Sonab som surround högtalare jämte soffans sidor

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Sonab som surround högtalare jämte soffans sidor

Inläggav distad » 2020-10-22 17:43

Finns det några modeller ifrån Sonab som skickar ljudet i olika riktningar som låter någorlunda bra ? Jag kommer efter jag flyttat att titta till mitt surroundljud i Hemmabion för det är den svaga punkten i min anläggning och när man måste ha soffan emot en vägg pga. plats brist så tänkte jag att en sådan högtalare ovanpå någon slags ställning så de kommer upp strax över soffans sidor kan ju vara något då man både får direkt riktat ljud och diffust då diskanterna är riktade åt olika håll. Enda som finns att köpa nytt är OA-5 MMX, men de kostar en del. Vad tror ni om det :?: Har tänkt att antingen en sådan lösning med Sonab eller 7.1 eller 5.2.1 dvs Atmos
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Sonab som surround högtalare jämte soffans sidor

Inläggav STDI » 2020-10-22 18:34

Jag har två par OA12 med B65oa och T22:or som surroundhögtalare i en 7.1-anläggning. Visst låter dessa högtalare bra men det finns kanske mycket att förbättra när det gäller placeringen. Men här får den praktiska möbleringen styra.

Suddig bild på högerhögtalarna.
OA12surround.jpg
OA12surround.jpg (315.68 KiB) Visad 1079 gånger
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Sonab som surround högtalare jämte soffans sidor

Inläggav Kalejdokom » 2020-10-22 18:45

Sonab funkar utmärkt som surrounders. Själv kör jag med ett par sådana här som sidokanaler i bion:

Bild

Bild

OA5-II brukar man hitta ganska ofta till salu för någon tusenlapp.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Sonab som surround högtalare jämte soffans sidor

Inläggav distad » 2020-10-24 16:26

Nu blev jag ännu mer sugen att det där är nog vägen för mig att gå. Och STDI får ett litet Pm av mig i morgon.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Sonab som surround högtalare jämte soffans sidor

Inläggav petersteindl » 2020-10-24 16:44

Sådär kände jag en äldre herre som hade i sin stereo. Det var OA5-typ1. Det fungerade alldeles utmärkt. Han var själv violinist och inspelningstekniker och ägnade slutet av sitt liv med att digitalisera gamla handskrivna partitur. Det finns specialprogram för det.

Han var den enda kunden som hade "Bremen 3D" hemma med centerkanal. Det installerade jag kring 1990. Frontarna var 3 golvstående NAD-högtalare som kostade 900 kr/st och lät jättebra för pengarna.

Då vi började spela efter installation såg jag hur tårarna bara rann. Han hade aldrig tidigare hört violiner låta så fint ur någon stereo. Då kände jag att jag var på helt rätt väg.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Sonab som surround högtalare jämte soffans sidor

Inläggav Nattlorden » 2020-10-24 18:29

Vill minnas jag har hört OA-117 användas som surround på detta viset.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Sonab som surround högtalare jämte soffans sidor

Inläggav Kalejdokom » 2020-10-25 00:31

OA-117 8O

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Sonab som surround högtalare jämte soffans sidor

Inläggav distad » 2020-10-25 11:13

Nattlorden skrev:Vill minnas jag har hört OA-117 användas som surround på detta viset.

Berätta mer... :)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Sonab som surround högtalare jämte soffans sidor

Inläggav distad » 2020-10-25 11:17

Kalejdokom skrev:OA-117 8O

Det finns skön läsning på Carlsson planet:
Att koppla in ett par OA-2212 i ett vanligt vardagsrum är en omtumlande upplevelse. Det blir så mycket på en gång att man inte vet vart man ska vända öronen. Men snart sitter man som förtrollad och märker inte längre av tiden. Platta efter platta spelas – mat? Sova? Vad är det?
Jag har ägt tre par OA-2212 och renoverat ett tiotal och varje gång har det varit lika svårt att skiljas från högtalarna. Det finns en mäktighet i ljudet, en obesvärad känsla av att klara vad som helst. Som lyssnare kan man liksom kliva upp på scenen och vandra runt bland musikerna. All musik återges med så naturlig kraft och pondus. Jag vet hårdrockfantaster som hellre skulle brinna i helvetet än skiljas från sina svarta nyrenoverade OA-2212. Och en musikkännare som i princip bara lyssnar på sonater och klassisk sång men gör det via TVÅ par OA-2212 – samtidigt!

Ett av mitt livs största hifiupplevelser hade jag i september-01 hemma hos Peter Steindl (f.d. Bremen) som superrenoverat ett par OA-2212. Alla 24 diskanter var bytta till de nya polypropylendiskanterna (CT62) från Peerless, mellanregistren var bytta till fyra dyra nyframtagna Ino-element (utvecklade av och tillverkade för Ljudtekniska Sällskapets teknikorakel Ingvar Öhman och hans företag Ino Audio) och basbaffeln var helt ombyggd av Ingvar Öhman med dubbla 8-tums aluminiumbasar (också Ino), nya dubbla och större basreflexrör m.m. Alla filter var förstås också helt nya.

Hur det lät? Ja, gudomligt! Fullständigt oansträngt, närvarande och djup musikaliskt. Diskantåtergivningen var bland det bästa jag någonsin hört. Det fanns brister (läs mer i Nyhetsbrev nr 3) men de borde vara lättåtgärdade. Dessa OA-2212 är de hittills dyraste Carlssonhögtalarna i historien – de såldes samma dag för 55.000:- kronor! :o
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster