Billig dvd-spelare med tyst mekanik/drivverk?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
guldfisk

Billig dvd-spelare med tyst mekanik/drivverk?

Inläggav guldfisk » 2006-03-05 19:03

Eftersom min nuvarande dvd-spelare hackar och för oväsen är det dags för byte. Mina krav är enkla:

*Max 1500 kr, helst under 1000 kr
*Inget/lite mekaniskt oväsen från drivverket

samt

*Hygglig bild
*Hyggligt ljud
*Scart-RGB-anslutning

Finns sådana djur?

Jag hade köpt en Pioneer DV-380 om det inte vore för det bullrande drivverket. Av bekvämlighets- och garantiskäl föredrar jag att inte behöva modifiera spelaren med bitumen, skum och annat dämpmaterial.

Jag hittade tre trådar, men ingen gav definitiva svar:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=4486
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=4486
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=9930

Xeizo verkar ha en tyst spelare av märket Tangent, finns tydligen på http://www.brl.se/.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-03-05 20:49

..och jag hade rekommenderat dv-585 om det inte vore exakt samma drivverk.......
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-03-05 21:21

Just den Tangent-spelaren som jag har är knäpptyst. Och har bra ljud, ställer man in den i menyerna för att mixa ner allt i stereo och ställer DAC:en i 24/96(också i menyerna) så låter den grymt bra.

Subjektivt låter den "ofärgat" dvs ingen extra krydda någonstans utan bara väldigt rent ljud.

Den har ju en bra Wolfson-DAC så den är antagligen ytterst lämpad att modda för en DIY-audiofil.

Och billig. Det är svårt att kalla ett köp för ett felköp när den är så snuskigt billig, ett märkbart bättre ljud lär kosta flera ggr mer.

Däremot finns det för inte så mycket mer pengar spelare med bättre/mer avancerade bildmöjligheter för den som har en bra TV, men för mig med en 28" 50Hz CRT behövs det ju inget bättre.

Ett plus är att den spelat allt i film/brända skivor-väg jag kastat åt den, men den har problem med att en del Xvid kan bli ryckigt. DivX fungerar klockrent.

Ett minus är att displayen är svår att se bakom spegelglaset, ett annat minus är att menyknappen lyser väldigt blått. Fjärrkontrollen har knappt synliga knapptexter. Ett annat minus är att man bör börja med att bränna och installera senaste firmware, annars fungerar inte nermixningen helt korrekt.

Överlag är jag ändå grymt nöjd, ljudet är såpass bra att det vid intensiv hörlurslyssning fått mig att upptäcka massvis av detaljer i klassiska CD-skivor som jag aldrig har hört förut. En annan viktig detalj med ljudet är att det inte är basbegränsat det minsta, djupt och rent är det, vilket inte brukar vara fallet med ex billiga CD-spelare. Och ljudet är störningsfritt, bakgrunden är "kolsvart", vilket man kunde befara vore annorlunda med tanke på priset.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-05 21:33

Vad är det för modell då... kunde vara kul att veta..

/Magnus

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-03-05 21:53

Fick svar ett PM: Tangent D400, 698 kr på http://www.brl.se/.

Multi-region är trevligt och det verkar som om den avkodar DTS. För närvarande har jag en 14"-tv på studentrummet, så bildkvalitet är inte högsta prioritet.

Jag får ta och knalla förbi deras butik på Olof Palmes gata 14 nästa vecka.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-03-05 21:53

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-03-09 22:54

Jag var förbi BRL, men de hade ingen D-400 inne. Försäljaren ville inte alls gå med på att de exemplar han hört var särskilt tystlåtna...
...perspektiv...

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-03-09 23:09

Det är klart, han är ju försäljare, han säljer bara sånt som går att sälja :mrgreen:

Min är iaf knäpptyst vid alla normala positioner av mina öron, det är möjligt att applicering av öronen mot apparatens hölje skulle kunna rendera att jag uppfattade några mekaniska oljud. Men SÅ brukar jag inte sitta när jag lyssnar på musik ...

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-03-09 23:52

Jag störde mig på tickandet hos min gamla Pioneer PD-S507, främst när jag lyssnade på insomningsmusik sent på kvällen. Min NAD C542 är bättre. Cd-spelaren står två meter från sängen/lyssningsposition, när jag tar fram dvd-spelaren och 14"-teven ur garderoben står de ännu närmare.

Filmer har ofta tysta partier och då - när stämningen är som mest känslig för störningar - är det synd om man plötsligt lägger märke till dvd-spelarens drivverk.

Synd för försäljaren att han inte läste mig bättre, nu gick jag ju bara därifrån.
...perspektiv...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 23:59

Jag ahr aldrig hört ett drivverk från en spelare... förutom från datorer. Jag kanske är döv...

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-03-10 00:45

Jag kanske har anlag att bli en sådan där gnällgubbe som skriver lappar bara folk går på toaletten nattetid?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2006-03-10 00:53

Jag ahr aldrig hört ett drivverk från en spelare... förutom från datorer. Jag kanske är döv...

Skaffa då inte en Pioneer DV-737 alt NAD T524, de båda låter som tröskverk. Visst det är inte direkt de senaste modellerna men jag kan inte påstå att de billigaste sakerna som finns nu har gett ett stabilt intryck.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-10 01:04

Kaffekoppen skrev:Jag ahr aldrig hört ett drivverk från en spelare... förutom från datorer. Jag kanske är döv...

jag hör det aldrig heller...måste bero på ljudstyrkan ;)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-10 09:34

guldfisk skrev:Jag kanske har anlag att bli en sådan där gnällgubbe som skriver lappar bara folk går på toaletten nattetid?

Eller så har du mycket bättre hörsel än mig! Vilket inte alls är osannolikt.

Men ljud jag däremot, konstigt nog, stört mig på sedan jag var liten är om någon glömt stänga av TVn. Det kunde tom vara på en annan våning...men nått högfrekvent ljud störde mig till vansinne. Ingen annan hörde det.

Däremot har jag aldrig hört när jag blir tilltalad och läser en tidning...

Jo, just nu har jag en Pioneeer DV-444 - någon som vet om den låter?

EDit: lagt till ett n

Återgå till Köpråd