Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Vill minnas jag har hört OA-117 användas som surround på detta viset.
Kalejdokom skrev:OA-117
Att koppla in ett par OA-2212 i ett vanligt vardagsrum är en omtumlande upplevelse. Det blir så mycket på en gång att man inte vet vart man ska vända öronen. Men snart sitter man som förtrollad och märker inte längre av tiden. Platta efter platta spelas – mat? Sova? Vad är det?
Jag har ägt tre par OA-2212 och renoverat ett tiotal och varje gång har det varit lika svårt att skiljas från högtalarna. Det finns en mäktighet i ljudet, en obesvärad känsla av att klara vad som helst. Som lyssnare kan man liksom kliva upp på scenen och vandra runt bland musikerna. All musik återges med så naturlig kraft och pondus. Jag vet hårdrockfantaster som hellre skulle brinna i helvetet än skiljas från sina svarta nyrenoverade OA-2212. Och en musikkännare som i princip bara lyssnar på sonater och klassisk sång men gör det via TVÅ par OA-2212 – samtidigt!
Ett av mitt livs största hifiupplevelser hade jag i september-01 hemma hos Peter Steindl (f.d. Bremen) som superrenoverat ett par OA-2212. Alla 24 diskanter var bytta till de nya polypropylendiskanterna (CT62) från Peerless, mellanregistren var bytta till fyra dyra nyframtagna Ino-element (utvecklade av och tillverkade för Ljudtekniska Sällskapets teknikorakel Ingvar Öhman och hans företag Ino Audio) och basbaffeln var helt ombyggd av Ingvar Öhman med dubbla 8-tums aluminiumbasar (också Ino), nya dubbla och större basreflexrör m.m. Alla filter var förstås också helt nya.
Hur det lät? Ja, gudomligt! Fullständigt oansträngt, närvarande och djup musikaliskt. Diskantåtergivningen var bland det bästa jag någonsin hört. Det fanns brister (läs mer i Nyhetsbrev nr 3) men de borde vara lättåtgärdade. Dessa OA-2212 är de hittills dyraste Carlssonhögtalarna i historien – de såldes samma dag för 55.000:- kronor!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster