Nu är den här tråden gammal, men vad har hänt då?
Det finns handlare kvar, men de har sällan det jag är intresserad av i sina butiker. Då kan jag ju inte provlyssna hörluren (eller vad det nu är) i alla fall.
Det är ju dessutom inte alls säkert att de är beredda att ta risken att beställa hem en kostbar pryl, packa upp den, höra av sig om att den kommit och sedan efter ett tag få höra av mig att "Nä, jag avstår, det var inte vad jag förväntat mig...".

Har vi en hifi-kedja kvar idag? Jag tänker hursom på Hifiklubben.
Det finns prylar i deras nätkatalog som inte finns i någon av butikerna.
Utbudet av "artikelnummer" är enormt. Omsättningshastigheten är nästan noll på en stor del av "artikelnumren". Det går ju inte att få ekonomi på verksamheten under de förutsättningarna. Vissa hörlurar kanske står för 80 procent av årsomsättningen, kanske rör det sig om tre, fyra olika. Resten utgörs av kanske 50 artiklar, som då skall dela på 20 procent av omsättningen...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.