Moderator: Redaktörer
eljulio skrev:Hej alla,
Dottern vill ha trådlösa in-ears och är inne på air-pods. Tycker det verkar vara dyra. Vad är lika bra eller bättre? Får gärna kosta mindre. Prisexempel: https://www.netonnet.se/art/ljud/horlur ... D0QAvD_BwE
Kom gärna med tips. Hon betalar för egna sparpengar by the way.
Belker skrev:Men vill hon ha Airpods eller Vad-som-helst-med-samma-funktion? Kan vara rätt viktigt.
niklasmagnus skrev:Jag köpte nyligen JBL live pro 2 och är väldigt nöjd. Kör Preset EQ läget ”Studio” för lite mer balanserad bas (lägre nivå).
eljulio skrev:niklasmagnus skrev:Jag köpte nyligen JBL live pro 2 och är väldigt nöjd. Kör Preset EQ läget ”Studio” för lite mer balanserad bas (lägre nivå).
Tack för tips. Ska kolla.
dewpo skrev:Som jag förstått det så är in-ear lurar något man måste prova att de sitter so de skall i just ens egna öronOch vad som passar är mycket individuellt
eljulio skrev:Belker skrev:Men vill hon ha Airpods eller Vad-som-helst-med-samma-funktion? Kan vara rätt viktigt.
Bra och viktig fråga. Vad som helt med samma funktion är nog svaret på frågan. Det vill säga funktionellt och prisvärt. Bluetooth är hur som helst en grundförutsättning och lättanvänt. Xiaomi Redmi 9 är telefonen som används i sammanhanget. Betalar helst inte för "märket" om det nu inte är så att airpods verkligen är det bästa alternativet sett till ljudåtergivning och funktion.
Obizzz skrev:
Den här inställningen kan vara värd att prova när du får dina APP2 då jag upplever att den åtgärdar just det du beskriver. Ger lite mer bett i distade elgitarrer t ex.
Lyssnade på bland annat At the Drive-In tidigare idag och fördrog det ljudläget av just den anledningen. I en perfekt värld hade jag nog velat ha ett läge mellan den lägsta nivån och av.
ANC fungerar riktigt bra måste jag säga. Var ute en sväng i eftermiddags och rundan jag gick går parallellt med järnvägen. Med musik på hörde jag inte alls passerande tåg. I tysta partier kunde jag höra tågen men inte på ett störande vis.
Kom även att par brandbilar på utryckning och det var först när de kom väldigt nära jag hörde att de faktiskt hade sirenerna på.
Skulle säga att de isolerade ungefär som mina Etymotic ER2 med triple flange. Lite olika typer av ljud som släpps igenom med tanke på att det är aktiv jämfört med passiv isolation men den övergripande nivån kändes jämförbar enligt min subjektiva upplevelse. (Går ofta den där sträckan i motionssyfte med musik i öronen)
goat76 skrev:Det var länge sen jag lyssnade på At the Drive-in, hade nästan glömt bort dem.![]()
Vad gör den där funktionen egentligen, av beskrivning att döma så verkar det vara någon slags komprimering eller liknande?
Obizzz skrev:goat76 skrev:Det var länge sen jag lyssnade på At the Drive-in, hade nästan glömt bort dem.![]()
Vad gör den där funktionen egentligen, av beskrivning att döma så verkar det vara någon slags komprimering eller liknande?
Det är det som är lite klurigt med Apple. De går aldrig in i detalj på hur saker fungerar men jag misstänker en kombination av EQ-kurva och eventuellt någon form av komprimering. Just nu föredrar jag den påslagen men sånt där är så klurigt. Har man pillat lite med EQ av lurar så vet man att tillvänjning kan göra mycket och det som man tycker låter dåligt vid ett snabbt test kan låta riktigt bra om man bara får låta det sjunka in lite över tid.
Under funktionen audiogram kan man lägga in en hörselmätning och få ljudet kompenserat för den. Via den funktionen kan man också ful-EQ:a genom att justera sin mätkurva men återigen är det lite oklart hur de faktiskt behandlar datan så det är en lite klumpig lösning men bra om man skulle ha väldigt ojämn hörsel mellan öronen till exemepel.
Själv har jag fortfarande rätt bra hörsel för min ålder så skillnaden mellan av och på är inte superstor med en omanipulerad mätning.
goat76 skrev:Testade det du nämnde om "Anpassat ljud för hörlurar" men jag föredrar nog att ha det avslaget. Jag tror det handlar om olika grader av komprimering då små ljud som brusgolv och liknande lyfts upp tydligt i ljudmixen, där även den svaga varianten av de tre lägena gör ganska mycket med ljudet. Det kan säkert passa några album om de har aningen dovt ljud, men att ha denna anpassing avslaget låter för mig bättre balanserat och mer naturligt.
Obizzz skrev:goat76 skrev:Testade det du nämnde om "Anpassat ljud för hörlurar" men jag föredrar nog att ha det avslaget. Jag tror det handlar om olika grader av komprimering då små ljud som brusgolv och liknande lyfts upp tydligt i ljudmixen, där även den svaga varianten av de tre lägena gör ganska mycket med ljudet. Det kan säkert passa några album om de har aningen dovt ljud, men att ha denna anpassing avslaget låter för mig bättre balanserat och mer naturligt.
Har också testat lite fram och tillbaks och föredrar det nog också avslaget till slut. Passar vissa inspelningar men som du säger gör det lite för mycket med ljudet och det är nog just komprimeringen som är problemet.
I-or skrev:...AirPods generation 2 kan dock inte rekommenderas av många skäl.
I-or skrev:eljulio länkade till AirPods generation 2 ovan, vilket förstås är en helt annan modell än Pro-varianten. Det som jag tycker är något svaga sidor för AirPods Pro 2 är framförallt formgivning och pris.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster