USB spdif bridge - skillnad i ljudkvalitet ?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

USB spdif bridge - skillnad i ljudkvalitet ?

Inläggav Tangband » 2021-05-08 09:02

Jag letar efter ett interface att koppla min MacBook M1 till mina Genelec 8340 som har digitala ingångar, AES .
De är kompatibla med spdif vilket jag använder utan problem just nu med min Yamaha wxc 50.

Vilken erfarenhet finns på forumet av olika bridge från USB till spdif ?
Blir det nån skillnad i ljudkvalitet ?
Här är några exempel jag hittat . Har ni använt nån av dessa ?


Douk audio U2 .
kostar 510:- inkl frakt på Amazon.se
Mer info här :
https://www.doukaudio.com/products/douk ... dsd-192khz

En dyrare bridge från Armature . Xilinx kretsar med ( möjligen ) dyrare klockor .
Pris 2000:- på audiophonics .
Mer info här :
https://www.audiophonics.fr/en/digital- ... 11412.html

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: USB spdif bridge - skillnad i ljudkvalitet ?

Inläggav Tangband » 2021-05-08 09:15

Topping d10s - topptestad i audiosciencereview , pris 1000:- .

Mer info här :
https://www.audiophonics.fr/en/dac-with ... 14686.html

Test här :
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.14859/

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: USB spdif bridge - skillnad i ljudkvalitet ?

Inläggav hcl » 2021-05-08 11:00

Eftersom S/PDIF bär klockan med sig från källan så skulle jag testa en riktigt bra variant, om inte annat för för att höra om det är någon skillnad.

En Linn Akurate DSM/3 d.v.s. med Katalyst DAC-arkitektur eller dess föregångare Akurate DSM/2 d.v.s. pre-Katalyst skulle säkert vara intressant att testa. Gör det en skillnad och som är värd kostnaden för apparaten så... annars har du lärt dig något. Det finns ju även nästa prisnivå och i.o.m. de nya apparaterna i den serien kanske det kommer ut beg. varianter av föregående modell. Om det är någon fördel när det gäller digitalt ut har jag inte testat dock.

Dessa apparater har i.o.f.s. en massa annan funktionalitet som kan ha värde eller inte? Man kan i vilket fall konstatera att en budget som renderar ett pris i kunder om $99 inte ger mycket spelrum för högprestanda lösningar. Det säger förvissningen om att dyrare apparater med nödvändighet är bättre heller...
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: USB spdif bridge - skillnad i ljudkvalitet ?

Inläggav Tangband » 2021-05-08 12:46

hcl skrev:Eftersom S/PDIF bär klockan med sig från källan så skulle jag testa en riktigt bra variant, om inte annat för för att höra om det är någon skillnad.

En Linn Akurate DSM/3 d.v.s. med Katalyst DAC-arkitektur eller dess föregångare Akurate DSM/2 d.v.s. pre-Katalyst skulle säkert vara intressant att testa. Gör det en skillnad och som är värd kostnaden för apparaten så... annars har du lärt dig något. Det finns ju även nästa prisnivå och i.o.m. de nya apparaterna i den serien kanske det kommer ut beg. varianter av föregående modell. Om det är någon fördel när det gäller digitalt ut har jag inte testat dock.

Dessa apparater har i.o.f.s. en massa annan funktionalitet som kan ha värde eller inte? Man kan i vilket fall konstatera att en budget som renderar ett pris i kunder om $99 inte ger mycket spelrum för högprestanda lösningar. Det säger förvissningen om att dyrare apparater med nödvändighet är bättre heller...


Jag vill ju helst kunna använda källan som volymkontroll. Vilket kan göras med olika mjukvaru-spelare från Mac. Problemet med Linn spelarna är att de endast erbjuder fast nivå digitalt ut, men jag vet ju att de låter väldigt fint som drive.

Linn och Genelec säger förstås ( de har rätt ) att det bästa är att dämpa volymen i dacen eller efter den. Men jag vill ha en fungerande lösning som :

1. Fungerar och låter lika bra som yamaha wxc50 digitalt ut samt har möjlighet för att ta emot AirPlay från Apple TV 5.

Yamahan klarar redan allt rent handhavandemässigt med bravur - men det är nog som du skriver, jag vill veta och lära mig något hur stor förbättring eller kanske rentav försämring det blir med en Mac som digital källa istället för yamahan. :)

Edit: den billigaste lösningen, douk Audio U2 är beställd :) .
Det blir en kommande review vilken signalkälla-kombination som upplevs låta bäst digitalt ut - Mac/douk U2 eller Yamaha wxc50 8)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: USB spdif bridge - skillnad i ljudkvalitet ?

Inläggav hifikg » 2021-05-08 13:13

En sån där har jag. Mycket mindre iofs, men ändå. Den möjliggjorde 24/192 ut från USB, fast det är väl spdif, kanske. Den kom som en uppgradering till min DAC (Nuforce). Gick att bygga in eller ha som en liten extern låda, jag valde det senare för att slippa skicka min DAC hit o dit. Fungerat bra i många år nu. Kan omöjligen säga om 24/96 eller lägre låter bättre efter implementationen, eller ens om 24/192 alltid låter bättre än något annat, men det är skönt för själen att se siffrorna lysa rätt i displayen :)

Har nog någon bild i min presentationstråd, fast det kan så klart kvitta, för den går nog inte att få tag på längre.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: USB spdif bridge - skillnad i ljudkvalitet ?

Inläggav hcl » 2021-05-08 14:38

hifikg skrev:En sån där har jag. Mycket mindre iofs, men ändå. Den möjliggjorde 24/192 ut från USB, fast det är väl spdif, kanske. Den kom som en uppgradering till min DAC (Nuforce). Gick att bygga in eller ha som en liten extern låda, jag valde det senare för att slippa skicka min DAC hit o dit. Fungerat bra i många år nu. Kan omöjligen säga om 24/96 eller lägre låter bättre efter implementationen, eller ens om 24/192 alltid låter bättre än något annat, men det är skönt för själen att se siffrorna lysa rätt i displayen :)

Har nog någon bild i min presentationstråd, fast det kan så klart kvitta, för den går nog inte att få tag på längre.

S/PDF stödjer väl inte 24/192!?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: USB spdif bridge - skillnad i ljudkvalitet ?

Inläggav hcl » 2021-05-08 14:43

Tangband skrev:
hcl skrev:Eftersom S/PDIF bär klockan med sig från källan så skulle jag testa en riktigt bra variant, om inte annat för för att höra om det är någon skillnad.

En Linn Akurate DSM/3 d.v.s. med Katalyst DAC-arkitektur eller dess föregångare Akurate DSM/2 d.v.s. pre-Katalyst skulle säkert vara intressant att testa. Gör det en skillnad och som är värd kostnaden för apparaten så... annars har du lärt dig något. Det finns ju även nästa prisnivå och i.o.m. de nya apparaterna i den serien kanske det kommer ut beg. varianter av föregående modell. Om det är någon fördel när det gäller digitalt ut har jag inte testat dock.

Dessa apparater har i.o.f.s. en massa annan funktionalitet som kan ha värde eller inte? Man kan i vilket fall konstatera att en budget som renderar ett pris i kunder om $99 inte ger mycket spelrum för högprestanda lösningar. Det säger förvissningen om att dyrare apparater med nödvändighet är bättre heller...


Jag vill ju helst kunna använda källan som volymkontroll. Vilket kan göras med olika mjukvaru-spelare från Mac. Problemet med Linn spelarna är att de endast erbjuder fast nivå digitalt ut, men jag vet ju att de låter väldigt fint som drive.

Linn och Genelec säger förstås ( de har rätt ) att det bästa är att dämpa volymen i dacen eller efter den. Men jag vill ha en fungerande lösning som :

1. Fungerar och låter lika bra som yamaha wxc50 digitalt ut samt har möjlighet för att ta emot AirPlay från Apple TV 5.

Yamahan klarar redan allt rent handhavandemässigt med bravur - men det är nog som du skriver, jag vill veta och lära mig något hur stor förbättring eller kanske rentav försämring det blir med en Mac som digital källa istället för yamahan. :)

Edit: den billigaste lösningen, douk Audio U2 är beställd :) .
Det blir en kommande review vilken signalkälla-kombination som upplevs låta bäst digitalt ut - Mac/douk U2 eller Yamaha wxc50 8)

Generellt sett (jag själv inkuderad, bl.a. har jag lagt ut mycket pengar på att hitta bra och billiga balanserade kablar...) har en tendens att hoppas på att det går hitta nirvana för en spotstyver. Man lever på hoppet liksom. Sanningen brukar vara hårdare. Riktigt bra blir det inte förrän man slantar upp... :-|
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: USB spdif bridge - skillnad i ljudkvalitet ?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-08 16:07

hcl skrev:S/PDF stödjer väl inte 24/192!?



S/PDIF protocol is identical to AES3 with one exception: the channel status bit differs in S/PDIF. Both protocols group 192 samples into an audio block, and transmit one channel status bit per sample, providing one 192-bit channel status word per channel per audio block. The meaning of the channel status word is completely different between AES3 and S/PDIF. For S/PDIF, the 192-bit status word is identical between the two channels and is divided into 12 words of 16 bits each, with the first 16 bits being a control code.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: USB spdif bridge - skillnad i ljudkvalitet ?

Inläggav dewpo » 2021-05-08 16:53

Ett sådant här digitalinterface finns på min önskelista :D
https://www.thomann.de/se/rme_digiface_usb.htm
Bild

Borde vara prima även för Tangband om han vill kunna integrera subwoofers på ett riktigt sätt :wink:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: USB spdif bridge - skillnad i ljudkvalitet ?

Inläggav Michael » 2021-05-08 23:47

Roger - Vad ville du säga med ditt inlägg? Det verkar mycket märkligt. Någon skrev om en upplösning/samplingsfrekvens och du svarar med ett citat om något helt annat.

//Michael

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: USB spdif bridge - skillnad i ljudkvalitet ?

Inläggav hifikg » 2021-05-09 00:11

hcl skrev:
hifikg skrev:En sån där har jag. Mycket mindre iofs, men ändå. Den möjliggjorde 24/192 ut från USB, fast det är väl spdif, kanske. Den kom som en uppgradering till min DAC (Nuforce). Gick att bygga in eller ha som en liten extern låda, jag valde det senare för att slippa skicka min DAC hit o dit. Fungerat bra i många år nu. Kan omöjligen säga om 24/96 eller lägre låter bättre efter implementationen, eller ens om 24/192 alltid låter bättre än något annat, men det är skönt för själen att se siffrorna lysa rätt i displayen :)

Har nog någon bild i min presentationstråd, fast det kan så klart kvitta, för den går nog inte att få tag på längre.

S/PDF stödjer väl inte 24/192!?


Då kanske det är någon helt annan grunka jag har, men den gör sitt jobb, dvs får displayen att visa 192 mot tidigare bara 96... o när jag ser det så låter det bättre :)

Fast... jag ser det aldrig, för jag har släckt displayen o lyssnar i mörker.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: USB spdif bridge - skillnad i ljudkvalitet ?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-09 08:30

Michael skrev:Roger - Vad ville du säga med ditt inlägg? Det verkar mycket märkligt. Någon skrev om en upplösning/samplingsfrekvens och du svarar med ett citat om något helt annat.

//Michael


Det var jag ute och seglade... Men annars så ska väl S/PDIF stödja 192/24 om både sändare och mottagare klarar det? Verkar dock inte gå via TOSLINK som väl klarar 96/24 som mest?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: USB spdif bridge - skillnad i ljudkvalitet ?

Inläggav Tangband » 2021-05-09 09:30

hifikg skrev:
hcl skrev:
hifikg skrev:En sån där har jag. Mycket mindre iofs, men ändå. Den möjliggjorde 24/192 ut från USB, fast det är väl spdif, kanske. Den kom som en uppgradering till min DAC (Nuforce). Gick att bygga in eller ha som en liten extern låda, jag valde det senare för att slippa skicka min DAC hit o dit. Fungerat bra i många år nu. Kan omöjligen säga om 24/96 eller lägre låter bättre efter implementationen, eller ens om 24/192 alltid låter bättre än något annat, men det är skönt för själen att se siffrorna lysa rätt i displayen :)

Har nog någon bild i min presentationstråd, fast det kan så klart kvitta, för den går nog inte att få tag på längre.

S/PDF stödjer väl inte 24/192!?


Då kanske det är någon helt annan grunka jag har, men den gör sitt jobb, dvs får displayen att visa 192 mot tidigare bara 96... o när jag ser det så låter det bättre :)

Fast... jag ser det aldrig, för jag har släckt displayen o lyssnar i mörker.


Imorse kunde jag inte motstå - blev även beställt en sån här med precisionskristaller :) .
Blir intressant att jämföra :)
En recensent är lyrisk.
http://essabre-90xx-rpi.sfb2.com/?p=556

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: USB spdif bridge - skillnad i ljudkvalitet ?

Inläggav hcl » 2021-05-09 09:46

RogerGustavsson skrev:
Michael skrev:Roger - Vad ville du säga med ditt inlägg? Det verkar mycket märkligt. Någon skrev om en upplösning/samplingsfrekvens och du svarar med ett citat om något helt annat.

//Michael


Det var jag ute och seglade... Men annars så ska väl S/PDIF stödja 192/24 om både sändare och mottagare klarar det? Verkar dock inte gå via TOSLINK som väl klarar 96/24 som mest?

Ja, det tycks vara möjligt att definiera i protokollet så du har säkert rätt. Det är nog en begränsning i TOSLINK och inte i S/PDIF.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: USB spdif bridge - skillnad i ljudkvalitet ?

Inläggav hifikg » 2021-05-09 15:00

Hittade en länk till min pryl och det står faktiskt som jag skrev först, så jag mindes inte helt fel

https://www.sonicelectronix.com/item-60496-NuForce-U192S-Black.html

Enligt andra källor går den utmärkt att använda till andra apparater än just Nuforce egen DAC-9
Sitter nöjd :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: USB spdif bridge - skillnad i ljudkvalitet ?

Inläggav Tangband » 2021-05-09 16:50

hcl skrev:
Tangband skrev:
hcl skrev:Eftersom S/PDIF bär klockan med sig från källan så skulle jag testa en riktigt bra variant, om inte annat för för att höra om det är någon skillnad.

En Linn Akurate DSM/3 d.v.s. med Katalyst DAC-arkitektur eller dess föregångare Akurate DSM/2 d.v.s. pre-Katalyst skulle säkert vara intressant att testa. Gör det en skillnad och som är värd kostnaden för apparaten så... annars har du lärt dig något. Det finns ju även nästa prisnivå och i.o.m. de nya apparaterna i den serien kanske det kommer ut beg. varianter av föregående modell. Om det är någon fördel när det gäller digitalt ut har jag inte testat dock.

Dessa apparater har i.o.f.s. en massa annan funktionalitet som kan ha värde eller inte? Man kan i vilket fall konstatera att en budget som renderar ett pris i kunder om $99 inte ger mycket spelrum för högprestanda lösningar. Det säger förvissningen om att dyrare apparater med nödvändighet är bättre heller...


Jag vill ju helst kunna använda källan som volymkontroll. Vilket kan göras med olika mjukvaru-spelare från Mac. Problemet med Linn spelarna är att de endast erbjuder fast nivå digitalt ut, men jag vet ju att de låter väldigt fint som drive.

Linn och Genelec säger förstås ( de har rätt ) att det bästa är att dämpa volymen i dacen eller efter den. Men jag vill ha en fungerande lösning som :

1. Fungerar och låter lika bra som yamaha wxc50 digitalt ut samt har möjlighet för att ta emot AirPlay från Apple TV 5.

Yamahan klarar redan allt rent handhavandemässigt med bravur - men det är nog som du skriver, jag vill veta och lära mig något hur stor förbättring eller kanske rentav försämring det blir med en Mac som digital källa istället för yamahan. :)

Edit: den billigaste lösningen, douk Audio U2 är beställd :) .
Det blir en kommande review vilken signalkälla-kombination som upplevs låta bäst digitalt ut - Mac/douk U2 eller Yamaha wxc50 8)

Generellt sett (jag själv inkuderad, bl.a. har jag lagt ut mycket pengar på att hitta bra och billiga balanserade kablar...) har en tendens att hoppas på att det går hitta nirvana för en spotstyver. Man lever på hoppet liksom. Sanningen brukar vara hårdare. Riktigt bra blir det inte förrän man slantar upp... :-|


Ja, jag vill testa och lyssna och kanske lära mig om det är lönt att köra en datorbaserad lösning .

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: USB spdif bridge - skillnad i ljudkvalitet ?

Inläggav Kraniet » 2021-05-10 11:43

Men använder inte Genelec AES/EBU standard?
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: USB spdif bridge - skillnad i ljudkvalitet ?

Inläggav Tangband » 2021-05-10 14:45

Kraniet skrev:Men använder inte Genelec AES/EBU standard?


Jo, de har 110 Ohm inimpedans. Aes/ebu är spdif i balanserad form. I praktiken går det bra att köra minst 5 meter digitalkabel från yamahan från dess 75 ohm spdif in till AES/EBU i Genelec . Jag använder 3 meter nu utan problem.

Det finns inte så många USB till AES/EBU konvertrar med precisionsklockor och xu208 kretsar till rimligt pris att köpa. Tänkte testa först med dessa kina-kort för att höra hur/om det fungerar.

Men det är klart att som jag kör nu innebär det en viss impedans missanpassning.

Edit: denna SINGXER SU-6 är en apparat med AES EBU utgång med xu208 kretsar, kostar 6000:-
https://shenzhenaudio.com/products/sing ... -interface

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: USB spdif bridge - skillnad i ljudkvalitet ?

Inläggav Kraniet » 2021-05-10 15:22

En sån här då?

https://www.audiophonics.fr/fr/interfac ... 10547.html

Jag spånar bara :)
Berätta hur det gick sen
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: USB spdif bridge - skillnad i ljudkvalitet ?

Inläggav Tangband » 2021-05-10 16:58

Kraniet skrev:En sån här då?

https://www.audiophonics.fr/fr/interfac ... 10547.html

Jag spånar bara :)
Berätta hur det gick sen


Kul att det fanns alternativ i lägre prisklasser :) . 1700 :- svenska kronor med frakt är ju överkomligt.
Jag ska testa med de jag redan beställt först, för att se om det är lönt att slanta upp mer.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: USB spdif bridge - skillnad i ljudkvalitet ?

Inläggav dewpo » 2021-05-10 17:51

:oops: Jag hade missförstått lite :oops: Trodde det var optisk kontakt som eftersöktes :|
Nu har jag läst noggrannare, Men jag tycker ändock att Tangband borde satsa på ett flerkanaligt interface!
Kanske detta =>
https://www.thomann.de/se/motu_8d.htm
Bild
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: USB spdif bridge - skillnad i ljudkvalitet ?

Inläggav Kraniet » 2021-05-11 11:15

Annars verkar ju Genelecs GLM-kit smart? Då får du ju EQ med på köpet

2000 för ett kit kändes billigt.
https://orebromusikservice.se/p/genelec ... kkQAvD_BwE
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: USB spdif bridge - skillnad i ljudkvalitet ?

Inläggav Tangband » 2021-05-11 15:42

Kraniet skrev:Annars verkar ju Genelecs GLM-kit smart? Då får du ju EQ med på köpet

2000 för ett kit kändes billigt.
https://orebromusikservice.se/p/genelec ... kkQAvD_BwE


Jag använder redan GLM och eq :) . Finns en tråd där jag korrigerar rumsresonanser.
Jag äger inte GLM-dosan ( det gör min kompis ) men har fått låna den flera gånger för finjusteringar och allt kan sedan sparas lokalt i Genelec 8340 monitorn vilket jag gjort.

GLM dosan gör ingenting för eventuella förbättringar med en jitterfri digital-signal in i monitorn. Det är bara ett styrsystem för det digitala delningsfiltret.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: USB spdif bridge - skillnad i ljudkvalitet ?

Inläggav Tangband » 2021-05-11 20:55

Jag tänker även testa iOS apparater som digitala drivverk tillsammans med USB /spdif bridgen.
Dvs iPad och iPhone . Det kopplas då såhär, med Apple lightning camera connection , som även strömförsörjer bridgen.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: USB spdif bridge - skillnad i ljudkvalitet ?

Inläggav Michael » 2021-05-11 23:33

Tangband skrev:Men det är klart att som jag kör nu innebär det en viss impedans missanpassning.

Du får väl löda dit ett motstånd, så klart.

//Michael

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: USB spdif bridge - skillnad i ljudkvalitet ?

Inläggav Tangband » 2021-05-11 23:38

Aha , berätta gärna mer - hur gör man , och vilket värde på motståndet ? :)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: USB spdif bridge - skillnad i ljudkvalitet ?

Inläggav Michael » 2021-05-11 23:53

35ohm i rca kontakten, under förutsättning att du kör med 110ohms kabel.

Åt det håll du kör (rca->xlr) så behöver du inte dämpa signalen.

SPDIF är väl 20bit från början, men supportar även 24bit. Hur detta är i praktiken idag, vet jag ej. Det där control word som Roger skrev om är väl däremot skillnad på mellan spdif och aes, så t.ex deemphasis flaggan kanske inte funkar - jag vet ej, går nog att googla sig fram till.

192kHz bör gå bra på många maskiner, om de är gjorda för det. Kretsar finns ju och trafo borde väl också finnas. Optiska toslink komponenten (kontakten) finns väl också som klarar den bithastigheten, men kostar kanske lite extra.

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: USB spdif bridge - skillnad i ljudkvalitet ?

Inläggav Michael » 2021-05-12 00:29

236ohm i xlr kontakten, om du kör med 75ohms kabel. Detta är nog att föredra, då det inte sänker nivån.

//Michael

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: USB spdif bridge - skillnad i ljudkvalitet ?

Inläggav Tangband » 2021-05-12 06:20

Michael skrev:35ohm i rca kontakten, under förutsättning att du kör med 110ohms kabel.

Åt det håll du kör (rca->xlr) så behöver du inte dämpa signalen.

SPDIF är väl 20bit från början, men supportar även 24bit. Hur detta är i praktiken idag, vet jag ej. Det där control word som Roger skrev om är väl däremot skillnad på mellan spdif och aes, så t.ex deemphasis flaggan kanske inte funkar - jag vet ej, går nog att googla sig fram till.

192kHz bör gå bra på många maskiner, om de är gjorda för det. Kretsar finns ju och trafo borde väl också finnas. Optiska toslink komponenten (kontakten) finns väl också som klarar den bithastigheten, men kostar kanske lite extra.

//Michael

Tack för tipset :)
Kabeln är en HOSA 110 Ohm med rca och xlr. Denna:

https://www.emusic.se/product/12059/hos ... ane-rca-3m

Kanske dum fråga - menar du 35 Ohm i serie med + på rca kontakten ?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: USB spdif bridge - skillnad i ljudkvalitet ?

Inläggav Michael » 2021-05-13 17:17

Ja

men vad är det där för kabel. Var fick du 110 ohm ifrån?
Vad står det tryckt på kabeln?
Det verkar vara en lustigkurre tillverkare de där HOSA (eller försäljare troligtvis, är väl nån kina kabel). De skriver i alla fall typ kalle anka om sina produkter.

Den där bilden ovan, är det den kabeln? Verkar inte så bra.

//Michael

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster