Hembioreceiver - hur ska man tänka?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NisseE

Hembioreceiver - hur ska man tänka?

Inläggav NisseE » 2006-04-12 09:38

Jag har läst en hel del om hembioreceivers här på detta eminenta forum och måste nu ventilera en enkel(?) fråga. Jag har enbart lyssnat på vanlig tvåkanal och musik och är därför ytterst okunnig om allt som följer med hembiovarianter med många kanaler och allt möjligt för mig halvt obegripligt, men eftersom man tycks få "mycket för pengarna" och att många av forumets medlemmar kör med dylika stärkare (t o m Öhman?) så undrar jag om det är dag att "tänka om". Men då blir man också förvirrad - hur ska man tänka? Vad ska man köpa? Hur låter de?

- Jag kommer nog främst att spela tvåkanal på fronthögtalare framöver också. Nyttjar man bara två (av fem/sju) kanaler då eller, som det står i vissa presentationer - man kan ockå "köra i stereo"? Vad menas? Kan hembioreceivers rekommenderas för "både och"-användning (både tvåkanal/musik och film/massa kanaler)?

- Låter de bra? :oops: Jag vet - en jävla fråga ..... men kan man säga något om ljudkaraktären/kvaliteten rent generellt jfr med tvåkanalsstärkare av traditionellt snitt?

- Använder man med fördel de digitala ingångarna (man använder bara en cd/dvd-som drive)?

- Om man tittar på exempelvis Denon 2106 och Pioneer 1015 tycks man få mycket för 5.000:- . Är de två bra i den prisklassen som man kan rekommenderas att titta/lyssna närmare på?

- No further questions ..............

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-04-12 10:01

- Jag kommer nog främst att spela tvåkanal på fronthögtalare framöver också. Nyttjar man bara två (av fem/sju) kanaler då eller, som det står i vissa presentationer - man kan ockå "köra i stereo"? Vad menas? Kan hembioreceivers rekommenderas för "både och"-användning (både tvåkanal/musik och film/massa kanaler)?

Kör man i stereoläge så används bara två kanaler. Front left/right och en ev. subwoofer. På min reciever finns även ett direct-läge där processorn kopplas ur helt och då funkar bara hö/vä kanal, precis som på en vanlig stereoförstärkare. Det går även att tolka ut surround av stereoljudet om man vill (dolby prologic 2) eller mata ut samma ljud i alla kanaler.

- Använder man med fördel de digitala ingångarna (man använder bara en cd/dvd-som drive)?

Det kan man med fördel göra. Omvandlarna i min Denon 1906 gör ett jättebra jobb när man kör digitalt från CD:n. Inte för att jag hittills märkt någon som helst skillnad mot att köra analogt och använda CD-spelarens D/A-omvandlare... Märkbart sämre verkar det inte låta iaf.

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-04-12 10:06

Jäkligt svår fråga, min åsikt är den att:

Riktigt billiga hembiorecievers låter rätt tråkigt i stereo åtminstone för några år sen, där blir det oftast roligare att lyssna på musik i nåt flerkanalsläge som DPL II Music, 5-kanal-stereo eller vad nu förstärkaren stöder..

Jag gick ifrån 2-kanalsvärlden från en i mina öron välljudande H/K-förstärkare där jag använde ett par stativare från Tannoy.. Bytte till en billig Yamaha-reciever med hemmabioljud och det lät riktigt tråkigt till samma högtalare.. Dels berodde det väl på att effekten ofta är väldigt överdriven på billigare recievers.. E ju nästan alltid 5x100 watt eller mer specat på allt som heter hemmabiorecievers nuförtiden och det skiljer ju rätt mycket hur olika tillverkare mäter, vissa mäter 2 kanaler drivna och vissa 5-7 kanaler drivna..

Från Yamahan gick jag till en H/K AVR 80 och då vart det genast mycket roligare, både till film och musik.. Lirade då med ett par rätt stora JBL-golvare med dubbla basar som denna reciever tuktade fint och jag hade inget i övrigt att önska. Numer har jag en nyare H/K 630 och jag tycker den har alla bra kvaliteer som den gamla + att den har stöd för alla nya format man kan tänkas behöva..

Har några gånger skiftat och kört med några nya 2-kanalare i 4-5000 kronorsklassen och upplever inte att jag saknar något hos min reciever..

Det finns så många kombinationer både i ljudformat och justering av nivåer och detaljer så jag tror att de flesta nya maskiner går att få till att låta som de flesta vill.

Just Harman Kardon verkar många uppleva som lite loudness-aktiga i sin karaktär, men det tycker inte jag.. dessutom så kan man justera bas och diskant och många andra saker på den som alla andra märken så det går att finjustera hur mycket som helst. Dessutom har den all kraft de flesta behöver.

Användarvisningsbild
NisseE

Inläggav NisseE » 2006-04-12 22:45

Tackar för synpunkterna. Vad jag förstår så har de flesta pre-out, så man kan köra frontarna med separat slutsteg .............. vilket förutsätter ett transparent försteg förstås ..........

Fler förslag på (musikaliskt) bra receivers?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-04-12 23:12

NisseE skrev: . Vad jag förstår så har de flesta pre-out, så man kan köra frontarna med separat slutsteg ...........

Det här är något jag funderat på. Om det finns pre out, finns det även receivrar med "post in" ? Jag menar, finns det receivrar där man kan använda slutstegen för sig, och koppla som man vill? Har ingen större koll på de olika modellerna.

Jag skulle vilja använda en hyfsad 5.1 och koppla två slutsteg till L/R front, två slutsteg L/R bas-front och två slutsteg till de bakre högtalarna. Blir ju lagom med en 5.1 då, med sina sex slutsteg.

Nån som ha pejl på det här? Jag kan mycket väl tänka mig att operera om burken inuti, bara man kan komma åt att dela på förstärkaren på nåt lagom smidigt sätt.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-04-13 08:09

phon skrev:
NisseE skrev: . Vad jag förstår så har de flesta pre-out, så man kan köra frontarna med separat slutsteg ...........

Det här är något jag funderat på. Om det finns pre out, finns det även receivrar med "post in" ? Jag menar, finns det receivrar där man kan använda slutstegen för sig, och koppla som man vill? Har ingen större koll på de olika modellerna.

Jag skulle vilja använda en hyfsad 5.1 och koppla två slutsteg till L/R front, två slutsteg L/R bas-front och två slutsteg till de bakre högtalarna. Blir ju lagom med en 5.1 då, med sina sex slutsteg.

Nån som ha pejl på det här? Jag kan mycket väl tänka mig att operera om burken inuti, bara man kan komma åt att dela på förstärkaren på nåt lagom smidigt sätt.

Har slutsteget multiroom-funktion kan man loopa signalen från frontarnas preout till t.ex tape in och sedan använda tape som ständig källa på multiroom-kanalen på de bakre surround-utgångarna.. Har testat detta på min H/K och det fungerar utmärkt

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-04-13 14:12

phon skrev:

.

Japp det finns! Nad´s Receivrar är helt delade mellan för/slutsteg med rca-kontakter med byglar på baksidan.
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
NisseE

Inläggav NisseE » 2006-04-13 18:07

H/K 630 kostar lite mer än jag tänkt, åtminstone ny. Några andra förslag och/eller erfarenheter? Cambridge´s som ligger bara strax över 4000, vad ska man tro om en sådan? Denon 2106, Pioneer 1015?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-04-13 22:28

tycker snart att någon får jämföra denon 2105 mot 2106
har stora planer på att inhandla en sån men känns lite surt om en beggad 2105 är bättre

Användarvisningsbild
joakim99

Inläggav joakim99 » 2006-04-13 22:34

adzer skrev:tycker snart att någon får jämföra denon 2105 mot 2106
har stora planer på att inhandla en sån men känns lite surt om en beggad 2105 är bättre

Lyssna själv är uteslutet förstås?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-04-13 22:39

joakim99 skrev:
adzer skrev:tycker snart att någon får jämföra denon 2105 mot 2106

Lyssna själv är uteslutet förstås?

nej men jag har ingen möjlighet att göra ett a/b test på dessa
sen så känns det säkrare att någon med bättre hörsel/gehör än mig säger sitt med så att man inte tar den ena å sen ångrar man sig för att det visar sig att den andra faktiskt är bättre

Användarvisningsbild
joakim99

Inläggav joakim99 » 2006-04-13 22:56

ok, fast om man inte hör skillnad själv så vad gör det då? Är det inte viktigare att man själv tycker att det är bra än att någon annan säger att den ena förstärkaren är bättre än den andra?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-04-13 23:00

joakim99 skrev:ok, fast om man inte hör skillnad själv så vad gör det då? Är det inte viktigare att man själv tycker att det är bra än att någon annan säger att den ena förstärkaren är bättre än den andra?

anledningen att man inte hör skilnad just då kan ju vara att rsten av utrustningen inte är såpass transparent utan att vissa nackdelar göms som jag sedan kommer höra hemma
eller att någon inställning är fel osv. jag kan helt enkelt inte tillräckligt mycket för att göra det valet, speciellt om det är mycket lite som skiljer dom åt

Användarvisningsbild
NisseE

Inläggav NisseE » 2006-04-13 23:08

Självklart ska man lyssna själv, men det är ju intressant att ta del av andras erfarenheter ............. särskilt på detta forum där det tycks finnas folk med "nyktra" öron :)

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-04-14 05:17

NisseE skrev:H/K 630 kostar lite mer än jag tänkt, åtminstone ny. Några andra förslag och/eller erfarenheter? Cambridge´s som ligger bara strax över 4000, vad ska man tro om en sådan? Denon 2106, Pioneer 1015?

Jag kör Yamaha RX-V757, jag köpte den för 4490:- och den är riktigt bra!!
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
NisseE

Inläggav NisseE » 2006-04-14 12:09

Tack för tipset :)

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-04-14 14:23

yamahas modeller är mycket prisvärda, men just för musikbruk tycker jag man bör undvika de allra billigast som t.ex 4xx-modellerna.. Om det inte hänt nåt stort sista åren då, men det e givetvis bäst att testa själv..

Just vid modell namn 6xx och 7xx brukar det dock börja bli riktigt trevligt

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-04-15 15:51

Jag är lite i samma läge som trådskaparen.

Jag har en fin tvåkanalsstereo som jag upplever som mycket transparent och ger mycket i musiklyssning. Den gör jag mig inte av med. Däremot så har jag efter år av tjatande lyckas byta TV till en plasma 42" med HD och nu är jag på g att inhandla recivier samt högtalare till denna.

Högtalarna blir nog ett gäng platta B&W och jag hade funderingar på en 2106 men blev inte sådär väldans impad i butik. Jag skall lyssna på Yamaha 757 och Pioneer 1015 också även om det troligen blir efterträdarna jag köper eftersom jag skall handla när skattepengarna kommer :)

Användarvisningsbild
NisseE

Inläggav NisseE » 2006-04-18 22:14

Ja, så funderar jag - har bra två-kanal och vill ju inte utsätta mig för försämringar. Har dock fått intrycket (dock ej testat själv) att en del hembioreceivrar låter bra, varför jag började fundera i nya banor. Nåväl, tack för tips! Åker nu till fjälls för att göra annat :)

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-04-19 01:57

NisseE skrev:Ja, så funderar jag - har bra två-kanal och vill ju inte utsätta mig för försämringar. Har dock fått intrycket (dock ej testat själv) att en del hembioreceivrar låter bra, varför jag började fundera i nya banor. Nåväl, tack för tips! Åker nu till fjälls för att göra annat :)

Min Yamaha RX-V757 låter inte hörbart sämre än min Nad C350 eller min Nad 114+214 kombo gjorde.
Den har dessutom pre-out på alla kanaler så man kan köra bättre slutsteg om man vill till framkanalerna.
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-04-19 16:54

NissE, vi brukar testa hembioförstärkare till tidningen Musik & Ljudteknik. Kommer dock ej ihåg vilket nummer det var.

Genomgående brukar Denon och Harman Kardon ge god ljudåtergivning. Yamaha och Pioneer presterade något sämre i senaste testet.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-04-19 18:39

Johan_Lindroos:

Att Denon fått bra resultat i era tester visste jag men att H/K gjorde det var lite roligt att höra.
Vilken modell testade ni?
H/K AVR630?

Mvh Magnus Eriksson

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-04-19 18:42

Johan_Lindroos skrev:Genomgående brukar Denon och Harman Kardon ge god ljudåtergivning. Yamaha och Pioneer presterade något sämre i senaste testet.

Vilken Yamha-modell testade ni? Jag tycker H/K känns ganska orkeslösa gämfört med andra märken i samma prsklass.
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2006-04-19 22:22

BengtO skrev:Har slutsteget multiroom-funktion kan man loopa signalen från frontarnas preout till t.ex tape in och sedan använda tape som ständig källa på multiroom-kanalen på de bakre surround-utgångarna.. Har testat detta på min H/K och det fungerar utmärkt

Intressant! Hur kontrolleras volymnivån till "det andra rummet"? Är det ett separat volymreglage?

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-04-19 23:22

zvenzzon skrev:
BengtO skrev:Har slutsteget multiroom-funktion kan man loopa signalen från frontarnas preout till t.ex tape in och sedan använda tape som ständig källa på multiroom-kanalen på de bakre surround-utgångarna.. Har testat detta på min H/K och det fungerar utmärkt

Intressant! Hur kontrolleras volymnivån till "det andra rummet"? Är det ett separat volymreglage?

Hade lite trubbel innan jag fattade det jag oxå, men i mitt fall satte man bara multiroom-volymen till -0 så följer den den "vanliga" volymen.. Volymen på denna inställningen i OSD är alltså inte den egentliga volymen utan hur mycket lägre den är än huvudvolymen.. Sen finns det möjlighet att använda separat volym oxå via den extra medföljande fjärrkontrollen.

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-04-20 07:40

Eller använder man den medföljande fjärren för det andra rummet.
EN fjärrförlängare kan behövas såklart. Den medföljer inte med H/K.

Mvh Magnus Eriksson

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-04-20 08:18

Dynamic skrev:
Johan_Lindroos skrev:Genomgående brukar Denon och Harman Kardon ge god ljudåtergivning. Yamaha och Pioneer presterade något sämre i senaste testet.

Vilken Yamha-modell testade ni? Jag tycker H/K känns ganska orkeslösa gämfört med andra märken i samma prsklass.

Låter väldigt konstigt då H/K oftast ligger i topp effektmässigt, och dessutom har ett bra driv i sin ljudkaraktär.. De flesta märken mäter effekt 2 kanaler drivna, H/K och nån till mäter alla kanaler drivna.

Jämför en H/K specad till 7x100 watt med en Yamaha, jämför sen vikten, strömkapaciteten och kanske t.om effektförbrukningen så förstår man.

Normalt brukar de flesta anmärka på att H/K har en loudness-karaktär, lite hissad bas och diskant.. Tycker dock detta har försvunnit nästan helt sen 13x, 23x, 33x, 43x och 63x-serierna kom.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2006-04-20 12:54

BengtO skrev:
zvenzzon skrev:

Hade lite trubbel innan jag fattade det jag oxå, men i mitt fall satte man bara multiroom-volymen till -0 så följer den den "vanliga" volymen.. Volymen på denna inställningen i OSD är alltså inte den egentliga volymen utan hur mycket lägre den är än huvudvolymen.. Sen finns det möjlighet att använda separat volym oxå via den extra medföljande fjärrkontrollen.

[s]Men det funkar väl inte, då går väl (i din koppling) signalen till frontarna igenom volymkontrollen två varv?

Man behöver väl kunna åstadkomma att "det andra rummet" alltid spelar på konstant (0 dB) relativt till vald källa för "detta andra rum", oavsett vad huvudvolymkontrollen står på.
[/s]

Att den "följer" den vanliga volymen, det är en konsekvens av din koppling va?

Om man utnyttjar multiroom-funktionen som det är urpsrungligen är tänkt, dvs med en helt annan ljudkälla (som inte kommer från någon pre out) då påverkas inte volymen i det andra rummet av huvudvolymen alls, väl?

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-04-20 14:43

BengtO skrev:Låter väldigt konstigt då H/K oftast ligger i topp effektmässigt, och dessutom har ett bra driv i sin ljudkaraktär.. De flesta märken mäter effekt 2 kanaler drivna, H/K och nån till mäter alla kanaler drivna.

Jämför en H/K specad till 7x100 watt med en Yamaha, jämför sen vikten, strömkapaciteten och kanske t.om effektförbrukningen så förstår man.

Normalt brukar de flesta anmärka på att H/K har en loudness-karaktär, lite hissad bas och diskant.. Tycker dock detta har försvunnit nästan helt sen 13x, 23x, 33x, 43x och 63x-serierna kom.

Jag har tagit effektsiffrorna med en nypa salt på alla billigare receivrar och bara gämfört med andra i samma prisklass och kommit fram till att Yamaha är enormt prisvärda.
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Återgå till Köpråd