Billig monitor

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
enJohn

Billig monitor

Inläggav enJohn » 2006-02-20 17:18

Har en bekant som ska köpa sig en liten monitor och funderar på följande: http://www.behringer.com/B2031A/index.cfm?lang=ENG. Nån som har en åsikt eller annat tips?

/en john

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-02-20 21:07

Nej, tyvärr inga tips. Jag skulle också vilja provlyssna lite monitorer. Behringer tycks ju ha en svårslagen lågpris-profil iaf. Ett märke som får mig att tänka på både kvalitet och lågt pris är M-Audio. Lämpligt jämförelseobjekt alltså, om det är värt lite extra? Genelec/NHT mfl är ju så sjukt dyra.

Själv skall jag testa med ett par små Philips 2-vägs bokhyllehögtalare från början av 70-talet som jag fann i "mint-condition" i soprummet(7" bas med skumkant + 1" inverterad droppfomad PET-dome med rektangulär frontplatta, 30W Sinus, rasande snyggt Vintage trä/frontar) som monitorer under en tid för att se om det fungerar, dom ryms iaf i hemstudion och jag fick bra absorbenter med laptopen när den kom tilbaka från lagning, kanske kan dom gamla Philipsarna få mig att spela gitarr i klass med Jimmy Page från long gone ;) Ingen vidare utsträckning neråt och viss dynamisk begränsning, men rasande koherent ljud med "rörkänsla".

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-02-21 02:01

Hmm är 5kkr billigt för en studiomonitor i den storleken?

/J
admin

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-02-21 09:57

4388Kr inkl. moms står det på sidan.

Nej, jag missade det, men så skrev jag också att jag inte visste :) Jag inbillade mig att Behringer ofta höll låga priser.

MEN, så är det iofs en aktiv monitor med 150W+75W förstärkare i varje högtalare, och då är frågan om inte 4388Kr faktiskt är billigt? Det är nog mest passiva monitorer som är signifikant billigare?

Och det är ju fortfarande billigt jmfrt Genelec mfl

Jag vidhåller att jag också skulle vilja lyssna på M-Audio som jämförelse, deras aktiva lär för övrigt inte vara billigare.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-02-21 10:48

Jo det är sant, jag tycker inte att dom pengarna är alltför mycket för den produkten...det är ju trots allt ett par högtalare med 4 slutsteg, sen om dom låter bra eller som skräp har jag inte en aning om.
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-02-21 18:34

Ser ut som ett plagiat på Genelec. Köp en högklassig hifi-högtalare med separat slutsteg istället. Genelec i den storleken låter junk och jag skulle bli förvånad om den där burken är bättre.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-02-21 18:42

Jag tycker de ser ut som en Mackie kopia:

http://www.mackie.com/products/hr824/index.html

Har för mig att Behringer monitorerna fick bra omdöme i en test i tidningen Monitor.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-02-21 19:55

Morello,

hifi-högtalare och monitorer är inte helt utbytbara. Hur många hifi-högtalare är designade för att man sitter mindre än en meter ifrån dom?

Oavsett skall jag ge mina gamla Philips-fynd chansen, dom har rätt storlek och besitter ju den klassiska "High Fidelity International"-loggan på fronttyget. Här skall det bli Vintage-rock ;)

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-02-21 22:54

Vad skall dom användas till för slags musik?

En bra och "billig" liten allroundmonitor är Fostex PM0.5, kostar strax under 3Kkr..

Behringer tyckte jag lät ganska burk när jag satt och jämförde ett antal nonitore i höstas innan jag själv skaffade ett par Fostex... MEn som alltid, olika öron hör olika..

/ptr

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-02-21 23:41

För den som söker en närfältsmonitor rekommenderar jag tvekläst Ino Audio Pip i konventionellt utförande eller i den lite speciella konsolversionen. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2006-02-22 09:27

Å min väns vägnar tackar jag så mycket för alla tips och åsikter!

Musikstil är jag inte helt säker på, men jag tror att det handlar om till stor del "elektronisk" musik.

Som piP-ägare så har jag givetvis tipsat om piP. Fanns dock önskemål om inbyggda slutsteg, men vi får väl se hur det blir på den punkten.

Mera förslag?

/en john som inte tror att det kommer att bli fråga om nån snygg vintage-anläggning

HIFI-Pastorn

Aktiv konta passiv samt rel Genelec

Inläggav HIFI-Pastorn » 2006-02-27 03:37

Hej!

Är måhånda partisk här som har både passiva o ch aktiva Behringer hemma men mitt hjärta har sedan 80 varit hos B&W 801, som troligen kostar lite mer än 4 KKr... :wink: :lol:

Hursomhelst, Behringers B2031A, = Aktiv), har funnits nu i ca 5 år och är i avseendet effekt-kretsarna en kopia på Genelecs 1031. En idag rätt gammal men otroligt nog rätt vanlig monitor.

Genelecarna kostar?/ eller kostade, i vart fall drygt 20KKr OCH låter mer färgat än Behringer B2031A.
Den mest utpråglade karaktären hos 1031'orna är att de har en hårdhet i ljudet pga av peakar samt en generell höjning upppåt ifrån nedre diskanten.
Satt i en 5.1 studio med 1031'or där det fanns en EQ i en mixer som hade några parametriska filter som tyvärr inte kunde justeras helt fritt men jag fann snabbt en tydlig färgning som låg vid ca 4,8 kHz på några dB, som fick dem att mjukna en del.
Har faktiskt mycket svårt att förstå att så många valt 1031 när det finns så mycket annat som är bättre.

Varje Behringers 2031 är uppmätt och protokoll medföljer. Deras frekvensgång är typiskt inom +/- 1 dB och kan betraktas som MYCKET frekvenslinjärt, faktiskt oavsett pris. Jag har lagt en hel del tid på att EQ'a dem vidare, för att maximera ljudkvaliten ur dem och kan bara konstatera att medföljande mätning stämmer mycket bra.

Behringers högtalare B2031P (=Passiv), är faktiskt också en i högsta grad intressant produkt. Med bra förstärkare, som NAD 208, Rotel 1090 eller liknande, så låter de rätt positionerade, mycket ofärgat och framför allt så upplever man att inget sticker ut, även om man kan finna att de finns vissa smalare svackor på sina ställen. Så anser i vart fall jag att för 2000 Kr är de ett minst lika bra köp som de aktiva.

Tyvärr kan jag inte relatera till några PIP, då jag inte lyssnat på dem.

Good Luck, i alla fall!

Hifi-pastorn.

Återgå till Köpråd