75 kronorna, men det gör väl alla redan idag...)

Momsen som tas ut ska väl hamna på rätt ställe, annars är det DDR 3.0 om dom kan lägga avgifter som inte motsvarar deras utgifter.
Eller gör dom inte det?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13600
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav Kronkan » 2018-02-18 12:47

hifikg skrev:
Kronkan skrev:
peterh skrev:Hur blir det med postnords försök att vittja kina paket ?
Hur skall de kunna uppskatta moms att erlägga utan att veta vad detsamma kostade, om det kostade någonting?
Hur är det juridiskt , portot är ju betalt, kan en post verkligen ta ut extra ersättning "bara för att de vill " ?

Rätt metod, om man nu vill att folk skall betala moms, vore att utlämningsstället ber att få titta på underlag och därefter
betalar moms innan paketet lämnas ut. Alltså ingenting för postnörd utan helt och hållet en sak för lokala postombudet.

Vad säger ni, om ni nu har något klokt att säga ?


Det här ät bara en gissning men misstänker att det finns juridiska hinder. Postnord har fått ett uppdrag att ta upp vissa skatter och avgifter. Kan misstänka att de inte enkelt kan delegera detta till privata företag som exempelvis Hemköp.

Det är nog ett myndighetsbeslut vilket inte enkelt kan delegeras och utföras av en privat utförare. Men jag kan självklart ha fel.


Andra speditörer tar emellanåt ut extra avgifter för att hantera försändelser från den stora världen, så det är inte unikt för Postnord.


Här gäller det inte någon avgift utan skatt/moms. Att besluta om hur stor skatt det skall vara på en försändelse skulle kunna vara ett myndighetsbeslut. Här har staten bestämt att Postnord skall samla in momsen. Då är frågan om man utan ett statligt beslut kan delegera detta till ett privat företag typ HEmköp.

Om det skall utfattas som att man gör ett beslut när man bestämmer hur stor momsen (myndighetsbeslut) skall vara så hamnar man nog i något som skulle kunna vara tveksamt.

Alltså man kan exempelvsi inte delegera att fatta beslut enligt exempelvis Socialtjänstlag till någon privat bolag. Det går inte. Att utföra beslutet kan göras av en privat utförare.

Men det är möjligt att det går att delegera själva insamlandet av momsen till en privat utförare. Men jag kan inte finna att det för mig är helt uppenbart vad som är juridiskt korrekt och möjligt. Det beror lite på om man uppfattar att man fattar beslut om hur stor momsen skall vara det möjligtvis kan vara ett bekymmer.

Eftersom Peterh undrar om det går att komma med kvittor för varan till Hemköp för att få momsen fastställd. Jag kan bara säga att jag blir lite osäker. Om man inte uppfattar det som ett myndighetsbeslut så går det nog.

Att fastställa hur stor skatt vi betalar kan ju bara juridiskt Skatteverket göra eftersom staten gett detta i uppdrag. Gör näppeligen att delegera detta till något privat bolag. Så tror jag det är i grunden.

Men blir osäker på hur det skall uppfattas. Skulle det varit en normala myndighetsbeslut exempelvis bygglov skulle jag kunna vara säker. Sådant får inte delegeras till en privat utförare. Men är det ett beslut de gör om man kommer till Hemköp med sitt kvitto för att få momsen fastställd. Jag är osäker.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav hifikg » 2018-02-18 13:09

Jag kanske har missförstått det hela. Avgiften är väl för att kontrollera att medborgaren skött sina plikter, dvs betalat tull och moms innan paketet lämnar utlämningsstället. Ingår både momsredovisning och förtullning i de sjuttiofemkronorna är det en utmärkt tjänst, bara kineserna kunde lära sig att samfrakta. Som det är nu får man fem olika försändelser bara för att man beställer fem enheter av samma artikel.

Edit: De 75 kronorna är avgift för hanteringen. Moms på 25% tillkommer på värdet utöver avgiften. Gäller varor upp till 1500 kronor, sedan är det andra regler. Momsen går till statskassan. Avgiften till Postnord. Rätta mig om jag har fel. Fundera kan man göra över tullavgifter, men de ska vi väl redovisa på egen hand som tidigare kanske?

https://www.postnord.se/information/om-postnord/en-foranderlig-varld/moms-pa-kinapaket/sa-hog-blir-nya-avgiften-pa-kinapaketen?inpn_c=kinapaket&inpn_i=priv-cs3
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav paa » 2018-02-18 13:18

hifikg skrev:
paa skrev:Undrar vad det kostar för Postnord att returnera ett paket? Eller en container med paket?


75 kr per paket...
Avgiften kan de fortsätta att kräva dig på ändå, inte säkert att du slipper den för att du inte hämtar ut paketet.

Nej!
75 kronor är vad jag får betala oavsett om det returneras eller ej.
Om det inte returneras så får säkert Postnord ett litet överskott, men om det ska returneras så blir det betydligt mer hantering för Postnord och då räcker nog inte 75 kronor till.
Frågan var: Hur mycket tror ni det kostar för Postnord att returnera ett paket till Kina?
Och kanske Kina inför en hanteringsavgift för alla returer, vem vet?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav Michael » 2018-02-18 13:22

Lite rörigt va ni diskuterar. Att betala moms måste ju alla försäljare göra, även privata. Och i vissa fall är det köparen som betalar. Nu handlar det om import och då kan fraktaren/posten hjälpa till. Gör de det så brukar de ta ut en avgift, för de måste utföra pappersjobb och flytta pengar. De har anställda som utför dessa arbetsuppgifter och de vill ha lön, arbetsplats med mera.

Det som nu sker hos Postnord är ingen helt ny grej, utan har skett förr. Posten/postnord har gjort detta förr (och nu) också. Jag själv har flera gånger fått betala. Det nya är att de nu inte tänker 'strunta' i billiga varor. Jag vet inte om det funnits en specifik gräns eller inte, men de har i alla fall i praktiken låtit billiga varor komma in utan att beskattas.

En ny grej är att de sänkt avgiften för billiga varor.
En ny grej är att de sänkt gränsen (tagit bort gränsen).
- och detta är väl Postnord som gjort, inte någon myndighet.

Andra fraktbolag tror jag är mera noga (dhl ups ems mm), men jag tror att även de har en värdegräns. Jag tror även de kan va snälla ibland, för jag slapp faktiskt betala (minst) engång. De hade fyllt i blankett och så, men då (gissar jag) värdet var lågt så behövde jag inte betala något.

Undra om denna värdegräns är ett myndighetsbeslut eller om fraktbolagen själva kan sätta gränsen (kanske med ett tak)?

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav Michael » 2018-02-18 13:30

hifikg skrev:Edit: De 75 kronorna är avgift för hanteringen. Moms på 25% tillkommer på värdet utöver avgiften. Gäller varor upp till 1500 kronor, sedan är det andra regler. Momsen går till statskassan. Avgiften till Postnord. Rätta mig om jag har fel. Fundera kan man göra över tullavgifter, men de ska vi väl redovisa på egen hand som tidigare kanske?

Ja just det, nu stämmer det... med undantag för tullen. Vet inte hur du gjort tidigare. Så som brukligt så hanteras den ihop med momsen (av fraktaren). Har inte hört något nytt om det. Så det blir väl som förr.

Det nya är att de låter inte billiga varor smita in. Däremot tänker de inte ta tull på billiga varor. Plus att de är lite justa och tar ut en lägre avgift för billiga varor (de slipper ju slå upp tullsatsen).

//Michael

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav paa » 2018-02-18 13:35

Tullavgiften brukar väl bara vara några enstaka procent, så det lönar sig nog inte att leta bland ändlösa tabeller efter vilket tullsats som den aktuella produkten ska åsättas, om det bara gäller en krona eller två.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav hifikg » 2018-02-18 13:46

paa skrev:Tullavgiften brukar väl bara vara några enstaka procent, så det lönar sig nog inte att leta bland ändlösa tabeller efter vilket tullsats som den aktuella produkten ska åsättas, om det bara gäller en krona eller två.


Fast det är å andra sidan myndighetsutövning att bestämma tullsatser och se till att det betalas rätt tull. Det skiljer en hel del procent (även om det blir många kronor för billigt skräp) mellan olika varuslag. Jag vill vara säker på att betala rätt och postnord vet knappast vad som finns i paketen.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav avr7000 » 2018-02-18 15:44

De paket som inte hämtas ut efter att avgiften blivit orimligt stor för billiga grejer hamnar kanske i fickan på nedan nämnda företag som posten anlitar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1 ... -till-kina

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13600
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav Kronkan » 2018-02-18 19:33

Ett nytt kanske bättre försök :oops:

Det är Tullverket som är myndigheten. Om paketet måste öppnas för att kunna bedömma inköpspriset så är det bara Tullen/myndigheten som kan göra detta.

Om inköpspriset syns på paketet eller i någon bifogad handling så skickat Postnord en faktura med moms och avgift till den som köpt saken. Under tiden lagras paketet av PostNord. Får de inte denna faktura betald så återsänds varan. Får de betalt sänds paketet till utlämningstället typ Hemköp.



Så tycks det vara. Förhoppningsvis. Puh

Frågan var om utlämningsstället kan ta upp avgiften och momsen. Så gör man inte vilket nog vore omöjligt på grund av dessa inte har lagringskapacietet

Om Postnord har ordning på sina anställda på denna terminal ...........

Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav hifikg » 2018-02-18 20:45

Det låter som att det är dags att beställa höstens prylar redan nu... he he... nä, för egen del kommer jag använda andra kanaler än wish.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav paa » 2018-02-18 20:52

Tullposten är ett begrepp som man kommer ihåg sedan gammalt.
Det måste väl vara ett postkontor där det även finns är tullare anställda.
Postnord på Arlanda är väl troligen en tullpost?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav Michael » 2018-02-18 21:02

Jo farhågor om leveranstid poppar ju upp. Redan förut kunde det ta en vecka genom ett hus i Sverige. Nu skall de titta, skriva faktura OCH vänta på betalning :evil:

//Michael

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav paa » 2018-02-18 21:17

Michael skrev:Jo farhågor om leveranstid poppar ju upp. Redan förut kunde det ta en vecka genom ett hus i Sverige. Nu skall de titta, skriva faktura OCH vänta på betalning :evil:

//Michael

Ska man inte betala den fastställda avgiften till postombudet när man hämtar paketet på typ ICA?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav Vinylcalle » 2018-02-18 22:02

Michael skrev:Jo farhågor om leveranstid poppar ju upp. Redan förut kunde det ta en vecka genom ett hus i Sverige. Nu skall de titta, skriva faktura OCH vänta på betalning :evil:

//Michael


Alltid lika intressant att se hur snabbt paketen förflyttas i t.ex. tyskland och sen plötsligt börja röra sig i snigel fart när det når postnord.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav Michael » 2018-02-19 00:15

paa skrev:Ska man inte betala den fastställda avgiften till postombudet när man hämtar paketet på typ ICA?

Jag vet faktiskt inte. Jag antog att det som skrevs ovan i tråden stämmer.

Kommer inte ihåg hur det varit när jag fått paket med tull/moms via posten förut. Kan de verkligen ha väntat in betalning - minns ej. Jag är dock rätt säker på jag fått faktura efteråt någongång, men det var nog DHL.

//Michael

Användarvisningsbild
PeterAkemark
 
Inlägg: 1967
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Dalarna

Re: Postnords nya avgift ?

Inläggav PeterAkemark » 2018-02-19 11:49

Avgiften är, som jag har erfarenhet av, ingen nyhet egentligen. PostNord tog ut avgift för införsel av ett mindre paket från Schweiz redan för ett par år sedan. Jag debiterades strax över 100:- som administrationsavgift för upprättande av importhandlingar som jag aldrig såg något av. Ingen moms debiterades. Det handlade om en reparerad schweizisk klocka. Vad jag ser som osmakligt med PostNord och därmed den svenska regeringen är att man, som jag förstår, vill ordna så att oavsett hur billig den köpta produkten är så blir kostnaden minst 75:- och där till moms på dessa 75:- (18:75)=93:75 således blir momsen alltid minst 18:75! Avgiften/kostnaden betalades till ICA butiken där klockan hämtades ut. Så borde det bli i framtiden också. Man skall också komma ihåg att finansminister M.Andersson(S) redan under hösten 2017 lät förstå att hon önska/krävde högre avkastning från sitt 60% ägande i PostNord, Danmark äger de återstående 40%. Jag förstår avgiften som ett svar från PostNord på hennes krav.

Angående de icke uthämtade varor så hänvisar PostNord i den, se AVR7000 (Stefan) inlägg, artikeln i Aftonbladet till ett annat företag som kommer att sköta returen av icke uthämtade paket nämligen "Direct Link". Ett företag som till 100% ägs av... just PostNord. Varför denna företagskonstruktion förstår inte jag men jag borde kanske fråga finansministern. Och om de anställda fortsättningsvis kommer att tillgodogöra sig gratis varor i framtiden får vi nog inte veta men risken är väl att om varorna inte returneras i god ordning (oavsett pris) så riskerar Sverige att stämplas som någon sorts skurkstat i framtiden.

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 6 gäster