Era sämsta hifiköp!

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav distad » 2021-01-14 22:46

Morello skrev:
FBK skrev:pi60, jag vet att många höjer på ögonbrynen. Men min skivsamling blev mycket liten med dem, dvs jag spelade bara musik som var mycket bra inspelad. Resten stod jag inte ut med i längden.


Vad är det för egenskaper hos pi60 som medförde detta - tror du?
Vilka högtalare bytte du till?

Vet inte och bryr mig inte mer än att det var ett förlorat år och jag drogs med i skocken som höjde dessa högtalarna till skyarna även om jag inte har dyrkat IÖ som många gjorde på den tiden, men det var ett kraftigt misstag märkte jag med tiden och efter det så testade jag allt möjligt för att hitta tillbaka.På den tiden så hade jag nästan jämnt bra bra inspelningar vid lyssning nya grejer, det har jag inte numera, Utan en högtalare som inte klarar att spela även sämre inspelningar utan att öronen ramlar av är inget för mig helt enkelt. Och angående detta med att den är den enda högtalare som återger all musik neutralt är ju barockt när man tänker efter närmare för använder alla inspelningstekniker pi60, svar nej, nästa ingen skulle jag svara utan det är en massa olika märken som används i studios och vid mastring. Och inget är mer rätt eller fel i min värld då vi uppskattar olika saker i musiken, annars skulle det inte finnas så mycket olika märken. Ljudsmak är för min del inte annorlunda än matsmak, det är inget konstigt i det, Och för övrigt så håller jag med Bill50x
Alla apparater som gör fonogram ospelbara, hur bra ett fåtal än låter, är enligt mig inte speciellt bra. Bra högtalare eller elektronik gör att alla fonogram låter bättre

Och det har jag numera som utgångspunkt när jag väljer grejer. Jag vill kunna njuta av det mesta även om det finns en del undantag som behöver hjälp för att kunna njutas av.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav hifikg » 2021-01-14 23:12

FBK skrev:Och det har jag numera som utgångspunkt när jag väljer grejer. Jag vill kunna njuta av det mesta även om det finns en del undantag som behöver hjälp för att kunna njutas av.


Du kommer att älska mina trasiga leksakshögtalare :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav distad » 2021-01-14 23:26

:mrgreen: Jag kommer i alla fall inte såga dem som JM, det kan du vara lugn över :) Har ju lyssnat på Larsen utan att öronen ramlat av. Sedan har jag en hemlighet som jag ska avslöja för dig när jag kommer. :wink:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav hifikg » 2021-01-14 23:32

FBK skrev::mrgreen: Jag kommer i alla fall inte såga dem som JM, det kan du vara lugn över :) Har ju lyssnat på Larsen utan att öronen ramlat av. Sedan har jag en hemlighet som jag ska avslöja för dig när jag kommer. :wink:


Ser redan rubriken på min presentationstråd "FBK avslöjar... " :)
Har jag nämnt mitt köp av Audio Innovation 800 Mk2 bland mindre lyckade hifi-inköp? Jag ville så gärna ha rör och jag tyckte den var snygg o tänkte att det var smart att byta den mot sånt som stod o samlade damm. Fick den aldrig att funka, och numera har den hamnat hos en medlem på forat som skickat den vidare till en kusin (eller nåt) som är mycket nöjd med den. Krävdes en del handpåläggning. Snygg är den i varje fall, även om Erik tycker att rören sitter alldeles för tätt och inte har mycket till övers för konstruktionen i övrigt heller.
Bilagor
AI800_7891.jpg
AI800_7891.jpg (45.51 KiB) Visad 1757 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav distad » 2021-01-15 00:01

Nej det har jag i så fall missat. Men rör är i alla fall vackert.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav lennartj » 2021-01-15 02:29

Bill50x skrev:Hur kan en Tandberg 3011 vara buggig? En helt igenom analog produkt som låter superbt. Den enda ändring jag gjorde på mitt exemplar var byte av antenningångkontakt, till en F-kontakt.

/ B
Hårdvara!
Min 3011 hade inget A i slutet på modellbeteckningen och på en klisterlapp på "moderkortet" stod vad jag antog var tillvekningsdatum och det var redan någon gång 1981.
Jga betalade bara 2.700 SEK (eller var det 3.700 SEK?) och för den 1984 (och 4.300 SEK för försteget 3002). Efter att Tandberg genomgått minst en ytterligare konkurs
såldes nytillverkade TPT 3011A för 8.000 SEK och det var de troligen värda om dåliga komponenter bytts till bättre.

Ljudkvalitet och störningsfrihet var i toppklass de första 15-20 åren även från min 3011, men i början av 00-talet kom eländet smygande.
De 8 snabbvalsknapparna tog inte på första försöket, sedan var man tvungen att trycka hårdare och då sprack gummitmembranet bakom
och hela tunern låste sig tills man öppnat tunern och dragit ur kolven/knappen ur membranet. Jag var tvungen att ta bort knapparna en
efter en allteftersom membranen sprack. Lät man dem sitta kvar dog tunern och måste öppnas igen och återställas bara man nuddade
vid någon av de kassa knapparna.
Men den manuella stationsinställningen med sitt sköna tunga svänghjul då?
Nix, med locket av fanns inget som skavde skallinorna och skalvisaren förrän jag försiktigt sänkte ner locket så jag inte kunde se in längre
så nöp skalvisaren :twisted: Dessutom satt en ackumulator av en typ jag aldrig sett förr för stationsminnena.

Efter konkurser och rekonstruktioner fanns ingen del av Tandberg som sysslade med Hifi och ingen visste då om och var eventuella originalreservdelar
kunde finnas i Sverige
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav Bill50x » 2021-01-15 11:54

lennartj, då förstår jag. Sicken otur du hade, mitt exemplar fungerade helt perfekt. Inköpt på Ljudkällaren (Viktoriagatan) i början på 80-talet.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav Rydberg » 2021-01-15 13:18

FBK skrev:[en högtalare som inte klarar att spela även sämre inspelningar utan att öronen ramlar av är inget för mig helt enkelt.

Precis det som jag finner styrkan med mina pi60s, man kan spela allt och njuta, även sämre inspelningar. Säker på att de var rätt monterade? :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav Rydberg » 2021-01-15 13:20

Mitt sämsta köp ur en hifi-synpunkt (ej monetärt) var en BAT VK-D5SE, riktigt junk!
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-15 13:54

Lite förvånad över att högtalare som har en god renomé helt plötsligt sågas med fötterna för att det inte låter kul på vissa musikstycken. Menar ni att Carlsson, Ino, Bremen m.fl. är kass högtalare överlag eller för att de inte är förlåtande nog mot sämre fonogram?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav hifikg » 2021-01-15 14:46

RogerGustavsson skrev:Lite förvånad över att högtalare som har en god renomé helt plötsligt sågas med fötterna för att det inte låter kul på vissa musikstycken. Menar ni att Carlsson, Ino, Bremen m.fl. är kass högtalare överlag eller för att de inte är förlåtande nog mot sämre fonogram?


Alla kan vakna på fel sida :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav Ted_B » 2021-01-15 17:06

Jag har haft lite liknande tankar angående mina pi60s, dåliga inspelningar lät verkligen otrevligt och lyssningsglädjen försvann.
Jag brottades med de problemen under en längre tid och var nära att sälja högtalarna eftersom det inte alls var roligt att lyssna på en hel del av min musik.
Samtidigt visste jag ju hur bra de kan låta under bra förutsättningar så jag gav inte upp, som tur är.
Lämnade in dem hos Öhman för uppmätning så jag skulle veta att det inte var fel på högtalarna, de var korrekt monterade av mig, och fick rådet att prova att vrida lyssningspositionen 90 grader i rummet.
Det gjorde en enorm skillnad, innan hade jag alldeles för lite bas och fyllighet i ljudet, det hade låtit tunt och skränigt eftersom jag hade lyssningspositionen ungefär mitt i rummet på längden.
Efter det har jag fixat lite mer absorbenter och provat lite annat också och det låter mycket bra numer.

Kanske har problemet varit något liknande i FBK:s fall, fel position på antingen högtalare eller lyssningsposition, eller båda?
Lite för tunt och skränigt ljud utan att man är medveten om felet, men att det ändå låter bra på bra inspelningar.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav Bill50x » 2021-01-15 23:58

Rydberg skrev:Mitt sämsta köp ur en hifi-synpunkt (ej monetärt) var en BAT VK-D5SE, riktigt junk!

En CD-spelare med rör?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav Rydberg » 2021-01-16 00:53

Bill50x skrev:
Rydberg skrev:Mitt sämsta köp ur en hifi-synpunkt (ej monetärt) var en BAT VK-D5SE, riktigt junk!

En CD-spelare med rör?

/ B

Precis! Haft en annan CD-spelare med rör, Audio Aero Capitole mkII, som jag tyckte mycket om :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav distad » 2021-01-16 18:24

Rydberg skrev:
FBK skrev:[en högtalare som inte klarar att spela även sämre inspelningar utan att öronen ramlar av är inget för mig helt enkelt.

Precis det som jag finner styrkan med mina pi60s, man kan spela allt och njuta, även sämre inspelningar. Säker på att de var rätt monterade? :)

Det var aldrig kollat, men det fanns Ino ägare som lyssnat på dem utan att de tyckte att de lät konstigt på något sätt.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav distad » 2021-01-16 18:32

RogerGustavsson skrev:Lite förvånad över att högtalare som har en god renomé helt plötsligt sågas med fötterna för att det inte låter kul på vissa musikstycken. Menar ni att Carlsson, Ino, Bremen m.fl. är kass högtalare överlag eller för att de inte är förlåtande nog mot sämre fonogram?

Sågas med fötterna är klart för stora ord, men de passade inte mig och det var mer än vissa musikstycken. Och jag kan höra om en högtalare låter kasst eller bra och Ino låter inte kasst utan de flesta tycker nog att de tillhör den bättre skalan av högtalare. JMLab och Focal däremot har högtalare som jag inte riktigt förstår att folk kan tycka om då de har en återgivning som är allt annat än balanserad. En massa diskant och lite mellanregister och knappt någon basåtergivning. Bremen har jag aldrig hört och inte några riktiga Carlsson heller.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav distad » 2021-01-16 18:37

Ted_B skrev:Jag har haft lite liknande tankar angående mina pi60s, dåliga inspelningar lät verkligen otrevligt och lyssningsglädjen försvann.
Jag brottades med de problemen under en längre tid och var nära att sälja högtalarna eftersom det inte alls var roligt att lyssna på en hel del av min musik.
Samtidigt visste jag ju hur bra de kan låta under bra förutsättningar så jag gav inte upp, som tur är.
Lämnade in dem hos Öhman för uppmätning så jag skulle veta att det inte var fel på högtalarna, de var korrekt monterade av mig, och fick rådet att prova att vrida lyssningspositionen 90 grader i rummet.
Det gjorde en enorm skillnad, innan hade jag alldeles för lite bas och fyllighet i ljudet, det hade låtit tunt och skränigt eftersom jag hade lyssningspositionen ungefär mitt i rummet på längden.
Efter det har jag fixat lite mer absorbenter och provat lite annat också och det låter mycket bra numer.

Kanske har problemet varit något liknande i FBK:s fall, fel position på antingen högtalare eller lyssningsposition, eller båda?
Lite för tunt och skränigt ljud utan att man är medveten om felet, men att det ändå låter bra på bra inspelningar.

Jag provade olika placeringar och jag fick till en bättre återgivning, men inte så jag blev helt nöjd. Men jag har lyssnat på andra riggar med pi60 som låtit bättre än hos mig men då har det också varit lite kostsam elektronik som tex en annlägning som jag lyssnade på med Meridian rakt igenom och den lät bra. Och en rigg med ett danska märke som inte finns längre, minns bara inte namnet, men den lät också bra.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Oeldling
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2020-12-06

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav Oeldling » 2021-01-17 00:48

FBK skrev:
Ted_B skrev:Jag har haft lite liknande tankar angående mina pi60s, dåliga inspelningar lät verkligen otrevligt och lyssningsglädjen försvann.
Jag brottades med de problemen under en längre tid och var nära att sälja högtalarna eftersom det inte alls var roligt att lyssna på en hel del av min musik.
Samtidigt visste jag ju hur bra de kan låta under bra förutsättningar så jag gav inte upp, som tur är.
Lämnade in dem hos Öhman för uppmätning så jag skulle veta att det inte var fel på högtalarna, de var korrekt monterade av mig, och fick rådet att prova att vrida lyssningspositionen 90 grader i rummet.
Det gjorde en enorm skillnad, innan hade jag alldeles för lite bas och fyllighet i ljudet, det hade låtit tunt och skränigt eftersom jag hade lyssningspositionen ungefär mitt i rummet på längden.
Efter det har jag fixat lite mer absorbenter och provat lite annat också och det låter mycket bra numer.

Kanske har problemet varit något liknande i FBK:s fall, fel position på antingen högtalare eller lyssningsposition, eller båda?
Lite för tunt och skränigt ljud utan att man är medveten om felet, men att det ändå låter bra på bra inspelningar.

Jag provade olika placeringar och jag fick till en bättre återgivning, men inte så jag blev helt nöjd. Men jag har lyssnat på andra riggar med pi60 som låtit bättre än hos mig men då har det också varit lite kostsam elektronik som tex en annlägning som jag lyssnade på med Meridian rakt igenom och den lät bra. Och en rigg med ett danska märke som inte finns längre, minns bara inte namnet, men den lät också bra.


Snabb fråga eller ja två frågor efter par öl på lördagskväll...
1. Är Karlsson högtalar community /älskare en sekt?
2. 1. Är ino pip högtalar community /älskare en sekt?

Dessa två frågor är på ofullaste allvar 8O

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav hifikg » 2021-01-17 00:50

Oeldling skrev:
Snabb fråga eller ja två frågor efter par öl på lördagskväll...
1. Är Karlsson högtalar community /älskare en sekt?
2. 1. Är ino pip högtalar community /älskare en sekt?

Dessa två frågor är på ofullaste allvar 8O


Om Ino vet jag intet, men för att bli med i Carlsson-sekten krävs inträdesprov som få törs utsätta sig för och ännu färre klarar av. Ritualerna är OA-kända! De som klarar inträdesproven blir äkta Illuminatis. Dokumenterat innehav i minst två decennier krävs för att ens få fråga mer.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav distad » 2021-01-17 01:45

Oeldling skrev:
FBK skrev:
Ted_B skrev:Jag har haft lite liknande tankar angående mina pi60s, dåliga inspelningar lät verkligen otrevligt och lyssningsglädjen försvann.
Jag brottades med de problemen under en längre tid och var nära att sälja högtalarna eftersom det inte alls var roligt att lyssna på en hel del av min musik.
Samtidigt visste jag ju hur bra de kan låta under bra förutsättningar så jag gav inte upp, som tur är.
Lämnade in dem hos Öhman för uppmätning så jag skulle veta att det inte var fel på högtalarna, de var korrekt monterade av mig, och fick rådet att prova att vrida lyssningspositionen 90 grader i rummet.
Det gjorde en enorm skillnad, innan hade jag alldeles för lite bas och fyllighet i ljudet, det hade låtit tunt och skränigt eftersom jag hade lyssningspositionen ungefär mitt i rummet på längden.
Efter det har jag fixat lite mer absorbenter och provat lite annat också och det låter mycket bra numer.

Kanske har problemet varit något liknande i FBK:s fall, fel position på antingen högtalare eller lyssningsposition, eller båda?
Lite för tunt och skränigt ljud utan att man är medveten om felet, men att det ändå låter bra på bra inspelningar.

Jag provade olika placeringar och jag fick till en bättre återgivning, men inte så jag blev helt nöjd. Men jag har lyssnat på andra riggar med pi60 som låtit bättre än hos mig men då har det också varit lite kostsam elektronik som tex en annlägning som jag lyssnade på med Meridian rakt igenom och den lät bra. Och en rigg med ett danska märke som inte finns längre, minns bara inte namnet, men den lät också bra.


Snabb fråga eller ja två frågor efter par öl på lördagskväll...
1. Är Karlsson högtalar community /älskare en sekt?
2. 1. Är ino pip högtalar community /älskare en sekt?

Dessa två frågor är på ofullaste allvar 8O

Förr så tyckte många som inte var är Ino ägare som jag både träffat och hört om att de såg Ino falangen som en sorts sekt, men då hade många ägare en ganska aggressiv hållning till allt annat än Ino och den elektronik man skulle ha för att få ett helt neutralt ljud. Idag är lite det annorlunda och många har helt olika elektronik till sina Ino högtalare och håller inte på att trycka ner vissa sanningar i halsen på folk som det gjordes på 2000-talet. När det gäller Carlsson så har det aldrig varit som det varit med Ino utan de har alltid haft en annan hållning till sin omgivning.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav hifikg » 2021-01-17 02:48

FBK skrev:...När det gäller Carlsson så har det aldrig varit som det varit med Ino utan de har alltid haft en annan hållning till sin omgivning.


Utåt ja... men inom OA-kulten händer det grejor!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav Baffel » 2021-01-17 10:43

Oj oj först är det FBK som kommer få kompanistryk sen Oeldling dubbelt upp. :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav paa » 2021-01-17 12:32

Jag insåg det nog inte först, men skivspelaren Era Mk4 var inte alls bra! Otroligt känslig för återkoppling och rundgång, samt helt värdelöst skivtallrikslager av härdad kula mot aluminium för axiallagret. Aluminiumtryckplattan slets och lagret började mullra och leva om. Dessutom köpte jag samtidigt ett riaa-steg även det från Era som drevs med 9-voltsbatteri. Det brusade kopiöst och drog slut batterierna på nolltid. Spelaren hamnade på metallåtervinningen vid coronastädningen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav Bill50x » 2021-01-17 12:54

paa skrev:Jag insåg det nog inte först, men skivspelaren Era Mk4 var inte alls bra! Otroligt känslig för återkoppling och rundgång, samt helt värdelöst skivtallrikslager av härdad kula mot aluminium för axiallagret. Aluminiumtryckplattan slets och lagret började mullra och leva om. Dessutom köpte jag samtidigt ett riaa-steg även det från Era som drevs med 9-voltsbatteri. Det brusade kopiöst och drog slut batterierna på nolltid. Spelaren hamnade på metallåtervinningen vid coronastädningen.

Min ERA 444 köptes 1970 och rullade utan problem i 8 år. Enda lilla problem var att den fjädrande kudden på höger sida trycktes ihop så spelaren lutade. Ett problem som även den "nya" 444:an jag köpte för ett och ett halvt år sedan dras med.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav distad » 2021-01-17 18:18

Baffel skrev:Oj oj först är det FBK som kommer få kompanistryk sen Oeldling dubbelt upp. :D

Verkar som de flesta har tagit Söndagsledigt i så fall. :mrgreen: :wink: Nej ärligt talat så är det inte så farligt utan det är lätt att se själv om man "orkar" söka på så gamla inlägg från den tiden. Det var annorlunda då och skillnaden är stor mellan då och nu. :) Och det är bara ett stort tecken på att folk har blivit mer vuxna :D
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav Frisk » 2021-01-17 18:25

FBK skrev:
Baffel skrev:Oj oj först är det FBK som kommer få kompanistryk sen Oeldling dubbelt upp. :D

Verkar som de flesta har tagit Söndagsledigt i så fall. :mrgreen: :wink: Nej ärligt talat så är det inte så farligt utan det är lätt att se själv om man "orkar" söka på så gamla inlägg från den tiden. Det var annorlunda då och skillnaden är stor mellan då och nu. :) Och det är bara ett stort tecken på att folk har blivit mer vuxna :D

Fast än idag finns det ju inget bättre än Ino Audio, så länge man driver de med en NAD 208 eller möjligtvis Rotel RB1090! :lol:

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav distad » 2021-01-17 18:49

Frisk skrev:
FBK skrev:
Baffel skrev:Oj oj först är det FBK som kommer få kompanistryk sen Oeldling dubbelt upp. :D

Verkar som de flesta har tagit Söndagsledigt i så fall. :mrgreen: :wink: Nej ärligt talat så är det inte så farligt utan det är lätt att se själv om man "orkar" söka på så gamla inlägg från den tiden. Det var annorlunda då och skillnaden är stor mellan då och nu. :) Och det är bara ett stort tecken på att folk har blivit mer vuxna :D

Fast än idag finns det ju inget bättre än Ino Audio, så länge man driver de med en NAD 208 eller möjligtvis Rotel RB1090! :lol:

De låter bättre med annan drivning enligt mig :wink: Men jag har förstått att många tycker att de alternativ du ta upp låter kanon. :)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav hifikg » 2021-01-17 21:09

Frisk skrev:...Fast än idag finns det ju inget bättre än Ino Audio, så länge man driver de med en NAD 208 eller möjligtvis Rotel RB1090! :lol:


Det är sådant som Carlsson- vs Ino-klanerna slåss om på sina möten. Grymma battles!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav Ted_B » 2021-01-18 01:29

Men jag tror ju inte att elektroniken spelar så stor roll om den bara är hyfsat bra och inte är trasig :)
Lyssningsplats och högtalarplacering är magnituder mycket viktigare.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Era sämsta hifiköp!

Inläggav Ted_B » 2021-01-18 01:51

Jag tycker nog mumer att mitt sämsta hifi-köp är ett antal tidiga utgåvor av Queens skivor på cd från en säljare på Discogs.
Över fyra månader har gått nu och inget paket har levererats, säljaren svarar inte på mina meddelenden om att jag vill ha pengarna tillbaka så nu har jag dragit in paypal i detta, får se hur det går.
Jag hade ju onda aningar om att beställa från en spansk säljare, det visade sig också vara så, de kan ju inte leverera ett litet paket till Sverige.
De har massor med positiva recensioner men läser man deras negativa recensioner så framgår det att de gör samma sak varje gång en order går fel; ingen refund och låter bli att svara på meddelanden.
Totem Tanz sc heter de förresten.
The World's Mine Oyster

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 8 gäster