Optisk discspelare 2020 som klarar DVD-a, SACD, 4k bluray.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Optisk discspelare 2020 som klarar DVD-a, SACD, 4k bluray.

Inläggav mrGaskill » 2020-02-15 18:22

Ja, finns det någon bra spelare som klarar det mesta och har lite skön exklusiv finish, utan att kosta över 10000? Jag har kollat några Sony, Pioneer och Pana. Ingen där poletten riktigt trillade ner.

Ja, hm, vad kan det finnas? :? :?:

Ska kolla Denon, NAD och sånt.

Den här är skön. Pioneer. 11290:-
https://www.hembiobutiken.se/temasida/2 ... 2019-2020/
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Re: Optisk discspelare 2020 som klarar DVD-a, SACD, 4k blura

Inläggav mrGaskill » 2020-02-15 20:44

För 3000:- verkar Sony X800M2 oslagbar. Möjligen är det trist att man måste ha skärm för meny, när man spelar ljudskivor. Det verkar inte finnas display på fronten. Dessutom verkar 4k bluray-start långsam.

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-02-16 00:01

Jag har inget tips, men en relevant kommentar (tror jag).

Fick tag på en Oppo UDP-205 här om dagen, denna har ju en relativt kompetent skärm på spelaren, dock kunde jag ändå inte få upp någon relevant information på skärmen vid CD-uppspelning. Nu hade jag begränsad tid vid testet och grävde inte i menyerna så med reservation av att informationen inte är komplett.

När jag satte i en CD stod det bara vilken källa det var, ingen info kring aktuellt eller antal spår, speltid, återstående speltid etc. Jag hade förväntat mig mer från skärmen vid CD-avspelning utan extern bildvisare ansluten. Dock upplevde jag spelaren i princip snabb nog både i uppstart och att starta skivspelning, men presentationen på spelarens skärm var klart under förväntan.

Edit: vad jag ville ha sagt var att bara för det finns en display är det inte säkert den fyller funktionen som önskat, kolla innan köp.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2020-02-16 02:26

Nej, jaha. Javisst. Tack för informationen! Oppo-tekniken sögs väl för övrigt upp av Cambridge Audio och resulterade i Cambridge CXUHD som verkar ha fått både bra recensioner och har skärm. Men spår, tid, och kapitel räcker ju hyfsat. Det räckte ju för länge sen. :) Men var man får tag på CXUHD... jahaja? :?: Sen om den fortfarande är en aktuell modell med Dolby Vision, HDR10+ och allt möjligt.

I övrigt så... en spelare utan display? Borde inte trenden gått åt andra hållet. En rejäl, högupplöst LCD-display med massor av information och färg. Varför? Ja, för att spara elström och pengar. Dessutom är det vansinne om man t.ex. har en OLED som snabbt får inbränningar av statiskt bilddata för att agera meny åt en spelare. Ibland är det allt lite knepigt och ologiskt. :?
Förstärkaren NAD C368 har ju en färgskärm verkar det som. Hade de en 4k-bluray/sacd/liteavvarje? Verkar inte så. Alla satsar på "streamers", styrda med smartphone då, kan man tro.

Yeah men, så errde!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-02-16 15:33

Så den där Cambridge CXUHD har ingen display? Den verkar inte ha några analoga utgångar heller.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2020-02-16 16:35

Jo, display verkar den ju ha. Men nej, den verkar inte ha analoga utgångar.
Verkar den finnas till salu alls? Nopp. Verkar optiska spelare vara utdöende? Japp. :?

Synd! Verkar ha kostat 7000:- och ser rejäl, exklusiv och bra ut.

Återgå till Köpråd