Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10446
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Inläggav distad » 2023-10-03 10:31

Det var första gången som jag såg dem, men jag kommer se mer då de verkar vara bra. Är lite road av sådan här tester.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Re: Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Inläggav Hotspur » 2023-10-03 10:35

RogerGustavsson skrev:
FBK skrev:Nja, du verkar ha snöat in på placering av högtalarna. Och det kan jag direkt säga att placering trollar inte bort problem i rummet. Du kan flytta runt högtalare hur mycket som helst och du kan inte trolla bort problem som rummet har. Det går liksom inte att komma runt, om du då inte har en "trolleri låda" som i billigaste utförande kostar 7 papp. Har du däremot ett bra rum så låter det olika beroende på placering. Men "allt detta" vet ju varenda ljudnörd på forumet.


Det är ju inte så att rummets inflytande är lika för alla typer av högtalare. En del fungerar bättre, eller endast med, reglerad akustik, andra kräver annan typ av rum. En del fungerar dåligt i små rum, en del i stora. Finns en nära nog oändlig variation och inte ens vissa dimensioner är en garant för en god återgivning.


Du har säkert rätt men rummens noder går ju att identifiera genom att enbart långsamt gå och samtidigt tala, i rummet. Då hör man vilka ytor som är mest/minst lämpliga att placera högtalarna i..
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22804
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-10-03 11:10

Hotspur skrev:Du har säkert rätt men rummens noder går ju att identifiera genom att enbart långsamt gå och samtidigt tala, i rummet. Då hör man vilka ytor som är mest/minst lämpliga att placera högtalarna i..


Det är väl egentligen vid betydligt lägre frekvenser än röstens som problemen blir svårare att hantera?

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Re: Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Inläggav Hotspur » 2023-10-03 12:11

RogerGustavsson skrev:
Hotspur skrev:Du har säkert rätt men rummens noder går ju att identifiera genom att enbart långsamt gå och samtidigt tala, i rummet. Då hör man vilka ytor som är mest/minst lämpliga att placera högtalarna i..


Det är väl egentligen vid betydligt lägre frekvenser än röstens som problemen blir svårare att hantera?


Så är det men väldigt ofta räcker rösten som vägledning, även för basåtergivningen. Tror det kallas för Wilson-metoden.
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Re: Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Inläggav Hotspur » 2023-10-05 15:40

Fick mina Marten Oscar Duo idag, med tillhörande stativ!
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11960
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-10-05 19:08

Hotspur skrev:Fick mina Marten Oscar Duo idag, med tillhörande stativ!

Bilder, bilder :mrgreen:

Ja och GRATTIS!!!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9682
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Inläggav sprudel » 2023-10-05 22:03

Hotspur skrev:Fick mina Marten Oscar Duo idag, med tillhörande stativ!


Kul! Hoppas de spelar ännu bättre än förväntat! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Re: Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Inläggav Hotspur » 2023-10-06 06:53

Ska få upp grejorna i helgen, blir spännande. Har köpt nya kablar och även en Audiolab DC blocker, som lär landa hos mitt ombud snart.
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Re: Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Inläggav Hotspur » 2023-10-06 12:42

sportbilsentusiasten skrev:
Hotspur skrev:Fick mina Marten Oscar Duo idag, med tillhörande stativ!

Bilder, bilder :mrgreen:

Ja och GRATTIS!!!

TACK! Vet inte varifrån jag ska länka bilder.
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11960
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-10-06 18:15

Hotspur skrev:
sportbilsentusiasten skrev:
Hotspur skrev:Fick mina Marten Oscar Duo idag, med tillhörande stativ!

Bilder, bilder :mrgreen:

Ja och GRATTIS!!!

TACK! Vet inte varifrån jag ska länka bilder.

Du kan ladda upp dom till ditt inlägg om de är små nog i storlek.
(kolla under denna vita rutan, där ser du "lägg till bilaga" där du tex kan trycka "Choose File")

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Re: Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Inläggav Hotspur » 2023-10-21 08:50

Har beställt Soundcare Superspikes till mina Marten-stativ, funderade ett tag på Gaia III och kanske landar jag där till slut. Kollade upp vad Marten tar för sina Marten/Gaia (max 32 kg) men släppte raskt det alternativet, då Marten-märkta Gaia kostar 21 000 kr för ett 8-pack! 8O
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Re: Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Inläggav Hotspur » 2023-11-19 15:02

En liten uppdatering för de närmast sörjande. Min son (som är hobby-musiker) fick igår lyssna på min nya anläggning, för första gången, och tydligen gjorde detta ett stort intryck. To say the least. Vi drog på med vår gemensamma favoritartist Puscifer (musiktips!) och jag har aldrig sett en så stark och positiv reaktion som nu, han blev helt förbluffad:) Och ja, herregud vad bra det låter, helt sagolikt. Vilket jag förstås redan visste men nu fick jag feedback från någon som förstår sig på hifi, för första gången. När jag sedan drog basreflexpropparna så blev han lätt tårögd, vilket nog innefattade även grannarna. Nu spelade vi högt, riktigt högt, och herrejävlar vad bra det lät, särskilt så när jag pluggat tillbaks basreflexrören, helt sjukt och närmast overkligt. Det är en dock en smärre skam att Marten inte skickar med anpassade basreflexpluggar till en högtalare som kostar sanslösa 84 kkr (med halvkassa stativ). Men, har du 72 lax över så tveka inte! Marten Oscar Duo är verkligen en helt sjukt bra högtalare, som dock förtjänar snyggare/bättre stativ än de Marten själva erbjuder.

PS: Vilken tur att jag först provlyssnade de urusla B&W 805 D4, Marten vet fanimej vad dom gör!
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Goldfinger
 
Inlägg: 2790
Blev medlem: 2008-08-20
Ort: En liten bit av Sverige

Re: Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Inläggav Goldfinger » 2023-11-23 21:43

Mårten design Monk och Miles som de hette skrevs det en hel del om förr men man ser nästan aldrig dessa till salu, verkade vara påkostade seriösa byggen.

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Re: Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Inläggav Hotspur » 2023-11-24 12:25

Goldfinger skrev:Mårten design Monk och Miles som de hette skrevs det en hel del om förr men man ser nästan aldrig dessa till salu, verkade vara påkostade seriösa byggen.

Glöm inte Mingus, en slank golvare med slank basåtergivning. Namnet lever ff kvar, 26 år senare, men är uppdaterad till total oigenkänlighet och nu kostar 1 240 000 kr!
https://www.hembioconsult.se/hogtalare/marten-mingus-septet
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10446
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Inläggav distad » 2023-11-24 14:37

Jag "tror" att den Mårten som ger mest för pengen är dessa. https://www.hembioconsult.se/hogtalare/ ... er-quintet Men snygga är de inte. För mycket "bling" för min smak
Bild
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11960
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-11-24 22:14

Hotspur skrev:Marten Oscar Duo är verkligen en helt sjukt bra högtalare, som dock förtjänar snyggare/bättre stativ än de Marten själva erbjuder.

PS: Vilken tur att jag först provlyssnade de urusla B&W 805 D4, Marten vet fanimej vad dom gör!

Kul att du är nöjd!!
Vad gillade du inte med B&W?
Har du hört Sonus faber?
Har du jämfört Marten Oscar Duo med deras dyrare modeller? Intryck?

Superintressant tråd detta!

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Re: Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Inläggav Hotspur » 2023-11-24 23:24

sportbilsentusiasten skrev:
Hotspur skrev:Marten Oscar Duo är verkligen en helt sjukt bra högtalare, som dock förtjänar snyggare/bättre stativ än de Marten själva erbjuder.

PS: Vilken tur att jag först provlyssnade de urusla B&W 805 D4, Marten vet fanimej vad dom gör!

Kul att du är nöjd!!
Vad gillade du inte med B&W?
Har du hört Sonus faber?
Har du jämfört Marten Oscar Duo med deras dyrare modeller? Intryck?

Superintressant tråd detta!

Tyckte att 805 lät slätstruket, kliniskt. Ingen vidare upplösning i mellanregistret och klen bas.
Har hört flera SF-modeller och det stod mellan Olympica Nova 1 och Oscar till slut, gillar verkligen bägge skarpt! Hade designen varit viktigast så hade valet blivit annorlunda.
Nej, har inte jämfört med andra Martens eftersom alla är alldeles för dyra.
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 3 gäster