Obalanserad eller balanserad - Hjälp !!!

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
kula

Obalanserad eller balanserad - Hjälp !!!

Inläggav kula » 2006-03-08 07:57

Hallå! Skall införskaffa en ny CD till min REGA Mira 3 samt Mina REGA Jura högtalare. Läser om balanserade eller obalanserade spelare. Hjälp mig och förklara vad ni tror är bäst att jag införskaffar. Skall föresten lägga max 5.000:- på CD:n

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-08 08:02

En Rega Planet, förstås. Här finns en för 1000 kr!

(Posta gärna dylika frågor under "Köpråd")

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-08 10:24

...vilket det nu också gör. Tack för påminnelse.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-03-08 11:54

Balanserad överföring kan vara bra om det gäller långa kablar men det är inte så med automatik då det ibland innebär att signalvägen förlängs i elektroniken. Balanserad överföring är i första hand ett sätt att minimera instrålande störningar. Balanserad överföring kräver att mottagaren (i detta fall slutstegen) har differentiella/balanserade ingångar. Sändaren måste inte vara balanserad. En fördel dock om den är impedansbalanserad. Finns en beskrivning här: http://www.jensentransformers.com/an/an003.pdf
Kablarna ska ha låg kapacitans även vid balanserad överföring. Dessvärre är det sällan fallet med mikrofonkablar. Supra Bi-Line är ett bra alternativ.

Återgå till Köpråd