Jag har ännu inte sett att Peter Steindl, som designade Bremenbasarna, har kommenterat drivningen av dem.
Som du verkar medveten om är de designade för att användas i slutna lådor med 25 liter per element, fyllda till ca. 80% med gullfiber eller liknande för att få kritisk dämpning (q=0,5) och därmed mycket tajt basåtergivning.
I designen ingår en elektronisk kompensering som börjar vid 40-50 Hz och höjer basen 6 dB/oktav ner till ca. 20 Hz . Därunder ska frekvensgången åter vara rak, men med 6-10 dB högre nivå.
Den som bara använder digitala källor använder lämpligen någon DSP.
Jag, som mest använder analoga källor vill av ideologiska skäl inte digitalisera på vägen och då är det ont om färdigbyggda equalizers med hög kvalitet och transparens. Jag kan dock rekommendera ino cr80s med infratillsats, men det är ingen masstillverkad lågprisprodukt.
Bremenbasarna var från början avsedda att säljas färdigbyggda med egenkonstruerat delningsfilter och två parallellkopplade element drivna av ett ICEPower500-slutsteg som enligt spec lämnar 500w i 4 ohm och obetydligt mer i 2 ohm, men det funkar enligt Peter.
För egen del har jag kompletterar mina OA52 med 4 Bremenbasar i separata 25 liters lådor som är osymmetriskt placerade i förhållande till rummets begränsningsytor för bemästra besvärliga stående vågor. De är serie och parallellkopplade till ett ICEPower1000 vilket ger 250 W per element som matas från ett cr80s+infra delningsfilter och eq.
Bassystemet ger mig minst 10 gånger mer effekt än jag behöver för musiklyssning.
Jag alternerar mellan rörslutsteg på 30 W i klass-A och 100 W i klass-AB till mina Carlsson OA52.2
Är du nyfiken på mitt system kan du börja läsa här
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=768795#p768795
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]