Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:FBK skrev:Nja, du verkar ha snöat in på placering av högtalarna. Och det kan jag direkt säga att placering trollar inte bort problem i rummet. Du kan flytta runt högtalare hur mycket som helst och du kan inte trolla bort problem som rummet har. Det går liksom inte att komma runt, om du då inte har en "trolleri låda" som i billigaste utförande kostar 7 papp. Har du däremot ett bra rum så låter det olika beroende på placering. Men "allt detta" vet ju varenda ljudnörd på forumet.
Det är ju inte så att rummets inflytande är lika för alla typer av högtalare. En del fungerar bättre, eller endast med, reglerad akustik, andra kräver annan typ av rum. En del fungerar dåligt i små rum, en del i stora. Finns en nära nog oändlig variation och inte ens vissa dimensioner är en garant för en god återgivning.
Hotspur skrev:Du har säkert rätt men rummens noder går ju att identifiera genom att enbart långsamt gå och samtidigt tala, i rummet. Då hör man vilka ytor som är mest/minst lämpliga att placera högtalarna i..
RogerGustavsson skrev:Hotspur skrev:Du har säkert rätt men rummens noder går ju att identifiera genom att enbart långsamt gå och samtidigt tala, i rummet. Då hör man vilka ytor som är mest/minst lämpliga att placera högtalarna i..
Det är väl egentligen vid betydligt lägre frekvenser än röstens som problemen blir svårare att hantera?
Hotspur skrev:Fick mina Marten Oscar Duo idag, med tillhörande stativ!
Hotspur skrev:Fick mina Marten Oscar Duo idag, med tillhörande stativ!
sportbilsentusiasten skrev:Hotspur skrev:Fick mina Marten Oscar Duo idag, med tillhörande stativ!
Bilder, bilder![]()
Ja och GRATTIS!!!
Hotspur skrev:sportbilsentusiasten skrev:Hotspur skrev:Fick mina Marten Oscar Duo idag, med tillhörande stativ!
Bilder, bilder![]()
Ja och GRATTIS!!!
TACK! Vet inte varifrån jag ska länka bilder.
Goldfinger skrev:Mårten design Monk och Miles som de hette skrevs det en hel del om förr men man ser nästan aldrig dessa till salu, verkade vara påkostade seriösa byggen.
Hotspur skrev:Marten Oscar Duo är verkligen en helt sjukt bra högtalare, som dock förtjänar snyggare/bättre stativ än de Marten själva erbjuder.
PS: Vilken tur att jag först provlyssnade de urusla B&W 805 D4, Marten vet fanimej vad dom gör!
sportbilsentusiasten skrev:Hotspur skrev:Marten Oscar Duo är verkligen en helt sjukt bra högtalare, som dock förtjänar snyggare/bättre stativ än de Marten själva erbjuder.
PS: Vilken tur att jag först provlyssnade de urusla B&W 805 D4, Marten vet fanimej vad dom gör!
Kul att du är nöjd!!
Vad gillade du inte med B&W?
Har du hört Sonus faber?
Har du jämfört Marten Oscar Duo med deras dyrare modeller? Intryck?
Superintressant tråd detta!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster