Vilken "högtalarkabel" på Clas Ohlson behöver jag?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
d94ka

Vilken "högtalarkabel" på Clas Ohlson behöver jag?

Inläggav d94ka » 2006-04-03 15:34

Jag tänkte flytta mina högtalare en bit ifrån förstärkaren och måste därför köpa lite kabel. Jag kommer att behöva omkring 10-15 meter per högtalare och tänkte gå till Clas Ohlson. Vilken kabel där ska jag välja för att vara någorlunda säker på att resistansen och andra parametrar inte ställer till det för mycket? Om det räcker med 1.5 mm² sk. högtalarkabel blir jag glad eftersom den finns i en vit variant. Jag slipper gärna köpa typ EKK eftersom den är så styv och otymplig. Högtalarna är Dynaudio Audience 52SE och förstärkaren är en Denon AVR-2105.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-03 16:08

De högtalarna är bra om du använder en ok kabel till ;-) EKK är nog det billigaste alternativet, och då tycker jag nog att 4x1,5kvadrat är okej. Billigare blir det inte, men likvärdigt med supra Ply 3,4 (kabeln har plätering som gör att den agerar likt en enkardelig kabel).

Men tusan, blir du nöjd med en annan kabel, flertrådig, så är det väl okej det med. Ta iallfall 2,5 kvadratig om du skall ha 10m dragning..

Användarvisningsbild
pgv

Inläggav pgv » 2006-04-15 12:52

Måste säga att av alla kablar jag provat är Clas...Sämst!

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-04-15 13:32

pgv skrev:Måste säga att av alla kablar jag provat är Clas...Sämst!

På vilket sätt?
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2006-04-15 13:33

Jag brukar rekomendera EKUA till alla kunder. Mest för den är så smidig att använda och med den högtalar placering dom flesta har tror jag valet av kabel är obetydligt.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-04-15 13:39

Ja, om man bara drar någon meter (max två) till varje högtalare så duger EKUA fint. I varje fall om vi talar om högtalare med vettig impedans.

I annat fall håller jag med Kaffekoppen om att 4*1,5 mm^2 är ett utmärkt val för en tiometersdragning. Ledarna bör kopplas korsvis, för lägsta induktans.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
quixotic

Inläggav quixotic » 2006-04-19 17:40

Vad menas egentligen med "korsvis" när man pratar om att fläta EKK? Flätar vi alltså fyra ledare som termineras parvis i ändarna, eller hur ser det ut? Hur hårt ska ledarna flätas? Ska snart dra lite längre kablage till surroundsatelliterna och då vill jag inte använda EKUA utan tänkte fläta EKK till hela systemet. :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-19 17:47

Hoppas du har flinka, tåliga fingrar - EKK är ju bångstyrig!

Men visst flätar man alla fyra och terminerar parvis som du säger. Har du högohmiga surroundhgt så funkar det bra med tunnare kabel.

Användarvisningsbild
quixotic

Inläggav quixotic » 2006-04-19 17:53

Suck, ja, jag är illa medveten om hur elak EKK kan vara, men, no pain no gain, får bli en sväng till byggbutiken och skaffa lite EKK att fläta under kommande helger! :) Tack för svaret! :D

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2006-04-19 21:28

quixotic skrev:Vad menas egentligen med "korsvis" när man pratar om att fläta EKK?
Det är inte fråga om att fläta, utan det är fråga om hur man koplar ihop dom 4st ledarna till varandra i varje ända.
Parvis:
+ +
- -

Korsvis:
+ -
- +
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-04-19 21:29

Det beror på.
Oftast korsvis för lägre induktans.

Mvh Magnus Eriksson

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-04-22 01:15

Ja, det stämmer.

Man kan väl kanske säga såhär:
Använder man högtalare som är konstruerade utan hänsyn till högtalarkabeln, så bör en fyrledarkabel alltid kopplas kossad i ändarna (se Alexis utmärkta skiss), eftersom en högtalare konstruerad utan hänsyn till kabeln är optimerad för en så låg induktans som det bara är möjligt.

Är kabeln kortare än tio meter kan man diskutera om induktansen är något att bry sig om alls (förutsatta att + och - inte är separerade utan ligger rimligt när varandra). Men så kanske man inte använder fyrledare vid kaballängder kortare än tio meter heller? :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Återgå till Köpråd