Nåltryck för 78-varvare/stenkakor

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bipen
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2018-04-24
Ort: Göteborg

Nåltryck för 78-varvare/stenkakor

Inläggav Bipen » 2023-07-19 18:28

Jag planerar att skaffa en pickup för 78-varvare. Det verkar finnas två skolor för fjädringsmjukhet och rekommenderat nåltryck. Dels Ortofon med normal fjädringsmjukhet och 2,0 gram (2M 78), dels Audio-Technica med låg fjädringsmjukhet och 5,0 gram (AT-MONO 3/SP, AT-VM670SP, AT-VM95SP).

Kan båda principerna fungera lika bra eller är något av fabrikaten ute och cyklar? Bara en kan väl vara bäst eller? Egna erfarenheter och teoretiska resonemang välkomnas.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3709
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Nåltryck för 78-varvare/stenkakor

Inläggav Adhoc » 2023-07-19 21:57

LennartJ kan ha svar på frågorna. Han har många 78-varvare och pickup just för stenkakor, om jag minns rätt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22805
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Nåltryck för 78-varvare/stenkakor

Inläggav RogerGustavsson » 2023-07-20 10:39

Diskusioner på div. hemsidor ger lite olika svar, inte minst utifrån vilket slitage man kan kosta på sig. Den ökade hastigheten hos 78-varvarna gör spårningen lite svårare, kanske är av godo med högre fjädringsmjukhet? Gamla trattgrammofoner slet rejält på både skivor och nålar, nåltrycken var höga. Antar att det är stor skillnad på stenkakornas skick beroende på hur mycket de har spelats. Det är också lite olika beträffande från vilken tidsperiod stenkakan kommer. Nålspetsar fanns tidigare i olika utföranden typ "Salonnadel"," Konzertnadel" etc.

Användarvisningsbild
Bipen
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2018-04-24
Ort: Göteborg

Re: Nåltryck för 78-varvare/stenkakor

Inläggav Bipen » 2023-07-21 12:03

Adhoc skrev:LennartJ kan ha svar på frågorna. Han har många 78-varvare och pickup just för stenkakor, om jag minns rätt.


Bra tips. Jag får PM:a honom.

Användarvisningsbild
Bipen
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2018-04-24
Ort: Göteborg

Re: Nåltryck för 78-varvare/stenkakor

Inläggav Bipen » 2023-07-21 12:14

RogerGustavsson skrev:Diskusioner på div. hemsidor ger lite olika svar, inte minst utifrån vilket slitage man kan kosta på sig. Den ökade hastigheten hos 78-varvarna gör spårningen lite svårare, kanske är av godo med högre fjädringsmjukhet? Gamla trattgrammofoner slet rejält på både skivor och nålar, nåltrycken var höga. Antar att det är stor skillnad på stenkakornas skick beroende på hur mycket de har spelats. Det är också lite olika beträffande från vilken tidsperiod stenkakan kommer. Nålspetsar fanns tidigare i olika utföranden typ "Salonnadel"," Konzertnadel" etc.


Jag börjar luta åt att Ortofon 2M 78 kan vara det bättre valet. Jag har räknat på tonarmsresonansen i en Technics SL-1200 tonarm med 12 gram effektiv massa inkl. pickupskal. För Audio-Technicas olika 78 rpm mono-pickuper hamnar den på 14,6-19,7 Hz, något högt. För Ortofon 2M 78 hamnar den på 8,5 Hz vilket är mycket närmre optimala 10 Hz.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 7 gäster