Vilka högtalare klarar av dist bäst ? Gillar Smith & Thell

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10446
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Vilka högtalare klarar av dist bäst ? Gillar Smith & Thell

Inläggav distad » 2023-08-17 05:23

Knäpp fråga va ? Men när Lindroos tittade in hos mig så meckade vi lite med ljudet på Spotify och han blev helt förskräckt när jag satte på min favoriter i hörlurarna på honom. Jisses vad dist.. 8O Och det pratas ju dist hela tiden, så man undrar ju vilka högtalare "i olika prisklasser" som kan spela denna musik utan att öronen ramlar av. Minns inte exakt vilken låt det var, men ni kan ju lyssna på några av de jag lägger upp. Nu har jag bara spelat dem på ett par billiga WHARFEDALE utan att öronen ramlade av..... :mrgreen: Men är det någon på forumet som gillar denna grupp och vilka högtalare spelar du på ? Och hur upplevs musiken ? För mig har dem blivit stora favoriter. Om man ska tänka som man gjorde förr för många år sedan så skulle man välja något som har lite mörkare ton som tex Dynaudio,Wharfedale, Dali, men de har blivit mycket mer neutrala, som många högtalare har blivit numera. Undrar hur det skulle låta på Monitor Audio....? Någon som spelat deras musik på ett par Ino ?


Den här tycker jag är riktigt bra.




Ps. Carlsson klarar denna grupp 8)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10446
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vilka högtalare klarar av dist bäst ? Gillar Smith & The

Inläggav distad » 2023-08-17 08:24

Det var uppenbart en svår fråga då många läst men inga svar. :)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten

Kraniet
 
Inlägg: 12581
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Vilka högtalare klarar av dist bäst ? Gillar Smith & The

Inläggav Kraniet » 2023-08-17 08:52

EQ är ju den enda vettiga lösningen.
Eventuellt att en loudness-knapp på förstärkaren kan förbättra saken.

Men att välja högtalare utifrån att de ska kunna hantera dåliga inspelningar är ju inte så vettigt. Då kommer ju all annan musik istället att låta sämre än den kan.
Men lyssnar man bara på en sorts musik så kan det väl eventuellt vara intressant förstås.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10446
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vilka högtalare klarar av dist bäst ? Gillar Smith & The

Inläggav distad » 2023-08-17 09:18

Kraniet skrev:EQ är ju den enda vettiga lösningen.
Eventuellt att en loudness-knapp på förstärkaren kan förbättra saken.

Men att välja högtalare utifrån att de ska kunna hantera dåliga inspelningar är ju inte så vettigt. Då kommer ju all annan musik istället att låta sämre än den kan.
Men lyssnar man bara på en sorts musik så kan det väl eventuellt vara intressant förstås.

Jag tycker inte den är så knepig.....de flesta burkar borde kunna hantera Smith & Thell. Burkar som inte kan hantera det här är inget för mig. Lyssnar på mycket på bla. Mike Oldfield, Mark Knopfler tex.
Sedan det här med att det ska vara ultra neutralt "så att säga" bryr jag mig inte om då de flesta högtalare låter "olika" så vad är neutralt egentligen......? Ingen term som är viktig när jag väljer grejer utan att mina öron gillar det jag hör ""är det viktiga"", så några olika sorters musik på provlyssning räcker för att avgöra. Utan jag undrade om det fanns några Smith & Thell fan här och vilka högtalare de har ?
Sedan kanske det finns något högtalarmärke som klarar Smith & Thell extra bra ? Att Carlsson med N diskanten gör det, har jag redan hört. Men Carlsson med N diskant är ju extra bra och inte så billigt så jag undrar om någon hört något annat med dem. Jag partar hellre utifrån "naturlig ljud" än neutralt pga jag hört mycket körsång och vet hur röster låter om man ska snöa in på naturtroget ljud till 100%

När jag väl får råd till en stereo igen så är jag inte så säker på att jag väljer 100% naturtroget ljud, om det nu inte skulle bli Carlsson med N diskanten som låter mycket naturligt i mina öron.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3341
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Vilka högtalare klarar av dist bäst ? Gillar Smith & The

Inläggav Calleberg » 2023-08-17 09:39

Min absoluta budgetfavorit är Kef coda7, har inte provat med nå Smitt å täll, men de är som ett par billiga Rogers LS3/5A (BBC kurva) fast med reflexport och tillhörande bättre basregister. Hittar du ett par beggade för 500 eller mindre så tjöööp!
Dessutom kan du modda dem så de blir bättre :wink:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10446
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vilka högtalare klarar av dist bäst ? Gillar Smith & The

Inläggav distad » 2023-08-17 09:50

Calleberg skrev:Min absoluta budgetfavorit är Kef coda7, har inte provat med nå Smitt å täll, men de är som ett par billiga Rogers LS3/5A (BBC kurva) fast med reflexport och tillhörande bättre basregister. Hittar du ett par beggade för 500 eller mindre så tjöööp!
Dessutom kan du modda dem så de blir bättre :wink:

Modda....aha.... :D Mins dem. Ska goggla lite senare, nu ska jag iväg.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten

Kraniet
 
Inlägg: 12581
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Vilka högtalare klarar av dist bäst ? Gillar Smith & The

Inläggav Kraniet » 2023-08-17 09:53

Alltså allt bestäms ju av frekvenskurvan. Det är ingen "magi" involverad.
Svackor och peakar vid vissa frekvenser ger vitt skilda ljud.

Loudness-kurva är ju ett sätt att göra saken bättre. Just genom att förstärka basen och de högsta frekvenserna så undertrycks området 1000-5000 Hz där örat är mest känslig och där de flesta ljudattribut kopplade till mjukt/hårt, burkigt, S-betoning osv finns.

Att ha en högtalare med extremt hög 2a-tons dist kan eventuellt hjälpa men genrellt låter det bättre ju mindre dist högtalaren har.

En lågdistande högtalare med linjär frekvenskurva och kontrollerad spridning som du sedan justerar kurvan på med EQ är det bästa.

Annars är det ju bara läsa recensioner av högtalare och leta efter den som låter mjukt, avslappnat, laid-back osv, etc.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28130
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Vilka högtalare klarar av dist bäst ? Gillar Smith & The

Inläggav PerStromgren » 2023-08-17 10:42

Är inte det där ganska vanlig pop? Mina Quad "klarar" musiken i meningen att jag tror att det låter ungefär som tänkt, om man bortser från mina högtalares maximala ljudtrycksförmåga.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22804
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vilka högtalare klarar av dist bäst ? Gillar Smith & The

Inläggav RogerGustavsson » 2023-08-17 13:46

Jag tycker också det är vanlig pop med ett sound som det förväntas idag. Med liten dynamik lär det låta "bra" även på mindre anläggningar, låter inte aggressivt. Har lyssnat via mina Magnepan 3.6. Direkt innan lyssnade jag på Beethoven 5:e pianokonsert - rätt stor kontrast, inte minst hur lite den där popmusiken "andas", det är på hela tiden.

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10446
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vilka högtalare klarar av dist bäst ? Gillar Smith & The

Inläggav distad » 2023-08-17 14:54

Calleberg skrev:Min absoluta budgetfavorit är Kef coda7, har inte provat med nå Smitt å täll, men de är som ett par billiga Rogers LS3/5A (BBC kurva) fast med reflexport och tillhörande bättre basregister. Hittar du ett par beggade för 500 eller mindre så tjöööp!
Dessutom kan du modda dem så de blir bättre :wink:

Tittat lite nu och undra vad som är så jäkla bra med den där lilla skithögtalaren.... :? Och ingen hype kring dem alls..... :o :lol:
Filtret är ju en katastrof..... :mrgreen: :wink: Och det par som fanns på blocket blev nog inte sålda för de ligger på Tradera nu. Så man undrar ju vad som är så bra när ingen vill ha dem..... :mrgreen:
Bild
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3341
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Vilka högtalare klarar av dist bäst ? Gillar Smith & The

Inläggav Calleberg » 2023-08-17 18:20

Nej du har rätt, det är SOPOR!
Måste kommit ihåg fel...
Inget att ha.
Glöm dem.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6410
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vilka högtalare klarar av dist bäst ? Gillar Smith & The

Inläggav I-or » 2023-08-18 00:47

FBK skrev:
Kraniet skrev:EQ är ju den enda vettiga lösningen.
Eventuellt att en loudness-knapp på förstärkaren kan förbättra saken.

Men att välja högtalare utifrån att de ska kunna hantera dåliga inspelningar är ju inte så vettigt. Då kommer ju all annan musik istället att låta sämre än den kan.
Men lyssnar man bara på en sorts musik så kan det väl eventuellt vara intressant förstås.

Jag tycker inte den är så knepig.....de flesta burkar borde kunna hantera Smith & Thell. Burkar som inte kan hantera det här är inget för mig. Lyssnar på mycket på bla. Mike Oldfield, Mark Knopfler tex.
Sedan det här med att det ska vara ultra neutralt "så att säga" bryr jag mig inte om då de flesta högtalare låter "olika" så vad är neutralt egentligen......? Ingen term som är viktig när jag väljer grejer utan att mina öron gillar det jag hör ""är det viktiga"", så några olika sorters musik på provlyssning räcker för att avgöra. Utan jag undrade om det fanns några Smith & Thell fan här och vilka högtalare de har ?
Sedan kanske det finns något högtalarmärke som klarar Smith & Thell extra bra ? Att Carlsson med N diskanten gör det, har jag redan hört. Men Carlsson med N diskant är ju extra bra och inte så billigt så jag undrar om någon hört något annat med dem. Jag partar hellre utifrån "naturlig ljud" än neutralt pga jag hört mycket körsång och vet hur röster låter om man ska snöa in på naturtroget ljud till 100%

När jag väl får råd till en stereo igen så är jag inte så säker på att jag väljer 100% naturtroget ljud, om det nu inte skulle bli Carlsson med N diskanten som låter mycket naturligt i mina öron.


Det är inget speciellt med dessa inspelningar. Populärmusiken låter på det här sättet idag - komprimerat och distorderat. Den första inspelningen står dock ut med en fullständigt felaktig klangbalans i toppoktaven, vilket får den att framstå som ännu värre än den är kompressions- och distorsionsmässigt. Alla hyggliga högtalare kommer att återge inspelningarna ungefär som de är (även om riktigt lågdistorderande högtalare faktiskt får även skräniga inspelningar att låta aningen mindre skräniga). Det finns helt enkelt ingen möjlighet att gömma undan kompression och distorsion även om en klangbalans med lågfrekvensdominans kan uppfattas som mer avslappnad med svaga inspelningar av många lyssnare. Detta är dock alltid på bekostnad av tydlighet och detaljer, liksom förstås för ljudkvaliteten för hyggliga och goda inspelningar.

Däremot är det helt normalt att hörlurar, även högt rankade sådana, har stora problem med klangbalansen, vilket kan låta otrevligt generellt och alldeles särskilt så för vissa inspelningar. Ännu värre blir det eftersom olika lyssnare har olika öron, vilket påverkar frekvensgången vid trumhinnorna kraftigt. Du och Johan registrerar därför inte ljudet på samma sätt, vilket ni hade gjort med högtalare. Jag skulle därför anta att hörlurslyssningen var en stor orsak till det upplevda oljudet.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

MacBruce
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Vilka högtalare klarar av dist bäst ? Gillar Smith & The

Inläggav MacBruce » 2023-08-18 12:53

Kraniet skrev:EQ är ju den enda vettiga lösningen.
Eventuellt att en loudness-knapp på förstärkaren kan förbättra saken.

Men att välja högtalare utifrån att de ska kunna hantera dåliga inspelningar är ju inte så vettigt. Då kommer ju all annan musik istället att låta sämre än den kan.
Men lyssnar man bara på en sorts musik så kan det väl eventuellt vara intressant förstås.


Påminner mig om en period i slutet av 70-talet, då varje "journalist", som inte hade någonting bättre för sig, skulle skriva om "hifi". I en artikel i lokalblaskan uppmanades högtalarspekulanter att ta med sina egna favoritskivor, därför att butikerna "hade skivor som lät bättre på de högtalare som de ville sälja".

Jag var delägare i en liten "outlet", som skulle serva hugade självbyggare i närområdet med komponenter och färdigbyggda exemplar för avlyssning av det som mina artiklar i diverse tidskrifter hade beskrivit. Råkade vara närvarande då en besökare, som hade anammat artikeln, hade med sig sina egna skivor och ville provspela dem på RT-hornet med de sidosystem som jag hade "modifierat". Han hade byggt sidosystemen enligt mina anvisningar (dyra, med JBL-element) och tyckte att de "lät skit". Lade på en av hans skivor och – det lät "skit"! Minns inte nu vilken skiva det var men jag hade samma skiva och visste att den "lät bra" de gånger vi hade spelat den. Tänkte byta till den men upptäckte att nålen hade plöjt upp en klump av (förmodligen) tobakstjära framför sig... När nålen var rengjord och med en "ren" skiva måste även besökaren medge ("rödgenerad" ända upp till öronen), att "systemet nog lät bra"...
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10446
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vilka högtalare klarar av dist bäst ? Gillar Smith & The

Inläggav distad » 2023-08-19 18:59

I-or skrev:
FBK skrev:
Kraniet skrev:EQ är ju den enda vettiga lösningen.
Eventuellt att en loudness-knapp på förstärkaren kan förbättra saken.

Men att välja högtalare utifrån att de ska kunna hantera dåliga inspelningar är ju inte så vettigt. Då kommer ju all annan musik istället att låta sämre än den kan.
Men lyssnar man bara på en sorts musik så kan det väl eventuellt vara intressant förstås.

Jag tycker inte den är så knepig.....de flesta burkar borde kunna hantera Smith & Thell. Burkar som inte kan hantera det här är inget för mig. Lyssnar på mycket på bla. Mike Oldfield, Mark Knopfler tex.
Sedan det här med att det ska vara ultra neutralt "så att säga" bryr jag mig inte om då de flesta högtalare låter "olika" så vad är neutralt egentligen......? Ingen term som är viktig när jag väljer grejer utan att mina öron gillar det jag hör ""är det viktiga"", så några olika sorters musik på provlyssning räcker för att avgöra. Utan jag undrade om det fanns några Smith & Thell fan här och vilka högtalare de har ?
Sedan kanske det finns något högtalarmärke som klarar Smith & Thell extra bra ? Att Carlsson med N diskanten gör det, har jag redan hört. Men Carlsson med N diskant är ju extra bra och inte så billigt så jag undrar om någon hört något annat med dem. Jag partar hellre utifrån "naturlig ljud" än neutralt pga jag hört mycket körsång och vet hur röster låter om man ska snöa in på naturtroget ljud till 100%

När jag väl får råd till en stereo igen så är jag inte så säker på att jag väljer 100% naturtroget ljud, om det nu inte skulle bli Carlsson med N diskanten som låter mycket naturligt i mina öron.


Det är inget speciellt med dessa inspelningar. Populärmusiken låter på det här sättet idag - komprimerat och distorderat. Den första inspelningen står dock ut med en fullständigt felaktig klangbalans i toppoktaven, vilket får den att framstå som ännu värre än den är kompressions- och distorsionsmässigt. Alla hyggliga högtalare kommer att återge inspelningarna ungefär som de är (även om riktigt lågdistorderande högtalare faktiskt får även skräniga inspelningar att låta aningen mindre skräniga). Det finns helt enkelt ingen möjlighet att gömma undan kompression och distorsion även om en klangbalans med lågfrekvensdominans kan uppfattas som mer avslappnad med svaga inspelningar av många lyssnare. Detta är dock alltid på bekostnad av tydlighet och detaljer, liksom förstås för ljudkvaliteten för hyggliga och goda inspelningar.

Däremot är det helt normalt att hörlurar, även högt rankade sådana, har stora problem med klangbalansen, vilket kan låta otrevligt generellt och alldeles särskilt så för vissa inspelningar. Ännu värre blir det eftersom olika lyssnare har olika öron, vilket påverkar frekvensgången vid trumhinnorna kraftigt. Du och Johan registrerar därför inte ljudet på samma sätt, vilket ni hade gjort med högtalare. Jag skulle därför anta att hörlurslyssningen var en stor orsak till det upplevda oljudet.

Tack för förklaringen, det där med hörlurar. Men varför är det sådan skillnad mellan upplevelsen i hörlurar och kontra högtalare ? Men vilka högtalare som folk upplever som bra är det ju stor bredd på också.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3724
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Vilka högtalare klarar av dist bäst ? Gillar Smith & The

Inläggav juanth » 2023-08-19 20:43

FBK skrev:
I-or skrev:
FBK skrev:Jag tycker inte den är så knepig.....de flesta burkar borde kunna hantera Smith & Thell. Burkar som inte kan hantera det här är inget för mig. Lyssnar på mycket på bla. Mike Oldfield, Mark Knopfler tex.
Sedan det här med att det ska vara ultra neutralt "så att säga" bryr jag mig inte om då de flesta högtalare låter "olika" så vad är neutralt egentligen......? Ingen term som är viktig när jag väljer grejer utan att mina öron gillar det jag hör ""är det viktiga"", så några olika sorters musik på provlyssning räcker för att avgöra. Utan jag undrade om det fanns några Smith & Thell fan här och vilka högtalare de har ?
Sedan kanske det finns något högtalarmärke som klarar Smith & Thell extra bra ? Att Carlsson med N diskanten gör det, har jag redan hört. Men Carlsson med N diskant är ju extra bra och inte så billigt så jag undrar om någon hört något annat med dem. Jag partar hellre utifrån "naturlig ljud" än neutralt pga jag hört mycket körsång och vet hur röster låter om man ska snöa in på naturtroget ljud till 100%

När jag väl får råd till en stereo igen så är jag inte så säker på att jag väljer 100% naturtroget ljud, om det nu inte skulle bli Carlsson med N diskanten som låter mycket naturligt i mina öron.


Det är inget speciellt med dessa inspelningar. Populärmusiken låter på det här sättet idag - komprimerat och distorderat. Den första inspelningen står dock ut med en fullständigt felaktig klangbalans i toppoktaven, vilket får den att framstå som ännu värre än den är kompressions- och distorsionsmässigt. Alla hyggliga högtalare kommer att återge inspelningarna ungefär som de är (även om riktigt lågdistorderande högtalare faktiskt får även skräniga inspelningar att låta aningen mindre skräniga). Det finns helt enkelt ingen möjlighet att gömma undan kompression och distorsion även om en klangbalans med lågfrekvensdominans kan uppfattas som mer avslappnad med svaga inspelningar av många lyssnare. Detta är dock alltid på bekostnad av tydlighet och detaljer, liksom förstås för ljudkvaliteten för hyggliga och goda inspelningar.

Däremot är det helt normalt att hörlurar, även högt rankade sådana, har stora problem med klangbalansen, vilket kan låta otrevligt generellt och alldeles särskilt så för vissa inspelningar. Ännu värre blir det eftersom olika lyssnare har olika öron, vilket påverkar frekvensgången vid trumhinnorna kraftigt. Du och Johan registrerar därför inte ljudet på samma sätt, vilket ni hade gjort med högtalare. Jag skulle därför anta att hörlurslyssningen var en stor orsak till det upplevda oljudet.

Tack för förklaringen, det där med hörlurar. Men varför är det sådan skillnad mellan upplevelsen i hörlurar och kontra högtalare ? Men vilka högtalare som folk upplever som bra är det ju stor bredd på också.


Folk har olika stora hörselgångar och därför låter (framstår) samma sorts hörlurar olika för olika personer. Olika tonkurvor beroende på vad som är mellan högtalarna i hörlurarna och trumhinnan.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7313
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Vilka högtalare klarar av dist bäst ? Gillar Smith & The

Inläggav avr7000 » 2023-08-20 11:49

Jag tror att de högtalare som kan spela musik med dist (komprimerad musik etc.) på minst jobbiga sätt är högtalare som har minimalt med dist själva...

Jag gjorde upptäckten att inspelad distad gitarr (inte dödsmetall men lite mer än Blues-sprick) lät ovanligt autentiskt, naturligt och upplöst på våra nya OA51 med Purifi bas och Bliesma diskant.
Det verkar som om högtalare med ett visst mått av egen dist "stressas" av inspelad dist och lägger på ett eget lager av "dis".

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10446
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vilka högtalare klarar av dist bäst ? Gillar Smith & The

Inläggav distad » 2023-08-20 22:03

avr7000 skrev:Jag tror att de högtalare som kan spela musik med dist (komprimerad musik etc.) på minst jobbiga sätt är högtalare som har minimalt med dist själva...

Jag gjorde upptäckten att inspelad distad gitarr (inte dödsmetall men lite mer än Blues-sprick) lät ovanligt autentiskt, naturligt och upplöst på våra nya OA51 med Purifi bas och Bliesma diskant.
Det verkar som om högtalare med ett visst mått av egen dist "stressas" av inspelad dist och lägger på ett eget lager av "dis".

Stefan

Jag har hört Smith & Thell på OA51.N och öronen blödde inte. :)
Sedan när jag tänker tillbaka på historien när man började med hobbyn för över 30år sedan så under alla dessa år har ofta lyssning på lite bättre modeller (inte 100.000kr burkar) ifrån JBL,Kef,Dynaudio en del Dali modeller klarat sig bra. Focal,B&W är väl de som varit mest illa. B&WN802 däremot är underbar och neutral men den kostade väl runt 100.000 papp. Dali hade också på den tiden en modell runt samma slant ?? och den klarade sämre inspelningar bättre men lät inte lika magiskt bra som B&W802N på vettig och bra inspelad musik. Jag var på Klubben på den tiden och lyssnade då kollega skulle välja en av dem.
Monitor Audio har också släppt en hel del bra högtalare genom åren.
Nu när man är fattig så har jag tittat en del på instegshögtalare ifrån många märken och Monitor Audio verkar vara ett bra val om man söker neutralt ljud. Även Dali har numera släppt många modeller under många år som låter mer neutralt än för 30år sedan. Nuvarande instegsserie ifrån Kef är ganska dyr, får bra intryck men ska ha ett mörkare ljud än tex Monitor Audio och Dali. Sedan har vi ju Canton och de har olika ljudsignatur på olika serier... Och JBL är jag tveksam till när det gäller de billigare serierna, det ska visst vara hissad diskant :roll:
Vad det blir för egen del kommer bero på vad som finns beg och "hur rummet är" som man flyttar till......det kan ju bli allt mellan himmel och helvete. Kanske finns någon i Stockholm som har lust att komma på middag och mäta lite, sedan får man se om man ska hoppa av glädje eller hoppa ifrån balkongen.... Det här med akustiken är inte kul alltså, inte när man tycker om musik. Jag vet att rummet kommer vara välmöblerat,stor matta,mycket tavlor, bokhyllor som är fulla, dvs sådant som jag vet är BRA för ljudet, men det hjälper inte alltid. Och en sådan där "trollerilåda" kommer vara för dyr för mig, men den verkar ju kunna göra underverk.
Kommer i alla fall köra en budget Hemmabio först då jag har min stora Onkyo kvar och en bra Panasonic Blu-Ray och film är viktigast för min del och där vet jag redan vad det kommer bli för burkar då det finns gott om beg för billig peng och de låter neutralt och bra och passar perfekt i en Hemmabio dvs äldre Dali stativare som jag kommer hänga på väggarna. Och sedan har jag en DSPeaker Anti-Mode som brukar kunna fixa så en köpesub låter vettigt till film, enligt mina erfarenheter.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6410
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vilka högtalare klarar av dist bäst ? Gillar Smith & The

Inläggav I-or » 2023-08-21 17:11

avr7000 skrev:Jag tror att de högtalare som kan spela musik med dist (komprimerad musik etc.) på minst jobbiga sätt är högtalare som har minimalt med dist själva...

Jag gjorde upptäckten att inspelad distad gitarr (inte dödsmetall men lite mer än Blues-sprick) lät ovanligt autentiskt, naturligt och upplöst på våra nya OA51 med Purifi bas och Bliesma diskant.
Det verkar som om högtalare med ett visst mått av egen dist "stressas" av inspelad dist och lägger på ett eget lager av "dis".

Stefan


Ja, som jag skrev ovan gör lågdistorderande högtalare skillnad även för skräniga, d.v.s. distorderade, inspelningar. Komplexa klanger är svårare att återge oavsett om komplexiteten har en akustisk eller elektronisk bakgrund. Detta beror på den stora mängden intermodulationsprodukter som ett olinjärt återgivningssystem genererar vid samtidig excitering från många frekvenser.

Detta är speciellt påtagligt när THD ligger nedåt 0,05 % ca 400-7000 Hz vid medelhöga ljudtrycksnivåer, vilket tyvärr är mycket ovanligt förekommande. Goda inspelningar kan låta fantastiskt rent, nästan som i verkligheten, men man måste ha upplevt detta för att fullt ut inse vilka tjocka gruslager av distorsion som man utsätts för i normala produkter.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3724
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Vilka högtalare klarar av dist bäst ? Gillar Smith & The

Inläggav juanth » 2023-08-21 21:11

:mrgreen:
avr7000 skrev:Jag tror att de högtalare som kan spela musik med dist (komprimerad musik etc.) på minst jobbiga sätt är högtalare som har minimalt med dist själva...

Jag gjorde upptäckten att inspelad distad gitarr (inte dödsmetall men lite mer än Blues-sprick) lät ovanligt autentiskt, naturligt och upplöst på våra nya OA51 med Purifi bas och Bliesma diskant.
Det verkar som om högtalare med ett visst mått av egen dist "stressas" av inspelad dist och lägger på ett eget lager av "dis".

Stefan


Det blir väldigt tydligt om man lyssnar i ett par lågdistande högtalare på tex Billie Eilish med massor av pålagd distorsion i tex basen. Distorsion på instrument som vanligtvis inte har dist.
En av de roligare trådarna på faktiskt där 50% älskade produktionen och 50% var så upprörda att de höll på att spricka av ilska. :mrgreen:
Klart tydligt att den produktionen kräver lågdistande högtalare.
Det var även diskussion om konstnärlig frihet i tråden och huruvida det var pålagd distorsion eller bara skit bakom spakarna.

viewtopic.php?p=2042497#p2042497
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster