Hesselvall Högtalare!

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
gflar

Re: Hesselvall Högtalare!

Inläggav gflar » 2020-08-09 21:44

Är väl mer ett vardagsrum än hifi-rum. Tapeten har funnits där i ca 30 år, ser ut så här

Edit: snarare 25 år
Bilagor
1CE0C9A4-BE23-40B0-AC71-A3E9FEC0F982.jpeg
1CE0C9A4-BE23-40B0-AC71-A3E9FEC0F982.jpeg (103.2 KiB) Visad 3759 gånger

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-08-09 23:41

gflar skrev:
Bjoernen skrev:Hur mycket större än No 1 är dom? Snyggt med svarta, får se om jag folierar mina i svart!

Bredd 50, höjd 107 och djup 43

Det är ganska stor skillnad på storlek mellan modellerna.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Bjoernen

Inläggav Bjoernen » 2020-08-10 13:20

gflar skrev:
Bjoernen skrev:Hur mycket större än No 1 är dom? Snyggt med svarta, får se om jag folierar mina i svart!

Bredd 50, höjd 107 och djup 43

No 1 : 45 bred 95 hög 30 djup!

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2020-08-12 19:21

Storyn jag hörde om dom där högtalarna var att iö och perka träffade varann i kön på Elfa och diskuterade rörförstärkare och bristen på lämpliga högtalare. Iö åker hem och konstruerar. Högtalarna blev altså färdiga relativt snabbt. Långt innan produktifieringen som Erik höll i. Sen blev dom ju ingen försäljninssucce beroende på lite av varje.

Jag själv frågade Erik vid ett tillfälle om man kunde tänka sig att göra ett självbyggprojekt av det hela. Fick svaret att det berode på iö.

Jag kan ha minnts fel, så ta detta med ett halvkilo salt.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-08-12 22:03

De är klart underskattade, tycker de låter riktigt bra ihop med rör när jag lyssnade hos Erik.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2020-08-15 16:30

Jag säger inte emot.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-08-15 17:15

FBK skrev:De är klart underskattade, tycker de låter riktigt bra ihop med rör när jag lyssnade hos Erik.

Finns de att köpa? I så fall, hur mycket kostar de?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-08-15 17:26

PerStromgren skrev:
FBK skrev:De är klart underskattade, tycker de låter riktigt bra ihop med rör när jag lyssnade hos Erik.

Jag tror inte att det finns några kvar att köpa nya, men bäst att kolla med Erik så jag inte är ute och cyklar. När jag var där så hade han ett gäng färdiga av den lilla modellen i ett annat rum, men de har nog gått åt. Och jag har sett ett par till salu under ett flertal år så de är uppskattade av sina ägare. Och priserna kommer jag inte ihåg :oops: men det var inget som fick mig att ramla av stolen, idag kan de ju ta hur mycket som helst betalt för högtalare.
Tycker att det är synd att de inte finns till salu längre (som jag tror)då det är en bra konstruktion av IÖ. Du får hålla ögonen på beg marknaden och ser jag något par så ska jag komma ihåg dig och PM:a om du är nyfiken.

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2020-08-17 17:18

FBK skrev:
PerStromgren skrev:

Jag tror inte att det finns några kvar att köpa nya, men bäst att kolla med Erik så jag inte är ute och cyklar. När jag var där så hade han ett gäng färdiga av den lilla modellen i ett annat rum, men de har nog gått åt. Och jag har sett ett par till salu under ett flertal år så de är uppskattade av sina ägare. Och priserna kommer jag inte ihåg :oops: men det var inget som fick mig att ramla av stolen, idag kan de ju ta hur mycket som helst betalt för högtalare.
Tycker att det är synd att de inte finns till salu längre (som jag tror)då det är en bra konstruktion av IÖ. Du får hålla ögonen på beg marknaden och ser jag något par så ska jag komma ihåg dig och PM:a om du är nyfiken.

Erik skrev priserna i ett inlägg på hififorum.nu som länkades tidigt i tråden av trådskaparen. Där jag efterfrågade passande högtalare till mina dåvarande Audion Silvernight 300B PSE monoblock.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-08-17 18:09

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... C_ID=87230 Strax över 32 och 45 tusen. Då är 2:an ett ännu större fynd i mina öron. Det par beg. Hesselvall 1 jag såg låg på 20.000 som beg. i en butik. Så då går det troligtvis att hitta billigare ifrån privatperson om de dyker upp och när. Synd att de inte tillverkas längre är det hur som helst då det finns så mycket sämre högtalare för mer pengar där ute. *Tycker jag*

Bjoernen

Inläggav Bjoernen » 2020-08-17 21:01

Jag betalade en bra bit under 20000:- för mina i butik! Känns som det var ett litet klipp :D Lär nog dröja innan dom kommer ut på marknaden igen :D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-08-17 21:04

Bjoernen skrev:Jag betalade en bra bit under 20000:- för mina i butik! Känns som det var ett litet klipp :D Lär nog dröja innan dom kommer ut på marknaden igen :D

Varför skulle de någonsin komma ut på marknaden igen? Som jag minns det från demon hos Erik, låt vara att de lirade på "The Dream" då, men ändå, så lät det utomförträffligt bra. Ja nästan som Carlsson :) Så du kan sitta nöjd!
Det var f ö första gången som jag hörde Terje Isungset (reservation för stavningen) och ismusik. Lira det på din rigg så får du ståpäls!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2020-08-17 21:35

Och just nu dök det upp en The Dream på Blocket för 65 000 kr.
https://www.blocket.se/annons/norrbotten/the_dream_rorforstarkare/91497136
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Bjoernen

Inläggav Bjoernen » 2020-08-17 21:51

hifikg skrev:
Bjoernen skrev:Jag betalade en bra bit under 20000:- för mina i butik! Känns som det var ett litet klipp :D Lär nog dröja innan dom kommer ut på marknaden igen :D

Varför skulle de någonsin komma ut på marknaden igen? Som jag minns det från demon hos Erik, låt vara att de lirade på "The Dream" då, men ändå, så lät det utomförträffligt bra. Ja nästan som Carlsson :) Så du kan sitta nöjd!
Det var f ö första gången som jag hörde Terje Isungset (reservation för stavningen) och ismusik. Lira det på din rigg så får du ståpäls!

Nä tror jag kommer sitta nöjd med dom men man vet ju aldrig! Finns ju en storebror till dom :D

Ska lyssna på Terje! Tack för tipset! Lyssnade på Tanja med :D Jukka Tolonen i dag och den låter också magiskt

Bjoernen

Inläggav Bjoernen » 2020-10-11 11:00

Har hunnit bli en lite uppgradering av systemet! Ut med min Innuos Zen mini streamer och in med en Auralic Altair G1 ist :D
Btw någon som har koll på vilka element som sitter i högtalarna?

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2020-10-11 11:41

Båda elementen är från ino audio där basen är en modifierad variant av den som sitter i oa-5 mmx

Bjoernen

Inläggav Bjoernen » 2020-10-11 11:50

Ok! Går det att få tag på nya om man råkar spela sönder? Erik A nämnde nått om dubbla magneter i basen!

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2020-10-11 12:20

Bjoernen skrev:Ok! Går det att få tag på nya om man råkar spela sönder? Erik A nämnde nått om dubbla magneter i basen!

Det mest korrekta svaret får du om du ringer Ingvar Öhman och frågar. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-10-11 12:32

Bjoernen skrev:Ok! Går det att få tag på nya om man råkar spela sönder?

Har du lyckats eller? Det måste ju i så fall spelats våldsamt högt för att ett element med den känsligheten skall få problem med effekttåligheten...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Bjoernen

Inläggav Bjoernen » 2020-10-11 14:00

Nejdå har inte spelat sönder dom! Spelar sällan jättehögt ( även om den bättre hälften tycker det motsatta :D )

Föregående

Återgå till Köpråd