Det blev ny nål! (Ny nål eller ny pickup?)

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28089
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Det blev ny nål! (Ny nål eller ny pickup?)

Inläggav PerStromgren » 2024-04-16 16:23

Jag använder LP väldigt sällan och när jag gör det har jag små krav, det är mest för skojs skull att spela några nostalgiskivor eller loppisfynd.

Sist jag lirade tyckte jag det lät sämre än det borde, så jag misstänker nålen. Det handlar om en kanske 30 år gammal pickup och dito nål. Borde jag köpa ny nål eller en ny pickup? Det handlar om små krav på återgivning, som sagt.

Vad säger stämman?

PS. SME 3009 S2 på en Thorens TD 150B, om det betyder något.
Bilagor
ZSC_9993_copy_1392x928.jpg
ZSC_9993_copy_1392x928.jpg (162.96 KiB) Visad 745 gånger
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3505
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Ny nål eller ny pickup?

Inläggav peterh » 2024-04-16 16:34

Ser ut som en ortofon OM. Någon som kan bekräfta att dual köpte ocj märkte om dessa ?

EN Om5 nål går på c:a 500 kronor.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Bipen
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 2018-04-24
Ort: Göteborg

Re: Ny nål eller ny pickup?

Inläggav Bipen » 2024-04-16 18:39

Det första att se till borde vara att kontaktvägarna från pickuphus till förstärkaringången är okej. Dra ur och i kontakterna vid mellan pickuphus och tonarm och vid förstärkaringången en eller två gånger. Nålarmen/rörets gummilagring åldras så efter trettio år har det nog förlorat mycket av sin elasticitet så nålbyte rekommenderas. Sedan är det också fråga om hur många speltimmar Ortofons specificerar för nålspetsen.

Själv har jag en AT-VM95E med trehundra timmars specificerad speltid. Jag spelar ungefär en skivsida om cirka 20 minuter per dag så nålen byter jag efter drygt två och ett halvt år.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28089
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Ny nål eller ny pickup?

Inläggav PerStromgren » 2024-04-16 20:51

Ja, jag tror att detta är en Ortofonpickup med Duallogga. Vad den heter som Ortofon vet jag dessvärre inte.

Kontakterna är nog okej. Dessutom har jag varit med så länge att jag tror mig känna igen ljudet av dåliga kontakter jämfört med taskig avspelning av ett skivspår.

Tack för kommentarerna!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22717
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ny nål eller ny pickup?

Inläggav RogerGustavsson » 2024-04-16 21:11

OM-modellerna har nålinsatser som är kompatibla med varandra.

Användarvisningsbild
Conny
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 2006-09-24
Ort: Ekerö

Re: Ny nål eller ny pickup?

Inläggav Conny » 2024-04-16 22:06

Enligt uppgifter på nätet ska Dual ULM68e motsvaras av Ortofon OM20.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28089
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Ny nål eller ny pickup?

Inläggav PerStromgren » 2024-04-17 08:40

Conny skrev:Enligt uppgifter på nätet ska Dual ULM68e motsvaras av Ortofon OM20.


Tack!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Ny nål eller ny pickup?

Inläggav Thomas_A » 2024-04-18 12:43

Bäst är OM30. (OM40 rekommenderar jag inte.)
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3505
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Ny nål eller ny pickup?

Inläggav peterh » 2024-04-18 14:55

OM 5 eller OM 10 kanske är pris/prestanda lämpliga. OM5 får man ibland till skänks. Skillnaden mot en trasig nål är stor ändå.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Ny nål eller ny pickup?

Inläggav Harryup » 2024-04-18 16:48

Eftersom kvalitén går förlorad om den inte kan spelas av så skulle jag aldrig rekommendera en nål av de sämre sorterna som prisvärd till en musikentusiast. Så min rekommendation är 30 helst en 40 men jag misstänker att armen inte går att ställa inte så perfekt när det gäller VTA.

gcs
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Ny nål eller ny pickup?

Inläggav gcs » 2024-04-18 17:21

Jag köpte först en OM 40 och av ren nyfikenhet köpte jag senare en OM30. När man lyssnar kan man knappast höra någon skillnad mellan dem. Det kan bero på att jag har möjligheter att påverka
tonkurvan med min Riaa förstärkare och kontrollera tonkurvan med hjälp av en FFT. Jag tror även att tonarmen (Technics EPA 100P) kan ha viss betydelse. Jag har sedan flera år en Ortofon MC Rondo red
som är aldrig spelad då jag tycker att OM 40 låter tillräckligt bra.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28089
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Ny nål eller ny pickup?

Inläggav PerStromgren » 2024-04-18 21:48

Harryup skrev:Eftersom kvalitén går förlorad om den inte kan spelas av så skulle jag aldrig rekommendera en nål av de sämre sorterna som prisvärd till en musikentusiast. Så min rekommendation är 30 helst en 40 men jag misstänker att armen inte går att ställa inte så perfekt när det gäller VTA.


Om det är min SME 3009 du menar, så kan jag justera VTA kontinuerligt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28089
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Ny nål eller ny pickup?

Inläggav PerStromgren » 2024-04-18 21:50

Thomas_A skrev:Bäst är OM30. (OM40 rekommenderar jag inte.)


Tack, Thomas! Bäst ärjag nog inte riktigt ute efter, snanare prisvärt. "Det handlar om små krav på återgivning, som sagt." skrev jag i mitt inlägg.
... tycker jag!

Per

steven33
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2024-01-31

Re: Ny nål eller ny pickup?

Inläggav steven33 » 2024-04-19 10:40

Nu är jag inte rätt man och ge dig råd då jag är övertygad att dina kunskaper vida överstiger mina. Men jag kan slänga in en synpunkt. Det verket och den armen är ju riktigt fina saker det råder det inget tvivel om. Hela nätet svämmar över av positiva åsikter. Så vad jag tänker är, varför inte ge din skivspelare en sista chans att få skina med en fin pickup som en Ortofon 2M Red. Den har du resten av livet om du spelar lite och då kan du göra varje stund som en liten högtid och njuta då du vet att din spelare har fått bra förutsättningar.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28089
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Ny nål eller ny pickup?

Inläggav PerStromgren » 2024-04-19 16:00

steven33 skrev:Nu är jag inte rätt man och ge dig råd då jag är övertygad att dina kunskaper vida överstiger mina. Men jag kan slänga in en synpunkt. Det verket och den armen är ju riktigt fina saker det råder det inget tvivel om. Hela nätet svämmar över av positiva åsikter. Så vad jag tänker är, varför inte ge din skivspelare en sista chans att få skina med en fin pickup som en Ortofon 2M Red. Den har du resten av livet om du spelar lite och då kan du göra varje stund som en liten högtid och njuta då du vet att din spelare har fått bra förutsättningar.


Tack för de höga tankarna om mina kunskaper! :)

Ja, den tanke har slagit även mig, men jag tror inte att jag hör så mycket skillnad, helt enkelt! Vill jag ha maximalt välljud, finns det digitala källor...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28089
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Det blev en ny nål!

Inläggav PerStromgren » 2024-04-27 16:47

Det blev en ny nål! 795:- för en Ortofon OM10 från Svalander.

Men inte tusan blev jag nöjd för det, se Står ni ut med knastret från LP?!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35508
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Det blev en ny nål!

Inläggav paa » 2024-04-27 22:39

PerStromgren skrev:Det blev en ny nål! 795:- för en Ortofon OM10 från Svalander.

Men inte tusan blev jag nöjd för det, se Står ni ut med knastret från LP?!

Du har frågat forumet om råd, och när du får rådet att köpa en OM30 eller möjligen helst OM40, så köper du en OM10, hur tänkte du då?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28089
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Det blev en ny nål!

Inläggav PerStromgren » 2024-04-28 08:30

paa skrev:
PerStromgren skrev:Det blev en ny nål! 795:- för en Ortofon OM10 från Svalander.

Men inte tusan blev jag nöjd för det, se Står ni ut med knastret från LP?!

Du har frågat forumet om råd, och när du får rådet att köpa en OM30 eller möjligen helst OM40, så köper du en OM10, hur tänkte du då?


Ja, det är ju en berättigad fråga. Priset, är svaret. Jag poängterade i min fråga att jag har lågt ställda krav på hifi-återgivning, och tolkar att rekommendationerna missade det.

En intressant fråga är, baserat på min erfarenhetr med OM10-nålen, om dyrare pickuper (eller dito nålar) ger mindre knaster vid avspelning av ickeperfekta skivor. Om så är fallet borde jag kanske lagt 2500:- extra på en OM30-nål.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39810
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Det blev ny nål! (Ny nål eller ny pickup?)

Inläggav petersteindl » 2024-04-28 11:53

På 80-talets första hälft då jag hade Ljudbutiken i Stockholm så hördes försämring i LP efter 10 - 15 avspelningar med vanliga nålspetsar. Med vdHul nålspets kunde man spela skivan mer än 100 ggr utan hörbar försämring. Brusnivån var dessutom lägre än med alla andra nålar. Hur nålspetsarna slipas idag vet jag inte.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2056
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Det blev en ny nål!

Inläggav hcl » 2024-04-28 21:24

PerStromgren skrev:
paa skrev:
PerStromgren skrev:Det blev en ny nål! 795:- för en Ortofon OM10 från Svalander.

Men inte tusan blev jag nöjd för det, se Står ni ut med knastret från LP?!

Du har frågat forumet om råd, och när du får rådet att köpa en OM30 eller möjligen helst OM40, så köper du en OM10, hur tänkte du då?


Ja, det är ju en berättigad fråga. Priset, är svaret. Jag poängterade i min fråga att jag har lågt ställda krav på hifi-återgivning, och tolkar att rekommendationerna missade det.

En intressant fråga är, baserat på min erfarenhetr med OM10-nålen, om dyrare pickuper (eller dito nålar) ger mindre knaster vid avspelning av ickeperfekta skivor. Om så är fallet borde jag kanske lagt 2500:- extra på en OM30-nål.

Gissar att du inte hör till den sämre bemedlade delen av samhället och om det är så så får du nog skylla dig själv. 800kr är ju en (EN) vanlig kasse på ICA. Är det den nivån av engagemang så är det inte mycket bevänt med intresset? Vad hade du väntat dig?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28089
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Det blev en ny nål!

Inläggav PerStromgren » 2024-04-29 14:48

hcl skrev:
PerStromgren skrev:En intressant fråga är, baserat på min erfarenhetr med OM10-nålen, om dyrare pickuper (eller dito nålar) ger mindre knaster vid avspelning av ickeperfekta skivor. Om så är fallet borde jag kanske lagt 2500:- extra på en OM30-nål.

Gissar att du inte hör till den sämre bemedlade delen av samhället och om det är så så får du nog skylla dig själv. 800kr är ju en (EN) vanlig kasse på ICA. Är det den nivån av engagemang så är det inte mycket bevänt med intresset? Vad hade du väntat dig?


Jo, vi har hyggliga marginaler i ekonomin. Det betyder dock inte att jag lägger pengar på sådant jag inte vet om det gör "nytta", i detta fall bättre återgivning.

Jag har fortfarande inte fått kunskap om en OM30- (eller OM40-) nål ger mindre knaster. Lägre dist och rakare tonkurva är ju trevligt, men inget jag tycker är viktigt för avspelning av LP, så länge inte dist eller tonkurvefel når förfärliga höjder. Det tror jag inte OM10 gör. Finlyssning sker alltid med digitala källor nuförtiden.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35508
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Det blev ny nål! (Ny nål eller ny pickup?)

Inläggav paa » 2024-04-29 15:11

test med annan riaa borde vara lika intressant som annan nål.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28089
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Det blev ny nål! (Ny nål eller ny pickup?)

Inläggav PerStromgren » 2024-04-29 15:16

paa skrev:test med annan riaa borde vara lika intressant som annan nål.


Hur tänker du? Är det problem med tonkurva eller överstyrning hos mig?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22717
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Det blev ny nål! (Ny nål eller ny pickup?)

Inläggav RogerGustavsson » 2024-04-29 16:59

De finare nåltyperna kan ligga på en annan plats i skivspåret och på så vis ger mindre knaster. Tyvärr är en del vinyler knastriga eller innehåller andra missljud. Jag har köpte en del begagnade LP på senare år när utgivningar på annat format saknats. En del har varit förvånasvärt lyssningbara, andra inte och en del dras med någon form av "skrikighet" vid högutstyrda passager (har inget minne av att "skrikigheten" varit så i tidigare avspelningskedjor men många år i mellan...). Jag har inte ids pilla ihop min gamla skivspelare trots att allt finns kvar inkl. RIAA-steg.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35508
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Det blev ny nål! (Ny nål eller ny pickup?)

Inläggav paa » 2024-04-29 17:20

PerStromgren skrev:
paa skrev:test med annan riaa borde vara lika intressant som annan nål.


Hur tänker du? Är det problem med tonkurva eller överstyrning hos mig?

Jag tänker att riaa-steget kan överstyras internt mer eller mindre, av knäpparnas snabba stigtid eller något annat. I vilket fall knäpper det olika mycket via olika elektronik. På samma sätt som vokala S kan överstyras mer eller mindre av olika elektronik.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster