Cervin Vega

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Cervin Vega

Inläggav Ragnwald » 2006-02-25 22:27

Vad sägs om dessa ?
Funderar allvarligt på att leka lite. :D
Hur kan det låta ihop med 668 och 1090 ? hehe

Letade egentligen efter Ino på Hifiklubben och hittade de häringa.

http://www.hifiklubben.com/se/produkter ... tm?id=4794

Har haft stora Cervin tidigare och vet att det enbart är fråga om imponatorljud, men..... billigt och skoj i alla fall.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-26 01:10

http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... onsID=5911

kanske skulle gå bra också.. dessutom lite billigare .. du skall ju bara ha aningens skoj ett tag... :D :D

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-26 01:29

jag tror att den har liknande frekvensgång som maxx2 faktiskt.se :) fast kanske lite hemskare tom

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-02-26 09:22

Mayro skrev:kanske skulle gå bra också.. dessutom lite billigare .. du skall ju bara ha aningens skoj ett tag... :D :D

Är VS-15 ungefär samma som V-15? För V-15 känns verkligen "billig" lådorna känns ihåliga och veka.
Lådorna i dom där CLSC och dom andra i den lite "finare" serien känns dock lite bättre.
Har lyssnat på dom och dom låter inte så jätte trevligt :)
Däremot låter dom väldigt mycket!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-26 12:34

ingen aning.. Såg bara den på begsidan...

Och haakan.. Låter den som en maxxII så kommer min nästa högtalare heta Cerwin Vega.. utan snack... :lol:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-26 13:16

du kanske borde testa ett par stora CV mayro :) du kanske blir överraskad....

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-26 13:19

faktum är att för rätt länge sedan hörde jag ett uppställ med cerwin på klubben drivna av Classe...
Och jag har hört klart sämmre saker då det gäller att fabrisera fin musik...klart sämre...

Så jag ser inte "ner" på dessa billiga jättar ... absolut inte...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-03-03 20:41

Mayro skrev:Så jag ser inte "ner" på dessa billiga jättar ... absolut inte...

Fortsätt att inte göra det.
Jag var på en demo på biografen Grand i Stockholm, tror jag den hette, och fick uppleva vad ultralåg bas är för någonting.
Vi som satt i salongen fick se filmen Jordbävningen och när skalven satte in, gick det inte att andas normalt. Ljudtrycket på bröstkorgen hindrade normal andning. Utan tvekan en makalös upplevelse, som kräver stora membran med stor slaglängd. :lol:

4 st 15 tummare i ett ordinärt vardagsrum, bör alltså skapa en del att fundera över. :D

Användarvisningsbild
LeftHand

Inläggav LeftHand » 2006-03-04 10:45

själv tycker jag att cerwin-vega är häftiga, för dom inriktar sig mest på ljudtryck och utger sig inte för nått annat.

bl.a deras "kampanj" 50-years of disturbing the peace! :twisted:

en bild från cerwin-vegas hemsida:
Bild
-dom flesta datorproblemen beror på skit bakom tangenterna.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-03-04 12:17

mina grannar älskar cerwin vega de dunkar tackten i väggarna
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-04 13:12

4 st 15 tummare i ett ordinärt vardagsrum, bör alltså skapa en del att fundera över.

:lol: :lol:

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2006-03-21 12:17

Cerwin Vega! var det ja... 8)

Om filmen Earthquake som Cerwin Vega fick en "Tech-Oscar" för:
http://www.members.aol.com/earthquakemovie/trivia.html
och
http://www.cerwinvega.com/newsletter/nov_mobile_cv_history.asp

Visst är det märkligt att ett företag som gjort flera enastående bra produkter, samtidigt producerat förbluffande dåliga hemskheter.

Strokern som var en REVOLUTION 8O när den kom, och fortfarande är en (bra) industristandard - årtionden senare! Man har gjort massor av fin-fina (avsiktligt färgande) bas/mid-element för instrument, och en liten diskantdriver/horn som är helt OK. Samt för hemma(bio)bruk: DC-serien! :)

Sen många år har man dock verkat satsa på RIKTIGT dåliga hemmahögtalare med storlek/$-maximering.
CLSC med plastbaffel (sic) är nog bland de sämsta, och borde förbjudas i lag! :wink:
Se även tråden om Denon och Cerwin Vega...

En liten anekdot om att CV spelar starkt; När JBL presenterade sin EON power-serie PA-högtalare (gjutna plastbaljor med lättviktselement och integrerade slutsteg) fick jag en demonstration av 15"modellen.
Försäljaren (som råkade vara JBL-Jonnny Andersson, om någon känner till honom från proffsvärlden... Han bara ÄR JBL!) laddade CD spelaren och drog upp volymen. Del lät ju inte så jättebra utan EQ (typiskt JBL... :wink: ), men han ville i alla fall visa hur STARKT det gick att spela.
Efter ett antal sekunders "inte-olidligt-starkt" skränande, drog han ner volymen från max, och väntade troligen på något yttrande som skulle tyda på att vi var imponerande. Jag sa bara att det ju inte spelade starkare eller snyggare än min hemma-anläggning. (Vilket var sant.)
Johnny blev nog ganska ställd, och undrade vad för anläggning JAG hade. Tja, sa jag, ett par CV DC15 med lika dimensionerat slutsteg.
Öhh, jaha..., sa JBL-Johnny. :D

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-03-21 18:56

Har förmig att CV testades riktigt djävla dunka, dunka hårt på arken förra mässan, 2004. I mina öra lät det skit & vidrigt högt, men det finns ju alltid en kundkrets till allt möjligt så varför inte CV!

En gamal DJ kompis körde CV på början av -80 talet & det lät ju dunka, dunka då med så för den som gillar det soundet är den perfekt...

Ragnwall, vad för lek hade du tänkt dig med dessa? Knatte disco är ju ett givet val men vad mera ;)

//JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-03-22 22:24

Discomusic yes, nothing els.

För egen del lyssnar jag väldigt lite på disco nu för tiden, så de är inget alternativ för mig. Men som sagt vill någon spela riktigt riktigt starkt, så är de ett gott val, för just inga pengar alls.

Återgå till Köpråd