Tell skrev:
Menar du att dom är filmade analogt o visade analogt, eller filmade från verkligheten med en digital kamera? Om det är den första så ja det stämmer ju men är inte det som diskuterat, om det är den senare så jorå det är visst fallet. En digital kamera har pixlar med ett diskret avstånd o kan mycket väl få vikningar/aliasing. Ett klassiskt exempel på det är sk moiré där folks rutiga skjortor, tegelväggar eller liknande som lever ett väldigt konstigt liv med märkliga mönster o färgfel. Dock har ju dom flesta kameror AA-filter, alternativt om man har ett objektiv med lite sämre skärpa alternativt kör så pass liten bländare att man får diffraktion så kan man också bli av med det, så nuförtiden är inte det ett så vanligt problem även om jag fortfarande sett det i vissa nya produktioner. Men AA-filtret minskar ju dock skärpan, så vill man ha en skarpare bild utan aliasing så är enda alternativet att höja upplösningen över 4K, något som jag är _helt_ säker på att vi kommer får i framtiden också.
En helt analogt arbetande kamera för rörliga bilder (i praktiken film) kan
definitionsmässigt inte producera spatiella vikningsprodukter. (Analoga videokameror uppvisar dock ett linjemönster vertikalt, s.k. rastersvep, vilket är diskret till sin natur och därför kan ses som en urartad form av sampling.)
Om man sedan diskretiserar de spatiellt kontinuerliga bilderna från en analog kamera så måste man
naturligtvis se till att hålla sig under den spatiella Nyquistfrekvensen för att undvika vikningsprodukter. Med ett alltför lågt antal bildpunkter, d.v.s. en låg övre gränsfrekvens, kommer sådana korrekt samplade bilder att se suddiga ut, precis på samma sätt som ljud samplat med t.ex. 8 kHz låter dovt (GSM). På samma sätt som vid sampling av ljud finns det dock ingen anledning att sampla med högre frekvensupplösning än vad våra sinnen kan detektera och detta är vad hela denna sidodiskussion har handlat om.
Att frågan angående analoga eller digitala kameror ens kommer upp visar på att grundteorin inte tycks vara helt självklar.
Dagens digitala kameror utnyttjar en kombination av digital och analog filtrering för att inte producera vikningsprodukter, precis som vilket annat samplande system som helst. Naturligtvis kan dålig utrustning eller SBS leda till problem, men vid adekvat hantering av systemen så förekommer ej spatiell vikning.
När det gäller s.k. skärpa så bör man förstå att detta alldeles för ofta handlar om förstärkt spatiell högfrekvens (s.k. edge enhancement - helt analogt med s.k. presning i ljudsammanhang). I vissa fall kan "skärpan" även byggas upp av vikningsprodukter.
Jag har nu sett så många missförstånd ovan om allt ifrån vad som räknas som analogt eller digitalt, till Nyquist–Shannons samplingsteorem, spatiell/tidsmässig sampling, spatiell övre gränsfrekvens och vikningsprodukter att jag kanske får anledning att återkomma med ett betydligt längre inlägg i en för ämnet egen tråd som reder ut grunderna.
Förvisso står all grundläggande information inom de frågor som avhandlats ovan att finna i nästan vilken grundkurs som helst och dessutom finns spaltmil skrivet om diverse tillämpningar.