Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACar"?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav radelius » 2021-11-30 19:41

Det börjar närma sig datum för "Daccarnas krig". Jag skickar PM om adress etc under de närmaste dagarna.
Tror jag har koll på vilka som anmält intresse. Om du anmält dig men inte får ett pm kontakta mig inså fall så korrigerar jag :D

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav avr7000 » 2021-12-01 14:54

radelius skrev:Det börjar närma sig datum för "Daccarnas krig". Jag skickar PM om adress etc under de närmaste dagarna.
Tror jag har koll på vilka som anmält intresse. Om du anmält dig men inte får ett pm kontakta mig inså fall så korrigerar jag :D


Oliiiiidligt spännande :)
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav rajapruk » 2021-12-01 15:34

Jag var mycket nära att beställa några Topping D30 Pro på Amazon när det var 15% rabatt under black-friday, men jag lyckades sansa mig.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav pLudio » 2021-12-03 00:08

Vad är det för liten krets Topping använder istället för reläer på utgångarna nuförtiden? Det står 3710 2700U på den, under op ampen, 16 ben. Bild från DX3Pro+.

Mute_3710_2700U.png
Mute_3710_2700U.png (129.1 KiB) Visad 2595 gånger
Senast redigerad av pLudio 2021-12-03 00:25, redigerad totalt 1 gång.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav hifikg » 2021-12-03 00:24

pLudio skrev:Jag tänker att det blir enklast om vi håller oss till nedkortade FLAC-filer, så rippa era CDs.

Jag kan ta med en RPi med moOde audio om det skulle underlätta, den har både coax och optisk ut.

Vad har Radelius för uppspelningsplan?


Ni behöver någon DSD-fil också, så ni får höra på något verkligt bra ;)
Äh, jag är inte säker på att skillnaden är så stor, men helt ointressant är det inte.
Ser fram mot ett utförligt reportage om testen!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav Belker » 2021-12-03 00:53

Topping är sämst om man vill experimentera med DSD-uppsampling med t.ex HQPlayer. De vägrar kategoriskt stödja 48kHz-bas, och det kan man ju tycka är renlärigt och enligt standard. Eller så är det bara obstinat.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav pLudio » 2021-12-03 16:05

hifikg skrev:Ni behöver någon DSD-fil också, så ni får höra på något verkligt bra ;)

Vi kommer bara jämföra branta filter. ;-)
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34913
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav Morello » 2021-12-03 16:14

pLudio skrev:Vad är det för liten krets Topping använder istället för reläer på utgångarna nuförtiden? Det står 3710 2700U på den, under op ampen, 16 ben. Bild från DX3Pro+.

Mute_3710_2700U.png


Noterar en LM4562; en av de finaste bipolära audio-operationsförstärkare som sett dagens ljus.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav dewpo » 2021-12-03 16:46

Morello skrev:
pLudio skrev:Vad är det för liten krets Topping använder istället för reläer på utgångarna nuförtiden? Det står 3710 2700U på den, under op ampen, 16 ben. Bild från DX3Pro+.

Mute_3710_2700U.png


Noterar en LM4562; en av de finaste bipolära audio-operationsförstärkare som sett dagens ljus.

Då får man hoppas att de bygger bra DAC enheter av de fina komponenterna så dessa inte ödslas på skräpbyggen!
Eller vem bryr sig egentligen? Det blir ett fint post civiliserat samhälle för skräpsamlare att leva i :twisted:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav radelius » 2021-12-04 10:06

Morgondagens drabbning måste flyttas, antingen till annan adress eller en vecka fram i tiden. Min kära hustru är tvärförkyld och väntar på ett covidtestsvar.
Vad säger ni, kan någon ta bollen eller avvaktar vi 7 dagar?

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3607
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav juanth » 2021-12-04 11:20

radelius skrev:Morgondagens drabbning måste flyttas, antingen till annan adress eller en vecka fram i tiden. Min kära hustru är tvärförkyld och väntar på ett covidtestsvar.
Vad säger ni, kan någon ta bollen eller avvaktar vi 7 dagar?



Ajdå.
Hos mig är tyvärr inte möjligt imorgon.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav pLudio » 2021-12-04 13:10

Jag har varit förkyld i veckan men är i stort sett frisk nu (med nödplanen att lämna över min DAC iförd hazmat-dräkt till Kermit116 när han ändå nästan passerar mig). Har covidtestat mig idag igen och det är fortfarande negativt.

Vi kan vara hos mig men jag har inget försteg utöver DAC:en till mitt slutsteg som bara tar XLR så det kräver att ni kan bidra med mer än DAC:ar. Ett försteg med en massa RCA in och ett par XLR ut vore bra.

Hur var det tänkt att byta mellan DAC:arna? Alla har väl Toslink in utom D10s som har Toslink ut och bara tar USB in?
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav radelius » 2021-12-04 14:01

Ingen av daccarna hos mig tar xlr, ej heller mitt försteg vilket jag i annat fall kan ta med om RCA hade funkat.

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav radelius » 2021-12-04 14:11

Jag hade nog tänkt att man kör USB från dator till dac under testerna och att vi helt enkelt bara byter daccar manuellt.

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav radelius » 2021-12-04 14:15

Nu har jag fått svar från alla och det som gäller är:
Kan vi få tag i ett försteg med XLR ut kan vi vara hos pLudio i morgon.
I annat fall blir det hos mig nästa söndag 13:00.
Vi behöver svar på detta senast 17:00 idag.
/Staffan

Kermit116
 
Inlägg: 1255
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav Kermit116 » 2021-12-04 14:28

Nyss talat m pLudio. Jag tar med min NAD C388 (Hypex Klass-D, ca 18kkr) integrerade förstärkare som har två likvärdiga linjeingångar och en fjärr som gör att man enkelt hoppar mellan källorna om vi kan ge DACarna jämnbördigt material in.

Jag kommer även att ta med min Marantz CD-spelare för att utröna om det bara är med min D30Pro som jag har problem med "hackande" musik när jag lyssnar via coax. Efter att jag köpte den så har jag i trådar på ASR funnit att andra upplevt samma problem med D30Pro. Irriterande är bara förnamnet i synnerhet om man som jag avsett att även använda den som försteg.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3607
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav juanth » 2021-12-04 14:44

Ja men så trevligt. Då kör vi imorgon då.
Adress till pLudio kan man kanske få i ett pm?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav radelius » 2021-12-04 14:51

Så underbart, som sagt en adress är bra att ha.
Har du hund eller katt, för allergins skull kan det vara bra att veta

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav pLudio » 2021-12-04 15:50

Ni har PM.

radelius skrev:Jag hade nog tänkt att man kör USB från dator till dac under testerna och att vi helt enkelt bara byter daccar manuellt.

En plan efter lite bollande av idéer är Toslink till ena DAC:en och USB till den andra och spela upp samma musik parallellt (behöver inte vara så synkroniserat) och snabbt byta mellan dem i försteget.

En annan idé är att koppla in D10s på USB (om ni tar med en) och två andra på coax och optisk ut från D10s. Jag har nog ingen coax och lite osäker på om jag hittar min kortare optiska, men Kermit116 har med en coax till CD-spelaren i alla fall så det kan funka. Vet ni att ni har en optisk under 10 m över så kan ni ta med den.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav avr7000 » 2021-12-04 21:10

pLudio skrev:Ni har PM.

radelius skrev:Jag hade nog tänkt att man kör USB från dator till dac under testerna och att vi helt enkelt bara byter daccar manuellt.

En plan efter lite bollande av idéer är Toslink till ena DAC:en och USB till den andra och spela upp samma musik parallellt (behöver inte vara så synkroniserat) och snabbt byta mellan dem i försteget.

En annan idé är att koppla in D10s på USB (om ni tar med en) och två andra på coax och optisk ut från D10s. Jag har nog ingen coax och lite osäker på om jag hittar min kortare optiska, men Kermit116 har med en coax till CD-spelaren i alla fall så det kan funka. Vet ni att ni har en optisk under 10 m över så kan ni ta med den.


Finns det nån teoretisk möjlighet att det låter "olika" om man använder USB och Toslink?
Om så är fallet kan man ju skifta plats på de två som utses som "bäst" och testa en gång till för att utradera denna skillnad eller misstanke om skillnad.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav pLudio » 2021-12-04 21:44

avr7000 skrev:
pLudio skrev:Ni har PM.

radelius skrev:Jag hade nog tänkt att man kör USB från dator till dac under testerna och att vi helt enkelt bara byter daccar manuellt.

En plan efter lite bollande av idéer är Toslink till ena DAC:en och USB till den andra och spela upp samma musik parallellt (behöver inte vara så synkroniserat) och snabbt byta mellan dem i försteget.

En annan idé är att koppla in D10s på USB (om ni tar med en) och två andra på coax och optisk ut från D10s. Jag har nog ingen coax och lite osäker på om jag hittar min kortare optiska, men Kermit116 har med en coax till CD-spelaren i alla fall så det kan funka. Vet ni att ni har en optisk under 10 m över så kan ni ta med den.

Finns det nån teoretisk möjlighet att det låter "olika" om man använder USB och Toslink?
Om så är fallet kan man ju skifta plats på de två som utses som "bäst" och testa en gång till för att utradera denna skillnad eller misstanke om skillnad.

Risken med USB är elektriska störningar så att byta plats är en bra idé.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

K4LLE
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2019-01-16

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav K4LLE » 2021-12-04 21:56

Drog hem en SMSL Sanskrit för en månad sedan från fransmännen.
Kör strömmatning från en stor USB-powerbank som håller två dagar :D
Fortfarande via optisk s/pdif, men ändå rejält lyft från NAD d1050 som gav upp, kan vara så att den tappade lite på slutet innan den gav upp också.
Osäker på om de verkligen blir bättre med 5meter USB-kabel från datorn, även om jag har påkostat nätaggregat i den.

https://www.audiophonics.fr/en/dac-with ... 13401.html
https://www.audiophonics.fr/en/dac-with ... 13402.html

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav radelius » 2021-12-04 22:22

Det varierar säkert en del men min d50 kan jag inte med öronen detektera någon skillnad mellan koax eller USB

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav hifikg » 2021-12-05 00:08

K4LLE skrev:Drog hem en SMSL Sanskrit för en månad sedan från fransmännen.
Kör strömmatning från en stor USB-powerbank som håller två dagar :D
Fortfarande via optisk s/pdif, men ändå rejält lyft från NAD d1050 som gav upp, kan vara så att den tappade lite på slutet innan den gav upp också.
Osäker på om de verkligen blir bättre med 5meter USB-kabel från datorn, även om jag har påkostat nätaggregat i den.

https://www.audiophonics.fr/en/dac-with ... 13401.html
https://www.audiophonics.fr/en/dac-with ... 13402.html


Hur stor powerbank? Har du hunnit lyssna på den? Nöjd? Jag vill testa DSD o de fixar inte min, i övrigt utmärkta, DAC så en sån där kan vara ett komplement, eller ersättare. Vem vet? Hur lång var leveranstiden?
Sitter nöjd :)

K4LLE
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2019-01-16

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav K4LLE » 2021-12-05 01:09

hifikg skrev:
K4LLE skrev:Drog hem en SMSL Sanskrit för en månad sedan från fransmännen.
Kör strömmatning från en stor USB-powerbank som håller två dagar :D
Fortfarande via optisk s/pdif, men ändå rejält lyft från NAD d1050 som gav upp, kan vara så att den tappade lite på slutet innan den gav upp också.
Osäker på om de verkligen blir bättre med 5meter USB-kabel från datorn, även om jag har påkostat nätaggregat i den.

https://www.audiophonics.fr/en/dac-with ... 13401.html
https://www.audiophonics.fr/en/dac-with ... 13402.html


Hur stor powerbank? Har du hunnit lyssna på den? Nöjd? Jag vill testa DSD o de fixar inte min, i övrigt utmärkta, DAC så en sån där kan vara ett komplement, eller ersättare. Vem vet? Hur lång var leveranstiden?


Fransmännen var snabba tar nog inte mer än 3-4dagar max. Använder en gammal 20.000mAh powerbank, se bara till att hålla den laddad. För det går inte ladda och lyssna på musik samtidigt. Kollar efter ett fjärrstyrt eluttag så man slipper koppla in den när den ska laddas :lol:

Ja för mig låter den alldeles tillräckligt bra, som sagt bättre än NAD d1050 som kostade 5000 ny.
Behöver man inte Bluetooth så är den ett vettigt "ultra" budget alternativ skulle jag vilja påstå.
Finns någon galen ryss/ukrainare som moddar Sanskrit 10 MK2 på likande sätt som Topping dacarna E30 och D50s? också.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav hifikg » 2021-12-05 02:24

Noterar att Amazon erbjuder den i svart, vilket jag skulle föredra, men jag köper ogärna från Amazon, så det kan bli en blå. Eller en röd. Ska sova på saken. Gillar att den har en tydlig display, så man vet att det ska låta bättre :) Men när man väl konstaterat att allt är rätt, kan man släcka displayen då? Eller är det tejp som gäller?
Sitter nöjd :)

K4LLE
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2019-01-16

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav K4LLE » 2021-12-05 02:46

hifikg skrev:Noterar att Amazon erbjuder den i svart, vilket jag skulle föredra, men jag köper ogärna från Amazon, så det kan bli en blå. Eller en röd. Ska sova på saken. Gillar att den har en tydlig display, så man vet att det ska låta bättre :) Men när man väl konstaterat att allt är rätt, kan man släcka displayen då? Eller är det tejp som gäller?


Svart finns
https://www.audiophonics.fr/en/dac-with ... 14483.html

Displayen går att släcka men power-"leden" hoppar igång istället då. Inte superstark dok.
Sån kan vara bra o ha
https://www.audiophonics.fr/en/power-su ... 10209.html

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav hifikg » 2021-12-05 11:41

K4LLE skrev:
hifikg skrev:Noterar att Amazon erbjuder den i svart, vilket jag skulle föredra, men jag köper ogärna från Amazon, så det kan bli en blå. Eller en röd. Ska sova på saken. Gillar att den har en tydlig display, så man vet att det ska låta bättre :) Men när man väl konstaterat att allt är rätt, kan man släcka displayen då? Eller är det tejp som gäller?


Svart finns
https://www.audiophonics.fr/en/dac-with ... 14483.html

Displayen går att släcka men power-"leden" hoppar igång istället då. Inte superstark dok.
Sån kan vara bra o ha
https://www.audiophonics.fr/en/power-su ... 10209.html



Tackar, kommer klicka hem den under dagen. Det är jag nästan säker på. Egentligen låter den för bra för att vara sann, men jag lade kanske ut för mycket slantar för min första DAC så nu snittar jag ner mig lite.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav pLudio » 2021-12-05 11:59

hifikg skrev:Tackar, kommer klicka hem den under dagen. Det är jag nästan säker på. Egentligen låter den för bra för att vara sann, men jag lade kanske ut för mycket slantar för min första DAC så nu snittar jag ner mig lite.

Behöver du "48 kHz" DSD och klarar den av det?
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

K4LLE
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2019-01-16

Re: Är Topping D50S fortfarande favoriten bland "budget-DACa

Inläggav K4LLE » 2021-12-05 12:57

pLudio skrev:Behöver du "48 kHz" DSD och klarar den av det?


DSD vad är de ens ? :?
Är det nått jag kan testa med foobar och optiskt?

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 7 gäster