Billig CD spelare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: Billig CD spelare

Inläggav Baffel » 2021-01-11 00:26

Nu snodde jag den inte i affären när det begav sig i och för dig. Får se hur den låter. Några hundralappar hit eller dit spelar ingen större roll så det blir nog FBKs i alla fall. :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-01-11 00:45

Baffel skrev:Nu snodde jag den inte i affären när det begav sig i och för dig. Får se hur den låter. Några hundralappar hit eller dit spelar ingen större roll så det blir nog FBKs i alla fall. :)

Och den gamla som inte är så gammal 2005, kan du provlyssna innan köp, hur många kan du det med? :wink: Och de som finns på tradera är oftast dyrare och äldre. Verkar som folk tror att det finns en allmän marknad för att sälja gamla CD-spelare dyrt, men det avtar nog med tiden då det mesta är skräp :roll: förutom några undantag men då pratar vi spelare som var riktigt bra på sin tid och de kostade oftast mycket pengar också. Ska man bara ha en vettig CD-spelare som inte är as gammal, finns ju oftare nyare och billigare CD-spelare på blocket och även ibland på Hifitorget :? Man ska ju tänka på att lasern är ingen evighets maskin och till gamla CD-spelare finns det inga reservdelar.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Kenta

Inläggav Kenta » 2021-01-11 18:41

Att en CD-spelare är ny(are) är ingen garanti att den håller i 30-40 år.
Den NAD 541i som hade vunnit många recensenters nåd och införskaffades ny visade sig paja inom garantitiden i.a.f. Trasig laser!
Även min H/K HD7600 fick ny laser, men den höll i.a.f. 15+ år innan den började konstra.

Spelar just nu på en SONY CDP-557ESD från 1989 och den spelar allt på det mest korrekta sätt jag hört. Minst lika bra som min SONY CDP-X707ES.
Fick ESD/ES bacillen av min första ESD spelare CDP-228ESD, efter att ha lyssnat på den ett par veckor lät NAD 541i och min gamla favorit H/K HD7600 som om det var bomull i kablarna (bildligt sagt). Efter den köpte jag en CDP-338ESD som lät ÄNNU bättre, men nu i sovrummet då 557:an för tillfället har tagit pole position. 707:an låter lite mjukare, aningens tillbakalutat, kanske mer musikalisk, medan de andra låter livligare/mer exakta med monitoregenskaper.

http://www.thevintageknob.org/sony-CDP-338ESD.html
http://www.lampizator.eu/lampizator/REF ... 38ESD.html

http://www.thevintageknob.org/sony-CDP-557ESD.html
http://lampizator.eu/lampizator/REFEREN ... 57ESD.html

http://www.thevintageknob.org/sony-CDP-X707ES.html

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-11 19:08

Intressant Kenta.

Missade att skriva . Tack alla för tips och förslag ! Jag tog FBKs . Hämtar den när jag hälsar på han nästa gång . Tack för den FBK! Och tack ni andra som kunde tänka er att sälja !

Till de som läser denna tråd och det är en hel del , även de som inte är aktiva forumister , ifall ni bara kör strömmat . Testa att köpa en billig vettig CD och testa . Det kanske låter bättre än det du kör med idag. För runt 300 -400 kr så kan du testa det. Snart kommer dessutom vaccinet och det blir full rulle på alla loppisar tex . På dem brukar det finns det massvis med CD skivor. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-01-11 20:25

Bill50x skrev:Jag förstår inte diskussionen. Billigast möjlig cd-spelare för att spela några cd's. Hur svårt kan det vara? Självklart ska man välja det bästa man kan få för trehundra spänn, vad sägs om en Pioneer med skivtallrik och utan en massa knappar? Låter mjukt och gosigt och håller takten helt OK.

[ Bild ]

/ B

O har du tur får du en med legato link också, så är lyckan fullkomlig!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-11 20:29

Legolänk , vad är det ? ...eller legato? :D

Snabb fråga . Vad är CD transport ? Är det någon separat del av en CD spelare ?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-01-11 23:49

Baffel skrev:Legolänk , vad är det ? ...eller legato? :D

En CD-transport är en CD-spelare med digitalutgång så man kan skicka vidare signalen ifrån CD-spelare till en separat Dac för att få bättre ljud när man spelar CD-skivor.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-01-12 02:37

FBK skrev:

En CD-transport är en CD-spelare med digitalutgång så man kan skicka vidare signalen ifrån CD-spelare till en separat Dac för att få bättre ljud när man spelar CD-skivor.

O plötsligt fick branschen en produkt till att sälja och en massa kablar därtill :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kenta

Inläggav Kenta » 2021-01-12 16:41

En "påhängs-DAC" kan såklart ge ett annorlunda ljud, om det sen är bättre eller inte beror sannolikt på utgångsläget.

Legato link var väl ett omtvistat försök av Pioneer att utöka frekvensområdet vid avspelning, om jag minns rätt.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-01-13 00:40

hifikg skrev:
FBK skrev:

O plötsligt fick branschen en produkt till att sälja och en massa kablar därtill :)

Finns inte många rena CD-transporter, dvs utan Dac i sig så det är inget branschen gör mycket pengar på. :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-01-13 00:45

FBK skrev:Finns inte många rena CD-transporter, dvs utan Dac i sig så det är inget branschen gör mycket pengar på. :wink:

Iofs men det finns spelare med digitala utgångar dit du kan koppla valfri DAC. Linns Karik tex.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-01-14 11:28

Bill50x skrev:
FBK skrev:Finns inte många rena CD-transporter, dvs utan Dac i sig så det är inget branschen gör mycket pengar på. :wink:

Iofs men det finns spelare med digitala utgångar dit du kan koppla valfri DAC. Linns Karik tex.
/ B

Ja, det finns i massor av. Och många duger till uppgiften också även om jag inte skulle välja en 80-tals maskin utan nyare till den uppgiften. Och jag har testat runt och den som varit allra bäst som ren CD-transport har varit Integra DPS-6.9 om vi nu pratat om en transport som färgar så lite som möjligt utan låter Dacen påverka slutresultatet. Jag har kvar min då man inte får några pengar för en äldre DVD-spelare så mor ska få låna den så hon kan se DVD filmer som jag har åt henne.

Föregående

Återgå till Köpråd