Pioneer dvd-r med hårddisk som cd-spelare?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Patrik_B

Pioneer dvd-r med hårddisk som cd-spelare?

Inläggav Patrik_B » 2005-12-04 15:53

Tror ni att en Pioneer DVR-530H kan tillhandahålla en högklassig återgivning utav cd-skivor?
http://www.pioneer.se/se/product_detail ... t_id=10728

[Bakgrund]
Min stereorack innehåller i dagsläget lite för många apparater och min nästa prioritet kommer bli att försöka rationalisera lite.

Drömmen är att kunna ersätta video, dvd-spelare och cd-spelare men en enda gemensam maskin. Dessutom så skulle man i en inte alltför avlägsen framtid kunna köpa sig en projektor och då använda dvd-r maskinen som tv-tuner.

Jag har läst lite (troligen subjektiva) tester om den här typen utav maskiner och det verkar som att dom faktiskt är rätt bra som just ersättare till dvd-spelare och gamla videoapparater.

Har man tur så har konstruktörerna ifrån Pioneers övriga sortiment utav dvd-spelare varit med och designat D/A och analogdelen i apparaten.
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-12-04 16:06

Har inget direkt svar på din fråga. Dessvärre brukar de flesta maskiner som den du hänvisar till fortfarande ha endast analog tuner. De flesta vill säkert ha en twintuner också så att man kan titta på ett program och spela in ett annat.

Själv har jag börjat titta på den här: http://www.reel-multimedia.com/english/ ... garde.html

Tunermoduler för satellit, kabel och vanlig digitalt marksänd finns. Dessutom ska den kunna köra HDTV. Först ska dock alla buggar åtgärdas....

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2005-12-04 16:29

Det är en analog tuner jag vill ha då jag har kabeltv via com hem.

Bilden visas just nu på en gammal 28" tv med begynnande färgfel i ena hörnet så HDTV kompatibilitet är inte riktigt motiverat om vi säger så :wink:. Tanken med att eventuellt skaffa projektor är att det då går att göra en osynlig installation utav tvn.

Fokus ligger på cd-avspelning då jag äger ca 100ggr fler cd-skivor än dvd-skivor (varav 40% utav dvd-skivorna har jag aldrig tittat på :oops:)

Men trots att jag tittar relativt lite på tv och film så vill jag (och framförallt min fru) ändå ha möjligheten att spela in och se på film. Därför är det i dagsläget så att det finns apparater i stereobänken som:
1. är fula
2. tar upp plats
3. nästan aldrig används

Därför vill jag om möjligt integerar denna "spela in och se på film"-funktionalitet i den maskin som sköter avspelningen utav mina cd-skivor.
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2006-03-09 10:57

Nu har jag införskaffat en Pioneer DVR-530H och jag tänkte att jag kunde dela med mig utav mina erfarenheter.

[Punkterna nedan beskriver spelarens egenskaper som cd-spelare, inte hur den fungerar som inspelningsapparat/dvd-spelare.]

Ljudåtergivningsmässigt är den ok via dom analoga två-kanalsutgångarna. Definitivt inte värdens bästa ljud men ändock väldigt mycket bättre än min gamla Argon DVD-spelare.

Hanteringsmässigt är den lite bökig. För det första så är ju dom flesta dvd-spelare lite långsamma med inläsningen jämfört med rena cd-spelare. Det finns inga smidiga reglage för att navigera på skivan. Dessutom så är mycket kring apparaten uppbyggt för att hantera inspelning utav tv-program.

Bullermässigt är den rätt dålig då hårddisken surrar en del. Så den diskar sig själv som cd-spelare enbart på den punkten. Alternativet är att ställa in den i ett skåp men det verkar också jobbigt om man vill ha den som cd-spelare.

Sen vill jag inte heller nöta på transporten för mycket då det vore synd om jag körde slut på DVD-r driven på att spela cd-skivor.

Sammafattningsvis; jämfört med min rena cd-spelare så låter den ungefär likadant ljudmässigt men bullrar mer och är bökigare att hantera. Så för mig är en DVD-R med hårddisk ingen ersättare för en cd-spelare.
Mvh
Patrik Berglund

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 11:05

Tack för informationen.

Du kanske skulle öppna lådan och titta om det fanns förbättringar att göra? Kanske går hårddisken att dämpa lite? Kanske måste man byta den mot annan modell..

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2006-03-09 11:13

Även min Sharp dvd-recorder (480) bullrar en del. Har den dock i ett skåp, så det funkar ju bra. Accesstiden är också på tok för lång för att den ska vara kul att spela cd-skivor i.

Lite OT, men håller din Pioneer på med att hämta EPG (som inte finns så klart i Com Hems när som jag också har)? Riktigt irriterande när spelaren har "eget liv" och hittar på grejjor.

/en john som trivs väldigt bra som dvd-recorder-ägare

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2006-03-09 12:03

enJohn skrev:Lite OT, men håller din Pioneer på med att hämta EPG (som inte finns så klart i Com Hems när som jag också har)? Riktigt irriterande när spelaren har "eget liv" och hittar på grejjor.

Pioneer spelaren är kopplad till Com Hem kabeltv-nät och med jämna mellanrum (oftast 5 minuter efter att man har stängt av spelaren) så börjar den försöka ladda ned EPG information.

För mig får den gärna hålla på och försöka ladda ned information ifrån kabeltv-nätet om det inte vore för att den måste varva upp hårddisken i samband med detta! :? (Problemet är ju att det inte finns någon EPG att ladda ned så den kommer nog försöka med det där under många års tid till ingen nytta)

Helt klart irriterande!

(Kaffekoppen; Nu vet du ett utav skälen till att jag vill skaffa stereobänk med dörrar ;))
Senast redigerad av Patrik_B 2006-03-09 12:11, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Patrik Berglund

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 12:10

Patrik_B skrev:(Kaffekoppen; Nu vet du ett utav skälen till att jag vill skaffa stereobänk med dörrar ;))

Aha :-)

Vi har inte hunnit klart med vår nya möbel än. KOmmer troligen att ha det som kombinerad bokhylla/stereomöbel och slänga upp TV:n ovan på väggen. Budgetmässigt kommer vi avstå från dörrar - det blir tyg som täcker emellan.

Återgå till Köpråd