Superljudmaskin eller inte?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26591
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Superljudmaskin eller inte?

Inläggav hifikg » 2018-08-15 23:56

Om jag någonsin skaffar en sommarstuga och behöver en ljudanläggning tänker jag överväga en sån här figur
http://www.ljudupplevelser.se/musical-fidelity-m6-encore-225-p-1526-c-271.aspx
Behöver man så mycket mer, egentligen? Om något år kan man köpa den begagnad för tio lax...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav Laila » 2018-08-16 00:25

Tja, verkar ju vettig, men ett par högisar som komplement skulle kanske inte vara alltför mycket
i vägen . . . typ. :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26591
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav hifikg » 2018-08-16 00:31

Äsch då, i sommarstugan är det trådlösa hörlurar som gäller, så man slipper fågelkvitter, vindsus och surrande flugor.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav Laila » 2018-08-16 00:45

8)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav Fostex » 2018-08-16 10:48

Spanade in den där på HEM 2017, riktigt fin apparat! Det tråkiga är att den inte kan splittas mellan för och slutsteg, annars hade den varit perfekt i mina ögon.

Sen tycker jag att man alltid ska vara lite skeptisk till att lägga stora pengar på något vars funktionalitet är mjukvarubundet utifrån de tjänster som är aktuella idag, om 5 år kanske den inte är lika komplett längre.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav genstruktur » 2018-08-16 10:55

Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav Kalejdokom » 2018-08-16 11:21

Då fattas bara sommarstugan! :mrgreen:
...och ett par trådlösa hörlurar.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26591
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav hifikg » 2018-08-16 11:25

Fostex skrev:Spanade in den där på HEM 2017, riktigt fin apparat! Det tråkiga är att den inte kan splittas mellan för och slutsteg, annars hade den varit perfekt i mina ögon.

Sen tycker jag att man alltid ska vara lite skeptisk till att lägga stora pengar på något vars funktionalitet är mjukvarubundet utifrån de tjänster som är aktuella idag, om 5 år kanske den inte är lika komplett längre.


Jag noterade inte ens att den streamar på det viset, jag har ännu inte börjat med sådant, att den kan lira CD, rippa CD, agera DAC, lagra musikfiler och fungera som slutsteg räcker bra för mig, det är ungefär vad jag har nu, men uppdelat på flera delar, inte minst håller musikanläggningen en dator och ett gäng hårddiskar upptagna. Det vore bekvämt att slippa. I en sommarstuga.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
-Palle-
 
Inlägg: 2652
Blev medlem: 2009-04-18
Ort: Muppsala

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav -Palle- » 2018-08-16 11:30

Storebror M8 fanns på årets mässa, hade jag haft en stereouppsättning hade det troligtvis stått en sån hemma.
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav Bill50x » 2018-08-16 11:38

Det går ju alltid att fokusera på vilka funktioner som finns. Men hur låter det?

Som när BMW gjorde reklam för en modell på 80-talet - "om du kan tänka dig att veva rutorna manuellt, vad sägs om lite körglädje?" (fritt ur minnet)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26591
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav hifikg » 2018-08-16 22:06

Bill50x skrev:Det går ju alltid att fokusera på vilka funktioner som finns. Men hur låter det?

Som när BMW gjorde reklam för en modell på 80-talet - "om du kan tänka dig att veva rutorna manuellt, vad sägs om lite körglädje?" (fritt ur minnet)

/ B


Alla föstärkare, alla CD-spelare och alla DAC´ar låter som bekant lika, så vad kan gå fel? För lite kräm? Inte för mina behov.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav Bill50x » 2018-08-16 22:22

hifikg skrev:
Bill50x skrev:Det går ju alltid att fokusera på vilka funktioner som finns. Men hur låter det?

Som när BMW gjorde reklam för en modell på 80-talet - "om du kan tänka dig att veva rutorna manuellt, vad sägs om lite körglädje?" (fritt ur minnet)

Alla förstärkare, alla CD-spelare och alla DAC´ar låter som bekant lika, så vad kan gå fel? För lite kräm? Inte för mina behov.

Jo, det finns ju dom som påstår detta. Och ändå testas tex förstärkare mot varandra för att utröna vilken som låter bäst.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26591
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav hifikg » 2018-08-16 22:25

Bill50x skrev:
hifikg skrev:
Bill50x skrev:Det går ju alltid att fokusera på vilka funktioner som finns. Men hur låter det?

Som när BMW gjorde reklam för en modell på 80-talet - "om du kan tänka dig att veva rutorna manuellt, vad sägs om lite körglädje?" (fritt ur minnet)

Alla förstärkare, alla CD-spelare och alla DAC´ar låter som bekant lika, så vad kan gå fel? För lite kräm? Inte för mina behov.

Jo, det finns ju dom som påstår detta. Och ändå testas tex förstärkare mot varandra för att utröna vilken som låter bäst.

/ B


Precis, liksom kabellyftare, kristaller och strömrenare... men jag menar förstås within reason, om det är någorlunda hyfsade grejor så krävs det mycket mer än mina öron för att skilja dem åt, så varför skulle jag ägna dyrbar lyssningstid åt det? Jag avnjuter hellre god musik i långa banor :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav Bill50x » 2018-08-16 22:33

hifikg skrev:Precis, liksom kabellyftare, kristaller och strömrenare... men jag menar förstås within reason, om det är någorlunda hyfsade grejor så krävs det mycket mer än mina öron för att skilja dem åt, så varför skulle jag ägna dyrbar lyssningstid åt det? Jag avnjuter hellre god musik i långa banor :)

Men det är ganska stor skillnad mellan effektförstärkare. Stor skillnad mellan integrerade förstärkare också. Det är bara att använda öronen istället för ögonen att läsa datablad med för att höra skillnaden. Klarar man inte att höra en skillnad köper man givetvis den snyggaste och billigaste stärkaren. För oss andra är det förstås lite tuffare, det kan bli dyrt ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26591
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav hifikg » 2018-08-16 22:35

Bill50x skrev:
hifikg skrev:Precis, liksom kabellyftare, kristaller och strömrenare... men jag menar förstås within reason, om det är någorlunda hyfsade grejor så krävs det mycket mer än mina öron för att skilja dem åt, så varför skulle jag ägna dyrbar lyssningstid åt det? Jag avnjuter hellre god musik i långa banor :)

Men det är ganska stor skillnad mellan effektförstärkare. Stor skillnad mellan integrerade förstärkare också. Det är bara att använda öronen istället för ögonen att läsa datablad med för att höra skillnaden. Klarar man inte att höra en skillnad köper man givetvis den snyggaste och billigaste stärkaren. För oss andra är det förstås lite tuffare, det kan bli dyrt ;-)

/ B


Jag skulle inte köpa den där pjäsen ohört, men jag TROR inte att den spelar så mycket sämre än NAD 208 att den inte skulle platsa i en sommarstuga. Och DAC-delen och CD-delen är det väl inga problem med, det verkar vara någorlunda påkostade prylar. CD-läsaren används ändå (nästan) bara för att rippa plastbitarna.
Sitter nöjd :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav Tangband » 2018-08-18 09:47

Jag skulle köpa en sån här om det blev nåt över 40000:- 8)
Naim uniti star
Tror jag låter bättre

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav Nattlorden » 2018-08-18 14:05

Tangband skrev:Jag skulle köpa en sån här om det blev nåt över 40000:- 8)
Naim uniti star
Tror jag låter bättre


Får du naturligtvis göra som du vill... men jag skulle personligen inte handla av ett märke som byggt ostabila slutsteg för att kunna sälja sina egna kablar....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav Tangband » 2018-08-18 16:01

Nattlorden skrev:
Tangband skrev:Jag skulle köpa en sån här om det blev nåt över 40000:- 8)
Naim uniti star
Tror jag låter bättre


Får du naturligtvis göra som du vill... men jag skulle personligen inte handla av ett märke som byggt ostabila slutsteg för att kunna sälja sina egna kablar....

Jag har ju haft en naim 5:a, gillar märket. De verkar ha gjort nätverkspelare i många år så mjukvaran borde vara framtidsäker även efter 5 år. Skulle den låta illa så skulle jag förstås sälja den direkt :)

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav Helmut » 2018-08-19 01:00

Borde finnas öronläkare som kunde koppla upp en mot en dator som klarar av att räkna ut hur bra ljudanläggning man behöver investera i. Har en känsla av att det finns för många tondöva, hörselskadade och omusikaliska människor som köper ljudanläggningar som överskrider deras hörsel.
Vill inte vara elak men jag gissar att det finns många på forumet som skulle komma billigare undan om man köpte en högtalare utan diskant. Kunde öronläkaren dessutom mata in uppgifter om rummet där man ska lyssna på musik så skulle man kanske klara sig med en bredbandig mellanregisterhögtalare?

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav Emanuelgbg » 2018-08-21 20:51

Finns ännu billigare på hifistället

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-08-22 11:33

Det var inte mycket till andrahandsvärde, 25000 kr mot 55000 ny.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-08-22 14:11

Men Hifikg, har inte du en kompis som hade en Bladelius Embla? Det är nämligen den maskinen jag tänker på när jag ser ovanstående liknande apparater nämnas. De är poppis i ett till två år, sedan... NOLL support. GLÖM GLÖM GLÖM! Särskilt när du VET vad som brukar hända. :idea: :!:
//Johan Lindroos

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav Tangband » 2018-08-22 14:24

Man kan nog vara relativt överens om att ett köp över 10000:- innebär stor förlust av kapital 8)

Saken är förstås annorlunda om man köper begagnat- ”high end” apparater som sjunkit 3/4 av nypriset kan inte sjunka mycket lägre. Jo, förstås om mjukvaran inte längre fungerar med noll support :?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav goat76 » 2018-08-22 15:40

Johan_Lindroos skrev:Men Hifikg, har inte du en kompis som hade en Bladelius Embla? Det är nämligen den maskinen jag tänker på när jag ser ovanstående liknande apparater nämnas. De är poppis i ett till två år, sedan... NOLL support. GLÖM GLÖM GLÖM! Särskilt när du VET vad som brukar hända. :idea: :!:


En bra anledning till att köpa det bespottade märket Linn, 5 års garanti och ständiga uppdateringar som håller deras apparater som nya i evigheter. :)
Min Akurate DS har fullt integrerat stöd för egen server, Tidal, Spotify, Qobuz, TuneIn, CalmRadio och nya saker kommer fortsätta att dyka upp när de kommer. Har även en välfungerande rumskorrigering om man gillar sånt.
Trots det höga priset på 30 tusen som jag betalade för den så är det den mest prisvärda pryl jag köpt.

Musical Fidelity var väl förr lite ökända för att spotta ur sig nya produkter varje år, men de verkar ha lugnat ner sig på den fronten. De är dock ett ganska litet företag så jag vet inte hur säker man kan vara på framtida support på deras produkter.
Med det sagt så är jag riktigt nöjd med min Musical Fidelity m6i, en tung integrerad stereoförstärkare som levererar kraft som för mig räcker och blir över.
Den i kombination med streamern och de på Faktiskt.io älskade högtalarna Linn Majik 140 levererar rock som f-n. :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav Bill50x » 2018-08-22 16:00

goat76 skrev:
Johan_Lindroos skrev:Men Hifikg, har inte du en kompis som hade en Bladelius Embla? Det är nämligen den maskinen jag tänker på när jag ser ovanstående liknande apparater nämnas. De är poppis i ett till två år, sedan... NOLL support. GLÖM GLÖM GLÖM! Särskilt när du VET vad som brukar hända. :idea: :!:


En bra anledning till att köpa det bespottade märket Linn, 5 års garanti och ständiga uppdateringar som håller deras apparater som nya i evigheter. :)
Min Akurate DS har fullt integrerat stöd för egen server, Tidal, Spotify, Qobuz, TuneIn, CalmRadio och nya saker kommer fortsätta att dyka upp när de kommer. Har även en välfungerande rumskorrigering om man gillar sånt.
Trots det höga priset på 30 tusen som jag betalade för den så är det den mest prisvärda pryl jag köpt.

Musical Fidelity var väl förr lite ökända för att spotta ur sig nya produkter varje år, men de verkar ha lugnat ner sig på den fronten. De är dock ett ganska litet företag så jag vet inte hur säker man kan vara på framtida support på deras produkter.
Med det sagt så är jag riktigt nöjd med min Musical Fidelity m6i, en tung integrerad stereoförstärkare som levererar kraft som för mig räcker och blir över.
Den i kombination med streamern och de på Faktiskt.io älskade högtalarna Linn Majik 140 levererar rock som f-n. :D

Uppgradera din Akurate DS till en DSM Exakt (du har några dagar till på dig att göra det hyggligt billigt) och skaffa en Exakt-förstärkare/delningsfilter som drivning till dina högtalare så kommer du få en smärre chock över hur bra dina högtalare kan prestera!
Har jämfört 140 passivt drivna i jämförelse med Exakt/aktivt och skillnaden är STOOOOR.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav goat76 » 2018-08-22 17:18

Bill50x skrev:
goat76 skrev:
Johan_Lindroos skrev:Men Hifikg, har inte du en kompis som hade en Bladelius Embla? Det är nämligen den maskinen jag tänker på när jag ser ovanstående liknande apparater nämnas. De är poppis i ett till två år, sedan... NOLL support. GLÖM GLÖM GLÖM! Särskilt när du VET vad som brukar hända. :idea: :!:


En bra anledning till att köpa det bespottade märket Linn, 5 års garanti och ständiga uppdateringar som håller deras apparater som nya i evigheter. :)
Min Akurate DS har fullt integrerat stöd för egen server, Tidal, Spotify, Qobuz, TuneIn, CalmRadio och nya saker kommer fortsätta att dyka upp när de kommer. Har även en välfungerande rumskorrigering om man gillar sånt.
Trots det höga priset på 30 tusen som jag betalade för den så är det den mest prisvärda pryl jag köpt.

Musical Fidelity var väl förr lite ökända för att spotta ur sig nya produkter varje år, men de verkar ha lugnat ner sig på den fronten. De är dock ett ganska litet företag så jag vet inte hur säker man kan vara på framtida support på deras produkter.
Med det sagt så är jag riktigt nöjd med min Musical Fidelity m6i, en tung integrerad stereoförstärkare som levererar kraft som för mig räcker och blir över.
Den i kombination med streamern och de på Faktiskt.io älskade högtalarna Linn Majik 140 levererar rock som f-n. :D

Uppgradera din Akurate DS till en DSM Exakt (du har några dagar till på dig att göra det hyggligt billigt) och skaffa en Exakt-förstärkare/delningsfilter som drivning till dina högtalare så kommer du få en smärre chock över hur bra dina högtalare kan prestera!
Har jämfört 140 passivt drivna i jämförelse med Exakt/aktivt och skillnaden är STOOOOR.

/ B


Jag har funderat på det men det är ändå 35000kr uppgraderingen kostar. Visserligen får jag i stort sett en ny apparat med ett nypris på 88300kr. Senaste lådan (har den första modellen) med alla de ingångar som DSM medför. Plus 5 nya garanti-år.

Min Akurate är 7 år gammal utan garanti och har ett andrahandsvärde på ca 8000kr.
Om man räknar lite med en snedvriden mattematik, 35000kr + 8000kr så innebär det att jag har en ny streamer med ett nyvärde (vilket inte gäller i min ägo) för 43000kr istället för 88300kr.
Jag "tjänar" alltså 45300kr på den affären!!! :lol: :lol: :lol:

Skämt åsido.
Jag är helt övertygad om att det skulle vara grymt med Exakt men den drivningen innbär en kostnad på ytterligare 49400kr till mina högtalare om jag förstått det rätt?

Vad tycker/tror du, är uppgraderingen som enskild spelare för att få Katalyst, möjligheten att uppgradera till Exakt i framtiden, alla ingångar som DSM innebär ändå värd priset, med min nuvarande drivning och passiva högtalare?
Jag kommer troligtvis aldrig sälja apparaten så att räkna på andrahandsvärdet går bort.

Det kanske är en no brainer med tanke på hur mycket jag gillar denna Linn streamer. Jag har några dagar på mig.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav Bill50x » 2018-08-22 20:28

goat76 skrev:Jag har funderat på det men det är ändå 35000kr uppgraderingen kostar. Visserligen får jag i stort sett en ny apparat med ett nypris på 88300kr. Senaste lådan (har den första modellen) med alla de ingångar som DSM medför. Plus 5 nya garanti-år.

Min Akurate är 7 år gammal utan garanti och har ett andrahandsvärde på ca 8000kr.
Om man räknar lite med en snedvriden mattematik, 35000kr + 8000kr så innebär det att jag har en ny streamer med ett nyvärde (vilket inte gäller i min ägo) för 43000kr istället för 88300kr.
Jag "tjänar" alltså 45300kr på den affären!!! :lol: :lol: :lol:

Skämt åsido.
Jag är helt övertygad om att det skulle vara grymt med Exakt men den drivningen innbär en kostnad på ytterligare 49400kr till mina högtalare om jag förstått det rätt?

Vad tycker/tror du, är uppgraderingen som enskild spelare för att få Katalyst, möjligheten att uppgradera till Exakt i framtiden, alla ingångar som DSM innebär ändå värd priset, med min nuvarande drivning och passiva högtalare?
Jag kommer troligtvis aldrig sälja apparaten så att räkna på andrahandsvärdet går bort.

Det kanske är en no brainer med tanke på hur mycket jag gillar denna Linn streamer. Jag har några dagar på mig.

Oavsett handlar det om rätt mycket pengar. Personligen skulle jag nog fundera på om jag i framtiden kommer Exaktifiera anläggningen, eller inte. Jag har dock sett Exakt-slutstegen som passar till 140:an för typ halva priset, bara efter ett år så det går ju att komma lite billigare undan. För min del var det en chockartad upplevelse att höra skillnaden på passivt drivna 140:or och med Exakt-slutsteget. Till skillnad från många andra Linn-setuper så var skillnaden ljudmässigt mycket större än prisskillnaden. Normalt betalar man mycket pengar för en liten förbättring, här var det tvärtom - om än mycket pengar.

En bra start är att uppgradera din DS men just den uppgraderingen kommer inte ge lika stor prestandaökning som Exaktifieringen.

Men ta en tur till en Linn-handlare och lyssna!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav Tangband » 2018-08-23 12:41

Bill50x, det du hörde är kanske typiskt den förbättring man ibland kan uppleva från att gå från helt passivt till dsp- aktivt.
Om allt är rattat rätt. Akudorik med exakt/katalyst dacar är de bästa stativhögtalarna jag hört med ganska stor marginal. En god vän till mig har ett par sådana ackompanjerat av två rel t5 och de är min ständiga referens då jag jämför med mitt eget ljud, som är betydligt sämre. Akudorik är också de dyraste högtalarna i den storleken jag hört. Steget mellan majik 140 exakt och akudorik exakt är väldigt stort. (majik 140 är mycket sämre ).

Eftersom exakt-filtret som jag förstår det även kompenserar individuellt för elementens fel så är det förstås möjligt att gå längre än med ett vanligt digitalt filter.

Som jag även har förstått det så lät inte exakt lika bra i början, men de verkar ha fått till det mycket bättre nu .
Jag är däremot väldigt skeptisk till space-möjligheten som jag aldrig hört låta bättre än helt avslaget.

Ska man köpa Linn är det nog ekonomiskt smartast att köpa begagnat

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav Bill50x » 2018-08-23 13:20

Tangband skrev:Steget mellan majik 140 exakt och akudorik exakt är väldigt stort. (majik 140 är mycket sämre ).

Ska man köpa Linn är det nog ekonomiskt smartast att köpa begagnat

Nu har jag inte hört Akudorik men jag kan mycket väl tänka mig att de låter bättre. Det borde de göra med tanke på prisskillnaden. Ett par Akudorik kostar 215 tusen, kombinationen Majik 140 och Exakt-box drygt 86 tusen...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Superljudmaskin eller inte?

Inläggav Tangband » 2018-08-23 13:50

Bill50x skrev:
Tangband skrev:Steget mellan majik 140 exakt och akudorik exakt är väldigt stort. (majik 140 är mycket sämre ).

Ska man köpa Linn är det nog ekonomiskt smartast att köpa begagnat

Nu har jag inte hört Akudorik men jag kan mycket väl tänka mig att de låter bättre. Det borde de göra med tanke på prisskillnaden. Ett par Akudorik kostar 215 tusen, kombinationen Majik 140 och Exakt-box drygt 86 tusen...

/ B


Jag tycker passiva majik 140 låter mycket bättre än mätningarna från stereophile visar, men de lyfter såklart väldigt mycket med dsp filter

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster