Hej!
Är måhånda partisk här som har både passiva o ch aktiva Behringer hemma men mitt hjärta har sedan 80 varit hos B&W 801, som troligen kostar lite mer än 4 KKr...
Hursomhelst, Behringers B2031A, = Aktiv), har funnits nu i ca 5 år och är i avseendet effekt-kretsarna en kopia på Genelecs 1031. En idag rätt gammal men otroligt nog rätt vanlig monitor.
Genelecarna kostar?/ eller kostade, i vart fall drygt 20KKr OCH låter mer färgat än Behringer B2031A.
Den mest utpråglade karaktären hos 1031'orna är att de har en hårdhet i ljudet pga av peakar samt en generell höjning upppåt ifrån nedre diskanten.
Satt i en 5.1 studio med 1031'or där det fanns en EQ i en mixer som hade några parametriska filter som tyvärr inte kunde justeras helt fritt men jag fann snabbt en tydlig färgning som låg vid ca 4,8 kHz på några dB, som fick dem att mjukna en del.
Har faktiskt mycket svårt att förstå att så många valt 1031 när det finns så mycket annat som är bättre.
Varje Behringers 2031 är uppmätt och protokoll medföljer. Deras frekvensgång är typiskt inom +/- 1 dB och kan betraktas som MYCKET frekvenslinjärt, faktiskt oavsett pris. Jag har lagt en hel del tid på att EQ'a dem vidare, för att maximera ljudkvaliten ur dem och kan bara konstatera att medföljande mätning stämmer mycket bra.
Behringers högtalare B2031P (=Passiv), är faktiskt också en i högsta grad intressant produkt. Med bra förstärkare, som NAD 208, Rotel 1090 eller liknande, så låter de rätt positionerade, mycket ofärgat och framför allt så upplever man att inget sticker ut, även om man kan finna att de finns vissa smalare svackor på sina ställen. Så anser i vart fall jag att för 2000 Kr är de ett minst lika bra köp som de aktiva.
Tyvärr kan jag inte relatera till några PIP, då jag inte lyssnat på dem.
Good Luck, i alla fall!
Hifi-pastorn.