Hemmabioförstärkare till aktiv delning?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Hemmabioförstärkare till aktiv delning?

Inläggav Bill50x » 2006-04-12 23:24

Bioförstärkare lär ju numera hålla hygglig till riktigt bra kvalitet. Och många kanaler. För mig som "bara" lyssnar i stereo skulle det vara positivt om en multikanalförstärkare kunde användas till aktiv delning av mina högtalare.

Men, finns det några hembioförstärkare som har separata ingångar till respektive effektförstärkare så man kan köra aktiv delning med hjälp av ett delningsfilter?

Min tanke var tex en femkanalsförstärkare där man använder två steg per kanal för bas och mellanregister/diskant. Eller en sjukanalsförstärkare där man dessutom har tre kanaler fria för de bakre högtalarna.

Finns sådant utan att man behöver köpa separata för- och slutsteg?

/ B

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-04-13 01:31

Nad´s receivrar går att dela helt mellan för-slutsteg, sitter rca-kontakter med byglar emellan på klassiskt Nad-vis.
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-13 09:42

Det är coolt! HK har några recivrar där man mjukvarumässigt kan brygga vilka kanaler man vill. Det är inte så tokigt det heller, men inte samma ak heller :-)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-04-13 14:16

Dynamic skrev:Nad´s receivrar går att dela helt mellan för-slutsteg, sitter rca-kontakter med byglar emellan på klassiskt Nad-vis.

Det låter ju trevligt. Någon som har en uppfattning om ljudkvalité, tex i jämförelse med Denon som ju brukar hyllas här, eller med Sentec 9:e-serien?

/ B

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-04-13 14:34

Bill50x skrev:Det låter ju trevligt. Någon som har en uppfattning om ljudkvalité, tex i jämförelse med Denon som ju brukar hyllas här, eller med Sentec 9:e-serien?

/ B

Dom har visst haft problem med brus i surroundkanalerna i årets modeller men dom ska ha löst det i den nya "V2" mjukvaran.

Hur dom låter annars vet jag inte men Nad är väl kända för att sätta musiklyssnandet före blinkande lampor och nippon pippon :)
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Återgå till Köpråd