Bill50x skrev:Jag lyssnade bland annat på en låt med Winnerbäck "Skriet". Den börjar med ett intro med akustisk gitarr och piano. När LW börjar sjunga så dyker det instrumentala introt i nivå - när jag hade Replay Gain (vilket numera verkar kallas normalisera volym i Tidal) aktiverat. Bockade jag av "finessen" låg nivån på pianot/gitarren kvar när rösten kom in. I alla fall DÅ, nu när jag kollade märks det nästan inte alls.
/ B
Det måste ha varit något annat i ditt ljudsystem som var orsaken till det där då Tidals normalisering inte påverkar ljudet på det viset. Det enda den gör är att sänka albumets starkaste spår till -14 LUFS, samt de resterande spåren på samma album med samma nivåsänkning för att bibehålla de tilltänkta nivåskillnaderna mellan albumets spår. För de album vars starkaste spår har en lägre nivå än -14 LUFS så höjs dessa album endast till den nivå där att den högsta peaken på albumet som högst når 1 dB under den digitala klippningsgränsen (0 dB), dessa album kommer helt enkelt kvarstå som något svagare när det kommer till nivån men kommer alltid att behålla sin fulla dynamik
Till skillnad från Spotify så har Tidal aldrig använts sig av någon ljudkvalitets-förstörande normalisering, så det var kanske Spotify du använde när det du beskriver skedde?