Här pratar vi om Carlsson-fynd

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10287
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav distad » 2024-04-29 11:14

Chris71 skrev:Jaha,

Då är det väl dags att bocka, buga, dra ett djup andetag och sedan säga Tack allihop och tack Faktiskt.

Utan inbördes ordning, Juanth, Kermit, AVR7000, Blomman, Andreas, Rille, HiFi kit och säkert en hel rad andra.
Juanth är ju på något sätt huvud misstänkt för att ha lett mig in på den smala vägen med OA högtalare, eller var det kanske min mor som lät mig få hennes V1:or när jag började tjata om egen stereo i 8år ålder, hur som helst det har varit och är en fantastisk resa på relativt kort tid för min del.

Den intensivare delen började med ett par trötta men fina vita OA51 som fick följa med som bonus vid ett förstärkarköp och sen har det blivit många andra, men som allt i livet är det föränderligt, jag och närmaste familj skall flytta och ibland måste man inse att allt kan inte följa med av praktiska skäl.
Vad som var tur denna gång var alla goda kamrater som skolat och fostrat mig i den Carlssonska andan, utan den kunskap och hjälp ni bjudit på hade jag aldrig haft ett så attraktivt sortiment att auktionera ut och jag hade inte haft så många glada köpare som hann trycka på knappen.

Tack för att ni håller intresset vid liv och kan skicka delar med expressfrakt eller faktiskt express när något saknas.

Man får säga grattis till försäljningen :) , för budet är du väl nöjd med ? Och du ska vara mycket glad över att du kan pula och har råd att pula på med det du älskar. Det är värt oerhört mycket att kunna pula med en hobby ska du veta, det ger en oerhört bra effekt på det allmänna mänskliga måendet. :) :wink:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.
Trodde på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud med Lo-Fi
Mvh lorten

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26770
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav hifikg » 2024-04-29 12:24

Välkommen åter och beklagar sorgen!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10287
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav distad » 2024-04-29 14:07

hifikg skrev:Välkommen åter och beklagar sorgen!

Tack kompis! :)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.
Trodde på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud med Lo-Fi
Mvh lorten

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2523
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav STDI » 2024-05-04 13:14

Jag var på loppis idag och hittade en KOLBOX. Tyvärr bara en och den verkade inte spelbar. Jag frågade inte om priset.
Spoiler:
Visa
Kolboxen.jpg
Kolboxen.jpg (846.81 KiB) Visad 530 gånger
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Kermit116
 
Inlägg: 1302
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav Kermit116 » 2024-05-04 21:06

OA-116, "Mörkt träslag" för avhämtning i Luleå eller Boden, 5 000 kronor "eller efter överenskommelse":
https://www.blocket.se/annons/norrbotte ... 1204536057

Enl annonsen så påstås dom vara fina i lådorna. Stått i förråd i tjugo år varför man får förmoda att bas- och mellanelementen (totalt fyra stycken) är redo för omkantning. Oklart om MT20- eller MT24-diskant.

Mycket trevlig högtalare med "luftigt" ljud. Bas- o mellanelementen är dock distgeneratorer om man vill eller behöver spela med lite högre volym. Våra vänner på Hifikit har moderna botemedel mot detta för den som väljer välljud över originalskick. Diskanterna finns ju möjlighet att byta till de bättre T22-oa men dom kostar 500 kronor per element och det går åt totalt tolv stycken.

Här nere i Fjollträsk så hade ett par spelbara i orginalskick och fina lådor nog kunnat kostat närmare det dubbla, dock är OA-116 stora och tunga om dom ska skickas som paket och diesel är inte gratis. Faktisktianer i norra Sverige behöver nog inte riskera att "usual suspects" är där och norpar dom innan rimlig betänketid givits. I mellansverige och till det priset hade dom nu, sex timmar efter att annonsen sattes in, redan varit borta.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1257
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-05-04 21:22

Om du tänker på B65 så finns de bara 5,3 Ohm varianten på Hifikit just nu.
Vi har inte ftt nå lev datum än på 8 Ohm varianten än.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Kermit116
 
Inlägg: 1302
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav Kermit116 » 2024-05-04 22:25

Imperial-Blomman skrev:Om du tänker på B65 så finns de bara 5,3 Ohm varianten på Hifikit just nu.
Vi har inte ftt nå lev datum än på 8 Ohm varianten än.

Sorry, jag uttryckte mig oklart. Jag syftade på CarlssonKult-kitet.

Som Du vet så har jag ju själv B65oa i mina egna och så värst mycket bättre blev dom ju inte av det. Jag är av uppfattningen att om man inte är villig till en omfattande moddning med ex vis CarlssonKult-kitet (finns ju fler radikala idéer) så är det nog bäst att renovera orginalelementen.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav juanth » 2024-05-04 23:34

STDI skrev:Jag var på loppis idag och hittade en KOLBOX. Tyvärr bara en och den verkade inte spelbar. Jag frågade inte om priset.
Spoiler:
Visa
Kolboxen.jpg


:D
Jag skulle så gärna vilja hitta ett par riktiga kolboxar. Dels för att de är konstruerad av Stig med allt det innebär men även för att de är så vackra och har ett skulpturalt uttryck
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2300
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav VintageHiFi » 2024-05-05 00:21

juanth skrev:
STDI skrev:Jag var på loppis idag och hittade en KOLBOX. Tyvärr bara en och den verkade inte spelbar. Jag frågade inte om priset.
Spoiler:
Visa
Bilagan Kolboxen.jpg finns inte längre


:D
Jag skulle så gärna vilja hitta ett par riktiga kolboxar. Dels för att de är konstruerad av Stig med allt det innebär men även för att de är så vackra och har ett skulpturalt uttryck


Jo kolboxarna är riktigt fina.
Kikade på detta par i höstas som stod nästgårds.

Kolboxen-1.jpg
Kolboxen-1.jpg (158.26 KiB) Visad 444 gånger

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2523
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav STDI » 2024-05-05 08:13

juanth skrev:...
Jag skulle så gärna vilja hitta ett par riktiga kolboxar.
...

Det är väl egentligen den jag visar på bild som är RIKTIG kolbox. Men jag förstår att ett par sådana inte är lika intressanta för dig.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav juanth » 2024-05-05 12:02

STDI skrev:
juanth skrev:...
Jag skulle så gärna vilja hitta ett par riktiga kolboxar.
...

Det är väl egentligen den jag visar på bild som är RIKTIG kolbox. Men jag förstår att ett par sådana inte är lika intressanta för dig.


Även en riktigt kolbox är intressant, har ju ett kulturhistoriskt värde även den. Jag misstänker att det inte finns särskilt många kvar av dem. Sedan så kanske jag för egen del skulle behöva komma fram till en nytt användningsområde för att motivera en sådan i hushållet. :)
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Froggy
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 2003-10-16
Ort: Paris

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav Froggy » 2024-05-05 12:07

Dekoration, designklassiker?

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1257
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-05-05 12:58

juanth skrev:
Även en riktigt kolbox är intressant, har ju ett kulturhistoriskt värde även den. Jag misstänker att det inte finns särskilt många kvar av dem. Sedan så kanske jag för egen del skulle behöva komma fram till en nytt användningsområde för att motivera en sådan i hushållet. :)


Har du skaffat fruntimmer som du måste förhandla med :lol: :lol:
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1257
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-05-05 13:05

Kermit116 skrev:
Imperial-Blomman skrev:Om du tänker på B65 så finns de bara 5,3 Ohm varianten på Hifikit just nu.
Vi har inte ftt nå lev datum än på 8 Ohm varianten än.

Sorry, jag uttryckte mig oklart. Jag syftade på CarlssonKult-kitet.

Som Du vet så har jag ju själv B65oa i mina egna och så värst mycket bättre blev dom ju inte av det. Jag är av uppfattningen att om man inte är villig till en omfattande moddning med ex vis CarlssonKult-kitet (finns ju fler radikala idéer) så är det nog bäst att renovera orginalelementen.


Ja Carlsson kult kittet t 116 e trevligt.
Ja har uptäckt att dom blir lite boomiga i basen om man tar ut 3 av 4 isolerskivor.
De låter bättre om man bara tar ur 2 av 4 isolerskivor.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Kermit116
 
Inlägg: 1302
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav Kermit116 » 2024-05-05 13:08

juanth skrev:
STDI skrev:
juanth skrev:...
Jag skulle så gärna vilja hitta ett par riktiga kolboxar.
...

Det är väl egentligen den jag visar på bild som är RIKTIG kolbox. Men jag förstår att ett par sådana inte är lika intressanta för dig.


Även en riktigt kolbox är intressant, har ju ett kulturhistoriskt värde även den. Jag misstänker att det inte finns särskilt många kvar av dem. Sedan så kanske jag för egen del skulle behöva komma fram till en nytt användningsområde för att motivera en sådan i hushållet. :)

Fegis. Vad är detta, det här är inte den Juanth som jag lärt känna! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
/Groda
(känd för att vara ansatt av Designavdelningen och smyga med sitt Carlssonmissbruk)
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav juanth » 2024-05-05 13:25

Kermit116 skrev:
juanth skrev:
STDI skrev:Det är väl egentligen den jag visar på bild som är RIKTIG kolbox. Men jag förstår att ett par sådana inte är lika intressanta för dig.


Även en riktigt kolbox är intressant, har ju ett kulturhistoriskt värde även den. Jag misstänker att det inte finns särskilt många kvar av dem. Sedan så kanske jag för egen del skulle behöva komma fram till en nytt användningsområde för att motivera en sådan i hushållet. :)

Fegis. Vad är detta, det här är inte den Juanth som jag lärt känna! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
/Groda
(känd för att vara ansatt av Designavdelningen och smyga med sitt Carlssonmissbruk)


Jag pratar om den kolboxen i metall som användes till kol förr.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1257
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-05-05 13:31

:lol: :lol: :lol:

Där lura du oss alla.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26770
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav hifikg » 2024-05-05 19:56

Jag hade köpt kolboxen, alltid skulle den reta någon :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10287
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Här pratar vi om Carlsson-fynd

Inläggav distad » 2024-05-08 11:54

https://www.blocket.se/annons/skane/car ... 1204600343 Carlsson OA50.2 Inget fynd som jag ser det då det sitter "fel grejer" i dem. Men någon kan ju använda dem som pall åt en stor växt eller liknande. :mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.
Trodde på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud med Lo-Fi
Mvh lorten

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 5 gäster