Val av hemmabioförstärkare som försteg

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

AlbertHall

Re: Val av hemmabioförstärkare som försteg

Inläggav AlbertHall » 2020-11-19 22:37

Morello skrev:
Frisk skrev:
roon skrev:Jag är ute efter ett försteg/hemmabioförstärkare med möjlighet till preout, det ska minst finnas 2rca och 2 digitala ingångar toslink och koaxial. Streaming, dac och bluetooth går nu genom Topping DX3Pro och Pc

Det är väldigt bra med så låg distorsion som möjligt

Jag ser inget som tyder på att det är en hemmabioförstärkare du söker? Inga krav på HDMI, HDCP eller surrondformat. Det låter som ett rent försteg och en DAC är mer vad du letar efter?

Räcker väl med VGA? :P

Nja, SVGA skulle jag nog förorda.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2020-11-19 23:24

Hemmabiogrejor har sämre andrahandsvärde än starköl.
Undvik om du inte gillar betala för att betatesta miserabel mjukvara.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-11-20 01:20

Att använda en flerkanalig bioreceiver som 2-kanals försteg (utan att utnyttja bilddelen) är väl att gå över ån efter vatten? Stor klumpig maskin med menyhantering och (ofta) inte speciellt bra ljud. Varför slänga slantarna på sådant? Det finns 2-kanaliga försteg med inbyggd DAC och strömmare i händigt format och till rimliga priser. Även med bildgenomgångar.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-11-20 07:57

AlbertHall skrev:Hemmabiogrejor har sämre andrahandsvärde än starköl.
Undvik om du inte gillar betala för att betatesta miserabel mjukvara.

Eller tvärtom. Man köper dem begagnade för lättölspengar.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2020-11-20 17:46

Ja, och då fungerar de inte med dagens kontaktstandard, hanterar inte senaste mjukvaran och buggar på grund av att inga fungerande uppdateringar finns. Plus att konstruktionen i största allmänhet är skräp. Vad pengar de stora tillverkarna har tjänat på detta kan man ju bara gissa.

De som lyssnar på film har sannerligen fått betala.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-11-20 18:27

AlbertHall skrev:Ja, och då fungerar de inte med dagens kontaktstandard, hanterar inte senaste mjukvaran och buggar på grund av att inga fungerande uppdateringar finns. Plus att konstruktionen i största allmänhet är skräp. Vad pengar de stora tillverkarna har tjänat på detta kan man ju bara gissa.

De som lyssnar på film har sannerligen fått betala.

Tja... jag har inga specifika problem med min 13 år gamla Denon i bion... Får ha en extern hdmi-switch om man behöver fler ingångar, men så länge man inte siktar på Atmos/DTS:X/Auro3D så är den bra nog för mig. Skulle jag gå upp till 4k-projektor någon dag får man väl hitta något som kan splitta ut ljudströmmen då...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2020-11-20 18:51

Har kopplat in mina 5 slutsteg direkt till min BL spelare som har en inbyggd 7.1 dekoder. Mina vänner som bor på ett kollektivboende har fuskat till det på sammavis och hitintills har ingen klagat på ljudet. Jag har en bio i källaren och mina vänner har en kombinerat allrum med massor med draperier som man kan dra för både tak och tre väggar. Mina vänner var imponerade av IMAX biografen så deras duk är 5 meter bred med en Epson projektor för 32000:-som ljuskälla.

Föregående

Återgå till Köpråd