INO Audio i6 + pPx2 slutsteg? delningsfilter?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

regenholz
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2021-04-10

INO Audio i6 + pPx2 slutsteg? delningsfilter?

Inläggav regenholz » 2021-04-10 20:09

Hallå där!

Jag är helt ny på forumet och vet inte alls om jag hamnat rätt, men jag testar:

För några år sedan köpte jag en byggsats av Ingvar Öhman till ett par i6 högtalare + ett par tillhörande pPx2-subar.
Dessa högtalare byggdes tillsammans med en gammal bekant som kunde mkt om högtalare. Jag å andra sidan kan inte ett skvatt (musiker) och dessa högtalare har nu stått parkerade i min garderob ca 95% av tiden sen dom blev klara pga flytt. Sedan dess har jag hunnit glömma allt om vad det är jag behöver för att få igång dom, och jag får inte tag på min bekant. Behöver hjälp!

1. Vad jag förstår så behövs något slags delningsfilter och slutsteg för dessa fyra högtalare som är passiva?

2. Måste jag ha 2st slutsteg för detta?

3. Jag skulle gärna vilja ha så kompakta slutsteg som möjligt, men såklart inte kompromissa för mkt med kvalitet.

4. Vad för slutsteg kan ni tipsa om, och vad för typ av delningsfilter? Och i vilken ordning ska allt kopplas?

Jag är fullt medveten om att jag förmodligen framstår som helkorkad!

Tack snälla på förhand!
/Micke

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: INO Audio i6 + pPx2 slutsteg? delningsfilter?

Inläggav JonasB » 2021-04-10 21:01

Tjo!
Antingen kan du köpa en förstärkare med sub out och ett slutsteg till pPx2. Eller slå på stort och köpa Ino-filtret cr80s, förstärkare/försteg och två stereoslutsteg. Eventuellt kanske det går med ett slutsteg om förstärkaren har main ut och in?
Antar att lagom effekt till både i6 och pP ligger runt 100 watt.
NuPrime och Pro-Ject säljer små och inte allt för dyra prylar. Någon här kanske har erfarenhet av dessa?

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: INO Audio i6 + pPx2 slutsteg? delningsfilter?

Inläggav Maarten » 2021-04-11 07:50

Kolla i tråden om Soffsub. Där finns förslag på delning och förstärkare, samt inte minst EQ, föreslagna och diskuterade av kompetenta resurser.
viewtopic.php?f=3&t=71680
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: INO Audio i6 + pPx2 slutsteg? delningsfilter?

Inläggav pLudio » 2021-04-11 15:31

regenholz skrev:1. Vad jag förstår så behövs något slags delningsfilter och slutsteg för dessa fyra högtalare som är passiva?

Korrekt.

regenholz skrev:2. Måste jag ha 2st slutsteg för detta?

3. Jag skulle gärna vilja ha så kompakta slutsteg som möjligt, men såklart inte kompromissa för mkt med kvalitet.

Nja, du behöver förstärka fyra kanaler. Det kan vara fyra monoblock eller två stereoslutsteg eller ett fyrkanalsslutsteg, som är det mest kompakta alternativet.

regenholz skrev:4. Vad för slutsteg kan ni tipsa om, och vad för typ av delningsfilter? Och i vilken ordning ska allt kopplas?

Källa -> försteg -> delningsfilter -> slutsteg. Idag finns det produkter som är källa-försteg-delningsfilter i ett.

Vad har du för källa? Balanserat då du är musiker? Budget?
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: INO Audio i6 + pPx2 slutsteg? delningsfilter?

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-04-11 15:54

Regenholtz, du kan också göra det lite enklare för dig. Du kan använda en vanlig hembioreceiver som då används som både delningsfilter och förstärkare för topparna (i6). Till sabbwåfferutgången (Sub Out) kopplar du ett slutsteg som får driva dina basmoduler. På somliga hembioreceivrar (med mer än fem förstärkarkanaler) kan man göra en specialkoppling och använda "Zon 2" och då driva även basmodulerna via sådan koppling, men det kan vara svårt att komma underfund med funktionen, så det är inte den enklaste varianten. Men du slipper då alltså köpa ett slustegt, utan det räcker med enbart hembioreceivern.

Finns det då några nackdelar med ovanstående? Ja, i viss mån är delningsfiltret i hembioreceivern inte lika flexibelt som cr80s från Ino Audio. Däremot skulle jag säga att man behöver kanske lite mer kunskap om det hela hur det ska ställas in än den kunskap du verkar ha. Det hade nog egentligen varit bättre om du köpt vanliga fullregisterhögtalare från första början. Det är av den anledning att jag vet att många vare sig kopplar in delade högtalarsystem korrekt eller lyckas ställa in dem korrekt heller. Det är av den anledningen jag föreslår hembioförstärkarlösningen ovan; de har färre inställningsmöjligheter. Dock inte sagt att det är superenkelt med dem heller, det finns många exempel på andra ljudnördar som tycker de är alltför komplicerade de också... :mrgreen:
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: INO Audio i6 + pPx2 slutsteg? delningsfilter?

Inläggav pLudio » 2021-04-11 17:52

Utmärkt förslag Johan. Någon borde skriva en sticky guide för en sådan lösning. Själv har jag aldrig ägt en hembiomottagare.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: INO Audio i6 + pPx2 slutsteg? delningsfilter?

Inläggav JonasB » 2021-04-11 18:06

Värt att nämna angående specialkopplingen är att surroundförstärkaren konstant behöver vara igång och är då alltid varm (om man inte orkar slå av och på zon2 varje gång den ska användas). Så funkade iaf min Marantz sr7013.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: INO Audio i6 + pPx2 slutsteg? delningsfilter?

Inläggav Baffel » 2021-04-11 18:21

Johan_Lindroos skrev:Regenholtz, du kan också göra det lite enklare för dig. Du kan använda en vanlig hembioreceiver som då används som både delningsfilter och förstärkare för topparna (i6). Till sabbwåfferutgången (Sub Out) kopplar du ett slutsteg som får driva dina basmoduler. På somliga hembioreceivrar (med mer än fem förstärkarkanaler) kan man göra en specialkoppling och använda "Zon 2" och då driva även basmodulerna via sådan koppling, men det kan vara svårt att komma underfund med funktionen, så det är inte den enklaste varianten. Men du slipper då alltså köpa ett slustegt, utan det räcker med enbart hembioreceivern.

Finns det då några nackdelar med ovanstående? Ja, i viss mån är delningsfiltret i hembioreceivern inte lika flexibelt som cr80s från Ino Audio. Däremot skulle jag säga att man behöver kanske lite mer kunskap om det hela hur det ska ställas in än den kunskap du verkar ha. Det hade nog egentligen varit bättre om du köpt vanliga fullregisterhögtalare från första början. Det är av den anledning att jag vet att många vare sig kopplar in delade högtalarsystem korrekt eller lyckas ställa in dem korrekt heller. Det är av den anledningen jag föreslår hembioförstärkarlösningen ovan; de har färre inställningsmöjligheter. Dock inte sagt att det är superenkelt med dem heller, det finns många exempel på andra ljudnördar som tycker de är alltför komplicerade de också... :mrgreen:


Så sub- ut , lågnivå signal som har passerat delningsfilter i hemmabiostärkarna innan sub-ut? Hur ser sådana filter ut? Hur delas det? Hur brant?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: INO Audio i6 + pPx2 slutsteg? delningsfilter?

Inläggav Baffel » 2021-04-11 18:24

regenholz skrev:Hallå där!

Jag är helt ny på forumet och vet inte alls om jag hamnat rätt, men jag testar:

För några år sedan köpte jag en byggsats av Ingvar Öhman till ett par i6 högtalare + ett par tillhörande pPx2-subar.
Dessa högtalare byggdes tillsammans med en gammal bekant som kunde mkt om högtalare. Jag å andra sidan kan inte ett skvatt (musiker) och dessa högtalare har nu stått parkerade i min garderob ca 95% av tiden sen dom blev klara pga flytt. Sedan dess har jag hunnit glömma allt om vad det är jag behöver för att få igång dom, och jag får inte tag på min bekant. Behöver hjälp!

1. Vad jag förstår så behövs något slags delningsfilter och slutsteg för dessa fyra högtalare som är passiva?

2. Måste jag ha 2st slutsteg för detta?

3. Jag skulle gärna vilja ha så kompakta slutsteg som möjligt, men såklart inte kompromissa för mkt med kvalitet.

4. Vad för slutsteg kan ni tipsa om, och vad för typ av delningsfilter? Och i vilken ordning ska allt kopplas?

Jag är fullt medveten om att jag förmodligen framstår som helkorkad!

Tack snälla på förhand!
/Micke


Vad lirar du med , eller tänkt dig lira med? Flera källor ? Streamat? CD-spelare? Vinyl?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: INO Audio i6 + pPx2 slutsteg? delningsfilter?

Inläggav Baffel » 2021-04-11 18:30

Kanske, vad vet jag men Ingvar Öhman till ett par i6 högtalare + ett par tillhörande pPx2-subar. . Långsökt , men fråga: Är de konstruerade så ( jag vet ej hur de ser ut) att kunna kopplas ihop? Dvs ställas på varandra och köras med nytt passivt delningsfilter? Något som Ingvar Öhman konstruerat? Obs jag vet långsökt men fråga kan man ju alltid. I så fall nytt passivt delningsfilter och en förstärkare . Högtalarna blir fullregister.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: INO Audio i6 + pPx2 slutsteg? delningsfilter?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-11 19:12

Baffel, tror du missförstått det hela. i6 ska kompletteras med subbar t.ex. Profundus P. Det behövs en aktiv delning för det om det ska bli bra.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: INO Audio i6 + pPx2 slutsteg? delningsfilter?

Inläggav Baffel » 2021-04-11 19:25

Ähä, ställde bara frågan, vet inte vad det är för grejer. Eller hur de funkar ihop. :) Nu hänger jag med på det.

Så högtalare med subbar. Tja , då finns det ju en hel del vägar att gå. Beror väl på vad vill ha ut av allting och vad plånboken säger. :) Jo och sedan väga användarvänligt, enkelt, funktioner och inställningsmöjligheter mot varandra.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: INO Audio i6 + pPx2 slutsteg? delningsfilter?

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-04-11 23:45

Baffel skrev:
Johan_Lindroos skrev:Regenholtz, du kan också göra det lite enklare för dig. Du kan använda en vanlig hembioreceiver som då används som både delningsfilter och förstärkare för topparna (i6). Till sabbwåfferutgången (Sub Out) kopplar du ett slutsteg som får driva dina basmoduler. På somliga hembioreceivrar (med mer än fem förstärkarkanaler) kan man göra en specialkoppling och använda "Zon 2" och då driva även basmodulerna via sådan koppling, men det kan vara svårt att komma underfund med funktionen, så det är inte den enklaste varianten. Men du slipper då alltså köpa ett slustegt, utan det räcker med enbart hembioreceivern.

Finns det då några nackdelar med ovanstående? Ja, i viss mån är delningsfiltret i hembioreceivern inte lika flexibelt som cr80s från Ino Audio. Däremot skulle jag säga att man behöver kanske lite mer kunskap om det hela hur det ska ställas in än den kunskap du verkar ha. Det hade nog egentligen varit bättre om du köpt vanliga fullregisterhögtalare från första början. Det är av den anledning att jag vet att många vare sig kopplar in delade högtalarsystem korrekt eller lyckas ställa in dem korrekt heller. Det är av den anledningen jag föreslår hembioförstärkarlösningen ovan; de har färre inställningsmöjligheter. Dock inte sagt att det är superenkelt med dem heller, det finns många exempel på andra ljudnördar som tycker de är alltför komplicerade de också... :mrgreen:


Så sub- ut , lågnivå signal som har passerat delningsfilter i hemmabiostärkarna innan sub-ut? Hur ser sådana filter ut? Hur delas det? Hur brant?


1) Eeeeh, ja.
2) De kan se ut hur som helst. Men de ser sällan ut som ett päron. Eller vad undrar du över egentligen?
3) Högpassfilter till topparna. Lågpassfilter till bashögtalare (monokopplat). Egentligen lite mer än så eftersom subbasutgången kan innehålla även LFE-kanalen (ofiltrerad) och basinformation även från surround-och centerkanalerna om man vill ha det så.
4) Vanligtvis är det 24 dB/oktav i lågpassdelen och 12 dB/oktav i högpassdelen. Om topparna är små och rullar av naturligt under den delningsfrekvens man valt och dessutom är slutna så blir den resulterande avrullningen 24 dB/oktav även för topparna.

Sedan finns det ofta automatisk (mätning med mik) eller manuell EQ (ibland parametrisk EQ) om man så önskar nyttja det.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: INO Audio i6 + pPx2 slutsteg? delningsfilter?

Inläggav Baffel » 2021-04-12 06:46

Aha, och hur ser man vilken branthet filterna har? Vilken frekvens delas det vid ? Jag tog en i högen . Flera hundra sidor manual och servicebok men vart står det?
https://www.hifiengine.com/manual_libra ... r818.shtml

Då kanske den modellen, beroende på regenholtzs önskemål och plånbok, kan vara ett alternativ. Finns en i Bromma nu. Inlagd igår, 4900kr
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... k/95111533

Jag hade ju i och för sig alla dagar i veckan hellre kört eljulios lösning med soffsubben. Men det beror såklart på vad man vill ha. Tillägg, eljulios lösning dock inte med Naim. Inte en sådan mysko förstärkare, med de konstiga in/ utgångarna .
viewtopic.php?f=3&t=71680

Onkyo TX-NR818:
Bilagor
maxresdefault.jpg
maxresdefault.jpg (138.92 KiB) Visad 2144 gånger

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: INO Audio i6 + pPx2 slutsteg? delningsfilter?

Inläggav Baffel » 2021-04-12 08:04

En annan lösning , billigare men kanske måhända meckigare, vore kanske detta. Visserligen 2.1 så mono på subwåffrarna ,som jag fattar det, men det spelar ju ingen roll. :D Detta borde väl kunna funka, eller?

2.1 24dB/oct stereo active crossover with single sub output DIY KIT Buttkicker.
https://www.ebay.co.uk/itm/2-1-24dB-oct ... 2033509892

Sen lämplig förstärkare till det. Fast meckigare kan ju innebära vad som helst i och för sig.

Edit, ähä det är ingen idé att ge konkreta förslag innan regenholtz berättat lite mer om vad han vill ha, plånboken, hur användarvänligt det ska vara osv.
Senast redigerad av Baffel 2021-04-12 08:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: INO Audio i6 + pPx2 slutsteg? delningsfilter?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-12 08:12

Baffel skrev:Aha, och hur ser man vilken branthet filterna har? Vilken frekvens delas det vid ? Jag tog en i högen . Flera hundra sidor manual och servicebok men vart står det?
https://www.hifiengine.com/manual_libra ... r818.shtml


Det finns en standard för det och den följs oftast. I just den apparaten står t.ex.

Crossover Adjustment
(40/50/60/70/80/90/100/120/150/200 Hz)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: INO Audio i6 + pPx2 slutsteg? delningsfilter?

Inläggav Baffel » 2021-04-12 08:16

Aha, okej . Ser man på. Det där med AV är jag dåligt insatt i. Kanske kan vara en lösning för regenholtz . Undrar hur brant det delas?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: INO Audio i6 + pPx2 slutsteg? delningsfilter?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-12 08:44

Det följer THX-normen och det har Johan Lindroos redan nämnt ovan.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: INO Audio i6 + pPx2 slutsteg? delningsfilter?

Inläggav Baffel » 2021-04-12 08:46

Vanligtvis säger Johan men visst då får man väl utgå ifrån det.

Edit nämnda filter ovan finns även som färdigmonterat:
https://www.ebay.co.uk/itm/2-1-24dB-oct ... 2005249472

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2992
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: INO Audio i6 + pPx2 slutsteg? delningsfilter?

Inläggav Ronnie » 2021-04-12 09:39

Vill bara inflika att du kan spela med bara i6 med vilken förstärkare som helst, utan delningsfilter inkopplade, tills du bestämt dig för en lösning för att koppla in basar och delningsfilter.

Jag har använt mina iP, som är en klenare modell, så i månader utan problem.
Detta förutsätter att man inte tycker att det är ett problem att inte ha någon basåtergivning och att man riskerar att ha sönder baselementen om man spelar jättebasig musik på jättehög volym.

regenholz
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2021-04-10

Re: INO Audio i6 + pPx2 slutsteg? delningsfilter?

Inläggav regenholz » 2021-04-12 20:11

pLudio skrev:
regenholz skrev:1. Vad jag förstår så behövs något slags delningsfilter och slutsteg för dessa fyra högtalare som är passiva?

Korrekt.

regenholz skrev:2. Måste jag ha 2st slutsteg för detta?

3. Jag skulle gärna vilja ha så kompakta slutsteg som möjligt, men såklart inte kompromissa för mkt med kvalitet.

Nja, du behöver förstärka fyra kanaler. Det kan vara fyra monoblock eller två stereoslutsteg eller ett fyrkanalsslutsteg, som är det mest kompakta alternativet.

regenholz skrev:4. Vad för slutsteg kan ni tipsa om, och vad för typ av delningsfilter? Och i vilken ordning ska allt kopplas?

Källa -> försteg -> delningsfilter -> slutsteg. Idag finns det produkter som är källa-försteg-delningsfilter i ett.

Vad har du för källa? Balanserat då du är musiker? Budget?


Först och främst, tack snälla alla för tipsen. Ni är fantastiska!!!

Jag tänkte använda dom delvis som monitorer i musikstudio (från ljudkort), men även kunna koppla in andra källor som ex TV eller kunna lajna in en telefon för musik etc.
Budgetmässigt skulle jag gärna lägga max 15 000:- för allt jag behöver för att få liv i luckan. Är det möjligt?

Jag har hittat ett gammalt delningsfilter som jag använde sist dom var inkopplade förresten, ett "Sentec ec9".. är det något att ha?

Vad finns det för produkter som är källa-försteg-delningsfilter i ett??

Tack alla för hjälpen!
//Micke

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: INO Audio i6 + pPx2 slutsteg? delningsfilter?

Inläggav JonasB » 2021-04-12 21:19

En surroundförstärkare och ett stereoslutsteg skulle nog passa dig regenholz. Om du vill köpa nytt och kan lägga till 3-4 tkr skulle Marantz sr5015 och mm7025 kanske vara något? Jag tycker det är snyggt med matchande förstärkare och steg. Annars finns en uppsjö av begagnade surroundförstärkare och slutsteg.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3644
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: INO Audio i6 + pPx2 slutsteg? delningsfilter?

Inläggav juanth » 2021-04-12 21:58

Sentec EC9 är bra grejer. Fast det har väl fast delningsfrekvens, alltså det går att bygga om förstås men det kan vara värt att kolla vad ditt har för frekvens inställd. Kan vara allt mellan ca 65-250 Hz har jag för mig.

Om du vill ha allt i ett så finns tex https://www.minidsp.com/products/stream ... /shd-power
Fast då är du ett slutsteg kort. I SHD Power kan du även använda rumskorrigering med Dirac som ingår.

Alternativt ett https://www.minidsp.com/products/stream ... shd-studio
Och så ett 4-kanaligt slutsteg till det. Samma som SHD power men utan förstärkare.

Eller så köper du ett CR80s av Ingvar och så behövs tex en Dac och 4 kanalers förstärkning. (Plus källa, tex dator med Tidal, Spotify etc.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: INO Audio i6 + pPx2 slutsteg? delningsfilter?

Inläggav RolffRojs » 2021-04-12 22:28

Dator är väl den bästa källan för ljud och bild och övriga anslutningar? Den fixar alla möjliga delningsfilter och de flesta ljudkort har utgångar som kan kopplas direkt till slutsteg. Matcha utgångsspänningen så att slutstegen kan drivas till klippning.

regenholz
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2021-04-10

Re: INO Audio i6 + pPx2 slutsteg? delningsfilter?

Inläggav regenholz » 2021-04-17 10:51

Superbra tips, tack alla!

1. Vet någon vad Ingvars cr80s kostar som jag ev skulle kunna behöva?

2. Var i kedjan kopplar jag in mitt aktiva delningsfilter (Sentec) om jag väljer att använda det?

Tack!!

/Regenholz

regenholz
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2021-04-10

Re: INO Audio i6 + pPx2 slutsteg? delningsfilter?

Inläggav regenholz » 2021-04-17 16:08

Och:

3. Behöver jag ha ett delningsfilter för topparna och ett för baslådorna?

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

Re: INO Audio i6 + pPx2 slutsteg? delningsfilter?

Inläggav DorreN » 2021-04-17 16:54

regenholz skrev:Och:

3. Behöver jag ha ett delningsfilter för topparna och ett för baslådorna?


med ino cr80s behövs bara ett för att dela signalen till topparna och till baslådorna.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: INO Audio i6 + pPx2 slutsteg? delningsfilter?

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-04-17 17:03

DorreN skrev:
regenholz skrev:Och:

3. Behöver jag ha ett delningsfilter för topparna och ett för baslådorna?


med ino cr80s behövs bara ett för att dela signalen till topparna och till baslådorna.


Detsamma för Sentec EC9
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: INO Audio i6 + pPx2 slutsteg? delningsfilter?

Inläggav JonasB » 2021-04-17 18:37

Känner att jag vill motivera mitt förslag surroundförstärkare (som alltså har delningsfiltren som behövs) med slutsteg.
Med tanke på trådskaparens kunskap om elektroniken så tror jag inte datorer med programvaror, separata delningsfilter och specialkopplingar är passande. Om anläggningen även ska användas till tv och film så är dagens arc och cec dessutom supersmidigt.
Med cr80s och hjälp av Ingvars tjänst går det troligtvis att få till ett snäpp bättre. cr80s kostade 5600 kr 2019.

regenholz
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2021-04-10

Re: INO Audio i6 + pPx2 slutsteg? delningsfilter?

Inläggav regenholz » 2021-04-17 20:57

JonasB skrev:Känner att jag vill motivera mitt förslag surroundförstärkare (som alltså har delningsfiltren som behövs) med slutsteg.
Med tanke på trådskaparens kunskap om elektroniken så tror jag inte datorer med programvaror, separata delningsfilter och specialkopplingar är passande. Om anläggningen även ska användas till tv och film så är dagens arc och cec dessutom supersmidigt.
Med cr80s och hjälp av Ingvars tjänst går det troligtvis att få till ett snäpp bättre. cr80s kostade 5600 kr 2019.


Jag ska absolut kolla in dina förslag JonasB. Jag tycker det låter oerhört vettigt.
Jag var inne en sväng på ”Hembiobutiken” i Sundbyberg i fredags för att se om dom hade något förslag och kanske kunde göra mig lite klokare. Jag förklarade mitt problem och att jag behövde få förklaringar som ”en 5-åring skulle förstå”, men dom var extremt opedagogiska och lite sådär ballt nonchiga och sa i princip att det enda som skulle funka för att få ljud i lådorna var om jag köpte nån burk dom hade för 179000:-. Dom sa typ (läs med tillbakalutad, dryg och oskön ton) ”Med den här burken kan du ställa kvadrantrotation i fluxrekyl medan delningsfrekvensens gyroflutter begränsar impedansens buffertzon och skit hur du vill, och det är så vitt jag förstår ditt enda alternativ, annars kan du lika gärna skrota dina högtalare”.

Men detta borde ju rimligtvis inte stämma i och med att jag för 5 år sedan hade dom up and running med hjälp av ”skrot som vi hittade i ett gammalt förråd” (bla Sentec-filtret).

Skulle Marantz sr5015 och mm7025 tillsammans med mina 4 högtalare få saker att lira? (TV, Dator etc)

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster