Kan streamingspelare låta olika?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Harryup » 2019-03-19 15:37

Ja, och deras val behöver ju inte vara generella utan kanske med hänsyn till deras egna designbeslut.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav petersteindl » 2019-03-19 16:35

Tangband skrev:Här ett exempel vad många ”highend” företag sysslar med. En transport från chord. Den uppsamplar ALLT material och är inte bitkorrekt. Sänder man in 44,1kHz 16 bitar får man ut 88,2 KHz 24 bitar. I testen i stereophile kan man se att då man spelar en test skiva med ”tyst” material där det ska vara helt utan störningar, så gör uppsamplingen till 24 bitar att det finns tydliga spår av den konverteringen.
En sån här transport gör troligen ljudet annorlunda, men inte bättre.

https://www.stereophile.com/content/cho ... asurements


Tangband skrev:Såhär ser en AirPort express ut via Toslink utgången. Den är bitkorrekt, räknar inte om signalen och det sker inga konstigheter.
https://kenrockwell.com/apple/airport-e ... y-2014.htm


Ok, här är praktexempel på en fälla man kan gå i då man jämför kurvor.

Chord i Stereophile.
CHORDTRANSPORT.jpg
CHORDTRANSPORT.jpg (40.51 KiB) Visad 5428 gånger


Airport express toslink.
AIRPORTEXPRESSTOSLINK.gif
AIRPORTEXPRESSTOSLINK.gif (12.17 KiB) Visad 5428 gånger

Denna mätning ser ju fin ut, eller? Det man måste syna är värdena på X-axeln. De redovisar en ton på 10 kHz ungefär. Ser ut som 10008 Hz. Sedan redovisas frekvensområdet 9840 Hz till 10160 Hz. Det är 10 kHz +/- 160 Hz. Eller uttryckt i procent +/- 1,6 %.

Tittar man på mätningen i Stereophile har de tonen 1 kHz och skalan på X-axeln går från 10 Hz till 50 kHz.

Skullen man ta bort allt i den mätningen som ligger utanför +/- 1,6 % så sträcker sig i så fall X-axelns värde från 984 Hz till 1016 Hz. Hur verkar den mätningen se ut i det området? Jo, allt som man ser utanför kommer skulle i så fall inte finnas med i mätningen. Tippar att golvet hamnar på -130 dB, vilket ju i så fall skulle vara bättre än Airport Express. :)

Att jämföra mätningar som är gjorda på helt olika sätt är inte förenligt med ingenjörsvetenskap. Däremot är det en ypperlig metod från marknadsförarna att kränga dynga. Skulle det inte vara dynga så skulle man inte behöva fixa och manipulera fram önskade mätresultat. OBS! Airport express behöver inte vara dynga. Det vet vi inget om, utifrån denna mätning.

Så, se upp med hur mätningen är gjord och hur resultatet redovisas.

Ett finurligt sätt är att mäta THD med t.ex. en grundton på 10120 Hz och därefter digitalt filtrera bort allt över 20 kHz. :D Då fås att apparaten har noll Total Harmonisk Distorsion. I själva verket så kan apparaten ha 25 % distorsion eller något annat godtyckligt värde. När görs sådana mätningar? Jo, de görs på i princip samtliga klass D-slutsteg. :lol: :mrgreen: :twisted: Det är standardiserat så. Mätutrustningen har en klass D-filterknapp. :) Fiffigt va!

I mina digitalapparater har jag satt gränsen för omräkningsskräp till att vara ett stokastiskt brus på en nivå under -190 dB. Teoretiskt -200 dB. Jag spelar på en sådan omvandlare hemma. Då är samplingsfrekvensen 50 Mhz och antalet bitar är 40. 8O Bitrate = 2 Gsample per sekund. Vi programmerar FPGA själv. Resultatet har verifierats genom att köra in dataströmmen i MatLab. Det blev -184 dB. Det får jag till nöds godkänna. Det är rent stokastiskt brus helt utan deterministiska artefakter.

På så sätt kan vi ta emot alla dataströmmar, vad det än vara må inom hifi. Jag har inte sett något som ens varit i närheten.

Med vänlig hälsning
Gammal gubbe med erfarenhet
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav petersteindl » 2019-03-19 17:09

Tangband skrev:+1 på intressant inlägg . :) Måste säga att det Peter skriver är intressant. Speciellt detta med USB överföring och störningar vid 1 kHz. Har alla användare som har datorn som signalkälla via USB till en dac sämre ljud än de borde ha ?

Frågan är bara om man verkligen kan höra dessa störningar vid normal användning ?
Hur mycket jitter behövs det under 1 kHz för att det ska höras som en försämring ?
Varför uppsamplar chord och Linn samt många fler high end märken den digitala signalen- vad är fallgroparna och fördelarna ?

Åsikterna går även isär.
Leijonklou som provat uppsampling med streamern HAKAI förordar ej uppsampling, dvs 44,1 kHz för cd-material och det gör även Roy Gandy på Rega research.


Jag minns inte vad störningen hos USB beror på men, den syns klart och tydligt i mätningar. Sedan finns det USB-transformatorer som används för medicinskt bruk så att apparater inte stör varandra. Jag köpte en sådan från ett företag i Tyskland. Den visar sig vara användbar, speciellt på mätutrustningen i samband med mätningar.

Att andra inte gillar upsampling beror på att upsamplingen inte är tillräckligt perfekt. Det har jag själv sedan ungefär 30 år konstaterat.

Hur mycket jitter som hörs vet jag inte. Jag har dock roat mig med att laborera med ett filter i en phase-lock krets som styr en spänningsstyrd oscillator som används som klocka i en DAC. Då kan man filtrera mot lägre frekvens d v s ändra filterfrekvensen i en LågPass länk. I original är den satt till 10 kHz. Det är högt men det är så för att dåtidens oscillatorer inom CD-applikationer hade för dåliga toleranser. För att kunna utföra ett sådant test måste klockan i drivverket vara inom bråkdel av ppm d v s 1000 till 100000 ggr bättre än vad standarden föreskriver. Annars blir det slip, d v s bitfel. Sådant drivverk byggde jag från en SONY med oscillator från Franskt bolag som levererar oscillatorer till radarutrustning i militärflygplan. Det visade sig att det fanns ännu bättre som tillverkades i Kista. Naturligtvis åt Eriksson och SAAB.

Då kunde jag i alla fall filtrera vid 100 Hz och vid 1 Hz och vid 0,00014 Hz. Det senare innebär en tidskonstant i filtret på 2 timmar. Där uppstod det dock problem, men jag kunde i alla fall spela i ungefär 20 minuter. Det var tillräckligt för att vid lyssning på musik inse problemets allvar med jitter. Åtminstone i den DAC jag då hade. Då måste det till andra lösningar. En sådan lösning har jag i min nya DAC som jag spelar på.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tangband » 2019-03-19 17:33

Peter: här är AirPort express via toslink mera bredbandigt , samma test av Kenrockwell.
https://kenrockwell.com/apple/airport-e ... y-2014.htm

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tangband » 2019-03-19 17:40

Peter: här är jittermätning på AirPort express via toslink , samma test.

" Aha! As a digital source to feed another DAC, the AirPort express output has even less jitter than the Sony SCD-XA777ES (not that anyone would ever hear this).

This level of jitter is effectively zero "

.....

" As I suspected, the TOSLINK output is perfect; any audible limitation here is the AirPort's DAC and your source material. As far as I can tell short of comparing bit-for-bit, the optical digital output is a perfect copy of the original, the whole point of digital audio.

The AirPort Express DAC is also very, very good. In some ways it's not quite as good as a $3,000 CD player, and in others it's even better. I'm very happy, this new AirPort Express has much better analog audio quality than the old AirPort Express."
Senast redigerad av Tangband 2019-03-19 17:43, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Belker » 2019-03-19 17:40


Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tangband » 2019-03-19 17:51

Ska se om jag kan låna min väns sneaky DS och göra en subjektiv test mellan den och min AirPort express som transporter via optiskt ut , - och använda Yamaha wxc50 som dac . :)

Jag kan köra Expressen med programmet mcconnect i telefonen och skicka flacfiler från NASen. Mcconnect converterar flac till AirPlay 44,1 kHz. Så körde jag under ett halvår efter naimen gick sönder

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav sprudel » 2019-03-19 18:13

Tangband skrev:Ska se om jag kan låna min väns sneaky DS och göra en subjektiv test mellan den och min AirPort express som transporter via optiskt ut , - och använda Yamaha wxc50 som dac . :)

Jag kan köra Expressen med programmet mcconnect i telefonen och skicka flacfiler från NASen. Mcconnect converterar flac till AirPlay 44,1 kHz. Så körde jag under ett halvår efter naimen gick sönder


Kul, gillar att du provar. :)
Kopplade in min AirPort express nu och ska köra Tidal ett tag med den, via Toslink förstås.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav petersteindl » 2019-03-19 18:29

Tangband skrev:Peter: här är AirPort express via toslink mera bredbandigt , samma test av Kenrockwell.
https://kenrockwell.com/apple/airport-e ... y-2014.htm


Ja, så där har vi en jämförbar mätning som visar på stokastiskt brus över hela frekvensbandet. Så skall det se ut.

Sedan, om man vill veta hur mätningen är gjord så står det väl mer i länken förmodar jag.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav hifikg » 2019-03-19 19:36



De är roliga. Mäter på olika USB-hubbar, varför man nu skulle sätta en USB-hub mellan dator o DAC, men om man nu gör det kan det se ut så här. den sämsta hubben och den bästa...
Eww... -107,5 dB... låter jättehemskt (ja, nästan lika dåligt som utan hub (hittar inget om vilken dator de använt)), jag skulle ligga sömnlös var natt om jag var tvungen att använda en hub mellan dator o DAC. Eller kanske inte.

Edit: Jo de jämför med en HTPC, det är en sån där hemmabyggd PC va? o då ser det så här hemskt ut rakt ut från datorn -102 dB, aj, aj, aj, det måste höras tydligt. Eller kanske inte.
Bilagor
htpcusb.jpg
htpcusb.jpg (159.63 KiB) Visad 5335 gånger
usbhubbar.jpg
usbhubbar.jpg (241.76 KiB) Visad 5338 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Belker » 2019-03-19 19:59

Tror banne mig jag ska lyssna på lite brus ikväll! Kanske t.o.m mäta! :D

Kralle
 
Inlägg: 1524
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Kralle » 2019-03-19 20:04


Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Belker » 2019-03-19 20:12

Jag tycker ifi är en av de mest suspekta firmorna i den mest suspekta domänen av hifi. De visar aldrig ordentliga specar eller mätningar och alla deras lösningar har mumbojumbo Military Space marketing BS namn. Men de kanske är jättebra.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav hifikg » 2019-03-19 21:11

Belker skrev:Jag tycker ifi är en av de mest suspekta firmorna i den mest suspekta domänen av hifi. De visar aldrig ordentliga specar eller mätningar och alla deras lösningar har mumbojumbo Military Space marketing BS namn. Men de kanske är jättebra.


De visar ändå tydliga diagram, får man säga. Fast på vad vet man inte riktigt.
Bilagor
ifilink.jpg
ifilink.jpg (30.11 KiB) Visad 5294 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav goat76 » 2019-03-19 21:24

hifikg skrev:
Belker skrev:Jag tycker ifi är en av de mest suspekta firmorna i den mest suspekta domänen av hifi. De visar aldrig ordentliga specar eller mätningar och alla deras lösningar har mumbojumbo Military Space marketing BS namn. Men de kanske är jättebra.


De visar ändå tydliga diagram, får man säga. Fast på vad vet man inte riktigt.


Vadå, fast på vad? Det är ju klart som korvspad. :)

iFi iLink: noll gånger dåligt
Audiophile USB-SPDIF Converter: 2,3 gånger dåligt
High-end Soundcard: 9,9 gånger dåligt
Apple Airport Express: sexton(!) gånger dåligt

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav petersteindl » 2019-03-19 21:28

hifikg skrev:
Belker skrev:Jag tycker ifi är en av de mest suspekta firmorna i den mest suspekta domänen av hifi. De visar aldrig ordentliga specar eller mätningar och alla deras lösningar har mumbojumbo Military Space marketing BS namn. Men de kanske är jättebra.


De visar ändå tydliga diagram, får man säga. Fast på vad vet man inte riktigt.


Enkelt, iFi-iLink har 2,3 ggr mindre än Audiophile USB-SPDIF Converter.

Goat 76 hann före att utreda begreppen.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav goat76 » 2019-03-19 22:15

petersteindl skrev:Det jag nu tagit upp är en bråkdel av problematiken. Jag kan skapa 2 bitströmmar som är bit-för-bit identiska men ändå helt olika i analogdomänen. Det är bara att påföra maximalt jitter innan bitfel uppstår. Detta kan göras på många olika sätt som ger olika resultat.

Mvh
Peter


Peters inlägg borde kanske få några att revidera sitt tänk kring digital perfektion och uttryck som bit-korrekt?

En bra tekniskt genomtänkt streamer kan kanske reducera diverse fel som redan finns/följer med i den digitala domänen och om dessa fel inte tas hand om, redan i det skedet, så ger de möjligtvis märkbara ljudliga fel i den analoga domänen?

Varning! Följande är spekulationer från mig som inte är tekniskt kunnig alls på området. :)
Jag betvivlar inte att en digital fil med lätthet kan transporteras från punkt A till punkt B utan att fel tillkommer, men kanske innehåller den ursprungliga "A"-filen redan typiska digitala fel som med fördel kan städas bort, fel som uppkommit i flera steg redan i inspelningens/produktionens A/D-konverteringar och dylikt?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav hifikg » 2019-03-19 22:38

Vi är väl rörande eniga om att det är passagerna mellan analogt och digitalt som är det kritiska, att transportera en digital signal intakt är nästan svårt att inte göra. Om en transport är så tokigt konstruerad att den ger frysboxknäppar och brum till andra delar av kedjan hoppas jag konsumenten upptäcker det inom garantitiden. Än har väl ingen hört digitalt ljud?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav sprudel » 2019-03-19 23:17

Är det någon som kan bidra med hur jag kan spela mina flacfiler lagrade på hårrdisk till Airport Express?
Har minim server på dator kopplad till nätverket, och vill atyra det hela från Ipad. Aiport är trådad tillnätverket och skapar ett nytt nätverk i lyssningsrummet som Ipad är kopplat till.
Tidal går fint via Airplay till Airport, och låter alldeles utmärkt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav hifikg » 2019-03-19 23:20

sprudel skrev:Är det någon som kan bidra med hur jag kan spela mina flacfiler lagrade på hårrdisk till Airport Express?
Har minim server på dator kopplad till nätverket, och vill atyra det hela från Ipad. Aiport är trådad tillnätverket och skapar ett nytt nätverk i lyssningsrummet som Ipad är kopplat till.
Tidal går fint via Airplay till Airport, och låter alldeles utmärkt.


Har aldrig testat en airport, men det kanske är samma som med iTunes att det krävs konvertering till aiff? Men en upplättning är på gång, det går att spela flac-filer direkt i Finder numera, så snart kanske...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Belker » 2019-03-19 23:21

Så har man gjort lite primitiva mätningar igen. Kedja: NAS -->MacMini med Roon --> Samma MacMini resp. trådlös iPhone med USB-dongel (detta är alltså de två streamingstansporterna jag jämför)-->USB kabel--> ProJect PreBoxS2Digital DAC -->Stereo o högtalare --> Umik (ja, jag sa att det var primitivt!) -->REW RTA. Testsignal 1000Hz och tystnad spelades upp i Roon med eller utan oversampling från MacMini respektive iPhone. Hör och häpna, det gav resultat! Har mätt detta flera gånger fram och tillbaka och det är repeterbart. Vid högre samplingsfrekvenser och DSD ligger störningar på USB från MacMini, men inte från iPhone. Utan översampling ingen större skillnad. Det verkar som att MacMinis USB-signal inte beter sig som den ska, eller rättare sagt, den visar spår av 8kHz-skräpet som diskuterats i tråden. Två bilder får illustrera. DSD från batteridriven iPhone resp. MacMini. Lite confirmation bias här kanske, men vad var det jag sa: iPhone som transport låter bättre! 8)
Bilagor
stor1000 hz DSD MAC.jpg
stor1000 hz DSD MAC.jpg (213.23 KiB) Visad 5231 gånger
stor1000 hz DSD iPhone batteri.jpg
stor1000 hz DSD iPhone batteri.jpg (207.06 KiB) Visad 5231 gånger

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Harryup » 2019-03-19 23:25

hifikg skrev:Vi är väl rörande eniga om att det är passagerna mellan analogt och digitalt som är det kritiska, att transportera en digital signal intakt är nästan svårt att inte göra. Om en transport är så tokigt konstruerad att den ger frysboxknäppar och brum till andra delar av kedjan hoppas jag konsumenten upptäcker det inom garantitiden. Än har väl ingen hört digitalt ljud?


Vill påminna om att det här är faktiskt. Vi är absolut inte eniga om något tycker jag.

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav gflar » 2019-03-19 23:58

sprudel skrev:Är det någon som kan bidra med hur jag kan spela mina flacfiler lagrade på hårrdisk till Airport Express?
Har minim server på dator kopplad till nätverket, och vill atyra det hela från Ipad. Aiport är trådad tillnätverket och skapar ett nytt nätverk i lyssningsrummet som Ipad är kopplat till.
Tidal går fint via Airplay till Airport, och låter alldeles utmärkt.


Det är inte ofta jag gör det, men jag upptäckte att FE file explorer, en utforskare jag laddat ner kan spela Flac från min NAS, AirPlay till Airport Express från Ipad.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav darkg » 2019-03-20 01:02

hifikg skrev:Vi är väl rörande eniga om att det är passagerna mellan analogt och digitalt som är det kritiska, att transportera en digital signal intakt är nästan svårt att inte göra.


Det kunde man ju tro, men så är det ju av tråden att döma inte. Helt uppenbart kan data i allmänhet transporteras lite hur som helst, man kan koda om musikdata (sådan den föreligger tex på fil) till streckkod och skriva ut på pergament och skanna in och knacka ut med morse-alfabetet för att sen åter koda till identisk data, det tycker jag att vi ska vara eniga om.

Varför det ändå skiter sig på väg till DAC:en begriper jag inte än. Enda rimliga gissningen jag lyckas klämma fram är att den signal dacen får i någon mening inte längre är helt digital, i brist på rätt ord. Tyvärr tror jag att jag inte orkar begripa mer på ett tag, men det är ändå lite svårt att låta bli att försöka.

(Bortser från eventuella störningar, det är inte principiellt lika intressant)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav petersteindl » 2019-03-20 02:57

hifikg skrev:Vi är väl rörande eniga om att det är passagerna mellan analogt och digitalt som är det kritiska, att transportera en digital signal intakt är nästan svårt att inte göra. Om en transport är så tokigt konstruerad att den ger frysboxknäppar och brum till andra delar av kedjan hoppas jag konsumenten upptäcker det inom garantitiden. Än har väl ingen hört digitalt ljud?


HELA OVANSTÅENDE INLÄGG ÄR SOM JAG SER DET INKORREKT. :) Vad skulle passager mellan analogt och digitalt vara? Digilogt? Anatalt? Semidigitalt? Semianalogt? Ett enbitsflöde kan möjligtvis i viss mån kanske ses som ett gränsland. Det skulle i så fall vara en diskret analog signal som inte är tidskontinuerlig. Men definitioner säger annorlunda.

Wiki skrev:An analog signal is any continuous signal for which the time-varying feature (variable) of the signal is a representation of some other time varying quantity, i.e., analogous to another time varying signal. For example, in an analog audio signal, the instantaneous voltage of the signal varies continuously with the pressure of the sound waves. It differs from a digital signal, in which the continuous quantity is a representation of a sequence of discrete values which can only take on one of a finite number of values.


Men, de blandar in pressure of sound waves!?? Jag ser faktiskt inte kopplingen. Digital signal är en form av kod. Det är även analog signal. Koden skiljer sig. För båda behövs en så kallad avkodare.

Alltså, det finns flera olika standarder för överföring av digital information och dessa är ganska komplicerade. S/PDIF, AES3 balanced, AES3 unbalanced och AES/EBU bygger på Biphase Mark Code som innebär Differential Manchester Encoding. Detta är ett datalager som utgör lager 2 (Data Link Layer) av 7 lager gällande digital signalbehandling. I standarden ingår att signalen skall vara symmetrisk kring sin nolla. Man skall alltså kunna byta polaritet på signalen utan att koden förändras. Därför används just en differentiell kod. Ettor skall fortfarande vara ettor och nollor vara nollor oavsett polaritet. Ordklockan och signal bildar en kombinerad kod. Standarden inkluderar att man skall få fram d v s extrahera ordklockan i avkodaren. Sedan tas masterclock fram. Överlagrat på allt detta finns även Copy Protection samt annan övrig information. Det är en så kallad synkron överföring där klockan finns hos givaren och inte hos mottagaren. Andra överföringar kan vara asynkrona.

Det du skriver om en transport är egentligen helt gallimatias. Du uttalar dig om saker som du uppenbarligen inte har en susning om, eller? Har du verkligen gjort mätningar på det du uttalar dig om? Jag tror faktiskt inte det. HF ställer till med massor med hyfs som jag kallar för unpredictable. Det fiffiga är att hela skräpet som inte tillhör den digitala koden kan extraheras i den digitala domänen. Skulle något motsvarande allt detta skräp vara i den analoga domänen på LP eller band så skulle det helt enkelt inte duga. En analog signal skiljer sig alltså från en digital signal genom att små fluktuationer i den analoga signalen är meningsfulla d v s kommer in i avkodningen. Det behöver det inte göra i den digitala domänen eftersom det inte tillhör koden. Så, den digitala domänen är mycket förlåtande. Det är det positiva i kråksången. Att däremot sälla sig till marknadsförarna på Philips angående perfect sound forever är inget jag skriver under på. Allt skit mellan bitarna ställer till problem under förutsättning att avkodaren är okänslig för det. Att tro att alla digitala kretsar inte skulle vara känsliga för HF och annat skräp är som att tro på tomtar och troll, som jag ser det. Jag grunnar det på all erfarenhet jag har gällande mätningar av just skräp överlagrat på signal och på jordsystem. Att mäta bitkorrekthet får andra syssla med. Hela min dator är bitkorrekt så länge den funkar. Varför bry sig?

I ljudåtergivning och musik får det inte finnas detta skräp om man vill nå en fulländad signal. Det är således min arbetsuppgift som utvecklare och tillverkare av ljudåtergivningsutrustning att sätta mig in i problematiken och driva den in absurdum mot fulländningen. Därefter kan Ockhams rakkniv tas fram och sättas i proportion till plånbok.

Vad gäller distorsion och hur distorsion förökas då flera länkar kopplas ihop där vissa kan ha hög nivå på dist och andra länkar låg nivå men högre ordningstal har jag skrivit om i något gammalt inlägg, men det är inte som man vid första anblick kan tro. Även detta har lilltroll och jag simulerat i MatLab och fördelen med sådan simulering är att man kan skapa flera små så kallade lådor med inbyggda överföringsfunktioner gällande harmonisk distorsion och seriekoppla dessa. Man kan således ha en låda med typisk förstärkardistorsion och en låda med typisk DAC-distorsion och en låda med typisk högtalardistorsion och dessa läggs i serie. Då räknas kombinationens intermodulationsdistorsion ut och total mängd skräp och övertoner. Sedan kan man antingen köra sinustoner eller musik genom lådorna eller mäta på sinustoner. Lådorna är alltså en begränsad mjukvara med viss överföringsfunktion. Man kan alltså lyssna på överföringsfunktioner och det har vi gjort i hörlurar. Man kan även byta plats på lådorna sinsemellan och prova Linns teori angående source first. Det har vi också gjort. Vi har faktiskt en del på fötterna och det är jag både glad för och stolt över. Därför vet jag att ditt inlägg är inkorrekt.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tangband » 2019-03-20 05:54

sprudel skrev:Är det någon som kan bidra med hur jag kan spela mina flacfiler lagrade på hårrdisk till Airport Express?
Har minim server på dator kopplad till nätverket, och vill atyra det hela från Ipad. Aiport är trådad tillnätverket och skapar ett nytt nätverk i lyssningsrummet som Ipad är kopplat till.
Tidal går fint via Airplay till Airport, och låter alldeles utmärkt.


Jag använder också minim-server i NASen :)
Angående AirPort express och spelande från en NAS:
Jag och min kompis (som äger akudorik ) använder detta program från iTunes: mconnect HD.
Då styr du musiken från iPad eller iPhone och mcconnect HD konverterar FLAC från din NAS, fungerar mycket bra och stabilt.

Jag har faktiskt inte testat airporten som digital transport in i en dac ( har bara använt den i sin helhet med den inbyggda dacen ) så det ska bli kul att testa och använda wxc50 som dac och om det blir nån skillnad jämfört med då yamahan konverterar FLAC internt. :)

Det enda jag behöver är en optisk kabel med en minikontakt på ena sidan.
Senast redigerad av Tangband 2019-03-20 07:38, redigerad totalt 6 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tangband » 2019-03-20 06:20

petersteindl skrev:Man kan alltså lyssna på överföringsfunktioner och det har vi gjort i hörlurar. Man kan även byta plats på lådorna sinsemellan och prova Linns teori angående source first. Det har vi också gjort. Vi har faktiskt en del på fötterna och det är jag både glad för och stolt över. Därför vet jag att ditt inlägg är inkorrekt.

Med vänlig hälsning
Peter


Kom ni fram till något ?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav sprudel » 2019-03-20 06:54

Tangband skrev:
sprudel skrev:Är det någon som kan bidra med hur jag kan spela mina flacfiler lagrade på hårrdisk till Airport Express?
Har minim server på dator kopplad till nätverket, och vill atyra det hela från Ipad. Aiport är trådad tillnätverket och skapar ett nytt nätverk i lyssningsrummet som Ipad är kopplat till.
Tidal går fint via Airplay till Airport, och låter alldeles utmärkt.


Jag använder också minim-server :)
Angående AirPort express och spelande från en NAS:
Jag och min kompis (som äger akudorik ) använder detta program från iTunes: mconnect HD.
Då styr du musiken från iPad eller iPhone och mcconnect HD konverterar FLAC från din NAS, fungerar mycket bra och stabilt.

Jag har faktiskt inte testat airporten som digital transport in i en dac ( har bara använt den i sin helhet med den inbyggda dacen ) så det ska bli kul att testa och använda wxc50 som dac och om det blir nån skillnad jämfört med då yamahan konverterar FLAC internt. :)

Det enda jag behöver är en optisk kabel med en minikontakt på ena sidan.


Tackar :)

Gäller detta även PC? Vill gärna testa att spela dessa via Airport Express till dac då Tidal låter riktigt bra.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tangband » 2019-03-20 07:31

sprudel skrev:
Tangband skrev:
sprudel skrev:Är det någon som kan bidra med hur jag kan spela mina flacfiler lagrade på hårrdisk till Airport Express?
Har minim server på dator kopplad till nätverket, och vill atyra det hela från Ipad. Aiport är trådad tillnätverket och skapar ett nytt nätverk i lyssningsrummet som Ipad är kopplat till.
Tidal går fint via Airplay till Airport, och låter alldeles utmärkt.


Jag använder också minim-server :)
Angående AirPort express och spelande från en NAS:
Jag och min kompis (som äger akudorik ) använder detta program från iTunes: mconnect HD.
Då styr du musiken från iPad eller iPhone och mcconnect HD konverterar FLAC från din NAS, fungerar mycket bra och stabilt.

Jag har faktiskt inte testat airporten som digital transport in i en dac ( har bara använt den i sin helhet med den inbyggda dacen ) så det ska bli kul att testa och använda wxc50 som dac och om det blir nån skillnad jämfört med då yamahan konverterar FLAC internt. :)

Det enda jag behöver är en optisk kabel med en minikontakt på ena sidan.


Tackar :)

Gäller detta även PC? Vill gärna testa att spela dessa via Airport Express till dac då Tidal låter riktigt bra.


Har inte provat PC , men med en NAS fungerar det ju och då borde en hårddisk från en PC fungera på samma sätt, dvs mcconnect HD borde hitta hårddisken. Men jag har ingen praktisk erfarenhet av detta.
Jag tror det finns ett gratisprogram som heter mconnect (utan HD ) , du kan ju testa detta först.
Gå in på iTunes och läs mera om mconnect player HD , där står allt :)
Priset under hundringen är programmet absolut värt.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tangband » 2019-03-20 07:42

Angående mconnect player HD- läs mer här :)
Verkar numera klara DSD dessutom.
https://appadvice.com/app/mconnect-player-hd/826333314

”mconnect Player is a media player app to support UPnP/DLNA and Google Cast(Chromecast).
- Send Video/Photo/Music to UPnP and Google Cast (Chromecast) devices.
- Gapless Playback by App and to UPnP renderers.
- DSD and FLAC music playback by App.
- Play TIDAL music & video and Qobuz music to UPnP and Google Cast devices.
- Send media files to Apple AirPlay compatible devices from PC, NAS and Internet.”

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster