smile skrev:distad skrev:: Man kanske ska lyssna också och inte tro på allt som Amir skriver ?

Det gäller både amatörer och auktoriteter, man bör vara källkritisk oavsett och våga prova och tänka själv, allt som skrivs behöver inte stämma eller vara rätt.
Jag skulle t o m vilja gå så långt som att säga att man inte bör tro på allt som såväl amatörer som auktoriteter (dit jag, oaktat vad andra forumkamrater tycker, räknar Amir) säger, skriver, mäter eller hör eller tror sig höra. Och så drar jag mig också till minne att någon forumkamrat i sin by-line har något i stil med att "när man mäter så mäter man det man mäter".
Efter att under några år ägt några olika DACar i SINAD-intervallet 118 till närmare 122 (SINAD är Amir's favoritmått när det gäller dacar) och försökt förstå om jag kan detektera några större skillnader i ljud så påstår jag att de flesta av oss som har en DAC som mäter i dom intervallen nog ska söka vägen till ökat välljud och lycka på andra håll än i DACen. Jag TROR dock att flera av oss under en bra lyssningskväll kan detektera de tillkortakommanden som finns i den inbyggda DACen hos exempelvis Sonos Connect. I jakten mot det perfekta ljudet är det därför enkelt att i en anläggning med en Connect kasta in en beggad budget-DAC som kostade 2 520 kronor ny och som man nu typiskt plockar upp för lite drygt halva det priset.
F ö så vet jag ingen av de två som jag har löpande kontakt med och som äger miniDSP Flex, vilken ju har en inbyggd DAC med en SINAD på ca 114, någonsin klagat på distorsion i dom burkarna, fast det är klart dom är passionerade högtalarpulare bägge två och ägnar sin huvudbry åt andra delar av ljudutrustningen.
De DACar jag har har en förbikopplingsbar "PEQ-funktion". Vilka effekter dessa förinställda ekvaliseringar har vet jag inte då jag konsekvent kopplar förbi dom, men för den som vill kan dom givetvis ge olika typer av färgning som man då givetvis kan uppfatta som bättre eller sämre.
Och varför håller jag då liv i denna två och ett halvtår gamla tråd om jag menar att alla nyare budgetdacar är nästan lika bra? För att jag tycker det är kul.
" ... probably the best loud-speaker in the world"