CD transport

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

roon
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 2018-10-17

CD transport

Inläggav roon » 2020-07-28 13:11

Skulle gärna ha förslag på olika CD transporter i olika prislägen. Helst med egen erfarenhet. Ibland kan ju äldre CD mekanik vara bättre än en nyare. Jag vet att teac gjorde någon bra samt att Sonys es spelare fått mycket bra omdömen, regas spelare har också fått bra kritik i bl a Stereophile, kanske finns det andra bra alternativ ? Vad används av er som läser tråden ? Själv har jag några billiga blueray spelare som inte inbjuder till vidare musiklyssning av CD mediet.

Vågar man köpa begagnat eller slits CD mekaniken mycket med åren ?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: CD transport

Inläggav hifikg » 2020-07-28 18:04

En fet Pioneer (PD77, PD99 t ex) med stable platter mechanism eller vad de nu kallade det för, den enda spelaren där skivan placeras rättvänd dessutom, måste vara en ultimat transport :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: CD transport

Inläggav HenrikTornquist » 2020-07-28 19:17

Jag har hört motsatsen. Tror det var Öhman som påtalade att ju tyngre tallrik för en cd, desto svårare att reglera hastigheten. En vinylspelare går ju med konstant hastighet, och bör hållas så jämn som möjligt. En cdspelare ändrar tydligen hastigheten, och bör därför kunna göra detta så snabbt som möjligt. Detta försvåras av en tung tallrik.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: CD transport

Inläggav hifikg » 2020-07-28 19:21

HenrikTornquist skrev:Jag har hört motsatsen. Tror det var Öhman som påtalade att ju tyngre tallrik för en cd, desto svårare att reglera hastigheten. En vinylspelare går ju med konstant hastighet, och bör hållas så jämn som möjligt. En cdspelare ändrar tydligen hastigheten, och bör därför kunna göra detta så snabbt som möjligt. Detta försvåras av en tung tallrik.


Tror du att skaparna av Legato Link kunnat missa en sån sak?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: CD transport

Inläggav HenrikTornquist » 2020-07-28 19:24

Med tanke på att Legato Link bygger på att gissa sig fram till vad som borde finnas med, men inte gör det, och sedan återskapa det (som inte fanns från början), så förvånar ingenting de gör.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: CD transport

Inläggav hifikg » 2020-07-28 19:24

HenrikTornquist skrev:Med tanke på att Legato Link bygger på att gissa sig fram till vad som borde finnas med, men inte gör det, och sedan återskapa det (som inte fanns från början), så förvånar ingenting de gör.


:)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: CD transport

Inläggav petersteindl » 2020-07-28 19:39

SONY CDP-X77ES. En sådan hade jag på 90-talet som CD-drive till min DAC.

Bild

https://www.stereophile.com/content/sony-cdp-x77es-cd-player
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: CD transport

Inläggav Morello » 2020-07-28 23:15

hifikg skrev:
HenrikTornquist skrev:Jag har hört motsatsen. Tror det var Öhman som påtalade att ju tyngre tallrik för en cd, desto svårare att reglera hastigheten. En vinylspelare går ju med konstant hastighet, och bör hållas så jämn som möjligt. En cdspelare ändrar tydligen hastigheten, och bör därför kunna göra detta så snabbt som möjligt. Detta försvåras av en tung tallrik.


Tror du att skaparna av Legato Link kunnat missa en sån sak?


Har du någon saklig invändning till det Henrik skrev?

En enkel förklaring skulle vara att man hittat på detta med tallrik av rent marknadsmässiga orsaker.

Det är för övrigt riktigt att en CD-spelare läser med konstant periferihastighet, varför rotationshastigheten avtar mot skivans slut då spårets omkrets ökar. I sak har Henrik alltså rätt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: CD transport

Inläggav hifikg » 2020-07-29 00:18

Morello skrev:
hifikg skrev:
HenrikTornquist skrev:Jag har hört motsatsen. Tror det var Öhman som påtalade att ju tyngre tallrik för en cd, desto svårare att reglera hastigheten. En vinylspelare går ju med konstant hastighet, och bör hållas så jämn som möjligt. En cdspelare ändrar tydligen hastigheten, och bör därför kunna göra detta så snabbt som möjligt. Detta försvåras av en tung tallrik.


Tror du att skaparna av Legato Link kunnat missa en sån sak?


Har du någon saklig invändning till det Henrik skrev?

En enkel förklaring skulle vara att man hittat på detta med tallrik av rent marknadsmässiga orsaker.

Det är för övrigt riktigt att en CD-spelare läser med konstant periferihastighet, varför rotationshastigheten avtar mot skivans slut då spårets omkrets ökar. I sak har Henrik alltså rätt.


Vad avser Legato Link skojade jag förstås, det är för många ett rött skynke, men tar man ut signalen digitalt går man väl förbi den "finessen". För övrigt var det rejält byggda maskiner och om tallriken tillförde något eller ej kan jag inte säga något om, men det kändes gediget och mycket mer stabilt än att bara lägga in skivan i en sladdrig plast-släde eller ännu värre i någon form av slot-in, som i en jämra bilstereo. Fast det behöver förstås inte betyda det minsta för det ljudmässiga. Min nuvarande CD-spelare har nog en "sladdrig släde" om jag minns rätt och den låter inte annorlunda än någon annan.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: CD transport

Inläggav hcl » 2020-07-29 09:44

roon skrev:Skulle gärna ha förslag på olika CD transporter i olika prislägen. Helst med egen erfarenhet. Ibland kan ju äldre CD mekanik vara bättre än en nyare. Jag vet att teac gjorde någon bra samt att Sonys es spelare fått mycket bra omdömen, regas spelare har också fått bra kritik i bl a Stereophile, kanske finns det andra bra alternativ ? Vad används av er som läser tråden ? Själv har jag några billiga blueray spelare som inte inbjuder till vidare musiklyssning av CD mediet.

Vågar man köpa begagnat eller slits CD mekaniken mycket med åren ?

Lasrar slits. Jag skulle gissa att dessa är ett större problem än övriga delar i en bra maskin.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: CD transport

Inläggav Harryup » 2020-07-29 09:51

Lasrar slits och även slädar, man bör ju förvissa sig om att det finns reservdelar om man tänker köpa något äldre vilket kan vara omöjligt att finna till många spelare idag.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: CD transport

Inläggav Ted_B » 2020-07-29 13:37

Ska man bara ha en transport duger väl nästan vad som helst som man tycker ser bra ut och känns ok.

Jag använder en äldre Denon DVD1920 dvd-spelare och tar ut signalen digitalt.
Spelaren har jag klätt invändigt med självhäftande bitumen-matta för att få lite tyngd och ljuddämpning i en annars lite för ljudlig apparat.
Den apparaten kostade mig två- eller trehundra kronor begagnad, tanken att köpa en ny cd-spelare dyker upp då och då men det är ju bara ett sug efter nya prylar och kommer förmodligen inte att ge någon förbättring ljudmässigt så dvd-spelaren blir nog kvar så länge den fungerar.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: CD transport

Inläggav distad » 2020-07-29 18:01

Ted_B skrev:Ska man bara ha en transport duger väl nästan vad som helst som man tycker ser bra ut och känns ok.

Jag använder en äldre Denon DVD1920 dvd-spelare och tar ut signalen digitalt.
Spelaren har jag klätt invändigt med självhäftande bitumen-matta för att få lite tyngd och ljuddämpning i en annars lite för ljudlig apparat.
Den apparaten kostade mig två- eller trehundra kronor begagnad, tanken att köpa en ny cd-spelare dyker upp då och då men det är ju bara ett sug efter nya prylar och kommer förmodligen inte att ge någon förbättring ljudmässigt så dvd-spelaren blir nog kvar så länge den fungerar.

Svar nej. Det är ganska stor skillnad på transport och transport, och jag har testat mig fram.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

roon
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 2018-10-17

Re: CD transport

Inläggav roon » 2020-07-29 18:17

Jag har också fått för mig det. Att en plast DVD/blueray skulle låta lika bra som en för ändamålet avsedda transport har jag svårt att tro, även om det nu enbart är ettor och nollor som ska förflyttas.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: CD transport

Inläggav hifikg » 2020-07-29 18:47

FBK skrev:Svar nej. Det är ganska stor skillnad på transport och transport, och jag har testat mig fram.


Berätta mer!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: CD transport

Inläggav distad » 2020-07-29 20:46

Här är listan på modeller som jag testat och neutralast har varit den billigaste Integra DPS-6.9 och den dyraste Meridian 598, 2 DVD spelare. Men den som jag tyckt bäst om var Advantage Freja. Ljudet blev lita varmare med den till Hegel Dac20 som jag hade förut. Kör idag med en äldre CD-spelare som jag tycker låter naturligt, Naim CD5x
Advantage Freja
Meridian 598
Oppo BDP-93
Integra DPS-6.9
Denon DVD3910
Pioneer DV668
Denon DVD2910
Marantz DV7600
Yamaha DVD-S550
Onkyo DV-SP402E
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: CD transport

Inläggav distad » 2020-07-29 21:43

Glömde bort Sony CDP-XB930, en av de sämsta. Och den har det skrivits om att det är en bra transport.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: CD transport

Inläggav peterh » 2020-07-29 21:56

FBK skrev:Glömde bort Sony CDP-XB930, en av de sämsta. Och den har det skrivits om att det är en bra transport.


Vad var det som var dåligt med denna ?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: CD transport

Inläggav distad » 2020-07-29 22:34

peterh skrev:
FBK skrev:Glömde bort Sony CDP-XB930, en av de sämsta. Och den har det skrivits om att det är en bra transport.


Vad var det som var dåligt med denna ?

Ljudet så klart, hade den stående som CD-spelare i sovrummet innan jag började jämföra olika DVD spelare som transporter och då testade jag den också och då såldes illa kvickt då den också som ren CD-spelare lät sämre än DVD-spelare i mina öron, så en av de sämsta transporter jag testat. Är du seriöst intresserad och vill ha något neutralt så är Integra DPS-6.9 ett kap om du hittar ett ex på beg marknaden. Köpte min på rea för många år sedan för runt 2000kr tror jag det var.

Så här skrev Knoppen om den 2003 på Hififorum.nu. så något stort fel på mina öron verkar det inte vara.
Jag testade och skrev om XB-930QS i Musik och Ljudteknik för några år sedan. Jag kan ju börja med att säga att den inte är så bra CD-spelare som HiFi & Musik tyckte att den var. Den har ju olika digitalfilter, varav den endast låter någorlunda korrekt med "STD"-filtret. Filter A, B, och C, var helt undermåliga och kunde snabbt detekteras i blindtest. Dessutom gav den urusla mätresultat med de filtren. Med STD-filtret så var ljudet ljusare och lite fräsigt essigt skulle men kunna säga. I blindtestet var det ingen av lyssnarna som misstog sig vilken källa som användes. När ljudet skiljer sig så pass mycket från referensen, så får man nog anse det som en ganska dålig CD-spelare. I sammanhenget är ju dock allting relativt, t ex är det typ 100 ggr större skillnader på ljudet mellan olika högtalare. Ett annat exempel var att DVD-spelaren Samsung DVD-811 var en långt långt bättre CD-återgivare, sedan att de pajjade hela tiden var ju en annan femma...
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: CD transport

Inläggav Ted_B » 2020-07-29 22:37

Förutom den där Denon dvd-spelaren så har jag använt en Cambridge Azur 650BD och en Denon dcd 1520 från nittiotalet som transport.
Jag har inte direkt jämfört dem men använt var och en under längre perioder innan jag bytt till nästa, det finns inga skillnader som är hörbara för mig iallafall.
Handhavandemässigt så är ju cd-spelaren klart bäst av dem.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: CD transport

Inläggav hifikg » 2020-07-29 22:45

Jag, som aldrig hör skillnad på olika transporter, blir mäkta imponerad över er som hör tydliga skillnader. Numera rippar jag mest o glömmer plastbitarna, förutom i bilen där jag lirar CD emellanåt, fast där är det förstås annat som kan störa lyssningen, ilsket tutande mottrafikanter t ex (jo, jag träffade på en sådan på E22 häromdagen. Jag signalerade för byte av fil o han försökte vägra att släppa in mig. Jag bytte ändå, medan han avreagerade sig på signalhornet, då stördes Thore Skogmans skönsång och tanken på CD-spelarens kvalitet en liten stund).
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: CD transport

Inläggav distad » 2020-07-29 22:56

hifikg skrev:Jag, som aldrig hör skillnad på olika transporter, blir mäkta imponerad över er som hör tydliga skillnader. Numera rippar jag mest o glömmer plastbitarna, förutom i bilen där jag lirar CD emellanåt, fast där är det förstås annat som kan störa lyssningen, ilsket tutande mottrafikanter t ex (jo, jag träffade på en sådan på E22 häromdagen. Jag signalerade för byte av fil o han försökte vägra att släppa in mig. Jag bytte ändå, medan han avreagerade sig på signalhornet, då stördes Thore Skogmans skönsång och tanken på CD-spelarens kvalitet en liten stund).

Att alltid höra tydliga skillnader är att ta i, för ibland går det knappt att höra skillnaderna, andra gånger hörs det mer tydligt. Numera när man blivit lite till åren så lyssnar jag inte lika kritiskt utan ser mer till helheten. Det ska liksom vara kul att lyssna. Man ska inte hänga upp sig på någon enskild sak utan huvudsaken måste vara att det är trevligt att sätta sig framför stereon. Som det är i ditt fall.
Och roon har fått ett PM.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: CD transport

Inläggav hifikg » 2020-07-29 22:59

FBK skrev:
hifikg skrev:Jag, som aldrig hör skillnad på olika transporter, blir mäkta imponerad över er som hör tydliga skillnader. Numera rippar jag mest o glömmer plastbitarna, förutom i bilen där jag lirar CD emellanåt, fast där är det förstås annat som kan störa lyssningen, ilsket tutande mottrafikanter t ex (jo, jag träffade på en sådan på E22 häromdagen. Jag signalerade för byte av fil o han försökte vägra att släppa in mig. Jag bytte ändå, medan han avreagerade sig på signalhornet, då stördes Thore Skogmans skönsång och tanken på CD-spelarens kvalitet en liten stund).

Att alltid höra tydliga skillnader är att ta i, för ibland går det knappt att höra skillnaderna, andra gånger hörs det mer tydligt. Numera när man blivit lite till åren så lyssnar jag inte lika kritiskt utan ser mer till helheten. Det ska liksom vara kul att lyssna. Man ska inte hänga upp sig på någon enskild sak utan huvudsaken måste vara att det är trevligt att sätta sig framför stereon. Som det är i ditt fall.


Och i afton är det inte ens stereo, jag njuter av god musik från EN högtalare från IKEA (!!). Någon mekanisk transport är inte inblandad, inte ens en extern DAC, jag lirar rakt ut från iPhone eller MacBook Pro.
Sitter nöjd :)

roon
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 2018-10-17

Re: CD transport

Inläggav roon » 2020-07-30 10:18

FBK: svarat på PM

AlbertHall
 
Inlägg: 1490
Blev medlem: 2019-11-13

Re: CD transport

Inläggav AlbertHall » 2020-07-31 12:52

Det svåraste är att hitta en transport som är TYST. Det knäpper och susar hörbart i de flesta lådor.
Apparater med egenljud faller bort direkt.

Sedan får det inte vara plastlådor.

Pioneer DVD-668 är tyst. Dessutom ganska välbyggd. Jag använder den fortfarande som transport.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: CD transport

Inläggav Bill50x » 2020-07-31 17:54

AlbertHall skrev:Pioneer DVD-668 är tyst. Dessutom ganska välbyggd. Jag använder den fortfarande som transport.

Linn Ikemi är knäpptyst. Tom den tunna läckra släden åker ut och in med minimalt ljud. Ingen plast heller. Min Ikemi låter för bra för att bara vara enbart en transport. Utan att veta, har inte testat, så gissar jag att det kostar ganska många kronor att hitta en bättre DAC. Och det är det inte värt att lägga på CD-mediet. Gediget byggd, med riktig kvalitetskänsla.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: CD transport

Inläggav distad » 2020-08-01 22:58

Bill50x skrev:Linn Ikemi är knäpptyst. Tom den tunna läckra släden åker ut och in med minimalt ljud. Ingen plast heller. Min Ikemi låter för bra för att bara vara enbart en transport. Utan att veta, har inte testat, så gissar jag att det kostar ganska många kronor att hitta en bättre DAC. Och det är det inte värt att lägga på CD-mediet. Gediget byggd, med riktig kvalitetskänsla.

/ B

Exakt här också. Jag bytte ifrån Hegel Dac 20 till Naim CD5x. Har lyssnat på din CD-spelare för många år sedan och den lät kanon då så jag blir inte förvånad över att du är nöjd.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

roon
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 2018-10-17

Re: CD transport

Inläggav roon » 2020-08-05 08:35

Jag kom över en oppo 95 och är jättenöjd.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: CD transport

Inläggav Calleberg » 2020-08-18 10:21

FBK skrev:Här är listan på modeller som jag testat och neutralast har varit den billigaste Integra DPS-6.9 och den dyraste Meridian 598, 2 DVD spelare. Men den som jag tyckt bäst om var Advantage Freja. Ljudet blev lita varmare med den till Hegel Dac20 som jag hade förut. Kör idag med en äldre CD-spelare som jag tycker låter naturligt, Naim CD5x
Advantage Freja
Meridian 598
Oppo BDP-93
Integra DPS-6.9
Denon DVD3910
Pioneer DV668
Denon DVD2910
Marantz DV7600
Yamaha DVD-S550
Onkyo DV-SP402E


Det här är ju intressant, och jag skall väl vara ärlig med att direkt säga att jag tror det är BS.

I de allra flesta cd spelare/transporter sitter det drivverk från Sony eller Phillips, andra fabrikat finns såklart ochså men Sony och Phillips är överlägset vanligast. Att man skulle höra skillnad på hur olika tillverkare "implementerat" dessa drivverk låter oerhört långsökt.

Hegel HD20 har jag dessutom för mig är rätt skaplig på att hantera jitter, så den borde vara relativt okänslig för transporten.

Dessutom noterar jag att flera av spelarna är DVD spelare, för dem borde CD formatet vara en kakbit...

HUR gick det till när du kom fram till att du hörde skillnader, om än små sådana?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: CD transport

Inläggav Morello » 2020-08-18 10:43

AlbertHall skrev:Det svåraste är att hitta en transport som är TYST. Det knäpper och susar hörbart i de flesta lådor.
Apparater med egenljud faller bort direkt.

Sedan får det inte vara plastlådor.

Pioneer DVD-668 är tyst. Dessutom ganska välbyggd. Jag använder den fortfarande som transport.


Jag har en 668 som DVD- och CD-spelare i gillestugan, men välbyggd tycker jag knappast den är och därtill långsam.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster