Bra hörlurar

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG

Bra hörlurar

Inläggav MichaelG » 2020-11-25 19:39

Jag har inte använt hörlurar på många, många år och de gånger jag provlyssnat, har jag inte blivit särskilt imponerad. I somras köpte jag mig dock ett digitalpiano där bland annat ett par no-name-lurar ingick. De var inget vidare med litet hårt ljud och bumlig bas men eftersom jag faktiskt behöver lurar emellanåt när jag spelar piano (för att inte störa övriga familjen när de är i vardagsrummet) så beslöt jag att skaffa ett par bättre.

Jag rådfrågade sonen (som jag uppfostrat i sann HiFi-anda) och som använder lurar i olika sammanhang. Han började att fråga efter min budget vilken var max 1000 kr. Övriga krav var att de skulle vara slutna (för att inte störa, eller störas av andra personer i rummet) bekväma (kunna sitta någon timme, eller mer och spela) och neutralt ljud. Piano är känsliga saker och väldigt avslöjande för avvikelser i frekvensgången. Då rekommenderade han mig ett par AKG K271 Mk2. Jag googlade på dem och efter att ha läst i princip endast översvallande recensioner, köpte jag ett par för c:a 900 spänn. Jag blev omedelbart mycket nöjd. Grundklangen i lurarna är densamma som via digitalpianots högtalarsystem. De sitter dessutom mycket skönt på huvudet även längre stunder. Det har hänt att jag känt efter om jag haft dem på eftersom de låter väldigt bra och sitter nästan obemärkt på huvudet.

Så nu efter ett par veckor fick jag för mig att testa dem i min ljudanläggning. Inte för att jag behöver några lurar där, utan mest bara för att. Och jag kan konstatera att de fungerar alldeles utmärkt som HiFi-lurar. Klangen är tillräckligt lik den från högtalarna för att jag inte sitter och bryr mig om detta. De är fortfarande sköna att ha på och det är litet speciellt att det är (tack vare att de är slutna) helt tyst i bakgrunden. Inget vasst, eller bumligt någonstans. Och ett lent och fint och välupplöst mellanregister. Det finns inget att anmärka på dynamikkapaciteten och de upplevs dessutom som väldigt högupplösta. Det kan ju naturligtvis ha att göra med den knäpptysta bakgrunden. ALLT hörs. Goda inspelningar låter faktiskt väldigt bra och sämre inspelningar låter kanske inte nödvändigtvis dåligt - men låt oss säga väldigt avslöjande. Man hör precis vad som händer med både pålagda ekon, panoreringar, etc.

Nu är ju detta ett par så kallade studiolurar och vad jag förstår efter att ha googlat så är de ganska populära i olika studior bland annat just på grund av sina neutrala ljudegenskaper. Det följer dessutom med två olika sladdar; en lång "vanlig" sladd och en spiralsladd. Det följer även med ett par extra öronkuddar. Dessutom har den en inbyggd finess av att muta ljudet när man tar av sig lurarna. Säkert en studiofiness.

Så om du funderar på att skaffa ett par hörlurar och kan tänka dig att betala bortemot tusenlappen (och vill ha ett neutralt ljud), så rekommenderar jag verkligen en lyssning på dessa. Jag har lyssnat på lurar för dubbla priset och mer ändå, som jag inte upplever som bättre än dessa. Alltså: AKG K271 Mk2.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Bra hörlurar

Inläggav darkg » 2020-11-25 21:18

Grattis!

Jag har ett par AKG - minns inte modell - som inte passar mitt huvud eller vad det är. Så jag bryr mig inte om hur de låter, de passar mig inte. Liksom "klumpiga". Variationer i just hur de är mekaniskt på huvudet och exakt hur de funkar vid örat leder nog till att det med lurar blir mer subjektivt än nånsin vad som är bäst. De bästa jag har haft var ganska billiga Sennheiser, de var så anspråkslösa och behagliga. Precis som jag.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2020-11-26 08:00

Jag har också mk2. Det kanske var naivt att tro att den skulle vara identisk med den i MoLt testade mk1.

Tar du av dig glasögonen när du lyssnar? På mitt huvud upplever jag att det är svårt att få dem att sluta tillräckligt tätt.

Har du jämfört med mk1?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2020-11-26 09:15

E; Nej jag har inga problem med glasögonen. Jag har inte tänkt på det förut och efter din fråga så testar jag lurarna med respektive utan glasögon och märker ingen direkt skillnad. Jag har inte lyssnat på Mk1.

Återgå till Köpråd