Säljråd

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

MoonMartin
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2023-12-02

Säljråd

Inläggav MoonMartin » 2024-04-14 10:37

Jag är inte den som lägger upp kattbilder på hundforum, men i dag är ett undantag. (Mod får ta bort om han anser det vara en fördold säljannons.)
Vilken webbplats är bäst för att sälja ett par nyrenoverade Quad ESL-988 (av Quad i Tyskland)?
(Det gamla hifimagasinet var bra för sådant.)
Jag tänker på att undvika telefonsamtal från personer som chansar eller inte har en aning och allt tillhörande jidder.
Eller är det blocket och tradera som gäller?

Samtidigt undrar jag om Magnepan LRS+ är ett bra alternativ om jag tröttnar på lådhögtalare?
Har i alla fall förstått att de kräver en sub.

Kermit116
 
Inlägg: 1278
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Säljråd

Inläggav Kermit116 » 2024-04-14 12:23

Under de senaste åren har jag sålt högtalare och förstärkare som i takt med uppgraderingar blivit över o vad gäller Carlssonhögtalare vid "tillnyktringar".

Blocket ger konsekvent två-tre gånger så många visningar som hifitorget.se. Eftersom det är begagnade grejor jag sålt av så har ju i synnerhet högtalarna vissa spår av användning och då ser jag helst att folk får komma o titta. Carlssonhögtalare är ju inte allas kopp av the o därför vill jag gärna att dom får lyssna. Det sammantaget gör att jag föredrar blocket o torget framför Tradera, även om jag köpt därifrån. Vet dock att andra faktisktianer har god erfarenhet av att sälja på Tradera.

Tid nedlagd på utförlig, saklig o endast försiktigt säljande text samt bra bilder o tålamod ger ofta utdelning. Väl genomtänkt begärt pris är viktigt.

Lägg ut dagarna före lönedag. Har någon lagt ut liknande objekt till ett alltför högt pris, skynda o lägg ut inom några dagar till mer rimligt begärt pris.

Både blocket o torget ger möjlighet att vara halvanonym vilket jag tycker är bra, skriver bara ut mitt förnamn o lämnar aldrig ut telefonnummer förrän jag bestämt mig att det är en motpart som jag vill ha att göra med.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

MoonMartin
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2023-12-02

Re: Säljråd

Inläggav MoonMartin » 2024-04-14 16:10

Tack för tipsen!
Det är just högtalarnas lite högre pris som kanske lockar fram en del asgamar.
Därför vill jag helst inte lägga ut pris.
Det blir troligen en avvägning mellan att locka nya köpare med mycket info eller rikta in sig mot dem som vet vad det är och inte behöver så mycket "säljsnack".

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26709
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Säljråd

Inläggav hifikg » 2024-04-14 18:31

ESL-988 har nog sin publik på Torget i första hand. Jag TROR att köparna där är lite kunnigare och mer insatta i tyngre hifi.
Tradera med lång tid för budgivning (så ryktet sprider sig i spalterna) och ett rimligt reservationspris kan också fungera, kanske med stödannonser i olika forum och torg.
Lycka till!
Sitter nöjd :)

MoonMartin
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2023-12-02

Re: Säljråd

Inläggav MoonMartin » 2024-04-15 22:27

Tack!
Dock vet jag inte om jag vill sälja dom på auktion.
De flesta tycker att högst 15 000 kr är OK, men det gäller nog ett par hyfsade med okända paneler.
Mina har helt nya paneler osv. I praktiken som nya.

Kermit116
 
Inlägg: 1278
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Säljråd

Inläggav Kermit116 » 2024-04-15 23:06

Har Du inte bråttom och har tålamod så kanske "omvänd auktion" är ett alternativ. Blocket tar ju inte betalt för annonser med elektronik så Du kan ju gå in o ändra hur ofta Du vill. Spana in hifishark.com där så ovanliga grejor som Dina QUAD kanske finns och Du kan få en vettigare uppfattning om begagnatvärdet på dom. Bestäm Dig för att startpris. Skriv en bra text (spara den i word o klipp in i annonsen) och sätt ett relativt högt pris. Vänta två-tre veckor, ta bort annonsen, gör en liten ändring i texten o lägg in den direkt igen, nu kanske m någon eller några tusenlappar lägre pris. Fortsätt så tills du får dom sålda eller är nere på en nivå då Du hellre packar in dom o gömmer dom längst in i förrådet till den dag då världen i kring oss förstått deras rätta värde eller Dina ev barn kör dom till Röda Korsets utförsäljning. Jag har "några" Carlssonhögtalare som riskerar det senare ödet. :-)

Psykologin bakom att sänka små steg konsekvent är att till sist så blir någon köpare som är sugen så rädd att någon annan plockar dom vid nästa sänkning att han hugger. Jag har sålt på det viset mer än en gång och fått vad jag tycker hyggligt betalt trots allt.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26709
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Säljråd

Inläggav hifikg » 2024-04-16 00:27

Är det ungefär som att koka en groda? Fast tvärtom.
Sitter nöjd :)

MoonMartin
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2023-12-02

Re: Säljråd

Inläggav MoonMartin » 2024-04-17 09:20

Lade till pris och bilder så nu får vi se vad som händer. Dom låter ett snäpp bättre nu än tidigare i alla fall. Tack för råden.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster