Hallå forumet.
Jag är på jakt efter ett mycket prisvärt försteg. Med mycket prisvärt menar jag helst gratis och inte mer än ~3000-3500 SEK.
Vad ska man titta efter i denna prisklassen? Begagnat blir det ju med största sannolikhet, men vad för nåt? Jag har tittat lite på Yamaha WCX-50 som verkar intressant. Speciellt då eftersom jag enbart streamar musik.
Vad behöver jag för nåt från mitt tänkta försteg?
Bör räcka med en AUX in, från en CD spelare som jag för tillfället inte äger. Gärna fler än en Pre Out. Mer än så kan jag inte komma på att jag behöver. Volymkontroll då, givetvis.
Som mitt system ser ut nu så spelar jag via ett Behringer UCA204Hd ljudkort in i min HK receiver som sen driver mina högtalare.
Systemet kommer dock att ändras, ett Nad C270 steg är inköpt och ett aktivt delningsfilter i form av Behringer DCX2496 är tänkt att köpas där jag då tänker dela mellan toppar och baslådor. Baslådor ska drivas av Behringer A800. Eventuellt byter jag ut C270 mot ytterligare ett A800 längre fram, beroende på vad jag tycker låter bäst mellan C270 och A800.
Tanken är då att eventuellt plocka ur ljudkortet ur kedjan. Egentligen så funkar det fint med ljudkortet som försteg, men kortet lämnar inte tillräckligt med volt ut så allting som kopplas in efter det måste vridas till mer eller mindre full volym för att kunna spela på tillräcklig nivå.
Är som sagt lite sugen på en WCX-50, men vad mer bör jag kika på?
Annonser är ju inte tillåtet men om någon har något lämpligt, PMa mig gärna!
Fridens!