Kan streamingspelare låta olika?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tangband » 2019-03-23 17:19

Belker skrev:Precis så hände när jag provade den metoden. Det driver.

För övrigt har jag ägnat förmiddagen åt mera mätningar. Nya resultat har inkommit, nu med högre tillförlitlighet. I och med det tar jag tillbaks allt jag sagt och hävdar motsatsen! Jag återkommer med fullständig redogörelse senare. Har faktiskt ett liv också!


Ser fram emot redogörelsen :)

Kralle
 
Inlägg: 1527
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Kralle » 2019-03-23 17:52

Gjorde en koll med Masvis. USB>DAC i ena kanalen och TOSLINK>DAC i den andra.
Syns lite skillnad i histogrammet.
jfr8.png
jfr8.png (29.88 KiB) Visad 5942 gånger

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tangband » 2019-03-23 18:17

Det där med en ilsken resonans vid 1,5 kHz i USB-överföringen som Peter skrev om är intressant. Innebär detta att överföring via USB till extern dac inte är speciellt bra, inte ens asynkron överföring ? Är det kanske rent av sämre än spdif via elektriskt eller optiskt till dac ? 8O :D

Och skulle det i sin tur innebära att överföring via ethernetkabel är det bästa ?

Då är vi plötsligt i Linn-skolan i digital transportteknik 8O

Där påstår man även t.om att olika ethernetkablar för exakt-systemen låter olika- såhär skrev min vän som har akudorik exakt igår till mig:

” senaste nytt från Linn: de rekommenderar cat 5 och 6 till digital överföring för samtliga exaktsystem. De avråder från användning av cat 7 och 8 pga resonanser i kabeln”

https://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/Exakt_link
http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/Structured_Wiring

”CAT 7 and CAT 8 cable electrical specifications do NOT work well with the EXAKT-LINK
transport. These cables will limit the Exakt cable length that can be used and reduce
the sound quality.
We advise this cable is not used and replaced with CAT-5/6 in Exakt-Link installations. ”

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9601
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav sprudel » 2019-03-23 19:00

Belker skrev:Precis så hände när jag provade den metoden. Det driver.

För övrigt har jag ägnat förmiddagen åt mera mätningar. Nya resultat har inkommit, nu med högre tillförlitlighet. I och med det tar jag tillbaks allt jag sagt och hävdar motsatsen! Jag återkommer med fullständig redogörelse senare. Har faktiskt ett liv också!


Bra insats.
Oavsett vad du kommer fram till är det det ljudande resultatet vad som avgör. Prylarna är ju avsedda att frambringa ljud och musik i första hand. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Belker » 2019-03-23 19:32

Vahettetesaru? Musk, muisk, muss... nä, 1,5 kHz skare va!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav goat76 » 2019-03-23 19:58

Belker skrev:Vahettetesaru? Musk, muisk, muss... nä, 1,5 kHz skare va!


:)
Det finns en viss risk att det blir ett låst läge. Dels finns det de som vägrar lita på andras och kanske sina egna lyssningsavtryck, sen finns det de som tycker att endast mätningar duger men då gäller det förstås att att det mäts på rätt sätt med tillräckligt hög precision.
Kanske sitter vi fast här en aning.

Ni som mäter, om ni har möjlighet att även spela in signalen så kan ni ju testa att fasvända den ena inspelningen för att se om det blir helt tyst vid uppspelning?
Visserligen kanske även en inspelning medför ännu en variabel?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9601
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav sprudel » 2019-03-23 20:25

Belker skrev:Vahettetesaru? Musk, muisk, muss... nä, 1,5 kHz skare va!


Hehe! Schkååål o putår :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Belker » 2019-03-23 20:40

Putelj! Här kommer dagens skörd.
Kedja: NAS med FLAC testtoner och musik-->Switch-->Mac Mini med Roon-->Samma Mac Mini respektive iPhone6 (på wifi och med USB dongle ut) som Roon Endpoint (detta är vad jag betraktar som streamer/transport)-->USB in till ProJect PreBox S2 Digital DAC-->(RCA ut till MacBook Pro med REW)-->Holgraphic Audio Pre25-->RCA ut till MacBook Pro med REW.

Först mätte jag den analoga signalen direkt ut från DAC. Jag har nämligen insett efter alla dessa år att man kan mata REW med line in... Häromdan plockade jag signalen (1kHz) akustiskt med UMIK vid högtalarna. Denna mätning blev ju såklart väldigt "brusig" men den visade ändå tydligt att med Mac Mini som endpoint ligger en störsignal på 8kHz. Denna skulle kunna härledas till USB PHY packet noise.http://archimago.blogspot.com/2015/05/measurements-usb-hubs-and-8khz-phy.html. På Peters inrådan har jag nu ändrat testtonen till 1,5k Hz för att utesluta att multipel av 1 ligger på 8kHz.
Alltså, 1,5 kHz direkt ur DAC, MacMini:
352kHz Mac Mini.jpg
352kHz Mac Mini.jpg (187.55 KiB) Visad 5880 gånger

Ingen störning på 8kHz! Inte ens med DSD256. Bara deltoner av 1,5kHz. Så, vad händer om vi tar signalen ut från HoloPre istället:
Spelar via försteg ing5 Mac MiniDSD.jpg
Spelar via försteg ing5 Mac MiniDSD.jpg (197.62 KiB) Visad 5880 gånger

Där har vi den! Och en fin delton på 16. Det här är alltså ingen digital artefakt. Nånting annat i systemet stör. Jag ska inte tråka er med alla bilder, men störningen minskar med samplingsfrekvens. Det börjar lukta RF eller annan frekvensberoende störning. Ok, dags att sanera i kabelhärvorna och felsöka. För att göra en lång historia kort, så berodde störningen på en HDMI-kabel i MacMinin kopplad till en hembioreceiver. Bort med den och vi får:
Spelar via försteg ing5 Mac MiniDSD HDMI bort.jpg
Spelar via försteg ing5 Mac MiniDSD HDMI bort.jpg (187.43 KiB) Visad 5880 gånger

Och med iPhone:
Spelar via försteg ing5 iPhoneDSD.jpg
Spelar via försteg ing5 iPhoneDSD.jpg (187.96 KiB) Visad 5880 gånger


Slutsats
-JA, det spelar roll vad man använder som transport/endpoint.
-Men kanske inte för att bitar skickas fel och fult.
-Hifihygien, bör böveln! (Fast det är ju sjukt svårt att veta vad som är god hygien med dator och hembio och fan och hans moster i maskinrummet. Då får man kanske hosta upp och köpa en köpesstreamer och ställa på en piedistal.)

Nu: MUSIK!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav petersteindl » 2019-03-23 20:50

Kralle skrev:
Belker skrev:
Kralle skrev:Man behöver väl matcha nivåerna väldigt noga för att det ska bli meningsfullt? Kollar på det senare.

Det är lite konstigt att du får olika nivåer. Gör Jriver någonting med nivån? Kanske är någon sorts inter sample peak reduktion aktiv?

Har nu rätt nivåer, dvs samma från USB som Toslink. Det var jag som klantat mig.
Gjort nya inspelningar och subtraherat det ena spåret från det andra. Dock visar det sig att klockorna i USB resp. DVD går olika, så efter en minut så har ena spåret kanat drygt 50 samples, dvs en dryg millisekund, jämfört med det andra.
I början av filen ser det alltså hyfsat lika ut men sen ökar skillnaderna med tiden.
Ska se om det går att ordna i efterhand. "Trycka ihop" ena filen så den blir 50 samples kortare. Vet inte hur man gör på rak arm. Finns väl även risk för att man skadar rådatat.


Detta är också sådant jag tagit upp. Det du nämner är asynkrona klockor. De har troligtvis lite olika frekvens. Genom att koppla ihop med S/Pdiff så uppstår inte detta problem eftersom klockan från sändaren styr klockan i mottagaren.

Med asynkron överföring av data måste man klocka in data i ett minne och därefter klocka ut data från minnet. Man fyller halva minnet och klockar ut. på så sätt har man en diskrepans på +/- halva minnet tillgodo. Då får man räkna ut hur stort minne som behövs för att exempelvis klara en diskrepans på 20 ms eller 50 ms. Det blir hyfsat stort minne. Det blir också en fördröjning med motsvarande tid.

Jag tar för givet att en och annan lärdom uppnås med alla olika tester. Jag vill också poängtera att sådant sker oavbrutet i datorer. Det är därför det är ytterst sällsynt med slip d v s bitfel. För musik och musikfiler jobbar man normalt sett utan sådant minne, eller med väldigt kort minne. Det är därför det är känsligt.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9601
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav sprudel » 2019-03-23 20:58

@Belker

Stort plus för din insats :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Belker » 2019-03-23 21:02

sprudel skrev:@Belker

Stort plus för din insats :D

Tack! Det var värt det för egen del, hoppas det gav något för andra med.

Upprinnelsen till den här mätbonanzan var ju att jag tyckte iPhone lät bättre och jag ville veta om det gick att förstå varför. Nu när mätningarna ser bra ut (eller isf lika) ska jag börja lyssna igen.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav petersteindl » 2019-03-23 21:14

Tangband skrev: Det där med en ilsken resonans vid 1,5 kHz i USB-överföringen som Peter skrev om är intressant. Innebär detta att överföring via USB till extern dac inte är speciellt bra, inte ens asynkron överföring ? Är det kanske rent av sämre än spdif via elektriskt eller optiskt till dac ? 8O :D

Och skulle det i sin tur innebära att överföring via ethernetkabel är det bästa ?

Då är vi plötsligt i Linn-skolan i digital transportteknik 8O

Där påstår man även t.om att olika ethernetkablar för exakt-systemen låter olika- såhär skrev min vän som har akudorik exakt igår till mig:

” senaste nytt från Linn: de rekommenderar cat 5 och 6 till digital överföring för samtliga exaktsystem. De avråder från användning av cat 7 och 8 pga resonanser i kabeln”

https://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/Exakt_link
http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/Structured_Wiring

”CAT 7 and CAT 8 cable electrical specifications do NOT work well with the EXAKT-LINK
transport. These cables will limit the Exakt cable length that can be used and reduce
the sound quality.
We advise this cable is not used and replaced with CAT-5/6 in Exakt-Link installations. ”


Nej det har jag inte skrivit. Jag har skrivit att 1 kHz är en störningsfrekvens med USB. Det gäller tidigare USB. USB har det man kallar microframes. Varje ms eller på senare USB varje 125 uS d v s 8 kHz, precis som Belker funnit ut. Vad jag förstår gäller det USB med reserverad bandbredd d v s man reserverar en bandbredd på bussen. Man reserverar plats i varje frame och detta syns som jordströmmar från USB-chipen.

Jordströmmar går runt i hela apparaten och spökar. Då blir det med senare USB 8 kHz + dess övertoner d v s 16 kHz och 24 kHz osv med jämna multiplar på 8 kHz. OBS! denna 8 kHz ton + dist är inte harmonisk med musiken! Då blir dess påverkan på ljudet disharmoniskt och hörs tydligare. Det är ful dist. . . fuldist! :evil: Dessutom bör den ge skillnadstoner med musikspectra d v s intermodulationsdistorsion som kan vara ännu värre.

Det jag sa till Belker var just att mäta med 1,5 kHz för att se om 8 kHz fortfarande finns kvar och i så fall bör det bli med dess övriga övertonsspectrum och simsalabim, den finns där med USB. Jag tror att om man använder en USB-transformator av klass så kommer inte dessa jordströmmar mot jord där DACen finns och då bör denna 8 kHz inte synas. Men som vanligt på detta forum med alla nybörjarförståsigpåare så skulle de skratta åt någon som tycker det låter bättre med traf på USB. en sådan kommentar skulle nog de flesta nybörjarförståsigpåare gapflabba åt och kasta tjära och fjädrar på. Men jag är tvärsäker på min sak. :) Och så är även lilltroll.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kralle
 
Inlägg: 1527
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Kralle » 2019-03-23 21:16

petersteindl skrev:Jag tar för givet att en och annan lärdom uppnås med alla olika tester.

Min lärdom är att jag lugnt kan fortsätta använda min 5 meters USB-kabel.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav petersteindl » 2019-03-23 21:25

Belker skrev:Putelj! Här kommer dagens skörd.
Kedja: NAS med FLAC testtoner och musik-->Switch-->Mac Mini med Roon-->Samma Mac Mini respektive iPhone6 (på wifi och med USB dongle ut) som Roon Endpoint (detta är vad jag betraktar som streamer/transport)-->USB in till ProJect PreBox S2 Digital DAC-->(RCA ut till MacBook Pro med REW)-->Holgraphic Audio Pre25-->RCA ut till MacBook Pro med REW.

Först mätte jag den analoga signalen direkt ut från DAC. Jag har nämligen insett efter alla dessa år att man kan mata REW med line in... Häromdan plockade jag signalen (1kHz) akustiskt med UMIK vid högtalarna. Denna mätning blev ju såklart väldigt "brusig" men den visade ändå tydligt att med Mac Mini som endpoint ligger en störsignal på 8kHz. Denna skulle kunna härledas till USB PHY packet noise.http://archimago.blogspot.com/2015/05/measurements-usb-hubs-and-8khz-phy.html. På Peters inrådan har jag nu ändrat testtonen till 1,5k Hz för att utesluta att multipel av 1 ligger på 8kHz.
Alltså, 1,5 kHz direkt ur DAC, MacMini:
352kHz Mac Mini.jpg

Ingen störning på 8kHz! Inte ens med DSD256. Bara deltoner av 1,5kHz. Så, vad händer om vi tar signalen ut från HoloPre istället:
Spelar via försteg ing5 Mac MiniDSD.jpg

Där har vi den! Och en fin delton på 16. Det här är alltså ingen digital artefakt. Nånting annat i systemet stör. Jag ska inte tråka er med alla bilder, men störningen minskar med samplingsfrekvens. Det börjar lukta RF eller annan frekvensberoende störning. Ok, dags att sanera i kabelhärvorna och felsöka. För att göra en lång historia kort, så berodde störningen på en HDMI-kabel i MacMinin kopplad till en hembioreceiver. Bort med den och vi får:
Spelar via försteg ing5 Mac MiniDSD HDMI bort.jpg

Och med iPhone:
Spelar via försteg ing5 iPhoneDSD.jpg


Slutsats
-JA, det spelar roll vad man använder som transport/endpoint.
-Men kanske inte för att bitar skickas fel och fult.
-Hifihygien, bör böveln! (Fast det är ju sjukt svårt att veta vad som är god hygien med dator och hembio och fan och hans moster i maskinrummet. Då får man kanske hosta upp och köpa en köpesstreamer och ställa på en piedistal.)

Nu: MUSIK!


Kanon där Belker. Du har snyggt ringat in problemet 8 kHz grundton + dess 2a-tonsdist som är 16 kHz. Båda kallar jag för dist som framkallas i den digitala domänen och ger yttringar i den analoga domänen. Sedan vet jag inte vad HDMI ger för störningar. Men det går att ta reda på. Vi har mätningar på USB där man klart ser dess inverkan.

Jag ser att det i vissa konfigurationer finns en del skräp vid 1 kHz och under. Det vet jag inte vad det kommer sig, men det borde inte vara där.

Med vänlig hälsning
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2019-03-23 21:33, redigerad totalt 1 gång.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav goat76 » 2019-03-23 21:28

Belker skrev:
sprudel skrev:@Belker

Stort plus för din insats :D

Tack! Det var värt det för egen del, hoppas det gav något för andra med.


Instämmer, bra test! :)

Nu är frågan, är din Mac Mini fortfarande användbar i din setup för dina behov även utan HDMI-kopplingen till receivern, eller menar du att just den specifika HDMI-kabeln ställde till det?

Min streamer har funktionen att agera bildväxlare/HDMI-hub men det är många som kommit fram till att den låter bättre då HDMI-enheten är avstängd, därför överlåter jag den sysslan till min surround receiver.

Hoppas det finns fler med möjlighet till liknande tester som kan redovisa sina resultat så får vi kanske se någon typ av tendens. Eller så kanske du Belker känner någon/några med dedikerade streamers du kan låna hem så att vi får se tester från en och samma testmiljö? Men jag förstår att du har ett liv också. :D

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Belker » 2019-03-23 21:33

Tack, min MacMini funkar bra utan HDMI ut. Dän satt kvar av hävd. Jag använder det suveräna programmet Splashtop för att manövreara MacMinin ”headless” från iPad.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5787
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Michael » 2019-03-24 00:03

Tack Peter! För att du orkar försöka förklara. Trots alla tokigheter som skrivs, av de som tyvärr inte vet eller förstår. Lite tråkigt att det skrivs så mycket tokigt om tekniska detaljer - skrikits, kanske man till och med kan säga. För de som är lite insatta så förstås ju hur galet det är, t.ex. när paralleller till andra 'digitala' saker tas upp - som inte alls är samma sak! Men det vet inte de som inte vet, så då kan tokigheterna tyvärr spridas. Alla kommer nog inte ändå kunna förstå, men det får vi leva med. Jag tror flera kan få lite inblick i hur det funkar. Så fortsätt med din vänlighet, genom dina förklaringar. Tack!

Angående 1kHz och USB (FullSpeed). Så är detta poll intervallet. Finns bara en transportkanal i usb och hosten (PCn) bestämmer vem som får skicka data och i vilken riktning. Finns inget interrupt snörre. Så en device kan inte helt plötsligt säga något till hosten. Detta är löst genom att hosten med jämna intervall frågar devicerna (en efter en) om de har något att säga. Med andra ord, tusen gånger per sekund så händer det något på bussen. När det händer något så går det ström, och så vidare.

PS. Man behöver inte kunna massa tekniska detaljer för att lyssna på musik!

//Michael

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tangband » 2019-03-24 09:16

Jag är fortfarande nyfiken på hur en icke perfekt överförd digital signal in till en dac ändrar upplevelsen av ljudet.
Jag tycker mig höra små skillnader mellan AirPort express via Toslink och yamahan som komplett streamer, som jag redogjort för i tråden. Jag undrar om jitter eller andra tillkortakommandet låter på liknande sätt som jag upplevde eller om det kan låta precis hur som helst? Kan ett viss mått av jitter i signalen upplevas rent av som en förbättring ? Roy Gandi från Rega påstår det, eller han påstår ”det beror på, och i vissa fall ” , de upptäckte det vid utvecklandet av deras dac, ska se om jag hittar artikeln...

Belker, Peter och övriga som mätt och hittat skillnader- tycker ni att ni kan höra skillnaden ? Och hur låter det ?

Jag saknar subjektiva beskrivningar om hur det låter i tråden.

Här är en som gjort intressanta iakttagelser angående jitter i digital audio- gå in och lyssna själv på filerna :)
http://www.sereneaudio.com/blog/what-do ... sound-like

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tangband » 2019-03-24 11:02

petersteindl skrev:
Tangband skrev: Det där med en ilsken resonans vid 1,5 kHz i USB-överföringen som Peter skrev om är intressant. Innebär detta att överföring via USB till extern dac inte är speciellt bra, inte ens asynkron överföring ? Är det kanske rent av sämre än spdif via elektriskt eller optiskt till dac ? 8O :D

Och skulle det i sin tur innebära att överföring via ethernetkabel är det bästa ?

Då är vi plötsligt i Linn-skolan i digital transportteknik 8O

Där påstår man även t.om att olika ethernetkablar för exakt-systemen låter olika- såhär skrev min vän som har akudorik exakt igår till mig:

” senaste nytt från Linn: de rekommenderar cat 5 och 6 till digital överföring för samtliga exaktsystem. De avråder från användning av cat 7 och 8 pga resonanser i kabeln”

https://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/Exakt_link
http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/Structured_Wiring

”CAT 7 and CAT 8 cable electrical specifications do NOT work well with the EXAKT-LINK
transport. These cables will limit the Exakt cable length that can be used and reduce
the sound quality.
We advise this cable is not used and replaced with CAT-5/6 in Exakt-Link installations. ”


Nej det har jag inte skrivit. Jag har skrivit att 1 kHz är en störningsfrekvens med USB. Det gäller tidigare USB. USB har det man kallar microframes. Varje ms eller på senare USB varje 125 uS d v s 8 kHz, precis som Belker funnit ut. Vad jag förstår gäller det USB med reserverad bandbredd d v s man reserverar en bandbredd på bussen. Man reserverar plats i varje frame och detta syns som jordströmmar från USB-chipen.

Jordströmmar går runt i hela apparaten och spökar. Då blir det med senare USB 8 kHz + dess övertoner d v s 16 kHz och 24 kHz osv med jämna multiplar på 8 kHz. OBS! denna 8 kHz ton + dist är inte harmonisk med musiken! Då blir dess påverkan på ljudet disharmoniskt och hörs tydligare. Det är ful dist. . . fuldist! :evil: Dessutom bör den ge skillnadstoner med musikspectra d v s intermodulationsdistorsion som kan vara ännu värre.

Det jag sa till Belker var just att mäta med 1,5 kHz för att se om 8 kHz fortfarande finns kvar och i så fall bör det bli med dess övriga övertonsspectrum och simsalabim, den finns där med USB. Jag tror att om man använder en USB-transformator av klass så kommer inte dessa jordströmmar mot jord där DACen finns och då bör denna 8 kHz inte synas. Men som vanligt på detta forum med alla nybörjarförståsigpåare så skulle de skratta åt någon som tycker det låter bättre med traf på USB. en sådan kommentar skulle nog de flesta nybörjarförståsigpåare gapflabba åt och kasta tjära och fjädrar på. Men jag är tvärsäker på min sak. :) Och så är även lilltroll.

Med vänlig hälsning
Peter


Borde alla som använder Windows-dator som digital drive via USB till dac kanske köpa en sån här pryttel ? En USB isolator. För att sova gott på natten ? :)
https://www.electrokit.com/produkt/usb- ... gIFDPD_BwE

Rött är för moderatorer och admins. //Cortado

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Belker » 2019-03-24 11:19

Månaga DACar behöver spänning på USB, då funkar inte en sån. Det finns audiophoolvarianter med separat spänningsmatning för detta ändamål.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tangband » 2019-03-24 11:30

Belker skrev:Månaga DACar behöver spänning på USB, då funkar inte en sån. Det finns audiophoolvarianter med separat spänningsmatning för detta ändamål.


Ok.
Kunde du höra de skillnader du mätte upp ?

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Belker » 2019-03-24 11:58

Tangband skrev:
Belker skrev:Månaga DACar behöver spänning på USB, då funkar inte en sån. Det finns audiophoolvarianter med separat spänningsmatning för detta ändamål.


Ok.
Kunde du höra de skillnader du mätte upp ?

Jag inbillade mig ju att iPhone lät bättre, det var därför jag började mäta. Plus att Internet påstod att det skulle göra skillnad till det bättre. Det gjorde mig osäker på mina intryck, eftersom jag hade rätt kraftig bias. Å andra sidan var jag skeptisk till att det skulle skilja, så det kanske jämnade ut. Hursomhelst, efter att mätningen konstaterat skillnad och jag åtgärdat felen har jag inte jämfört mer. Det är ganska mycket meck att byta kablar, så enkla A/B byten är svåra. Är lite trött på testande just nu, så det har bara blivit musik med MacMini som endpoint. Det låter grymt och är stabilare och enklare än iPhone via wifi. Får se om jag orkar koppla in iPhone igen framöver.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tangband » 2019-03-24 12:12

Belker skrev:
Tangband skrev:
Belker skrev:Månaga DACar behöver spänning på USB, då funkar inte en sån. Det finns audiophoolvarianter med separat spänningsmatning för detta ändamål.


Ok.
Kunde du höra de skillnader du mätte upp ?

Jag inbillade mig ju att iPhone lät bättre, det var därför jag började mäta. Plus att Internet påstod att det skulle göra skillnad till det bättre. Det gjorde mig osäker på mina intryck, eftersom jag hade rätt kraftig bias. Å andra sidan var jag skeptisk till att det skulle skilja, så det kanske jämnade ut. Hursomhelst, efter att mätningen konstaterat skillnad och jag åtgärdat felen har jag inte jämfört mer. Det är ganska mycket meck att byta kablar, så enkla A/B byten är svåra. Är lite trött på testande just nu, så det har bara blivit musik med MacMini som endpoint. Det låter grymt och är stabilare och enklare än iPhone via wifi. Får se om jag orkar koppla in iPhone igen framöver.


Det verkar som att de skillnader, om de verkligen hörs, är betydligt mindre än de flesta tror. Som sprudel skrev- det kan låta identiskt till en början men de färgningar som finns kan möjligen påverka långtidslyssningen ?
Jag tycker själv att eventuell skillnad med det enkla testet jag gjorde nyss, är mindre än skillnaden mellan 320 Kbit och cd-kvalitet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav hifikg » 2019-03-24 12:47

Michael skrev:...För de som är lite insatta så förstås ju hur galet det är, t.ex. när paralleller till andra 'digitala' saker tas upp - som inte alls är samma sak! Men det vet inte de som inte vet, så då kan tokigheterna tyvärr spridas. Alla kommer nog inte ändå kunna förstå, men det får vi leva med. ...


Så där hanterar kabeltroende oss som inte tror på kabelmagi och annan ormolja. Vi förstår inte. Det går inte att jämföra med "den vanliga världen" för ljud är så mycket svårare än allt annat.
Jomenvisst.

Om en transport, allt annat lika, förändrar ljudet så är det inte en transport. En ormoljekabel, som förändrar ljudet, är inte bara en kabel. Så fort man lägger till någon funktion öppnar man för förändring.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9601
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav sprudel » 2019-03-24 15:43

hifikg skrev:
Michael skrev:...För de som är lite insatta så förstås ju hur galet det är, t.ex. när paralleller till andra 'digitala' saker tas upp - som inte alls är samma sak! Men det vet inte de som inte vet, så då kan tokigheterna tyvärr spridas. Alla kommer nog inte ändå kunna förstå, men det får vi leva med. ...


Så där hanterar kabeltroende oss som inte tror på kabelmagi och annan ormolja. Vi förstår inte. Det går inte att jämföra med "den vanliga världen" för ljud är så mycket svårare än allt annat.
Jomenvisst.

Om en transport, allt annat lika, förändrar ljudet så är det inte en transport. En ormoljekabel, som förändrar ljudet, är inte bara en kabel. Så fort man lägger till någon funktion öppnar man för förändring.


Jag vet inte vad du menar med kabelmagi men olika typer av kablage är lämpligt för olika typer av överföringar, anpassad map de elekriska parametrar som är kritiska för just den överföringen. Förändrar du de elektriska parametrarna för en kabel påverkar det överföringen, och i olika grad ljdupplevelsen. Det är ingen magi med det, det är ellära.
Den optimala transporten som du efterlyser vill vi ju alla ha, därför trådens existens. Det antyds att vanliga transporter är belagda med fel och man försöker utreda vad det är som är fel, hur påverkar det ljudupplevelsen, och vad är då klokt att göra. Varför blandar du in religion i detta? (troende)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav hifikg » 2019-03-24 16:44

sprudel skrev:
hifikg skrev:
Michael skrev:...För de som är lite insatta så förstås ju hur galet det är, t.ex. när paralleller till andra 'digitala' saker tas upp - som inte alls är samma sak! Men det vet inte de som inte vet, så då kan tokigheterna tyvärr spridas. Alla kommer nog inte ändå kunna förstå, men det får vi leva med. ...


Så där hanterar kabeltroende oss som inte tror på kabelmagi och annan ormolja. Vi förstår inte. Det går inte att jämföra med "den vanliga världen" för ljud är så mycket svårare än allt annat.
Jomenvisst.

Om en transport, allt annat lika, förändrar ljudet så är det inte en transport. En ormoljekabel, som förändrar ljudet, är inte bara en kabel. Så fort man lägger till någon funktion öppnar man för förändring.


Jag vet inte vad du menar med kabelmagi men olika typer av kablage är lämpligt för olika typer av överföringar, anpassad map de elekriska parametrar som är kritiska för just den överföringen. Förändrar du de elektriska parametrarna för en kabel påverkar det överföringen, och i olika grad ljdupplevelsen. Det är ingen magi med det, det är ellära.
Den optimala transporten som du efterlyser vill vi ju alla ha, därför trådens existens. Det antyds att vanliga transporter är belagda med fel och man försöker utreda vad det är som är fel, hur påverkar det ljudupplevelsen, och vad är då klokt att göra. Varför blandar du in religion i detta? (troende)


Kabelmagi, $37000 för att det är såååå svårt att föra över elektriska signaler när det handlar om ljud. Hade det varit vanlig, simpel, rymdfart så hade man klarat sig med mycket enklare doningar. Och självklart kan man inte jämföra digital överföring som handlar om miljarder eller livsuppehållande system med något så svårt som ljud :)
Bilagor
JormaPrime_$37000.jpg
JormaPrime_$37000.jpg (28.1 KiB) Visad 5662 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Harryup » 2019-03-24 17:23

Vad har dyra högtalarkablar med transporter att göra?
Du får faktiskt läsa om Peters inlägg så ser du vad som diskuteras. Det kan vara kombinationseffekter eller störkänslighet som kan vara bidragande.
Även perfekta transporter beter sig kanske olika beroende på omgivning. Trollar du eller vad håller du på med?

/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Harryup » 2019-03-24 17:37

Av någon anledning har du låst dig vid att ettor är ettor och nollor är nollor och att det inte kan finnas några skillnader eftersom nätet annars inte skulle funka. Det är ingen som säger emot dig.

Men vi diskuterar vad för andra skillnader det kan finnas.

Och då börjar du prata ormolja?

Jag fattar verkligen inte vad som har låst sig för dig i denna tråd. Så här brukar du ju aldrig skriva normalt.

/Harryup

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav hifikg » 2019-03-24 17:40

Harryup skrev:Vad har dyra högtalarkablar med transporter att göra?
Du får faktiskt läsa om Peters inlägg så ser du vad som diskuteras. Det kan vara kombinationseffekter eller störkänslighet som kan vara bidragande.
Även perfekta transporter beter sig kanske olika beroende på omgivning. Trollar du eller vad håller du på med?

/Harryup


Jag vänder mig mot resonemanget om inte det har framgått. Dvs att man inte kan jämföra ljud med annan verksamhet som är beroende av digitala signaler, för ljud är minsann något helt annat. På samma sätt resonerar de som säljer strömkablar för 100.000 dollar, vanliga kablar går bra till ALLT utom ljud... eller högtalarkablar som ska skyffla ganska små strömmar, de måste vara ytterst speciella om de ska fungera för ljud, men om det bara handlar om att skicka ström för att styra klaffarna på en Boeing går det bra med nästa vad som helst. En transport för digitala data ska inte göra något annat än just det och därmed uppstår inga fel förrän signalen omvandlas till analog och efter det kan vi vara säkra på att ingenting blir helt rätt längre (när det gäller ljud), och det beror på efterföljande enheter i kedjan och allra mest på högtalarna.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav hifikg » 2019-03-24 17:48

Harryup skrev:Jag fattar verkligen inte vad som har låst sig för dig i denna tråd. Så här brukar du ju aldrig skriva normalt.


Det brukar inte behövas på Faktiskt. Här brukar det råda en mer pragmatisk syn på hifiprylar vs andra applikationer, här kommer man sällan särskilt långt om man börjar yra om sådant som inte går att höra. Inte ens om man lyckas referera till någon obskyr mätning utförd av Transparent eller Jorma. Då säger alla att vi ska blindtesta. Gör det med transporter då. Vem hör skillnad då? Och om man gör det beror det på att transporten gör något mer än bara transporterar? Jag har redan reserverat mig för "streamingspelare" som gör fler saker än "bara" transporterar data. Sådana kan säkert ha hyss för sig.
Sitter nöjd :)

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster