Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Du borde nog kunna få ut en del mer ur pi60s med ett bra och starkt steg, ja.
Zappa skrev:Bs60 är ju en trevlig delikatess som ger flera fördelar. [...] Öhman ska undersöka om det går att placera plattvarianten av bs60 som jag önskar, i bästa fall kommer jag snart att ha ett par osynliga bs60.
Large skrev:Nattlorden skrev:Du borde nog kunna få ut en del mer ur pi60s med ett bra och starkt steg, ja.
Som t.ex. Sybarite No100, eller i vilken riktning ställer jag siktet?
Ted_B skrev:Fick du någon ungefärlig leveranstid på bs60 och isåfall i vilket utförande?
ottovonkopp skrev:Testa en "redig" två-kanalare istället för AVR:n. De få AVR jag har "hört låter" tråkigt till musik. Om din AVR har Pre-out så testa en två-kanalare med en sk bio-ingång. Ett stereo-slutsteg gjorde inget för ljudkvalitén för mig när jag hade en AVR.
ottovonkopp skrev:Gör inte ATV en konvertering till 48khz av någon skum anledning också?
Harryup skrev:En gammal bioreceiver är inget fullgott försteg ens för biobruk. Köp en processor först så kommer du säkert upptäcka att spotify inte är en fantastisk källa till musik även om den är bekväm. Och med en ny receiver/processor så kommer du få klart bättre bild också.
Nattlorden skrev:Large skrev:Nattlorden skrev:Du borde nog kunna få ut en del mer ur pi60s med ett bra och starkt steg, ja.
Som t.ex. Sybarite No100, eller i vilken riktning ställer jag siktet?
Om det finns inom budgetramarna så är det säkert ett lysande val ljudkvalitetsmässigt. Sen är det bara du själv som kan avgöra om effekten hos det räcker. (Personligen kör jag Rotel 1090 till både pi60s-s och i32s "för säkerhets skull")
Large skrev:ottovonkopp skrev:Testa en "redig" två-kanalare istället för AVR:n. De få AVR jag har "hört låter" tråkigt till musik. Om din AVR har Pre-out så testa en två-kanalare med en sk bio-ingång. Ett stereo-slutsteg gjorde inget för ljudkvalitén för mig när jag hade en AVR.
Kan du utveckla det där? Jag sökte lite efter "bio-ingång", men min Goole-Fu var vek idag så jag hittade inget spännande...
Jag lever (fortfarande) i tron att jag ska kunna ha en bra förstärkare till frontarna som sen också används till filmtittande. Är det något som jag behöver omvärdera?ottovonkopp skrev:Gör inte ATV en konvertering till 48khz av någon skum anledning också?
Jo, så sägs det väl. Känns som att ATV är en lätt sak att åtgärda, givet att man vet på vilket sätt (alltså vad man kan/borde/ska byta till).Harryup skrev:En gammal bioreceiver är inget fullgott försteg ens för biobruk. Köp en processor först så kommer du säkert upptäcka att spotify inte är en fantastisk källa till musik även om den är bekväm. Och med en ny receiver/processor så kommer du få klart bättre bild också.
Å med processor avser du...?
Jag är bekant med att Spotify möjligen lämnar en del att önska, men jag är osäker på om det är där den svaga länken är just nu...
Large skrev:Nattlorden skrev:Large skrev:Som t.ex. Sybarite No100, eller i vilken riktning ställer jag siktet?
Om det finns inom budgetramarna så är det säkert ett lysande val ljudkvalitetsmässigt. Sen är det bara du själv som kan avgöra om effekten hos det räcker. (Personligen kör jag Rotel 1090 till både pi60s-s och i32s "för säkerhets skull")
Kan man på något "enkelt" sätt avgöra hur mycket effekt man behöver? Min gamla Denon levererar tillräckligt mycket kraft för att spela starkare än vad jag vill lyssna, men styrka implicerar ju inte kontroll. Så jag antar att högtalarens egenskaper + rummets beskaffenhet + lyssningsvolym -> Effektbehov. Men hur vet man det? Går det att nå utan att testa?
Large skrev:Nattlorden skrev:Large skrev:Som t.ex. Sybarite No100, eller i vilken riktning ställer jag siktet?
Kan man på något "enkelt" sätt avgöra hur mycket effekt man behöver? Min gamla Denon levererar tillräckligt mycket kraft för att spela starkare än vad jag vill lyssna, men styrka implicerar ju inte kontroll. Så jag antar att högtalarens egenskaper + rummets beskaffenhet + lyssningsvolym -> Effektbehov. Men hur vet man det? Går det att nå utan att testa?
Large skrev:Min gamla Denon levererar tillräckligt mycket kraft för att spela starkare än vad jag vill lyssna, men styrka implicerar ju inte kontroll.
MichaelG skrev:Large skrev:Min gamla Denon levererar tillräckligt mycket kraft för att spela starkare än vad jag vill lyssna, men styrka implicerar ju inte kontroll.
Att även ta i beaktande; När man spelar så starkt att förstärkaren börjar klippa, kan detta upplevas som att man spelar för starkt = starkare än man vill lyssna. Först när man lyssnar via en mer kraftfull förstärkare inser man att man egentligen vill lyssna starkare ibland.
MichaelG skrev:Large skrev:Min gamla Denon levererar tillräckligt mycket kraft för att spela starkare än vad jag vill lyssna, men styrka implicerar ju inte kontroll.
Att även ta i beaktande; När man spelar så starkt att förstärkaren börjar klippa, kan detta upplevas som att man spelar för starkt = starkare än man vill lyssna. Först när man lyssnar via en mer kraftfull förstärkare inser man att man egentligen vill lyssna starkare ibland.
Rydberg skrev:Men att bara kunna spela starkt kan väl inte vara det enda målet, återgivningskvaliteten måste ju också vägas in. Jag hade ett par Audiolab 8200MB hemma med 250w@8ohm och redan från första ton hänger ett par sådana inte med ett steg som No100. Vill du ha både kvalitet och effekt till ett extremt konkurrenskraftigt pris så finns ju alltid no1200.
Large skrev:Rydberg skrev:Men att bara kunna spela starkt kan väl inte vara det enda målet, återgivningskvaliteten måste ju också vägas in. Jag hade ett par Audiolab 8200MB hemma med 250w@8ohm och redan från första ton hänger ett par sådana inte med ett steg som No100. Vill du ha både kvalitet och effekt till ett extremt konkurrenskraftigt pris så finns ju alltid no1200.
Precis. Starkt är inte ett självändamål. Alls.
Trots att jag är mycket teknikintresserad och djuplodande på flera plan så har jag ett ganska litet intresse för att pyssla med och testa/utvärdera hifi-prylar. Allra helst vill jag bara hitta något som låter så bra som det bara kan (till en rimlig peng) utifrån givna förutsättningar. Det är alltså (nästan) "bara" målet, och inte så mycket av resan, som är intressant. Möjligen lite paradoxalt att hänga här med den inställningen...
Large skrev:MichaelG skrev:Large skrev:Min gamla Denon levererar tillräckligt mycket kraft för att spela starkare än vad jag vill lyssna, men styrka implicerar ju inte kontroll.
Du sätter bättre ord på det som jag vill förmedla.![]()
Jag har, som lite av en slump, spaning på ett Rotel 1582 och ett Emotvia BasX A-300 som jag funderar på att testa med. Jag har försökt läsa på lite om dem för att bilda mig en uppfattning, men det verkar koka ner till att det behöver testas...
Zappa skrev:Bs60 är ju en trevlig delikatess som ger flera fördelar. Öhman ska undersöka om det går att placera plattvarianten av bs60 som jag önskar, i bästa fall kommer jag snart att ha ett par osynliga bs60.
Large skrev:Ett par bs60 som "inte syns" eller åtminstone går smidigt att placera i rummet utan massiva förändringar vore oerhört trevligt. Den "normala"(?) placeringen av bs60, dikt an väggen bakom frontarna, kommer jag tyvärr inte åt utan alltför stora ingrepp...
Men basstöd kontra basmoduler... Här behöver jag tydligen läsa på mer.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster