Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Re: Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Inläggav Kraniet » 2023-09-14 08:21

Lite intressant med Marten Oscar Duo

Elementen ser misstänkt lika SB acoustics faktiskt
Bild

Så det kanske är en räv i finkläder!? 8)

(mäter dock inte lika fint som rävarna..)

edit: åhå se där
SB Acoustics manufactures the Duo's two drivers to designer Leif Olofsson's specifications. The 7" rear-vented, reinforced-ceramic mid/bass driver features a cast-aluminum basket and a vented, copper-sleeve pole-piece said to contribute to lower distortion. The driver is said to behave pistonically in its frequency range, with no breakup modes.

https://www.stereophile.com/content/mar ... oudspeaker
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2023-09-14 09:48

Kraniet skrev:Lite intressant med Marten Oscar Duo

Till Marten Oscar Duo används SB17CAC35-4 och SB26CDNC-C000-4 som inte finns i SB Acoustics ordinarie sortiment. Jag nämnde det på sidan 1 i den här tråden, där finns det även mätningar. :) Det vore kul att bygga Räv-L, möjligen aktiv med platt låda och bred baffel istället för nära väggplacering, typ så här:

Bred högtalare.png
Bred högtalare.png (64.77 KiB) Visad 3714 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-09-14 10:32

Zappa skrev:

Till Marten Oscar Duo används SB17CAC35-4 och SB26CDNC-C000-4 som inte finns i SB Acoustics ordinarie sortiment. Jag nämnde det på sidan 1 i den här tråden, där finns det även mätningar. :) Det vore kul att bygga Räv-L, möjligen aktiv med platt låda och bred baffel istället för nära väggplacering, typ så här:

Bred högtalare.png

Vet inte hur du menar. De går absolut att köpa

https://www.hifikit.se/sb17cac35-4.html
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 000-4.html

men de med svart kon är ju billigare och prestandan är samma så man kan ju lika gärna köpa de.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2023-09-14 10:50

Kraniet skrev:
Zappa skrev:

Bilagan Bred högtalare.png finns inte längre

men de med svart kon är ju billigare och prestandan är samma så man kan ju lika gärna köpa de.

Diskanten SB26CDNC-C000-4 hittar du inte i SB Acoustics ordinarie sortiment. Visst går det bra även med de svarta elementen. Här framgår det vilka element som används i Marten Oscar Duo:
https://www.kronosav.com/blogs/news/marten-oscar-duo-review-a-class-of-their-own

034-039_Hifi_09_2020-006.jpg
034-039_Hifi_09_2020-006.jpg (85.62 KiB) Visad 3686 gånger

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-09-14 13:45

Zappa skrev:
Kraniet skrev:
Zappa skrev:

Bred högtalare.png

Diskanten SB26CDNC-C000-4 hittar du inte i SB Acoustics ordinarie sortiment. Visst går det bra även med de svarta elementen. Här framgår det vilka element som används i Marten Oscar Duo:
https://www.kronosav.com/blogs/news/marten-oscar-duo-review-a-class-of-their-own

034-039_Hifi_09_2020-006.jpg

Nä just missa det. Men med tanke på att standardelementen redan är bland det bästa som finns så behöver man nog inte gråta över det heller :)
Rävarna är nog bland topp 0,01% av världens bästa stativhögtalare. Kanske en av tio högtalare på sin höjd skulle jag tro.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-09-14 14:41

Kraniet skrev:Rävarna är nog bland topp 0,01% av världens bästa stativhögtalare. Kanske en av tio högtalare på sin höjd skulle jag tro.

Så ingen lyssning tycker du behövs för att avgöra det?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-09-14 14:50

paa skrev:
FBK skrev:Jag rör mig inte i dessa prisklasser, men Focal kan ju knappast vara ensamma om att bygga dyra stativhögtalare. Focal överlag har ett konstigt ljud som inte låter naturligt i mina öron. De är ungefär som B&W, de har irrat bort sig totalt.

Jag har upplevt att Focal brukar ha en onödigt markerad diskant, vilket ger ett väldigt plingigt ljud, som passar till t.ex mässjazz.

Ungefär. Inte har de kött och blod i ryggmärgen.
Även om de inte verkar så på forumet numera i "dist" tider så finns det något som heter "smak" och alla har inte samma.
När jag lyssnar så jämför jag med verkligheten live hur det låter och mycket låter inte naturligt. Sedan att jag ibland
kan föredra någor som kanske har extra kött och blod är en annan sak.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-09-14 14:51

goat76 skrev:
Kraniet skrev:Rävarna är nog bland topp 0,01% av världens bästa stativhögtalare. Kanske en av tio högtalare på sin höjd skulle jag tro.

Nä vi vet ju hur de mäter? Speciellt i fallet med rävarna som är så grundligt uppmätta.
Frekvensgång, spridning och dist är ju 100% i linje med den bästa forskningen på vad som utgör en god ljudåtergivare.
Sen om man eventuellt vill ha nåt eget sound så är det bara lägga på valfri EQ.

För egen del föredrar jag en något lägre nivå runt 3-4 kHz. Förmodligen pga min hörselnedsättning. (vilket jag fixar med inställningen i Dirac)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-09-14 14:54

goat76 skrev:

"dist" Du har väl följt med utvecklingen på forumet. :mrgreen:
Smak finns inte längre.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Froggy

Inläggav Froggy » 2023-09-14 15:48

Zappa skrev:......Det vore kul att bygga Räv-L, möjligen aktiv med platt låda och bred baffel istället för nära väggplacering, typ så här:

Bred högtalare.png

Så här ser mina tankar ut just nu:
viewtopic.php?f=16&t=74254&p=2286664#p2286653

Som ju har stora drag av Naqref's OrthoPluttonisk30
viewtopic.php?f=21&t=11362

som ju utvecklades till detta
http://user.faktiskt.io/naqref/diycontest/PC170116.jpg

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-09-14 17:36

Det intressanta med Marten Oscar Duo är att Räv-L har betydligt bättre egenskaper trots att elementen är snarlika (SB tillverkar många olika versioner av dessa element, där endast egenskaperna för konerna/kalotterna skiljer sig åt något). För ca 65 kkr mer än ett par Räv-L får man alltså snyggare lådor, betydligt sämre filter (andra ordningen och ganska illa implementerade, vilket den djupa dalen vid ca 3,3 kHz visar nedan) och en mindre välutformad baffel, vilket leder till klart svagare frekvensgång och spridning.

Frekvensgången för lyssningsfönstret (medelvärdesbildat över +/- 15 grader horisontellt, frekvensgången på den enligt JA optimala axeln är något mer ojämn) ser ut enligt nedan:

1020Martenfig3.jpg
1020Martenfig3.jpg (57.64 KiB) Visad 3586 gånger

https://www.stereophile.com/content/marten-oscar-duo-loudspeaker-measurements

Som synes handlar det om mediokra ca +/- 3,5 dB 200 Hz - 20 kHz. Den låga distorsionen i mellanregister och diskant för SB-elementen har dock naturligtvis inte försvunnit för Marten Oscar Duo. Det är väldigt välgörande att lyssna på lågdistorderande högtalare.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-09-14 18:07

Hotspur skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Budget?
Tja, femsiffrigt... Ett par MOD kostar ca 65-72 kkr plus stativ och där går nog gränsen. Ska lyssna på B&W 805 D4 oxå, då dom nu kör en fånig inbytesdrive. Men förnuftet säger QLN Signature 3, finns ett par beggade till en tredjedel av priset på ett par nya Marten Oscar Duo med stativ.

Besökte Sladd i Örebro (Ingemar Carlsson på Hificonsult) i sensomras.
Bra kille.
Demade QRS Mist 159k. (89k demo), AVM SA6.3 för 129k AVM PAS 5.3 för 90k var bra grejer.
Kolla in dessa

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2023-09-14 18:40

Froggy skrev:
Zappa skrev:......Det vore kul att bygga Räv-L, möjligen aktiv med platt låda och bred baffel istället för nära väggplacering, typ så här:

Bred högtalare.png

Så här ser mina tankar ut just nu:
viewtopic.php?f=16&t=74254&p=2286664#p2286653

Som ju har stora drag av Naqref's OrthoPluttonisk30
viewtopic.php?f=21&t=11362

som ju utvecklades till detta
http://user.faktiskt.io/naqref/diycontest/PC170116.jpg

Kul, tack för inspirationen! Nu blev jag riktigt sugen på att bygga.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-09-15 06:46

Kraniet skrev:
goat76 skrev:

Nä vi vet ju hur de mäter? Speciellt i fallet med rävarna som är så grundligt uppmätta.
Frekvensgång, spridning och dist är ju 100% i linje med den bästa forskningen på vad som utgör en god ljudåtergivare.
Sen om man eventuellt vill ha nåt eget sound så är det bara lägga på valfri EQ.

För egen del föredrar jag en något lägre nivå runt 3-4 kHz. Förmodligen pga min hörselnedsättning. (vilket jag fixar med inställningen i Dirac)

Med lite perspektiv på saken så är det väl endast Maarten själv som lyssnat på rävarna och samtidigt väl den enda som gjort mätningar på dem, men ändå kan vi alltså fastslå att de hör till topp 0.01% av världens bästa stativhögtalare. Är det korrekt uppfattat?

Kan vi vara säkra att samma fina mätresultat skulle återspegla sig i en mätning av ASR?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2023-09-15 10:34

Sonen har ett par Revel Performa3 M106. De låter väldigt bra. Enda nackdelen är avsaknad av djupbas. Och naturligtvis max ljudstyrka. När han kompletterade dessa med en bas-12:a från XTZ (modellen med EQ) så blev det plötsligt väldigt bra även avseende djupbas och ljudstyrka. Både han och jag anser att man inte behöver mer i en lägenhet och han pikar mig ibland för mina Revel Studio2 och mina 5 12-or i djupbasen (väldigt mycket mer pengar för marginell förbättring). Och faktum är att det låter inte så mycket bättre förrän man skruvar upp till volymer som är rejält mer än vad som passar sig i en lägenhet.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-09-15 11:28

goat76 skrev:
Med lite perspektiv på saken så är det väl endast Maarten själv som lyssnat på rävarna och samtidigt väl den enda som gjort mätningar på dem, men ändå kan vi alltså fastslå att de hör till topp 0.01% av världens bästa stativhögtalare. Är det korrekt uppfattat?

Kan vi vara säkra att samma fina mätresultat skulle återspegla sig i en mätning av ASR?

Vad gäller mätningarna, svar ja. Jag har kommunicerat en hel del med Maarten via pm och kan gå i god för att dessa är korrekt utförda. Dock skulle resultaten som vanligt skilja sig med någon dB eller så just för ASR eftersom Amir utnyttjar Klippel NFS, vilken beräknar fjärrfältsegenskaperna ur närfältsmätningar (en fantastiskt elegant manick). Mätningar som Maartens, eller för den skull alla andra konventionella mätningar också, är inte fullt ut representativa för fjärrfältet.

Dessutom tillkommer kanske ytterligare en hårsmån av avvikelser över 10 kHz från den mätmikrofon som Maarten använder sig av, men i praktiken ligger alla avvikelser väl inom normala gränser för mätosäkerheten (sannolikt +/- 1 dB).

Som jag skrev ovan kan man se Maarten Räv-L som en betydligt mer högklassigt presterande variant av Marten Oscar Duo, vilket jag finner ganska kul av flera anledningar.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2023-09-15 12:04

I-or skrev:
goat76 skrev:

Vad gäller mätningarna, svar ja. Jag har kommunicerat en hel del med Maarten via pm och kan gå i god för att dessa är korrekt utförda. Dock skulle resultaten som vanligt skilja sig med någon dB eller så just för ASR eftersom Amir utnyttjar Klippel NFS, vilken beräknar fjärrfältsegenskaperna ur närfältsmätningar (en fantastiskt elegant manick). Mätningar som Maartens, eller för den skull alla andra konventionella mätningar också, är inte fullt ut representativa för fjärrfältet.

Dessutom tillkommer kanske ytterligare en hårsmån av avvikelser över 10 kHz från den mätmikrofon som Maarten använder sig av, men i praktiken ligger alla avvikelser väl inom normala gränser för mätosäkerheten (sannolikt +/- 1 dB).

Som jag skrev ovan kan man se Maarten Räv-L som en betydligt mer högklassigt presterande variant av Marten Oscar Duo, vilket jag finner ganska kul av flera anledningar.

Hur står sig SB Acoustics EKA Ceramic Stereoart mot Räv-L tror du? Delningsfrekvensen 3kHz för EKA är möjligen något hög och priset blir förstås mycket högre än Räv-L men jämfört med Marten Oscar Duo är EKA billig. EKA mäter tillsynes rakt men tyvärr är skalan för amplitud mycket större än vanligt i nedanstående mätning, 100 dB istället för gängse 50 dB.

https://www.audiohobby.eu/en/stereoart-diy-speaker-kits/13486-sb-acoustics-eka-ceramic-diy-speaker-kit-by-stereoart.html#/assemblingtesting-no/crossover_option-mundorf_mcap_evo_oil_l_series_wire_coils/drivers_included-yes/speaker_cabinet_color-walnut_high_gloss

SB Acoustics EKA Ceramic DIY FR small.png
SB Acoustics EKA Ceramic DIY FR small.png (45.08 KiB) Visad 3437 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-09-15 12:57

Förutom den alltför höga delningsfrekvensen (vilken leder till vissa spridningsproblem runt 2-3 kHz) så uppträder SB Acoustics EKA Ceramic Stereoart mycket bra. Om man inte är rädd för att snickra lite så kan man dock lika gärna bygga Räv-L och erhålla ännu bättre egenskaper till ett betydligt lägre pris.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-09-15 13:01

SB Acoustics lådor lockar oss utan snickarboa men man kan ju välja helt andra element till dem (beryllium och TeXtreme förstås) och bygga eget delningsfilter.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2023-09-15 13:28

I-or skrev:Förutom den alltför höga delningsfrekvensen (vilken leder till vissa spridningsproblem runt 2-3 kHz) så uppträder SB Acoustics EKA Ceramic Stereoart mycket bra. Om man inte är rädd för att snickra lite så kan man dock lika gärna bygga Räv-L och erhålla ännu bättre egenskaper till ett betydligt lägre pris.

Det låter som att Marten Oscar Duo är minst bra av de tre. Snickra är kul, det gäller bara att ha ett lämpligt ställe för sådana aktiviteter. Jag lockas nog mest av att göra en trevägare med högre kapacitet än Räv-L där den smärre dalen kring 150-400 Hz elimineras samt att jag får lägre distorsion under 300 Hz och bättre ljudtryckskapacitet.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-09-15 13:41

Zappa skrev:
I-or skrev:Förutom den alltför höga delningsfrekvensen (vilken leder till vissa spridningsproblem runt 2-3 kHz) så uppträder SB Acoustics EKA Ceramic Stereoart mycket bra. Om man inte är rädd för att snickra lite så kan man dock lika gärna bygga Räv-L och erhålla ännu bättre egenskaper till ett betydligt lägre pris.

Det låter som att Marten Oscar Duo är minst bra av de tre. Snickra är kul, det gäller bara att ha ett lämpligt ställe för sådana aktiviteter. Jag lockas nog mest av att göra en trevägare med högre kapacitet än Räv-L där den smärre dalen kring 150-400 Hz elimineras samt att jag får lägre distorsion under 300 Hz och bättre ljudtryckskapacitet.

Trevägaren Sammel byggt är ju ett väldigt bra exempel en sådan högtalare. :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2023-09-15 13:48

Kraniet skrev:
Zappa skrev:

Trevägaren Sammel byggt är ju ett väldigt bra exempel en sådan högtalare. :)

Just det!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-09-15 13:54

pLudio skrev:SB Acoustics lådor lockar oss utan snickarboa men man kan ju välja helt andra element till dem (beryllium och TeXtreme förstås) och bygga eget delningsfilter.

Det finns egentligen ingen anledning att välja andra element än extremt väl presterande SB Acoustics SB17NBAC35-4 och SB26ADC-C000-4. De dyrare SB-elementen har inte sällan sämre prestanda, men CAC- och CDC-varianten som används i EKA ställer åtminstone inte till det.

Som synes "fuskar" SB en aning med asymmetrisk placering av diskantelementet för att baffeldiffraktionen inte ska leda till problem med frekvensgången, vilket förstås leder till asymmetrisk och mer ojämn spridning jämfört med en rundad baffel med symmetriskt placerade element. Dessutom är diskantelementet placerat på ett inte helt optimalt avstånd från baselementet, vilket leder till sämre vertikal spridning.

Detta är dock mest petitesser och hur som helst tror jag att de flesta skulle vara mycket nöjda även med SB Acoustics EKA Ceramic Stereoart - alldeles särskilt om man modifierar delningsfrekvensen till ca 2,2 kHz. Om man dessutom ekvaliserar, vilket den kloke audiofilen alltid gör av rumsrelaterade skäl, så behöver man inte gneta med andra filterkorrektioner.

Mitt råd för en snabb och relativt enkel lösning är alltså att inhandla byggsatsen SB Acoustics EKA Ceramic Stereoart alternativt lådor+element enligt ovan och modifera delningsfrekvensen något för att sedan ekvalisera. På detta sätt får man stativhögtalare i absolut världsklass för vad som kan anses vara en spottstyver i sammanhanget.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-09-15 16:24

I-or skrev:
pLudio skrev:SB Acoustics lådor lockar oss utan snickarboa men man kan ju välja helt andra element till dem (beryllium och TeXtreme förstås) och bygga eget delningsfilter.

Det finns egentligen ingen anledning att välja andra element än extremt väl presterande SB Acoustics SB17NBAC35-4 och SB26ADC-C000-4. De dyrare SB-elementen har inte sällan sämre prestanda, men CAC- och CDC-varianten som används i EKA ställer åtminstone inte till det.

Visst är det så. En fråga om att leva ut sina drömmar i exotiska material. Eller inte.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2023-09-15 17:05

I-or skrev:...
Som synes "fuskar" SB en aning med asymmetrisk placering av diskantelementet för att baffeldiffraktionen inte ska leda till problem med frekvensgången, vilket förstås leder till asymmetrisk och mer ojämn spridning jämfört med en rundad baffel med symmetriskt placerade element. ...

Man kan ju undra varför SB valt samma avstånd från diskanten till baffelns överkant som från diskanten till ena sidan?
Om avståndet i två riktningar ska vara lika, så borde det väl i så fall varit bättre om diskanten satt symmetriskt i sidled och att i stället avståndet till övre kanten var minst?
Ska man köra på asymmetri så vore det förstås bättre att se till att avståndet är olika till alla fyra av baffelns kanter.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-09-15 18:50

En god tanke, men som jag ofta brukar säga: diffraktion må kunna predikteras hyggligt med någorlunda enkla metoder, men är ändå inte sällan kontraintuitivt. När man FEM/BEM-simulerar detta för ett i det närmaste exakt svar så får man ofta klia sig i huvudet. Fungerar det så fungerar det, men som skrivet var är delningsfrekvensen alltför hög för en rakt igenom god spridning.

mindcruncher

Inläggav mindcruncher » 2023-09-15 21:08

Spännande att läsa om era projekt. Man skulle haft en egen verkstad/snickeri :)

Användarvisningsbild
Froggy

Inläggav Froggy » 2023-09-15 21:20

Det går utan verkstad också, speciellt om man har en bygghandel i närheten som kan såga låddetaljerna.

Stabilt och plant bord, tvingar/knektar för att limma, sticksåg, sandpapper/fil/rasp, handhyvel. Det som kan vara problematiskt är försänkning av element om det ingår.

Om jag kommer till skott så ska jag prova en metod utan handöverfräs. Fungerar det kommer det bilder.

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2023-09-28 07:46

Finns det ingen som modererar längre, tråden har ju spårat ur fullkomligt? Dela gärna tråden så att allt byggsnack hamnar där det passar.
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-09-28 09:24

Hotspur skrev:Finns det ingen som modererar längre, tråden har ju spårat ur fullkomligt? Dela gärna tråden så att allt byggsnack hamnar där det passar.

Du som bor i Göteborg, har du besökt Akkelis Audio någon gång? Ifall de har några ATC högtalare för demo tycker jag du borde ta dig en lyssning på dessa. Nu har inte jag lyssnat på SCM19 men jag kan tänka mig att de presterar riktigt bra.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd