music4ever skrev:Du är välkommen att lyssna på mina i32s som ska säljas. Men de behöver ju basar så det är kanske inte aktuellt?
Jag körde mina fullrange under många år, beroende på rum och placering funkar det väldigt bra.
Moderator: Redaktörer
music4ever skrev:Du är välkommen att lyssna på mina i32s som ska säljas. Men de behöver ju basar så det är kanske inte aktuellt?
Maarten skrev:Väldig kul med hemmademo Peter!
Utifrån ovan lista så samt tidigare sammanställningar; 3: Distorsion, jämförelser mellan element och många andra inlägg, ffa av I-or,...I-or skrev:En grov indelning kan se ut på följande sätt, utan hänsyn tagen till strukturen för de harmoniska komponenterna och frekvensberoendet, vilket kommer att påverka det subjektiva intrycket i hög grad.
...
I-or skrev:Quad ESL-2912 är för övrigt lågdistorderande ändå upp till den nivå, där de helt abrupt inte är det - d.v.s. när de överstyrs och lavindistorderar någonstans runt 105 dB, 1 m. Speciellt imponerande är den låga distorsionen över 1 kHz, vilken inte har någon motsvarighet hos konventionella högtalare.
I-or skrev:...
Speciellt imponerande är den låga distorsionen över 1 kHz, vilken inte har någon motsvarighet hos konventionella högtalare.
Maarten skrev:För övrigt:I-or skrev:Quad ESL-2912 är för övrigt lågdistorderande ändå upp till den nivå, där de helt abrupt inte är det - d.v.s. när de överstyrs och lavindistorderar någonstans runt 105 dB, 1 m. Speciellt imponerande är den låga distorsionen över 1 kHz, vilken inte har någon motsvarighet hos konventionella högtalare.
Elektrostatdiskant i kombination med de bästa konventionella elementen under 1000 Hz? Där kommer förmodligen elektrostaterna mer till sin rätt när den begränsade slaglängden inte påverkar lika mycket?
Återstår att få till jämn spridning med denna lösning, vilket förmodligen inte är helt enkelt.
Maarten skrev:...
Elektrostatdiskant i kombination med de bästa konventionella elementen under 1000 Hz? Där kommer förmodligen elektrostaterna mer till sin rätt när den begränsade slaglängden inte påverkar lika mycket?
Återstår att få till jämn spridning med denna lösning, vilket förmodligen inte är helt enkelt.
music4ever skrev:Du är välkommen att lyssna på mina i32s som ska säljas. Men de behöver ju basar så det är kanske inte aktuellt?
paa skrev:I-or skrev:...
Speciellt imponerande är den låga distorsionen över 1 kHz, vilken inte har någon motsvarighet hos konventionella högtalare.
Var går gränsen för hörselns detektering av dist över 1000Hz?
Finns det ingen "vanlig" diskanthögtalare som klarar denna gräns?
Faktum är att absoluta gränser för hörbarhet av distorsion med musiksignaler fortfarande är ett huvudsakligen outforskat område. Det finns dock mycket som talar för att vi kan höra IMD-komponenter nästan ned till hörseltröskeln med gles musik vid medelhöga ljudtrycksnivåer i ett tyst rum.
viewtopic.php?f=9&t=71293&p=2150331&hilit=h%C3%B6rbarhet+distorsion#p2150331
I-or skrev:Jo, det är mycket, mycket svårt att få till låg distorsion i högtalare. Annars skulle vi inte se så många konstruktioner med kanske 0,3-1 % THD vid låga ljudtrycksnivåer och ca 3-10 % vid lite högre nivåer. Riktigt höga ljudtrycksnivåer, uppåt 120 dB i lyssningspositionen, kan man oftast inte återge överhuvudtaget, om det ens är möjligt brukar det handla om kanske 30-50 % THD (allting för frekvenser över 200 Hz, vid lägre frekvenser är distorsionen vanligen betydligt högre).
viewtopic.php?f=9&t=71293&hilit=h%C3%B6rbarhet+distorsion&start=180#p2150048
I-or skrev:Distorsion är inte den allra viktigaste parametern, men väl den tredje viktigaste (ordningen är 1) frekvensgång on-axis, 2) spridning, 3) distorsion). Element med THD < 0,05 % för 90 dB, 1 m, frifält, f > 200 Hz är definitivt inte enkla att konstruera, så du lär få väldigt svårt att hitta de lågdistorderande enheter som du skriver om.
viewtopic.php?f=9&t=71293&hilit=h%C3%B6rbarhet+distorsion&start=180#p2150297
I-or skrev:Man hör inte andratonen med musiksignaler. Harmonisk distorsion är bara ett enkelt sätt att kvantifiera olinjäriteterna. Däremot uppfattar man tydligt intermodulationsprodukterna som beror på samma olinjäriteter. Som jag har varit inne på tidigare är maskeringen nedåt i frekvens från grundtonen många gånger mindre effektiv än uppåt och dessutom kan IM-produkterna ligga mycket längre ifrån grundtonerna än de harmoniska komponenterna.
Dessa IM-produkter utgör precis det grus eller den grötighet man uppfattar i återgivningen. Tyvärr har otränade lyssnare vant sig vid distorsion både från dåliga högtalare och dåliga inspelningar, vilket gör det svårt för dem att uppfatta någonting som de har kommit att ta för givet som ett återgivningsfel. Med tränade lyssnare är det dock en helt annan sak.
viewtopic.php?f=9&t=71395&p=2149874&hilit=h%C3%B6rbarhet+distorsion#p2149885
I-or skrev:Maarten skrev:Ja, jag tänkte just på det. Jag vet inte hur känslig jag är, annat att jag inte är okänslig. 1 % och över gillar jag inte och inbillar mig/tycker mig uppskatta renheten i SbA-metallelementen (<0,1% @85 över 300 Hz, basen är oviktig i sammanhanget tycker jag). I jämförelse mot andra högtalare med ganska låg distorsion (0,2-0,5 %) så är det inte så mycket att man slipper rent störande effekter som att musiken blir mer levande, närvarande och att en dimma försvinner.
När klangen är korrekt/naturtrogen så är det graden av distorsionen som ger närvaron och kontakten, förutom rent psykologiska effekter då som inte bör förringas.
Under 0,1 % THD vid lite mer måttliga nivåer, där vi är känsligast i mellanregister och framförallt diskant, börjar det att låta fantastiskt bra om högtalarna förutsatt att frekvensgången är jämn och spridningen god. Det slutar att låta disigt, grusigt, hårt eller elektroniskt och låter istället nästan som i verkligheten. Skillnaden liknar den som man får mellan standardinspelningar och audiofildito vad gäller renhet.
Vem vill inte att alla inspelningar ska närma sig audiofildito i renhet?
viewtopic.php?f=16&t=71383&p=2258085&hilit=distorsion#p2258085
petersteindl skrev:Hur är de olika högtalarelementens distmätningarna gjorda? Jag menar, vilka baffelbetingelser har använts? Är vissa högtalarelement mätta i någon form av standardiserad baffel och andra i monterade högtalare? Är det ekofri miljö, förutom element i baffel eller i låda?
Mvh
Peter
paa skrev:I-or skrev:...
Speciellt imponerande är den låga distorsionen över 1 kHz, vilken inte har någon motsvarighet hos konventionella högtalare.
Var går gränsen för hörselns detektering av dist över 1000Hz?
Finns det ingen "vanlig" diskanthögtalare som klarar denna gräns?
I-or skrev:paa skrev:I-or skrev:...
Speciellt imponerande är den låga distorsionen över 1 kHz, vilken inte har någon motsvarighet hos konventionella högtalare.
Var går gränsen för hörselns detektering av dist över 1000Hz?
Finns det ingen "vanlig" diskanthögtalare som klarar denna gräns?
Bra fråga, därom tvista de lärde. För undertecknads del tycks det som att åtminstone känsliga lyssnare under goda förutsättningar kan detektera försvinnande låga distorsionsnivåer, speciellt mellan ca 1 och 7 kHz. Problemet med kalottdiskanter är att även de bästa modellerna distorderar kraftigt (> 1 % THD) redan vid 100-105 dB, 1 m, halvsfär. Även om man kan diskutera var hörbarhetsgränsen går är detta tydligt hörbart vid lite pådrag.
Quad uppger å andra sidan < 0,15 % THD över 1 kHz vid 100 dB, 1 m för ESL-2912 (och jag finner ingen anledning att misstro dem här).
Maarten skrev:Ja det är klart att F206 ska ner ett snäpp med sina mer distorderade basar.
Men var det så här du menade I-or?Spoiler:Visa
... rangordnar jag förslagen förmodligen något i denna stil:
Mycket svagt resultat: > 1 %
OD-11?
Svagt resultat: 0,5-1 %
Mirsch Rondo, gissar att de hamnar här eller lägre
OD-11?
Harbeth under 400 Hz?
Ordinärt resultat: 0,2-0,5 %
pi60 i register 300 - 3000 samt 6000-20000 Hz
Harbeth över ca 400 Hz?
"Morello" över 100 Hz?
Grimm?
Gott resultat: 0,1-0,2 %
pi60 i register 100-300, samt 3000-6000 Hz
Monitor audio Silver 500 7G?
Revel F206
Räv-L 200-300, 10000-20000 Hz.
Mycket gott resultat: 0,05-0,1 %
Revel F208/226BE och dess större syskon 100-10000 Hz
Räv-L 300-10000 Hz.
Peter den stores Ägg över ca 200/300 Hz?:
Toppklass: < 0,05 %
Ns-1000 300-6000 Hz
2912 (låga ljudtryck)
***********
För övrigt:I-or skrev:Quad ESL-2912 är för övrigt lågdistorderande ändå upp till den nivå, där de helt abrupt inte är det - d.v.s. när de överstyrs och lavindistorderar någonstans runt 105 dB, 1 m. Speciellt imponerande är den låga distorsionen över 1 kHz, vilken inte har någon motsvarighet hos konventionella högtalare.
Elektrostatdiskant i kombination med de bästa konventionella elementen under 1000 Hz? Där kommer förmodligen elektrostaterna mer till sin rätt när den begränsade slaglängden inte påverkar lika mycket?
Återstår att få till jämn spridning med denna lösning, vilket förmodligen inte är helt enkelt.
paa skrev:I-or skrev:...
Speciellt imponerande är den låga distorsionen över 1 kHz, vilken inte har någon motsvarighet hos konventionella högtalare.
Var går gränsen för hörselns detektering av dist över 1000Hz?
Maarten skrev:Det har du så rätt i Johan! Fort&fel av mig.
I ovan ska det vara: Yamaha NSX-1000 och NSX-10000
paa skrev:Jag vet att kompressionsdrivers har dåligt rykte för dist, men vid någon ljudtrycksnivå måste väl dom klara biffen bättre än domediskanter speciellt vid nivåer när dessa inte orkar längre, var går den gränsen?
En waveguide förbättrar känsligheten även för en domediskant utan att man tillför kompression, men har någon lyckats kombinera någon av de allra bästa domarna med en välkonstruerad waveguide och därvid lyckats sänka disten på så sätt? Eller är det främst spridningen man jobbat med?
petersteindl skrev:Zappa skrev:Har Peter planer på att göra ett större ägg som är ännu kapablare? Ett bauta-ägg som ändå är relativt diskret vore fint.
Då jag konstruerade äggen så var tanken att de skulle räcka till för de flesta behoven. Om man vill spela riktigt starkt i basen så kompletterar man äggen med basmoduler. D v s, äggen blir då del av trevägshögtalare.
Jag förordar hörnplacering av basmoduler och i så fall bör basmodulen konstrueras för att få sin 1a destruktiva interferens inte under 1 kHz. Sådana har vi i pipeline med 10” Bremenbas.
Av de olika basmoduler som finns på marknaden har jag inte sett någon som ens klarar 150 Hz i hörn och de flesta klarar knappt 100 Hz.
De blir då betydligt mer kapabla än någon av de andra nämnda högtalarna och bör räcka för de flesta behoven och detta utan att ta plats i lyssningsrummet och i stort sett utan att ens märkas att det finns högtalare i rummet och dessutom utan att behöva applicera någon speciell akustikreglering i rummet för bästa ljud. Vill man spela ännu starkare, så går man över till ett system med väggplacerad centerhögtalare. Även sådana finns i pipeline med upp till 4 st 5,5” midwoofers i största modell. Då fördelas ljudet på 3 front/sido-högtalare över exempelvis 250 Hz som delningsfrekvens.
Vill man spela extremstarkt så kan man införa 8 st hörnplacerade basmoduler + ytterligare 2 basmoduler för golv/väggplacering mitt på vägg. Då fås ett hyfsat kapabelt system där samtliga högtalare i princip inte tar plats i rummet eller ens syns i rummet. De som syns skall vara som en läcker prydnad i heminredningen.
Har man grundkravet att kunna spela 140 dB RMS kontinuerligt i 20 timmar i sträck på lyssnarplats och med distorsion under -100 dB, så överlåter jag detta med varm hand till någon annan.![]()
Mvh
Peter
I-or skrev:paa skrev:Jag vet att kompressionsdrivers har dåligt rykte för dist, men vid någon ljudtrycksnivå måste väl dom klara biffen bättre än domediskanter speciellt vid nivåer när dessa inte orkar längre, var går den gränsen?
En waveguide förbättrar känsligheten även för en domediskant utan att man tillför kompression, men har någon lyckats kombinera någon av de allra bästa domarna med en välkonstruerad waveguide och därvid lyckats sänka disten på så sätt? Eller är det främst spridningen man jobbat med?
Kompressionshorn producerar av rent grundfysikaliska skäl en hel del andratonsdistorsion och distorsionen förblir därför högre än för direktstrålande kalottdiskanter ända tills de senare av olika skäl drabbas av lavindistorsion uppåt 110-115 dB eller så. Kompressionshornens fördelar i sammanhanget finner man däremot när det gäller termisk kompression, där de ofta är nästan helt oantastliga och därmed utgör det självklara valet för PA-bruk.
Vågledare höjer både den akustiska impedansen (distorsionsreducerande) och riktverkan (bara delvis distorsionsreducerande i rum), varför man inte får ut riktigt så stor distorsionsreduktion i rum (där rumsbidragen dominerar den totala ljudtrycksnivån) som man kan förledas att tro utgående från mätresultat på referensaxeln. Dessutom upphör vanligen vågledarverkan nästan helt över ca 7 kHz och här får kalotten liten eller ingen hjälp. Hur som helst blir den praktiskt användbara distorsionssänkningen kanske 25-50 % (2-6 dB) 2-7 kHz, så huvudanledningen till att man utnyttjar vågledare är den kontrollerade spridningen.
sportbilsentusiasten skrev:petersteindl skrev:Zappa skrev:Har Peter planer på att göra ett större ägg som är ännu kapablare? Ett bauta-ägg som ändå är relativt diskret vore fint.
Då jag konstruerade äggen så var tanken att de skulle räcka till för de flesta behoven. Om man vill spela riktigt starkt i basen så kompletterar man äggen med basmoduler. D v s, äggen blir då del av trevägshögtalare.
Jag förordar hörnplacering av basmoduler och i så fall bör basmodulen konstrueras för att få sin 1a destruktiva interferens inte under 1 kHz. Sådana har vi i pipeline med 10” Bremenbas.
Av de olika basmoduler som finns på marknaden har jag inte sett någon som ens klarar 150 Hz i hörn och de flesta klarar knappt 100 Hz.
De blir då betydligt mer kapabla än någon av de andra nämnda högtalarna och bör räcka för de flesta behoven och detta utan att ta plats i lyssningsrummet och i stort sett utan att ens märkas att det finns högtalare i rummet och dessutom utan att behöva applicera någon speciell akustikreglering i rummet för bästa ljud. Vill man spela ännu starkare, så går man över till ett system med väggplacerad centerhögtalare. Även sådana finns i pipeline med upp till 4 st 5,5” midwoofers i största modell. Då fördelas ljudet på 3 front/sido-högtalare över exempelvis 250 Hz som delningsfrekvens.
Vill man spela extremstarkt så kan man införa 8 st hörnplacerade basmoduler + ytterligare 2 basmoduler för golv/väggplacering mitt på vägg. Då fås ett hyfsat kapabelt system där samtliga högtalare i princip inte tar plats i rummet eller ens syns i rummet. De som syns skall vara som en läcker prydnad i heminredningen.
Har man grundkravet att kunna spela 140 dB RMS kontinuerligt i 20 timmar i sträck på lyssnarplats och med distorsion under -100 dB, så överlåter jag detta med varm hand till någon annan.![]()
Mvh
Peter
Om man är en sucker på SLAM, och gillar stora JBL-talare som flyttar luft, vad gör man då?
Vill ha den goa skjutsen i magen av pukor och annat dynamiskt i rockmusik.
PerStromgren skrev:Maarten skrev:För övrigt:I-or skrev:Quad ESL-2912 är för övrigt lågdistorderande ändå upp till den nivå, där de helt abrupt inte är det - d.v.s. när de överstyrs och lavindistorderar någonstans runt 105 dB, 1 m. Speciellt imponerande är den låga distorsionen över 1 kHz, vilken inte har någon motsvarighet hos konventionella högtalare.
Elektrostatdiskant i kombination med de bästa konventionella elementen under 1000 Hz? Där kommer förmodligen elektrostaterna mer till sin rätt när den begränsade slaglängden inte påverkar lika mycket?
Återstår att få till jämn spridning med denna lösning, vilket förmodligen inte är helt enkelt.
Jag har haft det så tidigare. Gradient tillverkade en öppen baffel med två långslagiga 12"-basar som var avpassade i design och storlek till Quad ESL 63. Det lät bra, men tillförde inte så mycket för just min musik. Quad 2912 låter utmärkt, då dess arbetsområde väl täcker den lyssning jag använder. Orkesterforten går fint fram, förutom "1812", då. Infected Mushroom är ju kul, men inget jag spelar till vardags.
PS. Det var för övrigt Infeceted Mushroom som körde sönder kanterna på Gradient-basarna vid en tidig lyssningssession med min yngste son...
Calleberg skrev:Om det där är den verkliga uppställningen som du använder när du jämför så tappar nog revellerna märkbart i lågbasen, förutom då att det nog blir lite Kvasimono...![]()
Calleberg skrev:Det är nog bättre om du ställer undan Panelerna ett tag så att Revellerna kan få stå där som de skall och istället lyssnar på några av dina favoritfonogram, låt vara så nån månad eller två så att eventuellt placebo hinner lägga sig Innan du provar Panelerna igen.
JM skrev:Tycker du att dina Quad låter diffust relativt F208?
JM
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster