Portabel DAC/Hörlursförstärkare, vad rekommenderas?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5198
Blev medlem: 2016-08-01

Portabel DAC/Hörlursförstärkare, vad rekommenderas?

Inläggav dewpo » 2024-04-19 19:00

Hej jag har bytt till en ny mobil :| Som på modernt vis ej försetts med något hörlursjack :? Vad rekommenderar ni för UCB-C till 3.5mm adepter? Telefonen är en Samsung.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
MusicMan
 
Inlägg: 539
Blev medlem: 2003-11-29
Ort: tokiga tälje

Re: Portabel DAC/Hörlursförstärkare, vad rekommenderas?

Inläggav MusicMan » 2024-04-19 19:19

Det beror väl på vad för hörlurar du ska köra. Är de lättdrivna så är Apples usb-c-dongel oslagbar för typ en hundring. Vill du ha mer kraftiga saker så finns det massor att välja på.

Audio Science Review har testat en hel massa så den listan är en bra utgångspunkt.
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?attachments/best-stereo-portable-dac-headphone-amplifier-review-png.297503/ Alla som är på blått och grönt är ljudet nog tillräckligt bra i. Sedan beror det på om man behöver mycket kraft till lurarna och om man behöver extra headroom för att man kör eq.
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22724
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Portabel DAC/Hörlursförstärkare, vad rekommenderas?

Inläggav RogerGustavsson » 2024-04-19 19:42

Apples usb-c-dongel som säljs här i EU är väl inte alls lika bra?

Användarvisningsbild
MusicMan
 
Inlägg: 539
Blev medlem: 2003-11-29
Ort: tokiga tälje

Re: Portabel DAC/Hörlursförstärkare, vad rekommenderas?

Inläggav MusicMan » 2024-04-19 19:43

Den som säljs här har inte lika hög output pga nån EU-regel men ljudet är det inget fel på.
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5198
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Portabel DAC/Hörlursförstärkare, vad rekommenderas?

Inläggav dewpo » 2024-04-19 20:08

MusicMan skrev:Det beror väl på vad för hörlurar du ska köra. Är de lättdrivna så är Apples usb-c-dongel oslagbar för typ en hundring. Vill du ha mer kraftiga saker så finns det massor att välja på.

Audio Science Review har testat en hel massa så den listan är en bra utgångspunkt.
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?attachments/best-stereo-portable-dac-headphone-amplifier-review-png.297503/ Alla som är på blått och grönt är ljudet nog tillräckligt bra i. Sedan beror det på om man behöver mycket kraft till lurarna och om man behöver extra headroom för att man kör eq.

Jag har två par lurar som jag vill kunna använda :)

Lurar.jpg
Lurar.jpg (333.19 KiB) Visad 633 gånger


Det ena paret är ett par Hifiman Sundara Cloesed Back och det andra paret är ett par Philips Fidelio S2. Båda paren skall användas med EQ (för annars så låter det inte bra :oops: ). Jag tror inte de är allt för krävande?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Halbermensch
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 2004-03-15

Re: Portabel DAC/Hörlursförstärkare, vad rekommenderas?

Inläggav Halbermensch » 2024-04-19 22:12

Problemet med Apples produkt är att den går sönder bara av att titta på den. Byggkvalitén är mycket låg, oavsett om det är EU eller USA versionen
Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ / Canton GLE90
Topping DX5 Lite, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5798
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Portabel DAC/Hörlursförstärkare, vad rekommenderas?

Inläggav Michael » 2024-04-19 22:59

I rubriken står det DAC, men i första inlägget adapter. För mig två olika saker. Adapter är för mig en passiv liten sak med två olika kontakter. En DAC innehåller elektronik, bland annat ett dac-chip. Vad gäller val av adapter (om du nu är ute efter en sådan) så gäller det då främst mekaniska uppbyggnaden. Vad gäller ljudet så (om den är hel) påverkas det inte.

För en DAC så kan ljudet påverkas och så bör du ha lite koll om spänning och ström räcker för de tilltänkta lurarna. Apples har ju gott rykte om ljudet (som inte förvrängs nåt nämnvärt). Jag har faktiskt drivit fyraohms högtalare med en sådan, blir dock inte så hög volym. Vet inte om den distade, jämförde aldrig med nåt annat och lyssnade inte så mycket på musik. Dock så är kabeln på Applen väldigt tunn och det är väl kanske det som gör att vissa ger upp. Den är relativt billig, så du kanske kan chansa och testa. Detta var flera år sedan, kanske är nån ny modell nu.

//Michael

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5198
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Portabel DAC/Hörlursförstärkare, vad rekommenderas?

Inläggav dewpo » 2024-04-19 23:08

Någon som är lite insatt kan kanske ge mig en vägledning om hur många mW jag behöver till mina lurar?

Tror ni att denna duger?

Bild
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5198
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Portabel DAC/Hörlursförstärkare, vad rekommenderas?

Inläggav dewpo » 2024-04-21 13:13

Det verkar som om priset på en DAC/Hörlursförstärkare skenar uppåt i ett ganska raskt tempo om man vill ha en enhet som driver lite mer tungdrivna lurar :| Väger just nu mellan Shanling UA1 Plus i posten innan, den levererar 80mW vid 32ohm och en FIIO KA17 som krämar ur sig 270mW vid samma impedans.
Bild

Tre gånger mer effekt och tre gånger högre pris,,, är det värt pengarna?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22724
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Portabel DAC/Hörlursförstärkare, vad rekommenderas?

Inläggav RogerGustavsson » 2024-04-21 17:37

Ser inte ut att behövas mycket effekt till dina lurar. Om data stämmer, 98 resp. 107 dB för en mW.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5198
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Portabel DAC/Hörlursförstärkare, vad rekommenderas?

Inläggav dewpo » 2024-04-21 18:19

RogerGustavsson skrev:Ser inte ut att behövas mycket effekt till dina lurar. Om data stämmer, 98 resp. 107 dB för en mW.


Du har säker rätt, S2 lurarna är lätta att driva och fungerade bra i min gamla telefon med EQ :| Men Sundara Luren kräver ganska mycket EQ och jag tyckte att den lät lite tryckt med min gamla lur. Vad är max effekten som EU har satt på 3,5 jacken i telefoner?

OT Sundara luren kräver ungefär -8dB för att kompensera för EQ ingreppen. Räknar jag rätt om det ger följande 1mW ≈ 90dB : 2mW ≈ 96dB : 4mW ≈ 102dB : 8mW ≈ 108dB : 16mW ≈ 114dB : 32mW ≈ 120dB : 64mW ≈ 126dB : 128mW ≈ 132dB : 256mW ≈ 138dB PEAK och att ett antagande om att man vill lyssnar vid ungefär 85 dB genomsnitts volym och ha 20dB i takhöjd för starkare partier skulle inbära att jag klarar mig med ungefär 6mW :? Det låter ju nästan för bra för att vara sant?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21114
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Portabel DAC/Hörlursförstärkare, vad rekommenderas?

Inläggav E » 2024-04-21 18:41

Jag följer tråden då jag sannolikt kommer skaffa något liknande.

Det blir nog i första hand mina AKG K271 som skall drivas, men att byta
upp sig i lurväg vill man ju ha marginal för.

För mig är det väsentligt att det går att ladda mobilen samtidigt. Samt
att det finns parametrisk EQ.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21114
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Portabel DAC/Hörlursförstärkare, vad rekommenderas?

Inläggav E » 2024-04-21 18:42

PS. En ingång för elgitarren hade väl varit kul också, men det är nog en
annan tråd.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5198
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Portabel DAC/Hörlursförstärkare, vad rekommenderas?

Inläggav dewpo » 2024-04-21 18:53

E skrev:För mig är det väsentligt att det går att ladda mobilen samtidigt. Samt
att det finns parametrisk EQ.

Mvh E*


KA17 modellen har USB-C ingång för extern kraftkälla,,, men jag vet ej om det går att ladda mobilen via den :? Gissar att det bara är för att den inte ska dränera mobilens batteri för fort :roll:
.
.
.
Parametrisk EQ är vad jag förstår inget problem,,, med rätt uppspelnings programvara får man det med vilken DAC man vill, om man lirar från en Android lur 8)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ps en sökning på "USB-C splitter power and data" torde lösa det första problemet,,, om mobilen är ny nog för att vara försedd med USB-C :D
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21114
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Portabel DAC/Hörlursförstärkare, vad rekommenderas?

Inläggav E » 2024-04-21 18:58

Visst har jag USB-C. Fast gärna så få extra prylar som möjligt.

Och PEQ oavsett källa, tack.

dewpo skrev:[…] men jag vet ej om det går att ladda mobilen via den :?

Jag blev lika oklar över det som du.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32028
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Portabel DAC/Hörlursförstärkare, vad rekommenderas?

Inläggav Bill50x » 2024-04-21 19:23

Jag har en Pixel 7 Pro som jag driver ett par Koss Porta Pro med endast en adapter mellan telefonen och hörlurarna. Funkar tillräckligt bra för mig. För en extra 50-lapp, typ, hade jag fått en adapter så man kan ladda telefonen samtidigt som man lyssnar. Finns hos Kjelle.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5198
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Portabel DAC/Hörlursförstärkare, vad rekommenderas?

Inläggav dewpo » 2024-04-21 19:51

Bill50x skrev:Jag har en Pixel 7 Pro som jag driver ett par Koss Porta Pro med endast en adapter mellan telefonen och hörlurarna. Funkar tillräckligt bra för mig. För en extra 50-lapp, typ, hade jag fått en adapter så man kan ladda telefonen samtidigt som man lyssnar. Finns hos Kjelle.

/ B


Använder du Porta Pro med eller utan EQ? De verkar behöva ganska mycket EQ för att spela neutralt. Nedan är rekommenderade EQ inställningar för Koss Porta Pro :|

20240421_194517-COLLAGE.jpg
20240421_194517-COLLAGE.jpg (989.01 KiB) Visad 429 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21114
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Portabel DAC/Hörlursförstärkare, vad rekommenderas?

Inläggav E » 2024-04-21 19:55

Alltså det är fint men 2880 pixlar? 8O
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5198
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Portabel DAC/Hörlursförstärkare, vad rekommenderas?

Inläggav dewpo » 2024-04-21 20:13

Finns det verkligen webbläsare som inte skalar bilder automatiskt så att de passar skärmen,,, fortfarande :?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5198
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Portabel DAC/Hörlursförstärkare, vad rekommenderas?

Inläggav dewpo » 2024-04-24 09:39

Fastnade tillslut för TANCHJIM Space :| Och väntar nu på att den skall komma hem :D De två alternativen jag tittade på innan föll bort av olika anledning Shanling UA1 Plus på att den i test presterat ganska mediokert och FIIO KA17 på att testare funnit att den drar ganska mycket ström från enheten den är ansluten till med kort batteritid som följd :|

ps att välja icke kinesiskt när man köper portabel DAC verkar vara helt omöjligt :? Av vad jag kan förstå är den portabla ljud-marknaden helt kina dominerad :evil:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7335
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Portabel DAC/Hörlursförstärkare, vad rekommenderas?

Inläggav Kalejdokom » 2024-04-26 09:12

Blir det verkligen bättre ljud med en extra elektronik-grunka mellan telefonen och luren?
Jag har en vanlig adapter för mina AKG-lurar till min Samsung och saknar verkligen inget i ljudkvalitet eller dB-förmåga. Kristallklart ljud helt utan brus eller brum.
Bilagor
Adapter.jpg
Adapter.jpg (9.01 KiB) Visad 271 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22724
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Portabel DAC/Hörlursförstärkare, vad rekommenderas?

Inläggav RogerGustavsson » 2024-04-26 10:01

Kalejdokom skrev:Blir det verkligen bättre ljud med en extra elektronik-grunka mellan telefonen och luren?
Jag har en vanlig adapter för mina AKG-lurar till min Samsung och saknar verkligen inget i ljudkvalitet eller dB-förmåga. Kristallklart ljud helt utan brus eller brum.


Det beror väl på om det en passiv kabeladapter eller om den på något vis är aktiv?

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5198
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Portabel DAC/Hörlursförstärkare, vad rekommenderas?

Inläggav dewpo » 2024-04-26 13:23

RogerGustavsson skrev:
Kalejdokom skrev:Blir det verkligen bättre ljud med en extra elektronik-grunka mellan telefonen och luren?
Jag har en vanlig adapter för mina AKG-lurar till min Samsung och saknar verkligen inget i ljudkvalitet eller dB-förmåga. Kristallklart ljud helt utan brus eller brum.


Det beror väl på om det en passiv kabeladapter eller om den på något vis är aktiv?


Audio Science Review har testat Samsungs USB-C Headphone Adapter :| Helt oäven är den inte, men det fattas en hel del prestanda jämfört med TANCHJIM Space enheten.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7335
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Portabel DAC/Hörlursförstärkare, vad rekommenderas?

Inläggav Kalejdokom » 2024-04-26 15:40

Sorry, jag tog för givet att den vita grunkan från Samsung bara var en adapter och att all funktionalitet låg i luren. Hade ingen aning om att det var en DAC... :|

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5198
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Portabel DAC/Hörlursförstärkare, vad rekommenderas?

Inläggav dewpo » 2024-04-29 18:54

Nu har den anlänt :D

USB-C_DAC.jpg
USB-C_DAC.jpg (450.85 KiB) Visad 171 gånger


Jag ska försöka att mäta lite för att se hu just mitt ex mäter,,, har bara möjlighet att mäta på 3,5mm jacket ej det balanserade 4,4 jacket jag lyssnar genom på bilden :oops:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5198
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Portabel DAC/Hörlursförstärkare, vad rekommenderas?

Inläggav dewpo » 2024-04-29 20:13

Har nu provat att mäta lite,,, men jag får förvirrande resultat :?

Filter.png
Filter.png (25.27 KiB) Visad 163 gånger


Space.png
Space.png (124.94 KiB) Visad 163 gånger


Kan någon förklara vad som går fel i mätningen över 8k? För det måste väl vara fel på mätresultatet?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5198
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Portabel DAC/Hörlursförstärkare, vad rekommenderas?

Inläggav dewpo » 2024-04-30 20:40

Här kommer lite fler mätningar hur denna DAC hanterar 44.1 kHz filer :D

1kHz Ton.png
1kHz Ton.png (55.32 KiB) Visad 99 gånger


Filter Brant.png
Filter Brant.png (49.85 KiB) Visad 99 gånger


Cifs.png
Cifs.png (60.95 KiB) Visad 99 gånger


Klingel.png
Klingel.png (76 KiB) Visad 99 gånger


Jag antar att det inte är tekniskt så snyggt att femte harmonins distortion är högst? Men all distorsion verkar ligga minst 90 dB ner så det borde vara ohörbart?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5198
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Portabel DAC/Hörlursförstärkare, vad rekommenderas?

Inläggav dewpo » 2024-05-01 20:44

Nu har jag provat att ansluta enheten till min iPad via kamera adaptern och den medföljande OTG adaptern :| Och resultatet blir en prima ROON slutpunkt för lurar :D

86697D29-A902-4924-ACCD-59A637EC5330-COLLAGE.jpeg
86697D29-A902-4924-ACCD-59A637EC5330-COLLAGE.jpeg (611.04 KiB) Visad 61 gånger


Det finns faktiskt inte så mycket negativt att säga om denna ljud-sockerbit,,, mer än att det tydligen bara är kineserna som känner för att tillverka något dylikt :? Eller jo jag är inte riktigt förtjust i att man har två volymkontroller, en i mobilen/paddan och en oberoende på sockerbiten som ej kopplar till den i systemet.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 773
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: Portabel DAC/Hörlursförstärkare, vad rekommenderas?

Inläggav Chopha » 2024-05-03 06:47

Koreanerna av sydligare slag har knåpat ihop en liknande burk.
Denna använder jag själv och den fungerar kanon! Använder den uteslutet till hörlurar både kopplad mot dator via USB eller via blåtand ute på stan. Den inbyggda mikrofonen fungerar fint för samtal om man knäpper fast DSPn i kragen likt en mygga.

https://www.qudelix.com/products/qudelix-5k

Den tillhörande appen till telefon är supersmidig, från vilken man kan styra en massa olika grejer.
Det mest intressanta är ekvaliseringsmöjlighetera.
Användaren Oratory1990 på Reddit redovisar mätningar på olika hörlurar innan EQ, hur den förhåller sig till Harman-kurvan för den typen av hörlur, samt hur en EQ bör läggas på för att kompensera bristerna.

https://www.reddit.com/r/oratory1990/wi ... f_presets/

På mina AKG K702 ser mätningarna och följande EQ ut så här. Hörlurarna blev helt plötsligt dubbelt så bra. Minst.

https://www.dropbox.com/s/033kxyf8a0o3i ... f?e=1&dl=0
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster