Receiver med inbyggt steg för sub

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Receiver med inbyggt steg för sub

Inläggav BellsnWhistles » 2021-08-12 15:57

Jag vet att det varit på tapeten förr men hittar ni inte den infon igen.
Min son ska flytta till eget boende och givetvis får han med sig ett gäng fina högtalare, som dock kräver aktiv delning vid 80-120Hz.
Jag har erforderlig elektronik också med aktivt delningsfilter, dubbla slutsteg etc. men min tanke är att det inte ska ta så mycket plats (vi pratar en 1:a) och bara högtalarna tar ju liksom en del plats i anspråk...

Så en surround-receiver tänker jag, MEN det måste finnas, alt. gå att koppla, så även basmodulerna drivs av de inbyggda slutstegen. En apparat alltså.
Alla jag tittat på har bara line out för aktiv sub.

Högtalarna är lättdrivna så inga direkta effektbehov finns (igen, en 1:a :D ) men lågt pris (helst begagnat) är önskvärt.

Tips? Någon som kan länka till infon jag inte hittar?
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Receiver med inbyggt steg för sub

Inläggav dewpo » 2021-08-12 16:18

Denna verkar ha inbyggt steg för passiv bashögtalare :|
https://www.canton.de/en/products/smart/smart-amp-5.1
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Receiver med inbyggt steg för sub

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-08-12 16:47

Ja det har ”vi” diskuterat. Du bör nog söka efter ”zon 2” möjligen zone 2. Du kopplar alltså subwoofer förstegsutgång till zon2-ingång som då får använda en ledig slutstegskanal. Sedan konfar du stärkaren så att den kör t ex fempuktett samtidigt som zon2. Stärkaren behöver då normalt ha minst sju kanaler.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Receiver med inbyggt steg för sub

Inläggav BellsnWhistles » 2021-08-12 17:04

Johan_Lindroos skrev:Ja det har ”vi” diskuterat. Du bör nog söka efter ”zon 2” möjligen zone 2. Du kopplar alltså subwoofer förstegsutgång till zon2-ingång som då får använda en ledig slutstegskanal. Sedan konfar du stärkaren så att den kör t ex fempuktett samtidigt som zon2. Stärkaren behöver då normalt ha minst sju kanaler.


Johan, har du några förslag på kandidater som har denna möjligheten?

Det bästa vore om jag lyckades fixa detta innan måndag, som om någon har ett tips så pm:a mig :D !
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Receiver med inbyggt steg för sub

Inläggav BellsnWhistles » 2021-08-12 17:10

dewpo skrev:Denna verkar ha inbyggt steg för passiv bashögtalare :|
https://www.canton.de/en/products/smart/smart-amp-5.1


Tyvärr en bit utanför aktuell budget denna gång 8O ...
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Receiver med inbyggt steg för sub

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-08-12 17:18

BellsnWhistles skrev:
Johan_Lindroos skrev:Ja det har ”vi” diskuterat. Du bör nog söka efter ”zon 2” möjligen zone 2. Du kopplar alltså subwoofer förstegsutgång till zon2-ingång som då får använda en ledig slutstegskanal. Sedan konfar du stärkaren så att den kör t ex fempuktett samtidigt som zon2. Stärkaren behöver då normalt ha minst sju kanaler.


Johan, har du några förslag på kandidater som har denna möjligheten?

Det bästa vore om jag lyckades fixa detta innan måndag, som om någon har ett tips så pm:a mig :D !


Typ Dennis n eller Marantz eller vilken som helst som har zon2-möjlighet. Begagnad för en lusentapp kan du nog hitta på typ Blocket.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Receiver med inbyggt steg för sub

Inläggav JonasB » 2021-08-12 18:19

Det är bra att veta att förstärkaren ständigt behöver vara på (och varm) vid sådan koppling. I alla fall om man som jag inte orkar slå på zon 2 varje gång den används.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Receiver med inbyggt steg för sub

Inläggav STDI » 2021-08-12 18:28

Hur många kanaler ska drivas i det här fallet? Kan man köra sub out in till ett av slutstegen i en 5.1-receiver, dvs utan zon 2? Under förutsättning att antalet kanaler räcker. Det framgår inte av förstaposten hur många högtalare/kanaler.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Receiver med inbyggt steg för sub

Inläggav RJohan » 2021-08-13 12:35

Johan_Lindroos skrev:
BellsnWhistles skrev:
Johan_Lindroos skrev:Ja det har ”vi” diskuterat. Du bör nog söka efter ”zon 2” möjligen zone 2. Du kopplar alltså subwoofer förstegsutgång till zon2-ingång som då får använda en ledig slutstegskanal. Sedan konfar du stärkaren så att den kör t ex fempuktett samtidigt som zon2. Stärkaren behöver då normalt ha minst sju kanaler.


Johan, har du några förslag på kandidater som har denna möjligheten?

Det bästa vore om jag lyckades fixa detta innan måndag, som om någon har ett tips så pm:a mig :D !


Typ Dennis n eller Marantz eller vilken som helst som har zon2-möjlighet. Begagnad för en lusentapp kan du nog hitta på typ Blocket.


Jag har en Onkyo nånting med zon2. Nu använder jag verkligen den som en andra zon, men det torde fungera. Som redan sagt, begade hemmabioreceivrar är billiga, kolla bara att fjärren fungerar.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Receiver med inbyggt steg för sub

Inläggav Kalejdokom » 2021-08-14 15:16

STDI skrev:Kan man köra sub out in till ett av slutstegen i en 5.1-receiver, dvs utan zon 2?

Vilka 5.1-förstärkare har separerade för- och slutsteg? Jag vet nog ingen.
Det finns en gammal tråd där man moddar en Denon med en break-out-box för att komma åt slutstegen externt - men det är inget för amatörer att ge sig på.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Receiver med inbyggt steg för sub

Inläggav STDI » 2021-08-14 15:33

Kalejdokom skrev:
STDI skrev:Kan man köra sub out in till ett av slutstegen i en 5.1-receiver, dvs utan zon 2?

Vilka 5.1-förstärkare har separerade för- och slutsteg? Jag vet nog ingen.
Det finns en gammal tråd där man moddar en Denon med en break-out-box för att komma åt slutstegen externt - men det är inget för amatörer att ge sig på.

När jag läste ditt svar så tänkte jag: "Nej, så är det nog." Men sen tänkte jag en gång till. Jo visst finns det. T ex Harman Kardon AVR 7500. Så kanske det har varit så en gång i tiden bland de mer kapabla förstärkarna. Men det stämmer nog att det inte är så längre på moderna apparater.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Receiver med inbyggt steg för sub

Inläggav BellsnWhistles » 2021-08-14 18:32

Tack för all info.
Ang. hur många högtalare så pratar vi nu bara om 2.2 (ev. 2.1) dvs. stereo med basmoduler.
Att man behöver aktivera zon2 manuellt varje gång man sätter på apparaten är ett stort minus, det är som sagt min son som ska ha den och jag tror enkelhet är prioriterat.

Ett annat alternativ skulle kunna vara en vanlig integrerad förstärkare med delbart för- och slutsteg där volymkontrollen ligger före pre out!, i så fall kan jag komplettera med ett till slutsteg och ett aktivt aktiv delningsfilter, båda finns redan.
Snäppet enklare än försteg + delningsfilter + dubbla slutsteg.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Receiver med inbyggt steg för sub

Inläggav JonasB » 2021-08-14 21:04

Kanske Advance Acoustic MAP105 skulle passa? Eller Advance Acoustic X-i50BT / X-i60 om mer moderna anslutningar önskas.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Receiver med inbyggt steg för sub

Inläggav Kalejdokom » 2021-08-14 21:37

NAD ligger ju annars nära till hands. Dom har ju flera modeller med separata Pre Out/Main in.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Receiver med inbyggt steg för sub

Inläggav BellsnWhistles » 2021-08-15 11:28

JonasB skrev:Kanske Advance Acoustic MAP105 skulle passa? Eller Advance Acoustic X-i50BT / X-i60 om mer moderna anslutningar önskas.


Jag har faktiskt haft ett sådant (105) tills för bara ett år sedan! Tyvärr brummade det och jag fick aldrig styr på problemet, svårmeckat kretskort.

Kalejdokom skrev:NAD ligger ju annars nära till hands. Dom har ju flera modeller med separata Pre Out/Main in.

Men ligger Pre out på Nad efter volym etc.? Då är det absolut ett alternativ.
Jag vet inte vad som är vanligast men jag har både ett äldre HK och ett äldre Pioneer här hemma, båda med delbara för-slutsteg men båda skickar ut full spätta på pre out, så egentligen kan man bara använda det till extern processor typ eq eller liknande.

Ska kolla lite Nad-manualer, äldre Nad får man ju rätt billigt idag.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Receiver med inbyggt steg för sub

Inläggav RogerGustavsson » 2021-08-15 15:00

BellsnWhistles skrev:Men ligger Pre out på Nad efter volym etc.? Då är det absolut ett alternativ.
Jag vet inte vad som är vanligast men jag har både ett äldre HK och ett äldre Pioneer här hemma, båda med delbara för-slutsteg men båda skickar ut full spätta på pre out, så egentligen kan man bara använda det till extern processor typ eq eller liknande.

Ska kolla lite Nad-manualer, äldre Nad får man ju rätt billigt idag.


Märkligt att inte pre out ligger efter volymkontrollen. Var sker då volymregleringen?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Receiver med inbyggt steg för sub

Inläggav Kalejdokom » 2021-08-15 15:41

Alla NAD-maskiner jag sett har haft helt separerade för- och slutsteg. Allt som påverkar signalen ligger i försteget inklusive volymkontroll. Main in går direkt till slutsteget utan volymkontroll.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Receiver med inbyggt steg för sub

Inläggav Emanuelgbg » 2021-08-15 23:01

Använde en Yamaha rx v2700 med zon2 för bas. Ställs in i menyn att zon2 är aktiverad. Bara slå på starkare å allt funkar. Gick även att ställa in peq även om den är något begränsad nedåt i frekvens. En hel del Nadförstärkare liksom äldre Yamaha har delat för och slutsteg på deras stereostärkare.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Receiver med inbyggt steg för sub

Inläggav MichaelG » 2021-08-16 08:13

Yamahas mellanklass bio-receivrar (åtminstone från RX-V6XX och uppåt) har såväl pre-out som zon2 som inte kopplas bort när man stänger av receivern. Jag har två stycken RX-V7XX (närmare bestämt 765 och 781). Bägge är 7 x 95 w med största skillnaden att den senare modellen har 4K och Atmos. Jag har tidigare haft receivrar från både Denon och Onkyo, men inte varit riktigt nöjd med dessa. Yamahas RX-V7XX - serie brukar finnas för mellan 1.500 - 3.000 kr begagnat beroende på ålder och därmed finesser som 4K, Atmos, etc. Behöver man mer effekt finns Yamahas RX-A - serie. Om man inte har behov av 4K och Atmos, kan man ibland hitta deras äldre RX-A30XX modeller för några tusenlappar. 9 x 150 w och 11.2 pre-out. med både zon 2 o 3.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Receiver med inbyggt steg för sub

Inläggav JonasB » 2021-08-16 20:14

Bra att veta. Jag kanske skulle ha tillagt att detta med att behöva slå på zon2 iaf gäller senare Marantz och Denon.
Man kan alltså stänga av Yamahana helt eller standby (drar typ 0,5 watt?) och sedan är zon2 igång när förstärkaren startas? Anledningen till att jag dubbelkollar är för att Denon/Marantz går att "stänga av" med en diod igång som visar att zon2 är på. Men i detta läge är stegen igång och förstärkaren är varm och drar runt 85 watt konstant.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Receiver med inbyggt steg för sub

Inläggav MichaelG » 2021-08-17 11:22

Jag stänger av receivern (standby) med zone2 på och när jag sätter på den så är zone2 fortfarande på. Men när jag nu undersöker saken närmare, så är zone2 faktiskt på även när jag "stängt av" receivern. Dvs, standby-läget gäller bara main-zone. Receivern blir inte direkt varm med main-zone i standby och zone2 på, men den blir något ljummen. Så helt optimalt är det ju inte. Zone2 sätts alltså på och stängs av separat via knapp på fjärr, eller på apparat.

Däremot löser man detta enkelt (om main-zone och zone2 ska spela samma sak vilket ju är fallet om zone2 kopplas till en sub) genom att man först sätter på receivern (via fjärren, eller direkt på apparaten) och därefter direkt trycker på "party"-knappen (på fjärren, eller på apparaten - tar en halv sekund extra). Då konfigureras receivern till att slå på zone2 att spela från samma källa som main-zone. Att stänga av kräver sedan bara ett knapptryck. Genom att konfigurera lämplig volym vid start till respektive zon, så blir detta rätt direkt. Däremot ser jag ingen annan lösning av att höja/sänka volymen annat än genom att göra detta separat för respektive zone. Det är litet småbökigt, men inget större problem eftersom volymändringar visas i (halva) dB-steg. Alltså höjer/sänker man först main-volume önskat antal dB, sedan ändrar man zone2 (=sub) samma antal dB. Det tar ju några sekunder extra, men är ju ändå en rimligt fungerande workaround. Om man ändrar volymen ofta när man lyssnar, så blir ju detta så klart litet bökigt.


MEN - om jag läser manualen rätt, finns en annan lösning. :D Du konfigurerar receivern till Bi-amp och huvudhögtalrna som "large" (och kan fortfarande köra upp till 5 kanaler surround). Då går left/right-signalen inklusive sub ut från två par högtalarutgångar (main + surr back). Ena utgången kopplas till huvudhögtalarna och andra till subben på samma sätt som zone2 skulle gjorts annars. Men du slipper bry dig om att sätta på zone2 och framförallt slipper man krånglet när man ändrar volym. Jag har inte testat att denna lösning verkligen funkar, men om jag tänker rätt så ska detta vara en bättre och smidigare workaround än att använda zone2.

Användarvisningsbild
imac
 
Inlägg: 371
Blev medlem: 2007-07-02
Ort: Ciderbältet

Re: Receiver med inbyggt steg för sub

Inläggav imac » 2021-11-27 19:47

Byggde om min Denon AVR-2307 så att en av Zone2/Back sur högtalarutgångarna är sub ut istället, det funkar o alla inställningar hänger kvar vid uppstart.

20211116_181728.jpg
20211116_181728.jpg (153.41 KiB) Visad 1789 gånger

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Receiver med inbyggt steg för sub

Inläggav JonasB » 2021-11-28 00:25

imac skrev:Byggde om min Denon AVR-2307 så att en av Zone2/Back sur högtalarutgångarna är sub ut istället, det funkar o alla inställningar hänger kvar vid uppstart.

20211116_181728.jpg


Var det bökigt att få till? Vill du förklara hur du gick tillväga?

Användarvisningsbild
imac
 
Inlägg: 371
Blev medlem: 2007-07-02
Ort: Ciderbältet

Re: Receiver med inbyggt steg för sub

Inläggav imac » 2021-11-28 12:51

Det var lite meckigt att flytta stiften i kontakterna som sitter på förstegkortet, men med en lupp o tandläkarverktyg så går det att få till det. Fördelen är att det går att återställa det men samma manöver.

Leta upp schemat på den o hitta kontakten som alla kanaler går in på förstegskortet o flytta om, man måste göra samma sak för mute linan oxå som sitter på en annan kontakt på samma kort.

Kontakten för alla kanaler in.
20211115_220633.jpg
20211115_220633.jpg (96.2 KiB) Visad 1716 gånger

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Receiver med inbyggt steg för sub

Inläggav Kalejdokom » 2021-11-28 23:48

Det dyker ibland upp modeller som har inbyggda slutsteg även för subwoofer-kanalen. Denna burk från Onkyo har tyvärr utgått, men det finns/fanns en motsvarande modell från Pioneer, men jag minns tyvärr inte beteckningen:

https://www.intl.onkyo.com/downloads/pr ... eaflet.pdf

Användarvisningsbild
Kurben
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2014-04-03

Re: Receiver med inbyggt steg för sub

Inläggav Kurben » 2021-11-29 09:24

Här finns en del ombyggnadsinstruktioner för olika AVR modeller :

https://www.nubert-forum.de/nuforum/viewtopic.php?f=10&t=36789

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Receiver med inbyggt steg för sub

Inläggav Glebster » 2021-11-29 18:40

Blir det i regel inte för lite effekt för en subwoofer med det inbyggda steget (i synnerhet för slutna som käkar effekt till frukost vid PEQ-justering)?


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 4 gäster